Mitä tehdä 1,5-vuotiaan nukkumaanmenon kanssa??

Vierailija

siis ongelma on seuraavanlainen;

Puolitoistavuotiaani on alkanut aivan mahdottomaksi nukkumaan menon kanssa.

Iltaisin meillä aina samat rutiinit puuroa, hammaspesua käsi/kasvupesu. Äidin sylissä makkariin klo; 21.00 unilaulu omaan sänkyyn pusit ja halit ja hyvänyöntoivotukset, peitto päälle ja nukkumaan. mutta mutta nyt jo muutaman kuukauden on alkanut tulla sängystä pois olohuoneeseen ja haluaa vaan riehua!

olen koittanut olla johdonmukainen ja kolme ensimmäistä kertaa kannan hänet takaisin sänkyyn, kerron , että nyt on yö ja pitää nukkua ja toivottanut uudelleen hyvät yöt pusujen kanssa ja kolmannen kerran jälkeen vaan talutan hänet takaisin omaan sänkyynsä, ottamatta katsekontaktia ja puhumatta mitään. Ei auta ei! joskus jatkamme tätä tuntitolkulla joskus "taintuu" helpommalla jopa puolessatunnissa. Nyt vaan tuntuu, että meno vaan kiihtyy, saattaa nukahtaa puoleksitunniksi välillä ja herää sitten jatkamaan. viimeyö oli aivan fiasko ensin illalla vein omaan sänkyyn reilun tunnin, ennen kuin nukahti, mutta sitten heräsi 00.30 ja raivosi, huusi hyppi, kiljui, koetti karata leikkimään yms. yms puoli viiteen saakka aamulla!! Olen aivan loppu ja koska olen yh en voi isäänkään turvautua!

Mitä ihmettä voin tehdä??

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä oli samanikäisen kanssa tosi vaikeaa nukuttamista. Ei päässyt pois sängystä, joten riehuminen jäi sänkyyn. Uuvahti aina aikansa keikuttuaan ja vaihe meni ohi. Matkasänky voisi tosiaan olla hyvä idea, koska harva sieltä pääsee pois. Varsinkin jos on "töppösellinen" unihaalari, jolla ei saa kovin pitävää otetta jalalla reunasta.

Myötätuntoa!!!!

Vierailija

omaa elamaani 4,5v sitten...

Rakas tyttareni ( *hmph ) nukkui kuin mallilapsi konsanaan 1v asti. Sitten oli ja meni ne ekat synttarit ja VOI.................. Nukkumaan mentaessa karkaili pinnasangystaan ( oikeesti vakoilin joskus kun se 1v3kk ikasena kiipes sangysta pois ja juoksenteli ympari ylakertaa, kun kuuli etta tuun nin akkia kiipes takas sinne sankyyn ja TEESKENTELI oikeesti teeskenteli nukkuvaa ) Likka alko heraan JOKA yo noin klo: 01:00 ja riehui 04:00 asti siis joka ikinen yo, itketin, huudatin pidin kadesta kiinni et pysyyis sangyssa ( sanky oli mun sangyn vieressa ) jne jne ja ei auttanut... Sitten 1v6kk lopetettiin paikkarit kokonaan ja hitaasti mutta varmasti alko tuleen tulosta ja likka alkoi parissa kuukaudessa nukkumaan yotlapeensa taas...Kiitos ylakerran herralle;)

Nykyaan meilla kakrut ( melki 6v ja 7v ) nukkuu 19:00-07:00 ja yo herailya ei ole ollut enaa vuosiin ONNEKS..... Voimia sulle ja koita jaksaa <3

Vierailija

Kai se on kokeiltava tuota sängyn vieressä istumista ja vaikka laulamista. Pelkään vaan, ettei pian suostu nukahtamaan enään itsekseen ollenkaan ja saan aina illat kukkua sängynvieressä laulamassa ;) No alan jo olla aivan valmis kokeilemaan vaikka päälläseisontaa jos siitä apua olisi.

ap

Vierailija

Nro 6 jatkaa vielä... Ymmärrän, ettet halua enää siirtyä matkasänkyyn mutta jos tarvitaan järeitä keinoja, yksi voisi olla ottaa matkasänky tavallisen viereen. Kun riehuminen alkaa, nostat lapsen matkasänkyyn ja kerrot, että pitää nukkua siellä, jos ei osaa nukkua tavallisessa sängyssä. Matkasängyssä sinun on kuitenkin paljon helpompi pitää lapsi sängyssä, kun itse olet vieressä. Jos lapsi haluaa pois, hänelle voi tarjota, että saat nukkua tavallisessa, jos pysyt siellä. Jos alkaa taas riekkua => matkasänkyyn ja sinä iltana jää sinne. Seuraavana iltana uudestaan...

Tämän tyyppisellä tekniikalla me ollaan saatu kitkettyä monta pahaa tapaa. Olennaista on, että itse pysyy rauhallisena ja jaksaa selittää.

Kun saat lapsen pysymään sängyssä, sitten opetellaan pois siitä, että äiti on vieressä. Askel kerrallaan.

JAKSAMISTA!!!

Vierailija

alkoivat tuon vaiheen (se on vaihe joka on ihan normaali ja menee kyllä ohi), mä en yhtenä iltana jaksanut enää olla kärsivällinen ja tasapainoinen aikuinen, vaan sidoin lapset valjailla pinnasänkyihinsä kiinni (katsoin kyllä tarkkaan, että mitään kuristumisvaaraa ei ollut). Eivät enää kiivenneet sängyistään pois kun eivät päässeet. Toistin saman muutamana iltana ja ongelma oli ratkennut. En kyllä suosittele tuota temppua ihan joka perheeseen...

Vierailija

koita jotenkin pitää omassa sängyssä vaikka melko väkisin. Tai ainakin makuuhuoneessa. Että oppii, ettei täältä todellakaan ole tarkoitus enää tulla pois. Ja sitten hivuttaa sänkyyn ja opetella, että sieltä ei tulla pois. Ja aina lämpimät kehut, kun panee pään tyynyyn edes vähäksi aikaa, että varmasti tulee selväksi, mikä oli TOIVOTTU tekeminen.

Vierailija

koska jo 10kk ikäisenä onnistui kipuamaan pinniksestä pois vaikka pohja oli ihan alhaalla ja silloin siirryimme normaaliin sänkyyn. Tyttö on nukkunut pitkään hyvin normaalissa sängyssä ja nyt vaan muutama kuukausi sitten keksinyt tämän temppuilun. Ja jotenkin tämä olisi saatava loppumaan, ettei luule voivansa päättää asioista itse kuten nukkumaan menosta ja muista "vanhempien päätettävistä jutuista" Eli lisää vinkkejä kaivataan!

Vierailija

pimeeseen huoneeseen ja estät lasta tulemasta pois sängystä heti kun yrittää. Et puhu mitään, laitat vaan lapsen takaisin sänkyyn. Tai sitten laulat jotain tosi monotonisella ja nukuttavalla äänellä.

Mulla tonikäinen lapsi tokeni tuolla keinolla, eli istuiin sängyn vierellä, en puhunut mitään, pidin kättä hänen päällään ja laulelin tosi yksitoikkoisella äänellä "nyt nukutaan, nyt nukutaan, nyt nukutaan, hyvää yötä vaan" ainakin sen miljoon akertaa, meinasin itsekin jo siihen nukahtaa...

Vierailija

Lapsi on varmasti väsynyt kun vien hänet sänkyynkoska aamulla heräämme n. klo:08.00 syömme aamupalan ja lähdemme ulos. Lounas klo:12.00 ja päikkäreille 12.30 nukkuu tunnin verran, ei koskaan enempää kuin 1,5 tuntia. Välipala ulos, päivällinen ja taas ulos, sisään illalla 19.30 leikkiä, iltapala,iltatoimet ja nukkumaan. Siis päivittäin ulkoilemme erittäin paljon ja aktiviteettejä riittää, mutta ei auta ei!

ap

Vierailija

Viet lapsen sänkyynsä ja istut siinä pitelemässä vaikka kiinni kunnes nukahtaa jos et halua viedä häntä kolmea kertaa enempää takaisin sänkyyn.Itse laskin yhtenä iltana 96 kertaa...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat