Kokemuksia kestovaipoista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko nykyään sellaisia hyviä kestovaippoja, joiden kanssa ei tarvitse askarrella?

Eli onko esim. kuluttajalehden testaamat ja testeissä pärjäämät Kushies, Mollavauva ja Papoliini teistä minkälaisia?

Haittaisiko, jos noita hankkisi vähän sekaisin?

Sekakäyttäjä minusta on nyt varmasti joka tapauksessa tulossa, sillä kestovaippailu ei oikein yksistään onnistu, mutta olisi kiva, jos kertakäyttövaippojen ohella voisi vähän kestoillakin (näin tein myös esikoisen aikana, mut silloin saatavuus tuotti niin pahoja ongelmia ettei pahemmasta väliä).

Minkä kokoisia vaippoja muuten noista kestoista suosittelette esim. 6kg painaville? (olen realisti ja uskon, että ennen ristiäisiä ei meillä paljon kestoilla)

Kommentit (8)

Vierailija

Kuorisysteemi on sitten vielä erikseen noiden tasku- eli täyttövaippojen ja aio-vaippojen lisäksi. Se on se eniten askartelua vaativa, kun sisävaippa laitetaan erikseen ja sitten kuori vielä päälle. SInänsä tästä tykkäsin alle 8-kuisella eniten, harson tms. sai kieputettua sen verran tiiviisti reisien ympäri origamitaitoksella että löysät maitokakat pysyivät siinä ja kuoren voi käyttää useampaan kertaan ennen pesua.

Vierailija

Se on ollut niin helppoa ettei tosikaan :)

Vaippoina meillä on Popolinin all-in-one-vaippoja, ja erimerkkisiä taskuvaippoja (kosteussululla) joissa täytteinä hamppua, froteeta ja harsoa.

Kaikki vaipat toimii hyvin, ei ole ollut vuotoja yms, enkä vaihda vaippaa sen useammin kuin vaihdoin kertakäyttövaippaakaan. Yöllä on vielä käytössä kertikset.

Itse tykkään enemmän taskuvaipoista kuin aio-vaipoista, koska meillä ei ole kuivausrumpua, ja aio:n kuivuminen kestää ikuisuuden. Muutenkin taskuvaipat on jotenkin kivempia käyttää.

Sisävaippa+kuori-yhdistelmä on vielä kokeilematta, mutta ensi viikolla päästään varmaan niidenkin makuun, olen meinaan tilannut netistä muutamat pul-kuoret ja sisävaipan. Hahtuvavillahousut ja fleecekuori on seuraavana hankintalistalla.

Vierailija

tuosta epiapi:n miestä varten ostamista AIO-vaipoista mieleen,että takulliset PuL vaipat kun täyttää valmiiksi kun mies hoitaa vauvaa...niin siinähän se AIO- on valmiina.

Itse täyttelen esim. muksut taskuvaippoja valmiiksi hoitolaukkuun kun lähdetään jonnekin.Neuvolassakin totesivat,että yhtä helpolle näyttävät kuin kertiksetkin.

Meillä on kans tykätty hahtuvista...kotivaippoina aina...alle happynappy-tyylinen taittojuttu...niin ei tule mitään painaumia tai kuminauhajälkiä.Paljon olen alkanut ommella itse noita yksinkertaisia imuja ja just noita Happynappy tyylisiä juttuja...käyttäessä vasta huomaa mikä malli paras omalle lapselle.

Minusta on ihana kun ei ole kuminauhahiertymäjälkiä yn. pepussa tai pulleissa reisissä.

Perusharsoja kannattaa olla runsaasti...niillä on aina käyttöä.Sopivat vähän " jokahätään" " jos kulkevat hoitolaukussakin mukana.

Vierailija

etta loytaa vauvalle sopivimman systeemin. Meilla AIO-vaipoista toimivat Kushiesiet todella mainiosti ja olivat pph:lla kaytossa. Jotkut niista taas ei tykkaa kun ovat ehka vahan jaykat ja muovisen oloiset. EasyFixit meilla taas eivat koskaan suostuneet toimimaan, pojalla oli niin laihat reidet, etta pissatkin tulivat ohi.

Kuori + sisavaippa-yhdistelmasta meidan suosikki oli Tots botsin froteevaipat ja Tots wrap kuori. Tosi napakka paketti.

Ehka meille kuitenkin kaikkein paras vaippa oli Fuzzi Bunz ja sinne sisaan 2 Micro inserttia. Ihan yhta helpot kuin AIO-vaipat ja kuivuvat nopeasti ja jaavat pehmeiksi ilman kuivausrumpuakin.

Yolla kaytettiin hahtuvahousuja hamppuvaipan paalla, kunnes poika alko yoisin herailemaan markaan vaippaan (ja lakanat ja pyjama oli monta kertaa viikossa marat) eika halunnut niin paksua pakettia paalle mika olisi pitanyt kuivempana. Silloin siirryttiin oisin kertikseen ja silla tiella ollaan edelleen. Kestoilu jai suht lyhyeksi kun poika oppi paivakuivaksi 1v.7kk ikaisena, mutta yovaippa siis edelleen 4-vuotiaalla, eika loppua nay.

Vierailija

Kiitos ajatuksistanne. Kuorisysteemi on tuttu esikoisen ajoilta. Nyt ajattelin et voinen sotkea kaikki eli ostan kertakäyttöisiä ja sitten 2-3 AIO-vaippaa ja 2-3 erilaista kuorta vaikka suoraan M-koossa. Esikoinen kun oli syntyessäänkin jo 4,2 kg, niin jos tää toinen on yhtä iso, niin ei nuo 4-6 kg vaipat olis kauaa käytössä, jos M-kokokin näyttäis menevän jo 5 kg ->

Vierailija

Noin taidankin tehdä. Fuzzit näyttää niin ihanilta, että niitä on ainakin pakko kokeilla. Ja ne varmasti osaa mieskin laittaa.

Tosiasiassa mies oppii ihan varmasti vaipan kun vaipan laittamaan, JOS vaan haluaa. Mutta ehkä vähän helpotan hänen sopeutumistaan...

Eilen annoin mummulle kolme kerää hahtuvaa. Oli innoissaan kun pääsee vauvalle jotain kutomaan. Kun en ole antanut villapukua kutoa, kun on kaikille meidän kolmelle kutonut villapuvut, niin ne kyllä riittää yhdelle vauvalle ;)

Vierailija

Itse meinaan nyt kokeilla kestoja. Harmittaa kun ei noiden kolmen isomman kanssa juuri tullut kokeiltua.

Itse menen tällä viikolla tapaamaan sellaista tukihenkilöä, joka antaa vinkkejä.

Mutta itse ainakin aion kokeilemalla etsiä sen parhaan systeemin.

Mummu lupasi kutoa muutamat hahtuvahousut ja niiden kanssa ihan vauvalla ajattelin kokeilla harsoja ja flanellineliöitä. Kunhan tietäisi minkämerkkiset ostaisi.

Lisäksi miestä varten ostin kaksi AIO vaippaa eli missä on kaikki samassa.

Lisäksi olen ostanut PUL-kuoria, jos nuo villahousut ei olekaan meille parhaat, ja sitten erilaisia sisävaippoja kokeilua varten.

Sitten kun on kokeillut, niin tietää mitä hankkia lisää. Eli en nyt aluksi hanki montaa samanlaista ja yritän ostaa käytettynäkin.

Kokeiluun ostan vielä ainakin Fuzzi taskuvaipan. Ja sitten aion ommella itse lisäimuja ym ja kokeilla miten ne toimii.

Itse olen ostanut noita käytettynäkin, juuri tuolla kestovaippayhdistyksen sivuilta ja huutonetistä.

Vierailija

sieltä löytyy käyttäjäkokemuksia.

Lisäksi www.kestovaippainfo.fi (liikaakin) tietoa. Mm kysymäsi vaippamerkit käyttäjäkokemuksineen löytyvät sieltä.

Nuo kysymäsi ovat ilmeisesi all-in-one vaippoja? Niistä mulla ei ole kokemusta, omaan käyttöön sen tyyppisten vaippojen kuivausaika oli liian pitkä (ei kuivausrumpua). Ne siis vastaavat kertavaippoja käyttöhelppoudeltaan eli ei tarvitse " askarrella" .

Noita aio-vaippoja on paljon eri merkkisiä ja paljon riippuu oman vauvasi mallista. Voit joutua kokeilemaan useamman merkin ennen kuin löydät omallesi parhaiten istuvan, eli kannattaa tosiaan hommata useampaa merkkiä ja myydä sitten esim. babyidean kirpparilla huonosti sopivat veks.

Itse käytin täyttövaippoja, joissa on siis kosteuttapitävä kuori ja ihoa vasten tuleva kuivaliinafleece ja niiden väliin laitetaan taiteltu harso, frotee, bambu, hamppu tai mikä tahansa sopiva kangas imuksi. Paksuutta (=imukykyä) voi näin säädellä esim. vaipanvaihtovälin mukaan. Näitä voi täyttää valmiiksi, jolloin vaipan laitto sujuu kuin kertavaipan laitto. Nepparikiinnitteiset oli meillä hyviä.

Kokokin riippuu vaippamerkistä. Useimmissa annetaan kilorajat, mutta meillä meni isompi koko ainakin tarrakiinnitteisissä kilomääräisesti pienemmällekin, säätövarat olivat niin reilut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat