Seuraa 

Eikös siitä ole jotkin ' kriteerit' ensi- ja uudelleen synnyttäjillä?

Millaisia synnytyksiä teillä on sanottu syöksysynnytykseksi?

Esikoinen syntyi mielestäni aika nopeasti. Illalla n. klo 18 kävin vessassa (isolla hädällä) ja silloin tuli hieman verta. Ihmettelin asiaa, soitin synnärille ja sanoivat jos tulee enemmin niin sitten näytille. No suppareita tuli illan aikana jonkin verran. Katsottiin pari leffaa ja löhösin soffalla ja suppareita tuli ehkä n. 15-20min välein (ei kovin säännöllisesti) eivätkä nyt mitään kovin mahdottomia (muistaakseni) olleet. Kävin suihkussa ja supparit tuli 1min välein, mutta rauhottuivat suihkun jälkeen.

Yöllä kun mentiin nukkumaan ajattelin käydä vielä iltapissalla, jolloin tuli lisää verta (en muista määrää), mutta sen verran että ajateltiin lähteä synnärille. Matkaa meiltä sairaalaan on 40km. Sairaalaan päästiin klo 02, menihän siinä hetki ennenkuin kurkistivat kohdunsuun tilanteen. Silloin 4cm auki ja poika syntyi 3.42 (ponnistusvaihe 30min eli ei kovin lyhyt).

Joku kätilö sanoi syöksysynnytykseksi, mutta en oikein tiedä. Varsinkaan kun en tiedä mistä lasketaan synnytys käynnistyneeksi. Varsinkin kun supparit eivät olleet säännöllisiä missään vaiheessa. Tulivat vähän miten sattuu...

Mutta mites teillä muilla?

- tiklu rv. 38+1 ja poitsu 1v7kk

Kommentit (11)

eka kesti 5h

toinen 1,5h ja ponnistin jo matkalla sairaalaan ;)

kolmas 2h15min

meiltä on tunnin matka sairaalaan niin aika viime metreille meni!!

Näitä kahta viimeistä on mun kohdalla sanottu syöksyiksi...kolmannen kohdalla olin sairaalaan saavuttaessa vain 2cm auki ja 9 minuutissa olinkin 10cm ja sain luvan ponnistaa =)

Saa nähdä uskaltaako enää neljättä yrittää...

on kyseessä silloin kun säännöllisten supistusten (väli korkeintaan viisi minuuttia) alkamisesta lapsen synnytyshetkeen kuluu korkeintaan yksi tunti. kummallakaan teistä ei ollut syöksysynnytys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Puhuu ihan puuta heinää. Ei istukan irtoamiseen kulunutta aikaa lasketa synnytyksen kestoon! Syöksysynnytyksen raja tosiaan on tuo kaksi tuntia ja supistukset ovat säännöllisiä kunne tulevat alle 10 minuutin välein.

ellei Waimo72:lla kulunut istukan irtoamiseen yli 46 minuuttia. kriteeri on sama ensi- ja uudelleensynnyttäjille, niinkuin kaikki muutkin synnyttämisen vaiheisiin ja niiden kestoihin liittyvät kriteerit.

" Joskus synnytys voi tapahtua erittäin nopeasti ja lapsi syntyy jo muutaman todellisen supistuksen jälkeen. Syöksysynnytyksestä puhutaan, jos synnytys kestää uudelleensynnyttäjällä vähemmän kuin 2 tuntia ja ensisynnyttäjällä vähemmän kuin 4 tuntia. Alle tunnin kestäviä synnytyksiä on alle 1 % synnytyksistä ja todelliset syöksysynnytykset ovat harvinaisia. Vuonna 1992 oli yhteensä 65710 synnytystä ja näistä vain 81 lasta (= 0.12 %) syntyi sairaalan ulkopuolella. Heistä 36 syntyi matkalla sairaalaan, 32 suunnittelemattomasti sairaalan ulkopuolella ja 13 suunnitellusti kotona...."

syöksysynnytykseksi... kokonaiskesto oli 1h46min

Eipä oikeen pysyny perässä... vaan ei siitä mitään kammookaan jääny.

Ja tietääkseni ensisynnyttäjällä katotaan toi kesto eri kriteerein kuin uudelleen synnyttäjällä...

Ihka ekasta pienestä supistuksesta ei mennyt kuin 55min ja poika maailmassa=)

Pidin kyllä nelkun synnytystä myös aika syöksynä kun ekasta supistuksesta meni 1h30 min syntymään.

Mutta nyt kuudetta odottaessa syntyväksi en toivoisi moista kiirettä siihen touhuun,itse en koko synnytykseen ehtinyt" mukaan" ollenkaan.En nelkun enkä viitosen kohdalla.Ja nelonen itse oli" kokenut kovia" nopeassa synnytyksessä ja kasvot aivan sinisenä ,mustelmilla!

Kyllä sellainen 3h-> leppoisa synnytys mielummin haaveissa,kuten kolmannen kohdalla oli.

Äiti kera viiden lapsosen ja rv 34+

Jos supparit lasketaan säännöllisiksi, kun tulevat alle 10min välein, niin mun kohdalla säännölliset supparit alkoivat vasta kun lähdettiin sairaalaan. Ajoaikaa oli tuohon aikaan kesäyöstä varmaan n. 30min.

Eli säännölliset supparit olisi alkaneet n. 01.30 ja poika maailmassa 03.42. Tuo täyttäisi ensisynnyttäjän syöksysynnytyskriteerit, jos uskotaan HUS:n sivuja ja määritellään säännölliset supparit noin.

Mutta tiedä sitä sitten mistä se synnytyksen alku pitäisi laskea... Ja onko sillä edes niin väliä ;) Yks hailee... Jänskättää vaan kuinka nopeasti tämä seuraava tulee =)

- tiklu rv. 38+3

Mun kolmonen syntyi 1h36min ja se on luokiteltu syöksysynnytykseks. Mulle silloin kans sanottiin että syöksysynnytykseks luokitellaan jos synnytys kestää alle 2h.

S

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat