Vierailija

yökyläilystä?

Eli meillä on sukujuhlat ja meitä on pyydetty yöpymään yksillä sukulaisilla. Heillä on 12-vuotias autistinen poika.

Meillä on 2 ja 5 vuotiaat lapset ja varsinkin lasten takia en halua mennä sinne yöksi.

Poika on melko pelottava. Pitää kauheaa ääntä, kuolaa ja tuijottaa.

Voi lyödä itseään ja kai joskus muitakin. Mitä jos satuttaa lapsiani? Ja millä lailla ihmetteleville lapsille selitetään outoa käytöstä?

Nolottaa kyllä kieltäytyäkin, kun ei ole kunnon syytä. Ja äitini on vähän lupaillut, että tottakai me sinne menemme.

Ja älkää käsittäkö väärin, ei minulla ole mitään vammaisia vastaan. En vaan tiedä miten lapsille tuollaisesta puhutaan ja onhan se lasten puolesta pelkokin taustalla.

Kommentit (17)

Lapsemme ovat kyllä nähneet poikaa joskus. Silloin eivät vielä osanneet kysellä mitään, tuskin tajusivatkaan, että on jotenkin erilainen.

Kyse on siitä, että pelkään lapsien ahdistuvan, jos poika kovasti lyö itseään tai huutaa. Mitä osaan selittää heille? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että meillä kävi sellainen " Kaitsu" -poika kylässä silloin kun mä olin pieni. Kaitsu siis oli vammainen. Muistan kuinka PELKÄSIN ja inhosin sitä huutoa ja möykkää. Jouduin meneen piiloon sitä isokokoista poikaa, ja mua otti korviin se huuto. Ei siitä mitään traumoja tullut, mutta en mä sen visiiteistä kyllä pätkääkään tykännyt.

juuri tuon päiväkodin ansiosta, että lapseni osasi myös riidellä erityislasten kanssa ihan siinä missä muidenkin. Missään vaiheessa hän ei pelännyt lapsia, ei vaikka olisivat miten " mölissy" . Muistakaa, että ihmiset pelkäävät sitä mitä eivät tunne ja mistä eivät tiedä! Siksi sinunkin kannattaa lastesi kanssa puhua tarpeeksi autismista ja menkää nyt hyvä ihmnen kylään. Musta ois kauheeta jos mulla olis erityislapsi ja sen takia ei kukaan halusi tulla kyläilemään!!

Jos tuttavapiirissäni olisi autistinen henkilö, niin pitäisin itsestäänselvyytenä, että myös lapseni olisivat kyseisen henkilön kanssa tekemisissä (ihan kuten muidenkin tuttavaperheiden). Enkä ymmärrä tota sun " mitä mä lapsilleni sanon" -asennetta. Tottakai kerrot asiat niin kuin ne ovat! Enemmin ne ahdistuu siitä kun kasvaessaan huomaavat ympärillään erilaisia ihmisiä ja äiti ei ole ikinä viitsinyt tällaisista asioista puhua!

pidän loukkaavana tuota että et menisi. Kai opetat omat lapset siihen millaisia erilaisia ihmisiä on olemassa. ei sairaat ihmiset ole ihmisiä kummempia. kerrot lapsille ihmisten erilaisuudesta.

Siis on ok nähdä poikaa, mutta yökyläily on pitkä aika. Ja meidän lapset on kuitenin aika pieniä vielä. -ap

Vierailija:

Lainaus:

että meillä kävi sellainen " Kaitsu" -poika kylässä silloin kun mä olin pieni. Kaitsu siis oli vammainen. Muistan kuinka PELKÄSIN ja inhosin sitä huutoa ja möykkää. Jouduin meneen piiloon sitä isokokoista poikaa, ja mua otti korviin se huuto. Ei siitä mitään traumoja tullut, mutta en mä sen visiiteistä kyllä pätkääkään tykännyt.

vaaraa on

2) ei sun tarvitse huolehtia siitä, miten puhuisit lapsille asiasta. Lapset hoitavat varmasti itse kyselyn. Jos et nyt ala puhumaan, niin milloin sitten?

Kylään vaan ja sassiin! Tehkää vierailusta mahdollisimman mukava lastenkin kannalta. Emmehän halua olla kasvattamassa ennakkoluuloisten sukupolvea?

Kerrot etukäteen lapsillesi millainen on autisti ja että hän on sairas, mutta se ei ole tarttuvaa eikä pelottavaa. Ja jos lapsesi siellä ihmettelvät ja kyselevät ja vaikka tuijottavat niin ei se mitään. Voit sielläkin sanoa ääneen että ihmiset ovat erilaisia ja tämä lapsi on autistinen ja siksi käyttäytyy joskus eri tavalla.

Pahinta varmaan on, että autistia vältellään eikä uskalleta suunnilleen silmiin katsoa eikä missään nimessä puhua tämän sairaudesta.

Esikoiseni on ollut integraatiotarhassa ja ekana päivänä kyseli, miksi se ja se on tuon näkönen ja tekee noin, kun asia oli selvitetty, ei asia enää ollut ajankohtainen eikä liioin vaivannut tyttöäni. Minusta on ihanaa kun lapseni osaavat suhtautua luontevasti kaikenlaisiin ihmisiin, eivätkä välttele tapaamisia ja katsekontaktia jne.

normaali ihminen ei kysyisi tälläistä.

En voi uskoa, että oikeasti on näin ahdasmielisiä ihmisiä olemassa.

Joten tämän täytyy olla trolli.

Vierailija:

Lainaus:

Etkö tiedä autisteista mitään vai miten et ymmärrä, että tilanne voi olla oikea? -ap

En ole ap, mutta mielenkiinnosta kyselen. Puhuuko sun lapsi? Miten kommunikoitte? Onko teillä kotonakin päiväjärjestys käytössä? Onko aistitoiminta kovin poikkeavaa? Kiitos jos viitsit vastailla!

Älä ihmeessä vie lapsiasi sinne he muistavat sen loppuikänsä. Meillä on autistinen downi. Häntä pelkää kaikki ja hän onkin kamala. huutaa öykkää ja mesuaa käy kimppuun ja kuolaa ihmisten päällä on joskus tosi ällö. Ei ole hyväksi pienille lapsille koska he eivät ymmärä. Ja heille jää ikuinen kammo vammaisia kohtaan

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat