Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sivut

Kommentit (21)

Tuli tosi pitkä aika etten päässyt koneelle, joten olen jutuista vähän ulkona. Eilistä pinoa luin, että synnytyksistä on ollu puhe. Mä oon yrittäny lähinnä olla ajattelematta sitä viä kauheasti, kun iskis vain paniikki, kun ei tiä yhtään mitä tuleman pitää. Sitä ehtii varmasti sen paniikin kehittää viä loppu metreilläkin. Sairaalaan tutustues kätilö sanoi, että yleensä se synnytys menee toisin kuin on sen ajatellu menevän eli ne jotka ajattelevat menevänsä altaaseen eivät sitten menekään tai eivät pidä siitä ja toisaalta sit sellanen joka on aatellu ottavansa kaiken lääkkeellisen avun saattaa synnyttää altaaseen. No tiedä sitä sitte.Tää nyt on viä eri systeemiki kuin suomes eli luen teidän juttuja ja yritän sit niitä varmaan yhdistellä johonki mölötykseen siä synnytykses ja pysyä jonkin verran kärryillä mitä tapahtuu. Varmaan vanhempainvalmennukses selviää enemmän.

Mulla oli välis jo hitusen parempia viikkoja ettei tarvinnu kyökätä kuin ehkä kerran päiväs, mut viime viikkoina on ollu sellanen vauhti ja stressi päällä, kun oltiin reissus(suomes) ja piti asioita hoidella, että pahoinvointi ja oksnetelu on lisääntyny taas siihen 2-4krt/pvä. Painoon tuo ei vaikuta, kun harvemmin sieltä muuta tulee kuin sappinesteitä, että paino on hyvin noussu. Kotia tullessa kävin puntaris ja näyttäs noin 6kg olevan lähtöpainosta. Joku kyseli painon nopeaa kasvua. Mulla nousi joulu-tammikuun aikana tosi nopeeta vauhtia kilo per viikko, mut nyt reissus on 2-3vkon aikana noussu kilon. Kaikillahan se painonnousu on kuitenki yksilöllistä ja syödäkin pitää, ei sitä täs vaihees kauheita dieettejä voi pitää. Tuntuu, että riippuu paljo neuvolantädistä, mistä noususta ne mainitsee. Yhdelle mun kaverille mainittiin tosi herkästi ja toiselle ei taas ollenkaa, vaikka itseasias ekalla tapauksella oli noussu vähemmän kuin toisella. Ne käyrät on vain keskiarvoja. Hyvä sanoa, kun itekin välillä kauhistelen, kun käyn puntarilla, että millanenhan tonnikeiju sitä lopuksi on jos se painonnousu loppua kohti kiristyy. Onneksi on tää palsta ja voi huomata, että meitäkin on joka lähtöön ja lähes aina löytyy joku, jolla menee samalla tavalla.

Huuheli 26 +5 (onkohan tuo edes oikein, tarvii kattoa jostain)

Kotiuduin juuri sokerirasituksesta ja olen viettänyt aikaani tuolla vessan puolella oksennellen. Jossain vaiheessa näin jotain ihme punasia viiruja, kun nostin katseen pytystä valkoiselle kaakelille, mut onneks ne loppui.

Sain nesteen pysyyn sisällä itse testissä. Onneks avasin suuni ja kysyin oisko niillä jotain sänkyä missä lepäillä. Siellä oli onneks yks huone vapaana ja nukuin siellä sitten ja röyhtäilin:) Tulokset saan ma neuvolassa.

Martina1:lle tsemppiä raha-asioihin, ne osaa olla vietävän stressaavia, mutta koita silti keskittyä nyt vaan omaan napaan! Onneks on kyse vaan tilapäisestä jutusta!

Emunaiselle voimia mummun hautajaisiin! Oli kiva silti kuulla susta:)

Joo, tää paha olo jatkuu, joten taitaa olla parasta mennä vaaka-asentoon..

Palailen myöhemmin!

AE26+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hiljaa olo saa vaan kääntymään lisää sisäänpäin joten..pla pla..

Sairaala reissu sokerihommissa oli aika raskas. Vielä ei tullut insuliinit mutta pian tulee ellei homma parane. Siellä oli kuulkaa melko raskaita raskaustarinoita ympärillä. Ei ne oikein voi olla vetämättä hiljaseksi. Kurjaa se on kun sängyllä kuskataan kolome kuukauttaa perustarpeille koska jalkeille ei saa nousta.. tai sitten kun ne pikkuset kuitenkin lähtee tulemaan ja sitten kituuttavat teholla...Tosi mukavia potilastorvereita oli kyllä. Niin ja huolimatta siitä miten on oltu vuoteen omana osa raskaudesta niin sitten ollaan käynnistyksessä. Sekään ei oo niin yksinkertasta..jos on omia supistuksia niin eivät käynnistä..sitten souvataan ja huovataan ja osastolla on oltava ja lääkäri tulee ..joskus..ja päivä kuluu. Odottaminen on joskus hermostuttavaa mutta lääkärin odottaminen..tai minkä tahansa asian odottaminen niissä olosuhteissa on..hermoja riipivää. Jos tämä kaikki pysyy kirkkaana mielessä niin minulla ei todella ole kiire missään vaiheessa sen enempää sektioon kuin käynnistykseenkään...ihan vaan siksi että olisi muutamat päivät yli lasketun tai muuten vaan tukala olo.

Varmasti on toisenlaisiakin havaintoja aiheesta mutta tälläista havaitsin minä ja se kyllä vähän kolautti. Aika vakaa leikkiä tämä raskaus.

Kahdella käynnistykseen tulleella lähti itekseen käyntiin..odottivat lääkäriä riittävän pitkään..

Minulla on alkanu toinen silmä temppuilemaan.. ihan sumeeta näyttää.

Jos tästä taas tulee joku uus ongelma niin....saisko lomaa ittestänsä vaiika pariksi viikoksi..voisin olla henkisesti honolulussa..ja hautomo ihan sama ..kunhan jossain muualla.. kunhan lämpöä ja ruokaa (dietti)riittää.

Onpa taas hetki vierähtänyt, joten ajattelin minäkin vaihteen vuoksi pinoutua. Juttua on ollut vaikka mistä, joten en kyllä kaikkea edes muista, varsinkaan tässä tilassa muutenkin tuo muistaminen on vähän niin ja näin... :D

Synnytyksestä on ollut ainakin puhetta. Itselläni ei ole oikeastaan mitään erikoisia odotuksia sen suhteen. Lähinnä toiveena on että vauva tulee ulos. Aikaisemmat synnytykset ovat menneet ihan hyvin, vaikka kivunlievityksenä on ollutkin vain ilokaasu. Olisi tietysti kiva jos vaikka olisi mahdollisuus saada epiduraali ja synnyttää niinkuin telkkarissa vähän vaan ähisten. :)

Sokerirasituksista oli myös puhetta, itsellänikin olisi tuo ehkä edessä, odottelen vaan että neuvolasta tulisi tieto tarviiko tuohon mennä. Itse en kyllä haluaisi, varsinkin kun ei ole muuta syytä kuin että BMI oli 26 kun aloin odottamaan. Saa nähdä että mitä mieltä ne siellä neuvolassa asiasta sitten ovat.

( . ) Massussa tuntuu kaikki olevan ihan hyvin. Vauveli liikkuu melko vilkkaasti ja potkut ovat alkaneet sattua. Toissapäivänä oli lääkäri ja sielläkin kaikki oli ihan ok. Hemoglobiinia ei edes mitattu kun ei se sieltä kuitenkaan mihinkään nouse. Edellisellä neuvola käynnillä oli 106. Paineet oli ihan hyvät ja ei muutenkaan mitään ihmeellistä.

Tässä kovasti odottelen että pääsisin jo lomalle. Päätin pitää kesälomani jo nyt pois, kun tuo töissä olo maistuu melko puulle, eikä noita lomia ole paljoa ehtinyt kertyäkään kun vasta viime toukokuussa aloitin tässä työpaikassa. Käväsen sitten vielä loman jälkeen yhden tai kaksi vuoroa tekemässä että saan lomaltapaluurahatkin. Vielä olisi 9 vuoroa ja sitten alkaisi loma.

Huomenna olisi tarkoitus mennä katsomaan ystäväni pariviikkoista vauvaa. Jotenkin ei edes muistanut miten pieniä ne syntyessään ovat, niin nopsaan sitten kasvaavat. Ajattelin ottaa pojatkin mukaan, niin saavat sitten vähän tuntumaa miten pikkuinen se vaavi on. Hekin ovat alkaneet osoittaa kiinnostusta masua kohtaan vähän enemmän.

Johonkin asiaan piti vielä kommentoida mutta enpä nyt muista enää mikä oli. Kunhan tästä pääsee lomailemaan niin pitää yrittää hieman aktiivisemmin osallistua keskusteluunkin.

Hyviä vointeja kaikille

AngelEyes tasan 28

Mä olen vieläkin kipeä :( Olen kyllä lueskellut kuulumisenne, nämä jäi ainakin mieleen..

emunainen; voimia hautajaisiin! *Halaus*

Jansku; Mulla epäiltiin esikoisesta murtumaa kädessä ja se kuvattiin. Päälle túli ne lyijyliivit, joten säteily ei ollut vaaraksi sikiölle. Kannattaa miettiä sitä kuvauttamista vielä. Eriasiahan olisi jos rinta-mahaalueelle tehtäisiin kuvaus. Toivottavasti on vain venähtänyt! Koita nyt ottaa rauhallisesti ja passuuta sitä miestäs :)

Alatiesynnytystä täälläkin toivotaan :) Jos vauva perätilassa, katsotaan tilanteen mukaan, alakauttakin pitäsi onnistua jos pienehkö ( serkkuni synnytti perätilassa olleen vauvan, selvisi vasta perätila kun ponnistusvaihe alkoi ja eka tuli jalka :( Oli valitellut liikkeiden tuntumisesta tosi alhalla, eivät olleet ultranneet...

ja vinkiksi teille, joilla sf huitelee yläkäyrällä, vaatikaa päästä kokoarvioon, ainakaan Tampereella sinne ei automaattisesti pääse.

Ystäväni repesi todella pahasti ( lue; peräsuoleen asti, kun 5 kiloisen mukulan punkesi maailmaan ) Mutta tuokin on ihan yksilöllistä, ja pahimmat repeämät pystyy välttämään KUUNTELEMALLA KÄTILÖÄ, silloin ei ponnista kun kielletään... Vaikeaahan tuo on kun on kamala tarve ponnistaa.

Itse varaan ultran yksityiselle, kun sf-mitta on tosi pieni :( Viimeksikin oli istukka alkanut kalkkeutumaan viikolla 35. Yksityinen lekuri totesikin, ettei auta päästää yhtään yliaikaiseksi, mutta totesi myös että kalkkeutuminen on ihan normaalia.

Poikahan päätti tulla 39+3 joten käynnistykseen ei tarvinnut mennä.

Joku mainitsi, ettei kestänyt miehen kosketusta, täällä samanlainen, mies onneksi tajusi olla hiljaa ja tukea vain selkääni. Ilokaasuakaan en halua, mulla tuli aina supparin jälkeen oksettava olo, en tosin oksentanut, mutta aina ukko kiikutti sitä pahvista kaarimaljaa eteeni.

Ja " nolo" juttukin sattui, niistä johdoista kun ei pääse edes vessaan, niin pissasin sitten pöydälle ponnistuksen timmellyksessä :( Kätilö sanoi, että odota nyt hetki, mutta minä vaan nauroin ihan hysteerisenä, rakko oli ilmeisesti ollut niin täynnä, ettei sitä voinut lopettaa... Jeps, semmoisia tänne päin...

Koittakaahan jaksella, minä menen nyt " touhuamaan " pojan kanssa.

OP, Käpy 28+2 ja " iivari" 1v5kk

Vein justiin pojan päiväkotiin ja nyt ehdin oleen itekseni hetken ennen kuin lähden iltavuoroon töihin. Pitäs tehdä miehille ruoka illaks ja vähän siivotakin. Pidän lauantaina tupperikutsut ja täytyy nyt jo siivoilla kun olen sen lauantainkin tyhmästi töissä. Sitten alkaakin talviloma, jes. Aateltiin lähtee hesaan reissuun ens viikolla. Mennään ikeaan ostoksille (vauvalla tavaroita) ja sit johkin muualle, kun vaan keksitään mihin. Yöks mennään sitten mun serkulle.

Vauva lopetti onneks eilen hiljaiselon ja meno mahassa jatkuu taas villinä :) Lueskelin eilen tota odotuskirjaa mikä neuvolasta annettiin ja mua alko naurattaan siinä kohta jossa isälle mainitaan että:" Hassu ilmiö alkaa vaivata kumppaniasia, hänestä tulee uskomattoman huonomuistinen" ..heh heh toi on kyllä niin totta!

Jaahas makkarakastikkeen teko odottaa

äite rv 28+2

Mirage, hyvä että sulla otetaan se pissatesti. Mullakin nyt jo kahdesti otettu ton supistelun takia. Onneksi ollut puhdas. Toivottavasti sullakin. Tietysti joku syy olisi kiva löytää.

JanskuL:lle pikaista paranemista. Toivottavasti jalka ei kuitenkaan ole murtunut.

Huuhelille täytyy sanoa, että kauheeta kun vieläkin oksennat. Toivottavasti sulla olo paranis pian lopullisesti.

Martina, kirjoittelit siitä hikoilemisesta. Jonkun kanssa kirjoteltiin tästä jo pari viikkoa sitten ja silloin mä kerroin että mulla on jalat alkanut hikoilemaan öisin. Silloin kirjotin kun olin juuri lukenut siitä Vau' kirjan odotuskirjasta, että kilpirauhasen toiminta kiihtyy ja hikoilu lisääntyy sen takia. Että ilmeisesti on ihan yleinen vaiva.

Alpukkako se kyseli masun jomottelusta. Mulla on välillä ollut tosi arka maha jostain kohdasta ja tai jomotellut laajemminkin. Olen ajatellut, että se on kasvukipua. Kun ne kivuliaat supparit tuntu niin selvästi erilaiselta. Siinä se kipu alko selästä ja siirty mahaan vasta sen jälkeen. Liittyykö sulla kipuiluun mahan kovettumista?

( . ) Olo on ollut ihan hyvä tänäänkin. Ei mitään erikoista. Ens viikolla onkin oikein lääkäri viikko. Maanantaina on hammaslääkäri (yök), keskiviikkona neuvola ja perjantaina Naikkarin kontrolli. Että saa oikein urakalla juosta lääkärissä. Kattelin tänään lääkäristä tullutta lausuntoa viime ultrasta. Kohdunkaulan pituudeksi oli saatu vähän vähemmän kun koskaan aiemmin. Tietysti heti aloin miettiä, että nytkö se on sitten alkanut lyhentyä. Onneksi on tosiaan se kontrolli ensi viikolla, ennen kun ehdin kehitellä mitään sen suurempia pelkoja :)

Hyvää yötä.

Laru ja masukki rv 25+1

Kaikki näytti olevan hyvin.. Hb edelleen hyvä, eli rautaa en tarvii. Sf-mitta 26, eli keskiviivan yläpuolella mennään...

Painosta..En tiedä kehtaanko edes sanoa... 4 viikossa 4,4kg!!!! Järkyttävää!!! En mä nyt NIIIIIIIN paljoa ole herkutellut!! (Tai sitten olen) Mutta kukas sitä painon nousua tuossa jo ihmetteli.. Se 2,5kg painon nousu kuukaudessa ei todellakaan ole paljoa! Ei neuvolatäti mulle tuostakaan painon noususta sanonut mitään! Eli EI HÄTIÄ! =)

TUKIVYÖSTÄ piti jo yks päivä sanoa, että eiks joka kaupungissa (Tai ehkä lähinnä sairaalan yhteydessä?) ole tälläinen apuvälinelainaamo? Itse ainakin esikoista odottaessa kävin sieltä lainaamassa tukivyön! Täti siellä näytti miten käytetään jne. Laina-aikaa sai niin paljon kun tarvitsi! Eli kannattaa käydä lainaamassa, käyttö ikä tuollaisella kuitenkin on niin vähän, ettei välttämättä omaa kannata ostaa...

Neiti oli ihan onneissaan kun mummu tuli leikkimään siks aikaa kun menin neuvolaan. Halas monta kertaa mummua! Taitaa neiti odottaa lauantaita yhtä paljon kuin äiti ja isä. Mummu siis tulee koko päiväksi neidin kanssa kun me miehen kanssa lähdetään sinee helsinkiin...

Mutta nyt ruuan laittoon!!!

-Alpukka rv28+4 & " Pinsku" 1v5kk

ei ole normaalia olla auki mitenkään viel täs vaiheessa vaik olis kuin uudelleen synnyttäjä. Itse olen sentin auki, ja on hyvinkin tarkat ohjeet siitä mitä saan tehdä ja mitä en. Uudelleen synnyttäjällä aukee helpommin paikat kyllä joo,mutta vasta 34 viikon jälkeen yleensä:) Tuskin auki olit,olis lääkäri siitä sanonu ja merkinny sen korttiin. Näin ainakin mulla. Ja just ton aukeemisen takia olen juossu kkerran viikossa lääkärillä ja 5 viikkoa ollut saikulla

martina 28+3

Tulin juuri työpaikka vierailulta kun piti pomon kanssa täytellä jotain papereita. Olipa mukava käydä ja nähdä samalla työkavereita. Pomo sitten ei ollut oikein kertonut mitään syytä miks oon ollu pois ja olivat ihan ihmeissään ku kerroin että tässä on jo saanu muutamaan kertaan pelätä että joko tulee ulos... et tosi kivaa kun ovat varmasti siellä 5 viikkoa pohtineet mun lintsausta.. No tulipahan nyt asiat sitten selväksi.

Muuta tänne ei sitten kuulukkaan, ihan on mukava olo ja ei supistelekkaan. Oon päättänyt unohtaa rahahuolet koska murehtimalla ne eivät ainakaa parane ja jos meilläkin kävis niin kivasti ku Larulla että tyyliin viikon päästä olis jo päätökset tehty...Mitä epäilen kyllä, mulla toi kela on aina tökkiny, joka ikisessä jutussa mitä olen sieltä hakenut.

Mä olen ruvennut hikoilemaan kuin pieni porsas:) ennen en olekkaan ollut kovinkaan kova siinä hommassa, nyt tuntuu että paidat on ihan märät selästä ja kainaloista... Ja entäs se haju.. ennen on riittäny hyvint arjoustalon euron dödöt, nyt ne eivät peitä mitään.. Mitähän hormonia nyt on elimistössä liikaa..

no nyt lihapulla kastikkeen tekoon ja lasten haku hoidosta..:)

martina 28+3

Tulinpahan laittamaan aamukuulumisia.

Yö meni hankalasti. Nilkka on kyllä kipeä! Nivel on turvonnut tennispallon puolikkaan kokoiseksi eikä juuri kestä painoa. Kun vielä tuo selkäkin on jäykkä, olen ihan avuton. Heräsin yöllä kovaan vessahätään ja meni 15 min, että pääsin vessaan ja takaisin, vaikka ovi on makkarin vieressä. Enkä koko aikaa viitsisi valittaa ja kinuta miestä tekemään asioita puolestani, kai siltä kohta menee hermot. Miten minusta on tullut tälläinen tapaturma-altis kömpelys!?

Jaahas, mieskin alkaa heräillä, palailen myöhemmin..

Jansku 27+5

Neiti päikyillä niin ehtii paremmin kirjoittamaan!

Siihen nopeaan synnytykseen ei th oikein kommentoinut mitenkään. Sanoi vaan että kyllähän kaikki yleensä perille ajoissa kerkiää. Sanoi, että silloin vko36 lääkärikin voi osata jo hiukan sanoa, syntyykö piankin. Eli ei auta kuin toivoa parasta!

En kysynyt tästä mun mahan vihlonnastakaan mitään ja nyt harmittaa kun en kysynyt. Tänään meinaan taas enemmän vihlonut koko alamaha.. Onko muilla?

Onnea monille mukavista neuvolakuulumisista ja yksivuotiaalle hyvää syntymäpäivää! En kirjoittanut mitään ylös, joten on nicit ihan sekaisin.

Tyttären kaveri tulee kylään huomenna, joten pitäisi vähän siivota, kun poikanen on tänään taas vetänyt kaikki lelunsa pitkin poikin (eikä laiska äiti ole jaksanut juosta perässä ja siivota, tai keksiä jotain muuta tekemistä). Siivoaminen ei nyt kuitenkaan voisi vähempää kiinnostaa, mieskin on taas työmatkalla, niin ei voi sillekään nakittaa tylsiä hommia:(

Huuto.netistä tilasin pienimmälle Postimies Pate-hupparin ja kerhotossut ja Puuha Pete-sukat. Tänään tuli toi huppari ja kyllä oli pikkuinen riemuissaan saatuaan sen päälle, juoksi ympäri kämppää ja tuuletti:) Toi tilaaminen netin kautta on kyllä liian helppoa, mies ei välillä oikein innostu meikäläisen ostoksista. Vauvalle tilasin myös Puuha Pete bodyn, mutta muuten yritin pysyä poissa noilta vauvanvaatesivuilta, kun oikeasti emme mitään tarvitse.

Kelasta en ole vieläkään kuullut mitään, vaikka joka päivä käyn asiointipalvelussa tarkistamassa. Johan tässä on mennytkin vasta kuukausi ja kaksi viikkoa. Ensin työnantaja panttasi hakemusta kuukauden (murr) ja nyt Kelassakin ollut jo kaksi viikkoa. Haluaisin saada jo ton 140 euroa ja muutenkin koko päätöksen!

Sori, pelkkää omaa napaa tänään...

Kolmeplusyks ja 29+1

Huh, hei..sainpas tehtyä yhden koulujättitehtävän. nyt saa illan taas maata hyvällä omallatunnolla..

Oli ihan kamala viime yö. Heräsin kolmelta siihen että oli nälkä, vaikka olin illalla vetäny ruokaa vaikka kuin. Söin sitten leipää, ja eihän uni enää tullut...valvoin melkein puoli kuuteen. Seitsemältä sitten ylös ja taas nälkä. Ei oo ihme jos paino nousee tällä ruokamäärällä:)

Toivottavasti ALMAEINON pahoinvointi on jo helpottanut. Sitä oloa ei kyllä ole ikävä.. tsemppiä!! Samoin HUUHELIN pahoinvointiin!!!!!!!!

SÄMPYLÄISEN tympeälle ultraajalle paha silmä täältä päin. Inhottavaa kun nuo on niin isoja juttuja itselle, ja toinen on kärtynen kun mikä.. ymmärtäähän sen että pahoja päiviä on kullakin, mutta voisi olla kuitenkin asiallinen ja asiantunteva!

MAMA2006n pojalle iloiset syntymäpäiväonnittelut! :D

Mulla on kyllä varmaan aina kaikki oireet, mutta piti vielä MARTINAlle kommentoida tuosta hikoilusta. välillä on muka kylmä ja välillä puskee hiki..kilpaillaan välillä anopin kanssa kummalla on kovempaa..(anopilla puskee vaihdevuodet..)koulussakin tänään oli t-paita ja silti kainalot märät..ne on kai nää mormoonit tämänkin syynä:)

LARU: aloinkin miettimään tuota supistelujuttua..voiskohan se olla. Mutta tuntuu kun sitä on kokoajan..ja ollut niin kauan, että voiskohan.. Pitääpä alkaa oikein tunnustelemaan. Vein tänään pissan labraan että tarkistetaan vielä se piilotulehduksen mahku..Saa nähdä.

..kyllä pahasti pelkään että meilläkin hidastuu tuo tahti tuolla makkarissa tuon pää-episodin jälkeen.. huvitti oikein eilenillalla kun miestä yhtäkkiä niin väsytti ja hyvät yöt tuli nopsasti ja selkä kääntyi samantien:) Pitää tarkkailla tuleeko samat tänäänkin:) tähän asti ollaan oltu vielä niin viriilejä niinkuin vastanaineiden täytyykin:)

pittää mennä taas koiran kanssa pihalle..siellä on niin kylmä:( nooh..ei sentään kolmeakymmentä:) Huomisiin!!

Mirage 27+6

Heippa taas!

Me käytiin oikein koko perheen voimin neuvolassa! Oli esikoisen yksvuotisneuvola (Tänään hän täyttää yhden vuoden! Jihuu!) ja myös mun äitiysneuvola. Lyhyesti vois varmaan summata, että kaikki kaikilla hyvin! ;) Tosi mahtavaa. Esikoinen oli oikein innoissaan kaikista leluista sun muista siellä.

Itellä oli kuukauden aikana tullut painoa vain 200grammaa...mutta kuitenkin yhteensä jo 4.8kg. Ilmeisesti erilaisia kasvupyrähdyksiä tulee ja sitten on näitä tasaisempia aikoja. Terkkari kehui niitä sokerirasitusarvojani.

Kukas se sanoi, että oli halaillut pönttöä sokerirasituksen jälkeen??? Mullakin oli tosi huono ötlö olo mutta mulla auttoi runsas juominen.... ainakin mulla laitti mahahapotkin sekaisin. Onneks on ohi!

Koska esikoisesta paikat pehmenivät jo aikaisin ja syntyikin rv36+5, terkkari sanoi, että minua seurataan tarkasti. Eli jos supistaa, pääsee heti lääkärille. Hyvä tietää! SEuraava neuvolalääkäri onkin jo 11/2 viikon päästä. Hyvä kuulla silloin miten kohdunsuulla mennään.

Mutta luottavaisesti tässä eteenpäin mennään, kaikki näytti olevan ihan ok (verenpaine, paino, sokeri/valkuaiset, sf-mitta jne.).

Kukas se oli käynyt osastolla sokerin takia? Puhuit niistä rajuista kokemuksista siellä. Minä myöskin syvään kumarran kaikkia äitejä esikoisen sairaalareissulla kuultujen kokemusten pohjalta. Ite katon päässeeni synnytyksestä tosi vähällä (vaikka luomisti mentiin kun poika tuli räminällä), mutta siellä oli tosi kipeitä mammoja. Hb alle 80 ja synnytyksen kestäneet vuorokausia. Ja ne käynnistystarinat ja kaikki muut. JOkainen lapsi on ihme ja äiti on sankari. Ei voi muuta todeta!!

Poika posottaa menemään iltapäiväunia terassilla, tämä mamma meinaa ottaa sohvan selkäänsä ja nautiskella rauhasta hetken aikaan. Sitten taas leikkimään ja tutkimaan maailmaa yksivuotiaan innolla! :D

On se mahtava olo äidilläkin, kun on ensimmäinen vuosi takana! Tästähän selvittiin ihan hienosti! Ja toukokuussa - toivottavasti ei ennen - saadaan aloittaa uusi kierros! :D Toivottavasti pikkukakkonen on yhtä " helppo" vauva kuin esikoinen!

Tsemppiä pakkaspäivään kaikille mammoille!

Jaksellaan,

Mama2006

Ajattelin vielä kirjottaa kun pääsin koneelle! Tuli vaan semmonen mieleen et onko muille mainittu tokalla lääkäri käynnillä jos on paikat auki jo esim yhdelle tai kahdelle sormelle. Mulle lääkäri vaan totes että kohdunsuu on viellä ihan jämäkkä vaikka on supistellut aika kipeestikkin välillä ja sehän on ihan normaalia jos on kohdunsuu auki yhdelle sormelle kun on kyseessä uudelleen synnyttäjä. Ei silti maininnut että onko se kohdunsuu auki jo vai sanoiko vaan yleisesti että näin voi olla! Ärsyttää noi lääkärit välillä kun tuntuu että eivät viitsi sanoa asioita kunnolla kun ei ne potilaat kumminkaan ymmärrä tai jotain ja sit kumminkin jos jotain tulee kyselevät että mitenkä viime kerralla oli oliko kohdunsuu jo silloin auki yms. Mistä sitä sitten osaa mitään sanoa jos ei ole muut viitsineet mainita. Tärkeitä tietoja kumminkin :(

Välillä myös tuntuu että kaikki asiat pitäisi itse tietää ja osata arvioida. Toissa raskaudessa lääkäri kyseli minulta tuntuuko vauva isolta ultrattuaan ensin vauvan, minä siihen sitten vaan että vaikea sanoa maha ainakin oli yliaikais kontrollissa iso.

Viime synnytyksen jälkeen kätilön olisi pitänyt mitata vauvan veriarvot, koska minulla oli todettu raskausdiabeettes, mutta kätilö sitten unohti asian. eräs kaverini sitten päivä syntymän jälkeen kysyi asiaa kun on itsekkin kätilö ja tunsi tilanteen ja minä vaan totesin että ei ole mitattu ja sitten kätilöltä asiaa kysyin niin totesi vaan että oho taisi unohtua. No sitten mitattiin arvot ja kaikki ok, mutta se olisi voinut olla pahakin juttu jos jotain olisi ollut pielessä. En vaan tajunnut itse asiaa kysellä tai mainita raskausdiabetteksestä, toki se luki papereissa mutta eivät sieltä sitä huomanneet. Taas olisi pitänyt itse olla aktiivinen.

Sori nyt tämä vuodatus ärsyttää vaan vähän välillä tämmönen.

Synnytystä en ole hirveästi vielä miettinyt, mitä nyt välillä pelkää että se tulee liian aikaisin kun supistelee niin paljon. Kai se siinä menee kuin edellisetkin ja jotenkin vaan yrittää olla avoimin mielin eikä odota mitään tiettyä tai tietynlaista syynytystä. Toki välillä jännittää vähän, mutta siihen on vielä niiiin pitkä aika ei vielä viitsi stressata :)

Pitää taas mennä pikku neiti nukahti lattialle kesken leikin ja täytyy kantaa hänet sänkyyn :) taisi mennä vähän yli toi päiväuni aika, neiti oli vaan niin virkeän oloinen etten jaksanut lähteä tappelemaan tämän kanssa nukkumaan menosta :)

Murmeliitta rv 27+4

Huh, enpäs olekaan valehtelematta ainakaan kolmeen viikkoon kirjoitellut mitään.. Lukenut olen kyllä melkein joka päivä, mutten ole saanut aikaiseksi.

Täällä menee hyvin, uusintaultrassa, siis siinä kasvukontrolliultrassa kävin, ja siellä näytti kaikki olevan ok, vaikka vähän töykeää kohtelua siellä sainkin. Mutta se on jo unohtunut, kun siitä on niin kauan aikaa.. En saanut tosiaan nytkään tietää mitään vauvan koosta, sukupuolesta tai mistään muustakaan, piti itse kysyä että oliko siellä nyt kaikki hyvin, kun olivat jo tuuppimassa minua huoneesta pois tutkimuksen jälkeen.. Sanoivat sitten että " näytti olevan" . Ei kait tässä auta kun uskoa! :) Niin ja se tutkimus kesti vain 5 min. ja ajat oli myöhässä 1,5h eikä siitä mainittu mitään..:( Se oli kyllä surkea juttu! Tekis mieli mennä vielä yksityiselle ultraan, kun haluttais tietää suunnilleen minkä kokoinen tyyppi siellä kelluskelee.. ja ehkä sit se sukupuoliki..

Vauva potkii ja muksii kovasti masussa, ja eilen tunsin kyljelläni maatessa vaavin jalat! Laitoin käden sinne ihan sivulle alas, niinkuin kylkeen, mahan " alle" , ja siellä tuntui pikku pikku tepsutus! Oikein tunsin ne pienet jalat, ihanaa! Ja ne tuntui niin selvästi! :' ) Ihan kuin vauveli olisi " askeltanut" mun kylkeä vasten! Ihmettelin sitten vähän että miten ne voi noin selvästi tuntuakin! Ai niin, ja yhden hikankin olen tuntenut jokin aika sitten..

Synnytyksestä täällä oli puhuttu, tuntuu toisaalta että viikkoja on jo paljon, toisaalta taas, että niitä on vielä aika vähän..:) En ole kamalasti ajatellut synnytystä, enkä pelkää sitä mitenkään. Pääasia minulle olisi, että lapsi saataisiin vaurioitumatta ulos, oli se sitten alatie- tai sektiosynnytys, eiköhän ne lääkärit sen katso sitten tarkemmin. Sellanen toive mulla on..:) Kivunlievityksistä sen verran, että olen ottanut selvää mitä voisi saada täällä meidän sairaalassa, ja ajattelin että katsotaan sitten itse tilanteessa miltä tuntuu ja mitä otetaan, ja mitä on yleensä siinä tilanteessa sitten mahdollista saada. Hyvillä mielin kuitenkin odotan synnytystä. Vauvaa en osaa vielä konkreettisesti ajatella sillä tavalla, että se olisi tässä minun sylissä. Ei sitä jotenkin osaa, kun vasta sitten kun se tosiaan on siinä.. Tai kun se kasvaa vähän isommaksi masussa..

Toivon niin, että meillä kaikilla menee hyvin, ja saadaan ihanat vauvat toukokuussa syliimme. Tosin meikäläisellähän se voi venyä kesäkuullekin, kerta laskettu aika on 29.5..:) Mut ei se haittaa!

sämpylä rv 25+2

Ps. Ainiin vielä, me meinattiin ottaa sitten se If:in vauvavakuutus. Ja ensi viikolla on neuvolalääkärille aika. Hih. Ja hammaslääkärille, pitää paikata pari hampua.

vain äkkiä jotakin, kun on ruoka tulossa ja sokereita mittailen tänään. Tähän asti on arvot olleet ok.

(.) ei mitään uutta. Meno on välillä railakasta, mutta ei onneksi satu, kun istukka vaimentaa. Päivisin on yleensä rauhallista, illalla ja aamulla löytyy toimintaa. :)

Pitää mennä tekemään se muusi ja paistaa pihvit...

Äippä rv 27+4

HYVÄÄ EILISTÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE:D

Oon tässä yrittänyt lueskella eilistä ja tämän päivän pinoa...tosi paljon tekstiä;) eilen tulin iltapuolella koneelle,mut enhän mä saanut hetken rauhaa tässä istuskella:( eilinen päivä oli muutenkin oikea KIUKKUPÄIVÄ:( mulla oli itellä jotenkin hermoheikko päivä ja iltaa kohden se ilmeisesti tarttu poikaankin...se ei päiväuniakaan nukkunut varttia pitempään ja olikin sen mukaista meno. ja mies kun töistä tuli niin suuni aukasin ja aloin valittamaan ja paasaamaan :( sain pahalle päälle miehenkin...huoh!:(

no tänään onneks ollutki taas ihan normaali päivä:D ja piristävää kun kerhokin oli aamusta!!sen jälkeen oltiinki siskon luona...se sitten otti ja muutti kauas töiden perään:( siinä meni mun luotto lapsenvahti!heh

nyt onki joutunu kyselemään pojalle hoitajaa seuraavalle neuvolakäynnille(lääkäri) ja ens kuun ultraan menon ajaks....miten voikaan olla niin vaikeaa saada ketään!!joudun varmasti täs kevään aikana neuvolakäynneille mukaan pojan ottamaan...ei täälä oo ketään aina saatavilla lapsenvahdiks edes pieneks ajax!

sitten äkkiä muihin juttuihin....menee pian yksinhöpinäks:(

ÄÄNIIN REAGOIMISESTA;tais olla jo eilisessä pinossa...mä oon kans huomannut et ihan niiku vauva heräis aina kun kovempi meteli. välillä kun pojan kans leikkii ja poika kiljahtelee tai huutaa lähellä mahaa niin mahassa alkaa kova meno:) tänään on kyl tuntunut olevan oikee jumppapäivä vauvalla...se on melskannut niin kovaa et maha vääntyilly suuntaan ja toiseen:D

höh nyt ei sitten muistukkaan mitään mieleen....taidan lukea uusiks teidän juttuja;) kaikille mukavaa loppuviikkoa joka tapauksessa:)

toymama 25+5

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat