Seuraa 

Allergioista enemmän tietävät, voisitteko auttaa huolestunutta äitiä.

Tässä taustaa: Meillä on 4,5kk poika, jolla todettiin kuumeen seurauksena korvatulehdus kuukausi sitten. Sittemin on saanut vaivaan 3 antibioottikuuria ja yhden antibioottipiikin, korvat on puhkaistu kaksi kertaa. Jälkitautina tuli sammas, jota hoidettiin ensin lääkkeellä (keskeytin sen) ja nyt puolukalla. Toinen korva on parantunut, toinen oli vielä sunnuntaina tulehtunut. Poikaa on hoidettu korvalääkärillä.

Nyt viimeisin antibioottikuuri aloitettiin sunnuntaina, mutta lopetettiin heti maanantaina, koska tuli niin paha ripuli. Nyt kaksi viimeistä yötä ovat olleet ihan hirveitä, poika itkee vatsakipuja ja herää jopa monta kertaa tunnissa. Tiedän, että ongelma ei ole korvissa, koska suppo ei auta ja vääntelehtii vatsakipumaisesti mielestäni. Vatsasta myös kuuluu suoliston ääniä tosi lujaa.

Toinen ongelma on vartalolle tullut näppyläinen ihottuma, jonka huomasin eilen aamulla. Sitä on niskassa, selässä, kyljissä ja vatsassa. Ei mielestäni näytä atooppiselta iholta. Voi tietysti olla vauvarokkoa, koska poika oli kuumeessa viikonloppuna. En tiedä tosin millaista näppyä rokossa on.

Poika on saanut rintamaidon ohella korviketta 2,5kk lähtien rinnan hylkimisen takia. Muistaakseni noihin aikoihin vauvan kakka muuttui vihreäksi (tuli kuitenkin max. 2 krt vrk), mutta koska poika oli tyytyväinen, en miettinyt asiaa sen enempää. Nyt antibioottikuurien seuraksena kakkaa tulee kymmeniä kertoja päivässä, löysää ja vihreää.

Voisivatko oireet(kakka, vatsakivut, näppylät) olla antibiooteista johtuvia vai epäilettekö allergiaa? Ehkä maitoallergiaa? Kiinteitä ei olla vielä aloitettu. puolukkaa saa sammakseen, mutta itkut alkoivat jo sitä ennen.

Mitä seuraavaksi? Kannattaisiko seurata vielä tilannetta? Vai kiirehtiä heti lasten allergologin vastaanotolle? Tai kokeilla itse maidotonta dieettiä ja ostaa soijakorviketta apteekista omin päin?

Olen todella huolissani, etenkin kun luin jostain, että antibioottikuurit saattavat puhkaista allergioita. Meillä esikoisella ei ole todettu mitään allergiaa, lievä atooppinen iho on.

Kommentit (6)

Minä kiinnitin huomiota tuohon korvikkeen aloittamisen jälkeen tulleeseen vihreään ja epätavalliseen kakkaan. Viittaisi kyllä allergiaan sen verran kun minä niiden päälle ymmärrän. Oletko ollut itse maidottomalla dieetillä? Minä kokeilisin antaa niitä allergisille tarkoitettuja korvikkeita.

Näppylät ja oireet antibiootin jälkeen taas kertovat siitä, että ko. antibiootti ei sopinut. Onneksi lopetit sen.

Käytä nyt poika Pikkujätissä tms. kunnon tarkastuksessa ja kerro tämä kaikki mitä tässä kirjoitit. Jos pojalla on maitoallergia tms. täytyy antbiootinkin olla turvallinen tältä kantilta.

Toivottavasti pian helpottaa!

piti vielä lisätä että pieninäppyläinen ihottuma on myös tavallinen antibioottien sivuvaikutus, varsikin amoksisilliinia sisältävien antibioottien.

Mutta vaikka amoksisilliini tätä ihottumaa aiheuttaisikin ei sitä silti tarvitse jatkossa välttää, se ei tee sitä aina vaan kyseessä on jonkinlainen infektion ja amoksisilliinin yhteisvaikutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Maitohappobakteereita on annettu koko ajan, kun joku niistä kyseli. Saatiin tähän neuvo jo ekalla lääkärikerralla.

Maidottomasta dieetistä vielä... Ajattelin itsekin maidon poistamista omasta ruokavaliosta, mutta siitä ei sikäli ole iloa, että kuitenkin joudun korvikkeitakin antamaan. Minulle on nyt selvinnyt, että soijamaitokorviketta ei edes saa antaa alle puolivuotiaalle, joten uskon, että ryhdyn dieeteille ja erikoiskorvikkeille allergialääkärin valvonnassa enkä rupea niihin kumminkaan omin päin.

Kun olen enemmän asiaa pohtinut, luulen että näppylät ja vatsavaivat johtuvat juuri tuosta viimeisestä antibiootista. Ihmeteltiinkin miehen kanssa, että pojalla oli ennen antibiootin antamista 38 astetta lämpöä ja antibiootin myötä nousi 38.8 asteeseen.

Harmittaa, että tuota viimeista antibioottia suostuttiin ottamaan pojalle. Soitin itse asiassa vielä jäkeenpäin lääkärille, että onko ihan pakollinen. Kuitenkin toinen korva oli jo ok, ja toinenkin parantumaan päin.

Nyt täytyy mennä. Palaan asiaan kun pystyn.

Koska lapsesi on hiljattain saanut montakin antibioottikuuria ei juuri tähän hätään mielestäni voi sanoa mahdollisista allergioista tuon taivaallista. Antibioottien sivuvaikutuksiin kuuluu että sekoittavat vatsan, nehän tappavat suolesta ns normaaliflooran eli ne normaalit bakteerit joiden kuuluisi olla suolessa tasapainottamassa sen toimintaa. Antibioottien haittoihin kuuluu tämän takia ripuli ja vatsavaivat. Anna lapselle Gefilus-kapseleita (joista saa suoleen takaisin puuttuvat kiltit bakteerit), ja vasta kun Gefilusta on syöty ja antibiootit olleet poissa 2 viikkoa jos vatsavaivat ripulit ym vielä jatkuvat voi allergioita miettiä.

Minäkin kyllä veisin vauvan nyt (allergia)lääkärin vastaanotolle, on teillä ollut jo sen verran monta mutkaa matkassa, eikä toistuva/jatkuva korvatulehdus, itkuisuus ja huonosti nukkuminen ole normaalitila. Jotkut lääkärit lääkitsevät korvatulehduksia aina vaan uudella ja uudella kuurilla, mutta mielestäni olisi ihan paikallaan tutkia MIKÄ niiden taustalla on.

Taisi jo tuolla omassa pinossamme olla puhetta maidon juonnin ja korvatulehdusten välisestä yhteydestä (en nyt muista oletko itse ollut maidottomalla dieetillä) mutta sinuna kyllä ottaisin ensin yhteyttä alan asiantuntijaan niin saisit sieltä suunnasta mielipidettä tilanteeseen. Huom muuten, että maitoallergiset ovat usein allergisia myös soijalle!

Vauvarokossa ihottuma on sellaista " syheröistä" ei niinkään yksittäisiä näppylöitä.

Voimia kovasti sinulle, ymmärrän hyvin huolesi vauvan takia. Onneksi meillä on olemassa hyviä lääkäreitä joista osa jopa ottaa potilaan huomioon ihan tosissaan. Harmi kun ette ole pääkaupunkiseudulta, olisin voinut suositella muutamaa todella hyvää lääkäriä.

-L-

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat