Vierailija

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija:

Lainaus:

Tupakansavussa työskentelevillä on mahdollisuus erityisäitiysvapaaseen,

mutta on tietysti jokaisen odottajan oma asia, kuinka riskillä odotusaikansa viettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En minäkään väitä, että passiivinen olisi vaarallisempaa, kuin itse poltettu, kerroin vain, että joidenkin tutkimusten mukaan näin on, jolloin tupakoivat odottavat äidit voivat jäädä erityisäitiysrahalla niin halutessaan. Ja mitä tuli tuohon, minkä joku muu otti esille, että koko päivä tupakansavussa työskentely on vaarallista, kyllä varmasti, mutta minun kertomani äiti oli töissä Rossossa, joka harvemmin on sakeanaan tupakansavua...

Tämä riippuu tietysti mistä Rossosta on kyse.

Rossoillakin asiakaskunta vähän vaihtelee paikkaunnittain. Joissakin käy paljon lapsiperheitä ja joissakin enemmän aikuisia drinksun ottajia, joilla siis kuluu myös tupakkaa.

T. kahdessa Rossossa kokkina ollut.

Tutkimusotos oli aika pieni ja useimmat kätilöt ovat myös sitä mieltä, että vaaraa ei ole, mutta täälläpäin ainakin saa siirron heti vuodeosastolle.

Käytäntö vaihtelee mutta ainakin raskauden alun jälkeen käsittääkseni suurin osa sytostaattien valmistajista siirtää raskaana olijat toisiin tehtäviin.

Siis eihän se työpaikasta kiinni ole, kun kerran vaara on olemassa. Ei meillä raskaana olevat hoitajat spiroja anna, tai edes ole samassa huoneessa.

Itse tiedän yhden, joka on jäänyt tarjoilijan työstä erityisäitiyspvärahalle (tai miksi sitä nyt kutsutaan) Itse polttaa, mutta joidenkin tutkimusten mukaan ilmeisesti passiivinen tupakointi on vaarallisempaa sikiölle, kuin äidin polttama. Ja ei, kyseessä ei ole mikään yöravintola, missä voisi ajatella asiakkaista olevan vaaraa, vaan täälläkin paljon parjattu nimeltämainitsematon perheravintola.

Ainakin jos työssään altistuu torjunta-aineille, on kai erityisäitispävärahaan oikeitettu nykyään, itse en aikoinaan saanut vaikka hainkin. Aikaa noin 15 vuotta tästä hakemisesta.

Esim. työskentely suljetulla osastolla, poliisin työ tms. Mikään ei taida velvoittaa ilmoittamaan raskaudesta, mutta silloin ei raskauden takia voi vältellä vaarallisia tilanteita. Ainakin hoitotyössä saa omasta toiveesta siirron kevyemmälle osastolle.

itse olen ollut töissä raskaana ollessani leikkaussalissa ja siellä vasta ilokaasua onkin ,,,mutta haloo se ei poistu ulkoilmaan kuin hyvin pienenä pitoisuutena , suurin osa menee letkuja pitkin suodattimiin, ihan hyvin voi työskennellä

Lainaus:

lentoemännät ei tietyn raskausviikon jälkeen saa enää lentää (en muista, monennenko), mutta ei kai niiden tarvitse HETI kertoa,, vai tarviiko?

Loppuvaiheessa tietysti on rajoituksia, mutta alussa on kyllä se kosmisen säteilyn annos. Satunnaiset lennot eivät haittaa, mutta en kyllä viettäisi 10 km:ssa työaikaani ihan ylimääräisen säteilyn takia. Ja nimenomaan alkuraskaudessa tuolla on isoin merkitys.

Yleensä ammatit, joissa ollaan kemikaalien ja säteilyn kanssa tekemisissä ovat sellaisia, joissa on ilmoitettava heti.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat