Vierailija

Kaunis kotitaloni jäi vanhempieni erossa isälleni. Nyt hän on puhunut paljon sen myymisestä asuttuaan siinä yksin yli 10 vuotta: 200neliötä tuntuu liian isolta ja kolkolta yksinäiselle ja kotitöissä avuttomalle poikamiehelle. Moni paikka onkin alkanut repsottaa, eikä isä ole jaksanut pitää kaikesta enää huolta.

Hän on ajatellut kunnostaa itselleen talviasuttavaksi pienen kesäpaikkansa. Hän kuitenkin toivoisi, että kotitalo jäisi meille lapsille, joko minulle tai veljelleni. Veljeni ei tunne kiinnostusta taloa kohtaan. Minä ja mieheni pidämme paljon talosta ja työpaikkamme ovat melko lähellä. Olemme ajetelleet joskus, että ostaisimme veljeni osuuden kotitalostani, mutta nyt selvisi talon arvo. VÄhintään 360 000e! Meillä ei missään nimessä ole sellaisia rahoja!

Isälläni on lisäksi maata ja metsää, mutta maan hän haluaa ehdottomasti jättää meille sillä mieheni on auttanut isääni maatöissä ja toivomme joskus tekevämme sukupolven vaihdoksen. Metsän arvosta ei kerry tarpeeksi, ei edes vähimmäismääräistä lakiosaa veljelleni. Asiaa mutkistaa se, että veljelläni on velkoja nuoruuden törttöilyistään ja hän tulee muuttamaan kaiken saamansa perinnön välittömästi rahaksi. Isäni ei siis haluaisi jättää hänelle maita tai taloa, joissa on tunnearvo.

Miten voimme pelastaa kotitalon? Itkettää ajatuskin, että se ei jäisi sukuun.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija:

Lainaus:

Verottaja hyväksyy 25% alennuksen, muuten joutuu maksamaan lahjaveroa. Eli voitte ostaa normaalisti 270000:lla. Halvemmallakin tietysti, jos maksatte sen lahjaveron. Veljesi ei liity tähän mitenkään, hän saa perintönsä sitten aikanaan isäsi varoista.

Perinnöistä: veljesi on oikeutettu 25%:iin. tämä edellyttää testamenttia, muuten veljesi perii 50% siitä, mitä isältäsi jää. Nämä katsotaan sitten, kun isäsi kuolee, nyt veljesi ei saa mitään, jos isäsi ei anna ennakkoperintöä. Talo voidaan antaa teille ennkkoperintönä, ja sitten aikanaan katsotaan mitä kukakin on kuolinpesästä saanut ja kuka maksaa ja kenelle.

Perinnöstä maksetaan perintöveroa (oliko 10%, kun olet tytär), mutta ei tietystikään kauppahintaa.

Maatiloilla sukupolvenvaihdoksissa voidaan hyväksyä jopa 50% hinta. Tähän liittyy sitten veljesi, joka sinun pitää ostaa ulos kuviosta.

tämän hetkisen tilanteen mukaan ostamaan ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eihän tässä aina pankkia tarvita!

Isänne myy teille talon ja teette velkakirjan, jolle laitetaan pitkä koroton/todella pienikorkoinen maksuaika. Te maksatte isällenne kuukausittain lyhennystä, siis ikäänkuin vuokraa talosta.

Isänne tekee ehdottomasti testamentin, jossa määrittelee veljenne osuuden perinnöstä ja määrää että loppuvelkanne annetaan anteeksi isänne kuolintapauksen sattuessa velka-aikana.

Kehottaisin teitä kääntymään lakitoimiston puoleen. Testamentin olemassaolo olisi lisäksi hyvä kirjauttaa käräjäoikeudessa, minulla on hämärä muistikuva että sellaistakin voi tehdä.

Ja selvitä noi verotusarvot yms. Ei siitä välttämättä ihan hirveän isoa summaa tule. Lahjavero on siis 28 % ja se menee siitä myyntihinnan ja arvon (verotus??) erotuksesta, josta vähennetään vielä se summa jonka saa verottomana joka tapuksessa lahjoittaa (ja jota en sitäkään muista:-)

Lahjaveroahan ollaan myös poistamassa, joten jos isäsi malttaa odottaa vuoden tai pari, niin voisitte selvitä vielä vähemmällä.

Yksi mahdollisuus on tietysti että muutatte taloon vuokralle ja sovitte vuokran sellaiselle tasolle että te pystytte sen maksamaan. Tämä on tietenkin vain ongelman lykkäystä, mutta ehkä teidänkin taloudellinen tilanne jossain vaiheessa kohenee...

Palvelutalo ei muuten ole mikään kamala paikka, siellä ne vanhat tutut on muutkin. Se on kuin kerrostaloasunto jossa on ruokala alakerrassa.

Joka tapauksessa palveluasunnossahan on saman verran ulkopuolista palvelua kuin mitä sinä pystyt tarjoamaan töiden päälle. Eli viikkosiivousta, ruokaa valmiiksi. Siellä vaan on enemmän seuraa päiväsaikaan.

Teillä on nyt valinnan paikka, kaikkihan me sen tiedämme ettei voi sekä hoitaa lapset ja vanhukset kotona ja maksaa asuntolainaa. Jos voisi niin kukapa lapsiaan hoitoon veisi.

Jos teidän vanhuksilla olisi sivuasunto tilan yhteydessä, saisiko sinne kotiapua ja ruoka-autoa?

Viljelettekö te siis itse, vai käytte molemmat muualla töissä normaalisti? Ja muistathan että lapset on tuossa iässä vain vähän aikaa. Älä tee suunnitelmia vain kahdeksi vuodeksi.

Verottaja hyväksyy 25% alennuksen, muuten joutuu maksamaan lahjaveroa. Eli voitte ostaa normaalisti 270000:lla. Halvemmallakin tietysti, jos maksatte sen lahjaveron. Veljesi ei liity tähän mitenkään, hän saa perintönsä sitten aikanaan isäsi varoista.

Perinnöistä: veljesi on oikeutettu 25%:iin. tämä edellyttää testamenttia, muuten veljesi perii 50% siitä, mitä isältäsi jää. Nämä katsotaan sitten, kun isäsi kuolee, nyt veljesi ei saa mitään, jos isäsi ei anna ennakkoperintöä. Talo voidaan antaa teille ennkkoperintönä, ja sitten aikanaan katsotaan mitä kukakin on kuolinpesästä saanut ja kuka maksaa ja kenelle.

Perinnöstä maksetaan perintöveroa (oliko 10%, kun olet tytär), mutta ei tietystikään kauppahintaa.

Maatiloilla sukupolvenvaihdoksissa voidaan hyväksyä jopa 50% hinta. Tähän liittyy sitten veljesi, joka sinun pitää ostaa ulos kuviosta.

Jos päätämme jatkaa viljelyä, niin tarvitsemme jonkinlaiset hallit (emme kylläkään välttämättä niin isoja ja hienoja, kuin ne talon yhteydessä olevat) koneita varten. Että siihenkin tarvisi sitten taas lainaa...

Voisiko joku selventää ja vielä vääntää rautalangasta miten se vaihtoehto menisi, jos saisin isäni pitämään talon sukupolvenvaihdokseen asti? Joku väitti, että meidän ei tarvitsisi ostaa veljen osuutta! Miten se on mahdollista?

ps. Tällä hetkellä meillä ei varaa kuin 100 000 lainaan korkeintaan. Isompi laina vaatisi, että laitan lapset hoitoon ja menen töihin tai mies palaa koulutustaan vastaavaan työhön, jolloin hän olisi paljon poissa kotoa ulkomailla asti. Kummastakin vaihtoehdosta seuraisi se, ettei me jaksettaisi/ehdittäisi olla miehen vanhempien apuna ja heidän pitäisi muuttaa palveluasuntoon... Kamala tilanne!

Vaikka on kyse pikkupaikkakunnasta, niin talo on puolen hehtaarin jokirantatontilla ja hintaa nostaa kalliit lämpimät hallit. Talossa on siis paro sataa neliötä ja jokirannassa saunamökki. Talossa on usein sekaista ja huono siivo (esim ikkunoista ei edes paljon näy läpi), mutta materiaalit on laadukkaat ja maalämpö lämmityksenä.

360 000e on keskiarvo kahden paikallisen välittäjän arvioista (olettaen, että siivoojat käyvät laittamassa paikat kiiltämään)

Tällainen arvio oli täysi yllätys niin isälleni kuin meillekin...

Sehän on tietysti yksi vaihtoehto, että tekisimme isän kanssa keskinäisen velkakirjan.

Jos joku osaa kertoa enemmän talokaupasta sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, kuulisin todella mielelläni! :)

ap

Aika hulppea talo saa olla, jos maksaa noin paljon ja vielä alueella jossa on varaa omistaa maata ja metsää... Ei voi ainakaan olla noilla neiliöillä missään tapauksessa rempallaan vähän sieltä ja täältä.

Arvioittakaahan ihan vaan se talo ja summa on todennäköisesti reilusti alle 100 000 ¿.

Tilan suhteen voitte sitten miettiä muita ratkaisuja. Metsistä ei kai niin ole väliä, jos osa siitä vaikka myydään? Ei kai niillä sellaista tunnearvoa ole. Ja vieraan metsässäkin kun saa ihan rauhassa marjastaa ja samoilla.

Ymmärrän kyllä ongelmasi. Meillä vähän sama tilanne, paitsi hulttio puuttuu. Meitä on neljä sisarusta ja halutaan säilyttää kotitalo. Isä asuu siinä nyt, mutta kun hänestä aika jättää jooku ratkaisu on tehtävä. Veljeni olisi valmis talon itselleen lunastamaan ja siihen muuttamaan, mutta vaimonsa ei :(. Muille meille ei elämäntilanteen vuoksi muutto ko. taloon ole mahdollinen. Taloudellisesti talo ei ole ongelma. Se on kyllä vara yhdessä pitää, mutta vaarana on sen mätäneminen käytön puutteessa. Kesäasunnotkin kun on ja ko. talo ei edes ole rannalla.

ilmenee talon verotusarvo, siihen pikkasen päälle ja tehkää kaupat. Näin verottaja ei asiaan puutu. Veljesi jää odottelemaan perintöä siihen asti kunnes isäsi siirtyy ajasta iäisyyteen.

Isäsi elää, elikkä hänen talonsa ei ole kuolinpesän omistuksessa. Isäsi saa myydä talon ihan kenelle tahansa, vaikka sinulle etkä sinä joudu ostamaan veljeäsi talosta ulos ( eihän hän omista siitä mitään!!!!). Vain jos kysessä on jakamaton kuolinpesä, jonka joku lapsista ostaa, joudut luonnollisesti maksamaan muut kuolinpesä osakkaan siitä ulos.

Me ei kyllä mitenkään voida ottaa niin mahdottomia velkoja... Miehellä on pieni palkka ja itse olen lasten kanssa kotona...

Kun olisi edes välit kunnossa veljeen, niin ehkä voisi yrittää yhdessä tehdä jotain, mutta kun ei...

Voi venäjä :(

ap

siitä menee lahjaveroa. Muistaakseni se prosenttimäärä paljonko saa olla verottomasti alle markkinahinnan on han määriteltykin, en vaan muista paljonko se on. Veljesi perintö ei kuitenkaan kuulu tähän kauppaa tässä vaiheessa mitenkään - vasta isäsi kuoltua hän voi esittää että kauppa oli itse asiassa ennakkoperintöä ja vaatia sen ottamista huomioon perinnönjaossa.

Mun vanhemmat myi omistamansa yksiön alimmalla sallitulla verottomalla hinnalla mun veljelle. Minulla ei olisi ollut oikeutta mihinkään vaatimuksiin kaupan yhteydessä, mutta reiluuden vuoksi he lahjoittivat osan kauppasummasta minulle (sen arvioidun erotuksen verran siis). Ja siitä lahjoituksesta tietenkin maksoin lahjaverot. Sun lapsuudenkoti ei lain silmissä eroa tästä sijoitusyksiöstä mitenkään.

Entä voiko tähän yhdistää ennakko perintöä? Kun itse olemme juuri tehneet asuntokauppoja, välittäjät olivat yksimielisiä siitä, että lähes aina lähtee hinnasta jokunen prosentti (noin 4-10%) pois ja sen enemmän mitä kalliimpi pyynti.

antaa veljellesi vain lakiosan perintönä ja sinä saisit siis enemmän eli 3/4 osaa perinnöstä. Suuttuisiko veljesi tästä liikaa, vaikka se tehtäisiin tunnearvon vuoksi.

Eli siis talo menisi ennakkoperintönä nyt jo etukäteen.

Olen näissä asioissa aika tietämätön ja siksi olenkin täällä kyselemässä...

Olen siis siinä luulossa, että saadaksemme talon meidän täytyy ostaa veljeltäni siitä puolet talon sen hetkisen myyntiarvon mukaan. Onko siis niin, että isäni voi myydä talon meille verotusarvon mukaan (mikä se nyt ikinä onkin) ja maksamme puolet siitä veljelleni?

Vierailija:

Lainaus:

siitä menee lahjaveroa. Muistaakseni se prosenttimäärä paljonko saa olla verottomasti alle markkinahinnan on han määriteltykin, en vaan muista paljonko se on. Veljesi perintö ei kuitenkaan kuulu tähän kauppaa tässä vaiheessa mitenkään - vasta isäsi kuoltua hän voi esittää että kauppa oli itse asiassa ennakkoperintöä ja vaatia sen ottamista huomioon perinnönjaossa.

Mun vanhemmat myi omistamansa yksiön alimmalla sallitulla verottomalla hinnalla mun veljelle. Minulla ei olisi ollut oikeutta mihinkään vaatimuksiin kaupan yhteydessä, mutta reiluuden vuoksi he lahjoittivat osan kauppasummasta minulle (sen arvioidun erotuksen verran siis). Ja siitä lahjoituksesta tietenkin maksoin lahjaverot. Sun lapsuudenkoti ei lain silmissä eroa tästä sijoitusyksiöstä mitenkään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat