Vierailija

8kk ikäinen vauvamme on käytetty aina flunssan takia lääkärillä. Samalla tutulla lastenlääkärillä jolla olemme aina käyneet. Hän tutkii paljon lapsia päivittäin, on jo kokenut vanhempi henkilö. Totesi korvatulehdukset vauvalla ja antibioottikuureja on ollut jo 4 kpl.

Viimeisimmän kuurin jälkeen varasin ajan jälkitarkastukseen korvalääkäriltä. Tarkoituksena oli myös puhua josko pääsisi vuoden täytettyään putkitukseen.

Tämä korvalääkäri sanoi ettei usko lapsellamme mitään tulehduksia olleenkaan, kun korvat näyttivät niin siisteiltä. Sanoi ettei pidä uskoa mitä kokemattomat(?) lastenlääkärit tai yleislääkärit sanovat kun heillä ei useinkaan ole tietoa tai kokemusta lasten korvajutuista riittävästi. Sanoi että minun pitäisi käyttää omaa harkintaa eikä heti lääkärin määrättyä aloittaa antibiootteja....A_P_U_A.

Missä vaiheessa vastuu lapseni korvista ja niiden hoidosta siirtyi minulle?

Eikö vanhaan kokeneeseen lastenlääkäriinkään voi yhtään luottaa?

Miten uskallan kyseenalaistaa lasteni hoidon asiantuntijoiden taholta, kun itse en ole asiantuntija terveydenhuoltoalallla?

Miten uskallan jättää antibiootit antamatta jos lääkäri ne tarpeelliseksi katsoo?

Jos lapsi itkee päivät päästään, kaivaa korviaan, pitää päätä vinossa ja itkee kipua - pitäisikö annetut lääkkeet jättää käyttämättä? Ja luottaa siihen ettei niitä tarvita???

MIKÄ AVUKSI? MITÄ TE TEKISITTE?

Kommentit (20)

pitäisi päivän, parin välein käydä tarkistuttamassa, että alkaako tulehdus parantua? (Jos on todettu tulehdus, ja aikoo katsoa, meneekö se ohi itsekseen?)

Eikö korvasta saa otettua näytettä, josta voi tarkistaa bakteerit? No joo, jos voisi, niin kai ne katsottaisiin aina automaattisesti, vai...?

Meilläkin yleislääkäri epäili verisuonikasvainta (oli vaikkua) ja missasi liimakorvan. Sen jälkeen en ole vienyt lastani yleislääkärille/tavalliselle lastenlääkärille, jos epäilen korvatulehdusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kuullut että vain murto-osaan korvatulehduksista antibiootit auttavat...

eli mehdollisesti meilläkin 4 vuotias on syönyt aivan turhaan (ja siltä vaikuttaakin) 6 kuuria alle 3 kk sisällä....putkitukseen ei annettu aikaa vaan katselemme kevääseen...

Ja samaista olen myös kuullut että yleislääkärit eivät noista korva-asioista ole niin perillä. Ikäväähän se on kun ei lääkäriinkään pysty oikein luottamaan ja erikoislääkärille jonot ovat jopa kuukausia.

Niitä voit sitten näyttää korvalääkärille. Ja eihän se vuoden ikä ole mikään raja korvien putkitukselle. Meidän nuorimmallekin kaitettiin jo neljän kuukauden ikäisenä putket, jolloin korvatulehduksia oli kolmet takana

Lapsillamme on vakuutukset ja olemme käyttäneet tarpeen vaatiessa yksityisellä lääkäriasemalla tutkittavana. Olen mieluummin vienyt näytille jos tarve on mielestäni vaatinut, kuin jättänyt viemättä. En ole hysteerinen, mutta tunnistan mielestäni sen, milloin on aika viedä lääkäriin.

ap.

oliko kyseessä vain flunssa vai jotakin isompaa. Onhan flunssainen lapsi kärttyinen mutta eri huudot ne on korvatulehduksessa. Arviot korvien kunnosta on tosiaan vaihtelevia. Toiset kai mieltävät pienenkin " huutopunoituksen" tulehdukseksi.

Kysyisin seuraavalla kerralla toisenkin lääkärin mielipidettä.

Ja sitten ei ole ollutkaan korvatulehdusta, terveyskeskuslääkärin mukaan. Viimeisen vuoden aikana on myös 2 kertaa diagnosoitu lapsella korvatulehdus, mutta koska tulehdusarvot on olleet alhaalla ja korvat ei ole olleet pahat, ei annettu kuuria. Hyvin paranivat korvat parissa päivässä. Just tänään mulla on itsellä ollut flunssa, ja korvia on viillellyt. On kumminkin mennyt päivän mittaan ohi. Ei kai se korvatulehdus aina ole niin maatakaatava tauti... Mitähän toi minunkin korvien vihlominen on ollut... tulehdusta vai jotain muuta?

Vierailija:

Lainaus:

Joita tämän korvalääkärin mukaan ei ole ollutkaan.

Joita tämän korvalääkärin mukaan ei ole ollutkaan.

t. ap

Vierailija:

</p> <p> <br /> Vierailija:</p> <p>[quote kirjoitti:

Joka kerta kun lapsellani on ollut korvatulehdus, niin olen sen muuten tiennyt itse! Luota äidinvaistoihisi! Esim. lapsi ei syö toiselta puolelta, raapii korvaa, on itkuinen jne. merkkejä on monia!

Vierailija:

[quote]

että harva lääkäri pystyy tekemään oikeata diagnoosia korvatulehduksissa, koska yksinkertaisesti laitteet eivät ole niin tarkkoja esim. terveyskeskuksissa

Joka kerta kun lapsellani on ollut korvatulehdus, niin olen sen muuten tiennyt itse! Luota äidinvaistoihisi! Esim. lapsi ei syö toiselta puolelta, raapii korvaa, on itkuinen jne. merkkejä on monia!

Terveyskeskuksen harjoittelijat ei välttämättä tiedäkään vaan arvaavat, mutta kokeneet lastenlääkärit yleensä kyllä tietävät milloin on korva tulehtunut ja milloin ei ole. Nehän putsaavatkin korvan kunnolla että näkevät jne. On välineet ja laitteet.

Se on sitten joko puhkaisu tai ajan kanssa annetaan itsekseen parantua, kipulääkettä tarpeen mukaan.

Kannattaa tarkastaa syöttöasento. Äläkä missään nimessä anna tuttipulloa vauvalle sänkyyn!

että harva lääkäri pystyy tekemään oikeata diagnoosia korvatulehduksissa, koska yksinkertaisesti laitteet eivät ole niin tarkkoja esim. terveyskeskuksissa

Eli minun mielestä joka kitinästä ei edes tarvitse mennä lääkärille, jos jotain epäilee niin sit erikoislääkärille...

Usko korvalääkäriä!

Korvalääkärillä on mikroskooppi käytössä, jolla näkee takuuvarmasti kaiken.

Korvalampulla tai tympanometrillä ei kukaan voi saada varmaa tulosta. Lapsen korvat on niin pienet ja punoittavat muutenkin esim. itkiessä.

Lapsi joka ei osaa vielä puhuen kertoa tuntemuksiaan, kannattaa viedä aina erikoislääkärille korva-asioissa.

Itse sain pahimpan tulehduskierre aikana omalta korvalääkäriltämme ohjeeksi, että jos tulehdus tulee viikonloppuna tai pyhäpäivänä (kuten usenmiten tuli) käyn TK:ssa hakemassa antibiotit ja heti seuraavana päivänä hän ottaa meidät ylimääräisenä johonkin väliin.

Ja niitä aikoja ei sinne ihan aina edes saa. Kun ei sitä voi ennakoida viikkoa etukäteen koska sairastuu.

ap.

p.s. sanomattakin selvää että emme asu Helsingissä

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat