Vierailija

Minulla on avioero meneillään. En aio jäädä asumaan enää eron jälkeen tänne pääkaupunkiseudulle, koska täällä minulla ei ole mitään muuta kuin työ, muutama hyvä ystävä ja kohta ex-mies sukulaisineen. Omat sukulaiseni asuvat hajallaan ympäri Suomea, mutta Kajaanissa asuu muutama läheinen sukulainen.

Siksi kysynkin, löytyykö sieltä töitä akateemisesti koulutetulle naiselle? Minkälaisia ovat kunnalliset päiväkodit ja koulut? Minulla on 3- ja 6-vuotiaat lapset. Entä löytyykö Kajaanista kohtuuhintaisia uudehkoja rivi-/paritaloasuntoja?

Sivut

Kommentit (27)

Kiva paikka asua muutamin ehdoin. Luonto lähellä, liikuntamahdollisuudet loistavat (Vuokatti ja monta muuta talviurheilukeskusta lyhyen ajomatkan päässä). Kaikki on lähellä, ilman autoakin selviää (paitsi julkinen liikenne on nykyisin onnetonta, bussit ei kovin usein kulje).

Työpaikan saanti voi olla vaikeaa. En ihan varmasti tiedä kun niin kauan olen ollut poissa.

Suuri miinus noissa pienissä kaupungeissa, keskellä ei mitään on se, että sieltä pitää lapsien sitten aikanaan lähteä ja kauas. Viimeistään lukion jälkeen. Harvalle mieluisa opiskelupaikka tai varsinkaan työpaikka sieltä sitten aikanaan löytyy. Mutta lapselle se on varmasti ihan kiva paikka kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aina tulee hirveä lisähinta (junalla 120-130 ¿) kun haluaa matkustaa esim. ulkomaille lentokoneella kun pitää ensin tulla Helsinkiin. Kun noita matkoja tekee useamman vuodessa niin jo tulee lisähintaa.

Vierailija:

Lainaus:

kaupunki sijaitsee 5-tien varrella;junalla, lentokoneella ja bussilla pääsee mihin päin suomea tahansa! Ouluunkin on suora tie ajella tai Kuopioon jos isompiin kaupunkeihin halajaa!

Kaverini äiti asuu Kajaanissa ja sairastaa syöpää.

Kaupungin lääkäreistä suurin osa on venäläisiä, ja suomalaisille suorastaan julmia lääkäreitä. Yksityisiä EI OLE. Kaupungissa on YKSI kipupumppu. Aivan järkyttävää, miten Suomessa voi löytyä kaupunki, jolla ei ole varaa palkata suomalaisia lääkäreitä eikä esim syöpäpotilailla ole mitään tukea, lohtua ei mitään. Edes saattokotia ei kaupungista löydy! Ei edes saattohuonetta. Kun kuitenkin perustuslaissa sanotaan, että jokaisella suomalaisella pitää olla samanarvoiset sosiaali" edut" , kotipaikasta riippumatta!

Joten, jos muutatte, niin muistakaa muuttaa pois Kajaanista, ennenkuin joku teistä sairastuu vakavasti :-(

Siellä on paljon työttömyyttä ja hirmuinen lääkäripula. Jos saat sieltä töitä, niin kaikki muu kyllä järjestyy. Asunnot on edullisia.

sisäänpäin lämpiävä. Siis varsinkin ne alkuperäiset kajaanilaiset ovat sellaisia. Muutenhan on mukava pikkukaupunki, mutta ei kiitos, en muuttaisi sinne enää........

En ole koskaan asunut Kajaanissa, olen vain vieraillut siellä. Paikkakunta viehättää juuri sen sopivan koon takia: ei liian pieni, mutta ei liian suurikaan kaupunki.

Ap.

muutama muukin on sanonut, niin luonto on hieno, hyvät harrastusmahdollisuudet ja peruspalvelut toimii.

Mutta todellakin helvetin kaukana kaikesta: mun mielestä kahden tunnin ajomatka suuntaansa shoppaamaan (Kuopio/Oulu) on kaikkea muuta kuin kätevä.

Helsingissä on tietty helppo käydä kun voi lentää, mutta mihin tahansa muualle on tuntikausien matkustus. Huoh.....

Ja ei se käsite kainuulaisesta kateudesta ole ihan tuulesta temmattu.

Itse olen asunut täällä muutaman vuoden. Olen kotoisin etelä-Suomesta, eikä minulla ollut mitään aikaisempia siteitä tänne. Työn perässä tulin.

Täällä yksi alkuperäinen Kajaanilainen, joka on ihan tyytyväinen tähän kaupunkiin. Asuin välillä kolme vuotta juuri Helsingissä ja sitten tulin takaisin tänne. Oletko siis asunut täällä aikaisemmin?

Päivähoito on aina järjestynyt hyvin, vaikka kuulemma pulaa paikoista on, mutta siinä lakisääteisessä kahdessa viikossa on paikka löytynyt ja pojalla on aivan ihana päiväkoti! Pikkukaupungin etuja(mitä kaipasin poissaollessa) on, että mihinkään ei ole pitkä matka!! Pääsee kätevästi kävellen, vaunujen kanssa tai pyörällä. Autoa et välttämättä tarvitse. Keskusta jää ns. keskekelle kaupunkia, joten asutpa missä tahansa, keskustaan lyhyt matka. Täältä löyyy Prisma, Maxi ja Cittari noin niinkun isommat halvat ruokakaupat. (Ruoka edullista verrattuna Helsinkiin)

Haluatko tietää vielä jotain? ;) TERVETULOA!

Olen ikäni asunut Kajaanissa ja hyvin olen viihtynyt. Tosin voisin kuvitella että muualta tulevasta kaupunki voisi tuntua tosi pieneltä.

Me olemme kyllä saaneet terveyspalveluja kunnalliselta puolelta aina kun olemme niitä tarvinneet ja kolmen lapsen kanssa niitä tarvitsee toisinaan aika usein. Päivähoito on hyvää ja ainakin alueemme koulu on hyvä. Lasten kannalta kaupunki on loisto paikka asua.

Ja kaiken tarvitsemani tavaran olen saanut hankittua täältä, me emme kaipaa ylenpalttisia shoppailumahdollisuuksia.

Kultuuririentojakin minusta täällä on riittävästi.

T. Liki 40v kajaanissa

ei tietenkään niin paljon kuin isoissa kaupungeissa. Mutta jos hyvä tuuri käy niin voihan sen " oikean " tavata ihan missä vaan. Mutta isossa kaupungissa on varmasti aikuiselle aktiiviteettejä enemmän.

Tuttavapiirissäni on useampi syöpäpotilas ja kaikki ovat saaneet erittäin asiallisen hoidon. Olen jopa sitä mieltä että täällä tehdään enempi ns toivottomienkin tapausten kanssa eli yritetään ihan oikeasti hoitaa kaikin mahdollisin keinoin. En todellakaan olisi huolissani terveysasioista täällä.

t. liki 40v kajaanilainen

kävin kouluni (lukion loppuun) Kajaanissa. Kaunis kaupunki, sopivan iso, että kaikenlaista saa ja menojakin löytyy, mutta mittasuhteiltaan silti pieni. Kainuulaisuus on oma juttunsa, mutta kajaanilaiset ovat kuitenkin kaupunkilaisia eivätkä ihan yhtä sisäsiittoisen kateellisia ja epäluuloisia kuin maalaisserkkunsa. Toisaalta kainuulaisista löytyy mahtavan aitoja ja sydämellisiä persoonia ja mukavasti luovaa hulluutta.

Tuttavani, vastavalmistunut mieslääkäri vietti vuoden Kajaanissa ja sanoi ettei ikinä enää halua niin pieneen kaupunkiin (taisi käyttää sanaa persläpi ;), missä kaikki tuntee kaikki ja mitään ei tapahdu. Eli meitä on moneksi.

Juu, juu. Veljen vaimo on töissä KAKS:ssa ja kyllä siellä ihan suomalaisia lääkäreitä on töissä. Ei ole koskaan puhunut venäläisistä. Ja tuo kipupumppu-juttu nyt on keskussairaalatasoista sairaalaa koskien ihan naurettava väite... Sinulle on joko valehdeltu tai valehtelet nyt itse.

Löytyykö sieltä eronneelle ja karanneelle naiselle mitään virikettä? Eli tarkoitus ei ole loppuelämää olla naisena yksin ja kyselisin, että onko siellä joitakin menopaikkoja tms., missä voisi kiikaroida kunnollisia ja tunnollisia miehiä matka- ja harrastusseuraksi tai vaikka ihan vakavammalla mielellä? En nyt ajatellut kuitenkaan huolia ihan ketä tahansa, kun on yksi raskas pettymys takana.

Ap. huumorilla ;-)

kaupunki sijaitsee 5-tien varrella;junalla, lentokoneella ja bussilla pääsee mihin päin suomea tahansa! Ouluunkin on suora tie ajella tai Kuopioon jos isompiin kaupunkeihin halajaa!

olen viihtynyt, samoin perhe. Molemmille on löytynyt työtä just omalta alalta. Lapsilla on hyvät hoitopaikat ja turvallinen kasvuympäristö.

Mutta kainuulainen kateus...sanonta pitää paikkansa. Kytätään naapureita ja puolituttuja, meneekö toisilla paremmin kuin itsellä. Mutta en ole sen antanut häiritä.

Terveyspalvelut ovat heikolla kantimilla, mutta koulut ja päiväkodit toimivat hyvin.

Tervetuloa Kajaaniin!

Itseänikin kiinnostaisi tämä aihe, sain vasta sieltä työpaikan, siis Measurepoliksesta, olen siis itsekin akateeminen nainen. Aiempia siteitä ei ole paikkakunnalle.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat