Vierailija

Allergia tosin todettiin vauvana ja tää yli-innokas kandi oli sitä mieltä että ei mulla välttämättä ole allergiaa kun on todettu 30 vuotta sitten. No minäpä söin kuuria ja eikös vaan tullut koko keholle nokkosrokko. Hitto mitkä kutinat ja sen jälkeen rupesi kurkussa tuntumaan turvotusta. Eikun vaan äkkiä päivystykseen, jossa sain avun allergiseen reaktioon. Siellä lääkäri sanoi että olisi ensin pitänyt tehdä penissilliini-RAST-allergia koe, ennen kuin voi tuolla tavalla ko lääkettä määrätä. Arvatkaa vaan että annoinko palautetta.

Kommentit (13)

Siis että määräsi vaikka olen allerginen. Jauhoi, että et varmasti ole.

Olin vielä rv 32..... En ottanut kuuria, kävin yksityisellä missä sain sitten oikeat lääkkeet.

Meillä ei käydä nykyään enää julkisella puolella ollenkaan, riittää jo lasteni hengellä pelailu.

Lastenääkäri ei uskonut miestäni, kun hän kertoi, että tyttö on allerginen penisilliinille. Se kyllä luki selkeästi terveyskeskuksen papereissa, mutta sairaalassa ei uskottu. Tytöllä oli kuivumisoireita mahataudin takia ja samalla raju korvatulehdus. Lääkäri laittoi tytölle suoneen penisilliiniä, josta tuli raju allerginen reaktio. Kun tyttö parani, hänelle tuli sairaalaan kutsu vielä lääkealtistuksiin. Penisilliiniallergian lisäksi todettiin sulfa-allergia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Väitti ettei lapseni voi olla niin monelle lääkkeelle allerginen, kun sanoin että mistä kaikista on tullut iho-oireita. Määräsi lääkettä ja jouduttiin menemään uudelleen kun iholle helahti punaisia laikkuja.

Tehtiin myös joitakin lääkeaine altistuksia ja ensimmäinen annos (annetaan vähän) sai 15 minuutin kuluttua iho-oireet aikaiseksi.

Mulla myös todettu noin 30 vuotta sitten nokkosrokon muodossa. Tästä olen aina lääkäreille sanonut ja koskaan ei ole yksikään penisiliiniä tarjonnut, kun todellakin muitakin vaihtoehtoja on. Hyvä niin.

" Penisilliiniallergia" on penisilliiniallergia vasta kun se on testillä sellaiseksi todettu. Suurin osa näistä " allergikoista" on saanut jotain epämääräistä ihottumaa kuurin aikana, mutta se on johtunut jostain ihan muusta. Ja todella kyse on suurimmasta osasta sitä porukkaa, joka kuvittelee olevansa allerginen.

Itse en kyllä määrää edes luuloallergikolle penisilliiniä, koska muitakin vaihtoehtoja on, mutta testit pitäisi teettää jokaiselta joka allergiaa epäilee.

T. lääkäri

Tietyssä mielessä ymmärrän kandin päätöksen (sen verran kauan allergian toteamisesta, ehkä epävarma diagnoosi). Penisilliiniallergia voi kuitenkin aiheuttaa sen verran voimakkaita reaktioita, että ei kannattaisi " kokeilun vuoksi" määrätä penisilliiniä. Kandit voivat joskus vetää vähän turhankin helposti mutkia suoraksi, tuo allergiatesti ei nyt mikään hirveän kallis tai vaikea ole.

TIETYSTI ensin pitää testata esim. rastein, tai edes prickein, onko allergiaa vielä. Aikuisilla ko. testit on kuitenkin suht luotettavia.

Lääkärikoulussa on kerrrottu myös se, jos ei ole lintsannut... ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat