Seuraa 

kaipailen vinkkejä kevyeen herkutteluun!



nyt raskausaikana paino on pysynyt ihan suht ok kurissa, (tähän mennessä +12,1kg, rv38+5), mutta tarkoitus olisi, että mitään ryöpsähdystä painoon noususuunnassa ei pääsisi myöskään vauvan synnyttyä tapahtumaan.. =)



ohjeita ja kaupan valmiita, makeita ja suolaisia herkkuja..



mulla on aika hanakasti ollut jugurtit, valion mehukeitto, ja popcornit käytössä..



-enns- ja sintti rv 38+5

Kommentit (10)


Edellinen kirjoittaja laittoikin jo hyviä vinkkejä ja tässä muutama, ainakin oman makeannälän taltuttava vinkki:

- tuoreet hedelmät kuten kiivi, appelsiini ja kirpeät omenat maistuvat. Tavallisesti olen kovin laiska kuorimaan appelsiineja, mutta nyt raskausaikana olen moisen " vaivan" jaksanut nähdä, kun appelsiinit on niiiin hyviä :)

- kuivatut hedelmät, esim. aprikoosit ja omenalastut (löytyy ainakin S-Marketista). Ei nää nyt ihan suklaan veroisia ole, mutta maistuu hyville kumminkin

- hedelmä- ja marjakiisselit. Helppo ja nopea valmistaa ja sokeria voi laittaa ihan oman maun mukaan. Itse en käytä sokeria juuri lainkaan

- hedelmä- ja marjarahkat. Nämäkin on helppo tehdä ja kuten kiisselissäkin, sokerin määrän voi itse päättää

- jos kahvin kanssa tekee mieli mussutella jotakin, korput on hyviä; joko ihan tavalliset tai sitten kaneli- ja/tai sokeripäällysteiset. Ei toki pussillista kerrallaan... En tosin ole suorittanut vertailua, minkä verran on eroa kalorimäärässä esim. pullaan verrattuna

- mehu- ja jugurttijäät menee nameista ja niitäkin voi tehdä itse oman maun mukaan.



Mutta totinen tosihan on, että ei ole kunnon suklaan voittanutta herkkua *huoh*...

itsekin kaipaisin remonttia näihin herkutteluihin, mutta ajattelin vain sanoa, että jos imetys alkaa sujua ihan hyvin, ei täysimetyksen aikana oo kovin paljoa vaaraa painonnoususta. Lisäksi pieni vauva helpostikin supistaa noita äidin ruokailuhetkiä sen verran, että ylimääräisiä ei ehdi mussuttelemaan (tai no, kyllähän osa vauvoista oikeasti nukkuukin ja silleen :o) Hyvä silti huomioida asiaa jo etukäteen, koska oman kokemukseni mukaan painonhallinnan ongelmat alkaa siinä vaiheessa, kun vauva alkaa syödä kiinteitä ja imetys vähenee.



A.A. rv 32+1 ja esikoinen 2v., muistellen kaiholla imetysaikaa, joilloin sai syödä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei vaan!

Minä kans tykkään rahkasta. Sen kun tekee siihen vaahtoutuvaan vanilla-kastikkeeseen niin ei tarvitse lisätä sokeria ollenkaan ja rasvaakin on puolet vähemmän kuin kermassa.(sekaan vaikka ihan vauvan mango-sose purkki niin on ihan pirun hyvää)

Toinen mitä tein edellisessä raskaudessa,niin suklaakiisseliä. Tummaa kaakaojauhetta,rasvatonta maitoa,makeutusainetta tai sokeria. Menee pahimpaan suklaantuskaan..

Kuivatuissa hedelmissä on aika paljon sokeria,vaikkakin sitä hedelmä,mutta kuitenkin. Minulla siis oli raskausdiabetes niin hedelmätkin oli " kortilla" .

Oma kevyt herkku tämän raskauden aikana on ollut juuri jonkun kirjoittama kasvisten dippaaminen. Kevyt kermaviili ja Estrellan Holiday-dippi on ihan ehdoton porkkanan, kukkakaalin ja kurkun kanssa. Just eilen Lostia kattoessani vetäisin kunnon annoksen :)



Myös kirsikkatomaatit ihan sellasenaan on ollut välillä kivaa naposteltavaa. Jossain välissä niihin oli oikein himo. Tässä välillä ne oli ihan kohtuullisen hintaisiakin.



Laru


Kevyt jäätelöt on kanssa hyviä! Esim Suseten minttu-suklaa on hyvää ja saman sarjan kramelli (vai onko toffee..). Täysin rasvattomasta jätskistä voi tehdä rasvattoman maidon kanssa ihania pirteloitä. Vähän kaakaojauhetta ja banaania sekaan.



Uuniomenat on kanssa hyviä. Omenan viipaleita astiaan ja pohjalle vettä. Omenoiden päälle kanelia ja vähän sokeria. Sitten uuniin ja nauti kevyt vaniljakastikkeen kanssa. Todella hyvää!



Itselläni on nyt himo keltaisiin paprikoihin. Ovat mielettömän makeita! Niitä syö makeanhimoon mielellään.





Noema

kookos rasvassa on melkein pelkkää pahaa kovaa rasvaa.



lainaus sydänliiton sivuilta:



" Kookosrasva on poikkeus kasvikunnan rasvoissa. Kookosrasvassa suurin osa (jopa 90 %) on kovaa rasvaa, joten se ei ole todellakaan terveyden kannalta suositeltavaa. Toinen poikkeus on palmuöljy, jossa kovaa rasvaa on noin puolet. Runsaasti näitä rasvoja sisältäviä elintarvikkeita kannattaa välttää kuten muitakin kovaa rasvaa sisältäviä elintarvikkeita."

ananasta ja sekaan raejuustoa! menee ainaki mulla, aina kun tekee mieli herkutella (että noin tölkki per päivä:D)

ananashan on siinäki mielessä hyvä, ku kuulemma pitäs auttaa turvotukseen (?), vaikka itellä en oo kyllä huomannu mitään vaikutusta..



nuo dipattavat kasvikset oli hyvä idea, taijan heti hipsiä kauppaan ostamaan (nam nam)..ku joskus (aina :D) vaan tekee mieli napostella jottai, vaikkei nälkä oiskaa (ja sehän meinaa ajaa tuhoon, varsinkin ku en enää saa kovin raskasta liikuntaa harrastaa...)



wiip-ahmatti

Hedelmäsalaatti on aika työläs mutta kun tekee isomman annoksen niin siitä riittää moneen päivään.



Suklaahimon korvaan kuumalla kaakaolla. Pari tl tummaa kaakaota saman verran sokeria. Puolet mukista kiehuvaa vettä puolet maitoa. ja valmista nautittavaksi.



Joskus kun tekee mieli jotain rasvasempaa käristän öljyssä hapanleipä kuutioita. Isäni kutsuu noita vanhanajan karkeiksi =).



Marjarahka on myös maistunut raskaanaollessa en kyllä sitä kovin terveellisenä pidä. Niin ja puolukkavispipuuro sitä kanssa tulee joskus ahmittua...Nämä tuli näin äkkiseltään mieleen sieltä terveellisemmästä päästä.


Tuli mieleen muutamia mainitsemattomia omia suosikkeja, kun olen myös näitä juttuja kauheesti pyöritellyt :-)



1. Smoothie/rahka: 1 dl rasvatonta rahkaa, 1 dl rasvatonta maitoa, hedelmiä esim. 1/2 banaania ja 4 mansikkaa tms. mitä vaan hedelmiä ja miten paljon tahansa. Sitten vaan sauvasekoittimella ilmavaksivaahdoksi 30 sekuntia... Paksuutta voi vaihdella rahkan ja maidon määrällä, kaikki on hyviä! Paljon maitoa/vähän rasvaa = smoothie & pilli ja paljon rahkaa/vähemmän maitoa = rahkaa -> lusikalla kupista.

Lisä makua saa jos lopuksi vatkaa mukaan soseuttamattomia heldelman paloja/marjoja tai/ja vanilliini sokeria 1/2 tl...

On tosi nam, voi syödä myös aamupalana myslin kanssa...



2. Kookosvoihin tehtävät suklaa-riisimuro-kökkäreet... Kookosrasva on tosi terveellistä, siinä on vaan " hyviä rasvoja" , näihin tulee kaakaojauhetta ja riisimuroja. Ohjetta minulla ei nyt ole, mutta sen saa varmaan googlettamalla? Käy hyvin suklaasta :-)



3. Jyväpatukat, joita saa mysliosastolta esim. 6kpl pakkauksissa. Nekin missä on sulkaa tai jugurttipohja pitävät sisällään vain 1/3 osan sulkaapatukan kalorimäärästä, mutta ovat lähes yhtä ihania!! Ja lisäksi niissä on terveellistä kuitua. Huono puoli on suuret pakkauskoot, sillä kotona olessa tulee kaapilla käytyä aika usein... JOS pystyy pitämään 1/päivä sopimuksen, niin toimii hyvin :-)



* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat