Seuraa 

Onko teillä isommat lapset tarhassa? Kotona? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen... :)

Kommentit (19)

Ei ikinä tulis mieleenkään viedän isompia hoitoon kun ite kotona. Seurakunnan kerhossa käy 2krt/vko 3tuntia kerrallaan ihan oppimassa ryhmässä työskentelyä sekä ilman äitiä/isiä toimimista.

Näin tulee olemaan sinne asti kun esikko lähtee eskariin ja muidenkin lasten kohdalla jos ei tilanne muutu mun töihin lähdön takia.

Meillä isommat lapset ovat olleet kotona. Kerhon ovat aloittaneet 3-4v:sta ja kerho on ollut 2(-3)kertaa viikossa 3h päivässä paitsi loma-aikoina. Nyt jo isoin koulussa päivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoinen oli jo esikoulussa (ei Suomessa) kun pikkukakkonen syntyi. Koulupäivät suunnilleen 9-15.30. Ainoa helpotus esikoiselle oli että koulusta pääsi suoraan kotiin eikä tarvinnut mennä ip-kerhoon. Eipä ole äitiyslomakaan kuin 3 kk joten ei ollut mitään mieltä rikkoa esikoisen rytmiä pitämällä hänet kotona. Toki sekin olisi ollut mahdollista sillä esikoulu ei oel pakollinen.

Poika 4v jatkoi päiväkodissa osapäivähoidossa vauvan synnyttyä, hoitopäiviä on 2-3 viikkossa ja hoitoaika 5-6h. Energinen ja vilkas lapsi kaipaa kaveriseuraa ja virikkeellistä tekemistä enemmän kuin täällä kotona saa, joten tämä koko perheen kannalta paras ratkaisu :)

on kahtena päivänä viikossa vanhalla perhepäivähoitajallaan hoidossa. Menee isän matkassa aamulla hoitoon noin kahdeksalta ja minä haen hänet kolmen aikaan pois. Näinä päivinä minä hoidan vauvan kanssa asioita, hoidan ruokaostokset, teen kotitöitä, annan vauvalle kahdenkeskistä aikaa ja käyn hänen kanssaan yhdessä harrastuksessa.

Esikoisen viikko-ohjelmaan kuuluu lisäksi kerran viikossa oleva kerho (2 h) sekä muskari (45 min).

Tämä järjestely on sopinut meille tosi hyvin. Pojalla on riittävästi ohjelmaa, mutta myös tarpeeksi aikaa olla vain.

Lokakuussa aloitti lähipäiväkodissa (matkaa reilut 30 metriä), on hoidossa 3 päivää viikossa klo 8-15, joskus 8-12, riippuen vähän muusta päivän ohjelmastamme.

Me emme kuulu kirkkoon: itse olen eronnut kirkosta, lapsia ei ole koskaan kastettukaan, ja lasten isä (siis aviomieheni) on muslimi, tosin maallistunut ja ei uskontoaan harjoittava sellainen, mutta muslimimaassa kasvanut kuitenkin. Seurakunnan kerho on siis poissuljettu vaihtoehto, eikä sinne alle 4-vuotias pääsisikään. Samasta syystä emme myöskään käy seurakunnan perhekerhossa (muutama kerta käytiin, mutta hartaudet ja loppurukoukset saivat aikaan minussa inhoreaktion).

Mieheni on käytännössä koko lasten valveillaoloajan töissä, myös viikonloput. Lasten- ja kodinhoito jää siis 100% minulle. Minun arkeani helpottaa huomattavasti se, että esikoinen on välillä päiväkodissa.

Sitten siinä on vielä se pointti, että esikoisemme on aina ollut erittäin sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut, reipas lapsi, joka nauttii ohjatusta toiminnasta ja rakastaa ryhmässä toimimista. Hän meni ensimmäisenä päivänään päiväkotiin niin kuin olisi käynyt siellä jo vuosikaudet, eikä kertaakaan ole itkenyt tai sanonut ettei haluaisi sinne mennä.

Plussaa on myös se, että kun menen syksyllä töihin, isommalla on jo tuttu tarhapaikka valmiina, ja pienemmälläkin paremmat mahdollisuudet päästä lähipäiväkotiin jossa sisko jo on.

Jos mieheni olisi töissä 8-16, ja jos seurakunnan kerho olisi vaihtoehto, en usko että esikoinen olisi päiväkodissa. Mutta nyt on, ja ratkaisu on meidän perheellemme mitä mainioin.

Pikkukakkonen syntyy siis keväällä ja olen ainakin vuoden vielä kotona, esikoinen on ollut koko ajan kotihoidossa. Minustakin tuntuu oudolta ajatus siitä että isompi lapsi olisi muiden hoidettavana vaikka itse olen kotona vauvan kanssa.

Sitä en tosin tiedä miten tulen tulevaisuudessa jaksamaan mutta eiköhän siitä selviä:)

K rv noin 29 ja poika -05

Meillä 2-vuotias on tarhassa 4 päivää viikossa n. 6h/päivä, itse teen kotona gradua samalla kun hoidan 5 kk:n ikäistä pikkuveljeä. Valitettavasti vauva nukkuu vain lyhyitä päiväunia joten opinnot edistyvät huonosti. Harkinnassa on gradun hyllylle laitto vähäksi aikaa ja esikoisen kotihoito. Opinnot ovat kuitenkin syy esikoisen tarhaan viemiselle.

tai siis esikoinen on eskarissa, mutta tytöt (kohta 5- ja 3-v) ovat kotona minun ja vauvan kanssa. Ei olisi varaa laittaa kahta muksua päiväkotiin saatikka kuskata heitä sinne,kun lähin 15km päässä.

esikoinen on aina ollut kotihoidossa... vuoden ajan kotona oli kummitäti kotona hoitamassa, muuten olen itse ollut kotona ja välillä jos on ollut tenttejä tai liikunnanohjaajan töitä tai muuta niin isovanhemmat tai mun veli on hoitaneet (tai isä, kun tyttö oli pienempi. kuoli kun tyttä oli vajaa 3)... tai tuo kummitäti. 2-3-vuotiaana oli puistotädillä parina päivänä viikossa ja 4-5-vuotiaana kerhossa 2 kertaa viikossa 3h.

kun kuopus syntyi oli esikoinen 5,5v ja oli siis kotona. Viime vuoden eskarissa ma-pe 8.30-12.30 ja nyt koulussa. minä siis edelleen kotona (kuopus 1v 10kk).

Ihan riittäviä virikkeitä ovat hänelle nuo kerhot olleet ja ei ole koskaan päikkäriin halunnut ja kun oli aika arka lapsi, niin luulen että sopeutuminen ois voinu olla aika hankalaa.

Kupus menee näillä näkymin päikkäriin 3v. 4kk iässä, mutta silloinkin on vaan max 6-7 tuntia päivässä.... menee samaan päikkäriin jossa tyttö kävi eskarin. tykättiin paikasta tosi paljon ja myös veljeni lapsi on siellä. Kuopus on sen tyylinen jo nyt että luulen hänen viihtyvän hyvin päikkärissä... vaikka eihän sitä nyt vielä voi tietenkään tietää...

Siihen asti nyt 2,5 vuotias isoveli on 2 pvää viikossa päiväkodissa, siitä lähtien siis kun jäin äitiyslomalle, sitä ennen oli joka päivä tietysti. Kun vauva syntyy, hän jää kokonaan kotiin. Siis tällainen " pehmeä lasku" hoidosta pois jääntiin, ettei ihan kerta heitolla.

...tytöntypykkämme jäi kotiin kanssani odottamaan " pikkukakkosta" kaksi päivää sen jälkeen kun äitiyslomani oli alkanut. Tässä sitä sitten on ihanasti yhdessä odoteltu ja ihmetelty :-)

Esikoinen (nyt 5,5v.) jäi kotiin hoitopaikasta, kun jäin äitiyslomalle toisat lasta odottaessani. Hän kävi osan viime kevättä srk-kerhossa, kun kuopus (siis 3. lapsi) oli alkuvuodesta syntynyt. Tällä hetkellä vajaan kuukauden ollut eskariryhmässä virikepaikalla 3xpuolipäivää/vko, loppuu toukokuussa. Menee syksyllä eskariin. Ei siis vie hoitopaikkaa sitä tarvitsevalta. Keskimmäinen (pian 3v.) on ollut koko ajan kotona.

Kakkonen syntyi toukokuussa ja vanhempi (3v) jatkoi päiväkodissa toukokuun loppuun 5tx3krt/vk. Kesän olimme lomalla ja elokuussa hän aloitti kerhossa 3 krt/vk.

Meillä tytöt 3v ja kohta 1v ja isompi on ollut kokoajan kotona. Seurakunnan kerhossa käy 2 krt viikossa.

Ei tulis mieleenkään viedä tarhaan jos itse kotona pienemmän kanssa.. En mä ainakaan edes jaksais lähtee viemään aamulla toista hoitoon. Koti paras paikka. Ainakin meidän tapauksessa :)

hän itse halusi jäädä hoitoon kun jäin kotiin ä- lomalle. on 3 päivää viikossa lyhykäisen päivän ja nauttii niistä ja myös niistä päivistä kun olemme yhdessä kotona. eiköhän tämä asia ole ihan kiinni jokaisen perheen ja lapsien tarpeista?

mammax2

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat