Seuraa 

jos niskapoimuturvotusta on 2.5 mm ja down-syndrooman riski 1:247. Onko se normaalia vai onko syyta huoleen? Olen 34-vuotias ja odotan 3. lasta.

Kommentit (4)

Turvotuksen raja-arvohan on se 3mm. Lähes jokaisella sikiöllä tuota turvotusta on jonkin verran.

Nuo suhdeluvut on musta kyllä aivan yhtä tyhjän kanssa. Jos sen perusteella menee esim. lapsivesipunktioon on suurempi todennäköisyys sille että raskaus menee kesken tuon punktion takia kuin se että punktiossa löytyisi kehitysvamma.

Lisäksi on niin paljon kaikkia sairauksia ja kehitysvammoja joita ei koskaan voida tutkia sikiöstä. Esim. vaikka autismi.

Mutta siis huolissani en olisi.

mun mielestä hyvin riskiä kuvaa juuri tuo suhdeluku...

ajattele se näin: jos synnytät 250 lasta, niistä yksi olisi down

tai

mahdollisuus downiin on kyseisessä raskaudessa juuri 0,004%

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei!

Oletko ollut veriseulassa? Sen kanssa saadaan tarkempi riskiluku. Näkyikö ultrassa nenäluu? Mitä muuta ultraaja sanoi?

Meidän esikoisen riskiluku oli 1:270 (veriseula käräytti, niskaturvotus oli kuitenkin vain 1mm). Ultraaja sanoi, että tilanne näyttää normaalilta ja emme menneet jatkotutkimuksiin. Toimenpiteiden keskenmenoriski olisi ollut suurempi kuin down-lapsen syntymisriski. Terve poika syntyi. Mulla ikää tuolloin 39vee. Jälkeenpäin vasta olen ihmetellyt rauhallisuuttamme.

En tiedä auttoiko tämä sinua. Toivotan kuitenkin viisautta oikeisiin ratkaisuihin.

Meillä Oulussa " riskirajana" pidetään 1:250. Alkuraskaudessa minulta otettiin veriseula jonka tulos oli juuri tuo 1:250. Tämän jälkeen olin oikeutettu menemään sairaalaan niskaturvotus-ultraan, jota oli 2,7mm. Nämä yhteenlaskettuna korotti arvoa, joka on nyt 1:40.

Asiaan erikoistuneen lääkärin nettisivuja ku surffailin, niin hän kerto, jotta nämä seulonnat (veriseula sekä niskaturvotus) eivät ole yksittäin kovinkaan luotettavia. Joten hän ainakin " suosittelisi" kumpaakin menetelmää käytettävän yhdessä jotta varmistutaan riskiluvusta ennen mahdollisia jatkotutkimuksia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat