Vierailija

Antakaa neuvoja! Saako 30 eurolla nelihenkiselle perheelle ruokia tehtyä viikoksi? En ole ole kovinkaan hyvä suunnittelemaan ruokaostoksia, joten taas ollaan siinä tilanteessa, että 30 eurolla pitäis ruokkia perhe viikon ajan. Tarttisin neuvoja mitä kannattaa ostaa ja mitä ruokia valmistaa niistä. kiitos etukäteen, jos joku antaisi neuvoja ruokasuunnitteluun edullisesti

Sivut

Kommentit (34)

Ihmettelen vaan suuresti miten voi olla mahdollista että 4 henkiselle perheelle viikon ruokarahaksi jäänyt 30e.

Enemmän siinä on ihmeteltävää kuin nauramista :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä olen ollut aina löyhä rahankäyttäjä mutta sen jälkeen kun eka lapsi syntyi ei ole koskaan, ei ikinä ollut tilannetta että jutuisi kaupassa miettimään onko varaa johonkin ruokaan. Ennen lapsia tili oli mennyt jo pari päivää sen tulon jälkeen, nyt mulla on kotihoidontuesta vielä pikkuisen jemmassa ennen seuraavan tuloa.

Olen 3 lapsen yh.

En voi ymmärtää en...

PAistaa pannulla parin sentin viipaleita ja muussia kyytipojaksi. Tai sitten uuniin ja sipulisilppua ja kermaa johon on sekoitettu valkopipuria suolaa ja ketsuppia päälle.

ja kaiken kruunaa ohut juustokuorrutus.

Ja tee iso satsi esim. spagettipataa: jauhelihaa, vihanneksia/juureksia, tomaattimurskaa ja pastaa (euroshopperit ovat edullisia vaihtoehtoja). Sitä syötte helposti parikin päivää.

Jos osaat ja viitsit, tee itse karjalanpiirakoita. Edullista, riittoisaa ja hyvää vaikka aamu/iltapalaksi.

Keitä iso erä mannapuuroa ja tee osasta ahvenanmaan pannukakkua. Se on herkullista, ruokaisaa ja täyttävää!

Paista (sokerittomia) ohukaisia, niihin sopii sekä suolainen että makea täyte: jauhelihaa ja papuja tomaattikastikkeessa, voit jatkaa täyteseosta riisillä tai valkokaalilla niin saatte parin päivän ruuat jossa periaatteessa on kaikki samassa: pääruoka, kasvikset ja leipä.

No ihmettele sitten sitäkin että meilä on ollut 20 euroa viikoksi 8 henkiselle perheelle.

No ihmettele nyt jooko. Ja ihan olen tuokkinut tuollakin perheeni.

Se on kumminkin 120mk. Ja oikealla suunittelulla saa ruoan hinasta kyllä tingittyä ja silti saa hyvää ja monipuolista ruokaa.

eli keittoja ja laatikoita. Makrarooni on halpaa ja samoin peruna. Keittoihin ja laatikoihin lihaa tarvitsee vähemmän suhteessa perunan/makaroonin määrään kuin kastikkeena. Sämpylöitä saa halvalla ja helposti itse leipojen. Välipaloiksi kiisseleitä ja puuroja. Kasviksista tietysti edullisimpiä mm porkkana raaste esin ananaksella höystettynä on edullinen vaihtoehto.

Minkäikäisiä lapsia? Teinit syövät enemmän kuin taaperot :)

Onhan tuo aika pieni summa, mutta eiköhän sillä selviä, kun suunnittelee tarkasti. Peruna ja juurekset ovat halpoja, joten keittoruoat syntyvät aika edullisesti. Puuro on edullista myös. Lopulla rahalla sitten lihatuotteita, että saa vähän proteiiniakin (tosin tuskin viikko vähällä proteiinilla ketään haittaa, jos kyseessä on väliaikainen rahapula...)

Mulla meni juuri kauppaan 180 e eikä siinä vielä ollut ihan koko viikoksi tavaraa. Tosin ihan hirveästi vihanneksia, hedelmiä, juustoja, ym. Pelkkä paahtopaisti (2kg) maksoi sen 30e. Tosin siitä syödään kolmena päivänä mut kuitenkin.

Pitäisi vissiin vähän tarkistaa rahankäyttöä

Mutta siis.

Kuivia herneitä ja jauhelihaa = hernekeitto sitä syö paripäivää.

Makaronia ja jauhista =makaronilaatikko siäkin syö 2 päivää.

Perunoita ja kalapuikkoja

yksi puuropäivä ja vaikka mehukeittoa siihen.

perunamuusia lihapullia

Ja lisäksi maitoa tai vettä.

Osta herneitä ja jauhelihaa ja tee itse hernekeitto.

Toinen keittoruoka vois olla makkara keitto.

Iso säkki perunaa ja kilo keittojuureksia ja pari edullisnta makkara pakettia.

Sitten lopuista perunoista tee perunalaatikkoa.

peruna viipaleita, sipulia ja taas istä jauhelihaa tai jos kaupasta löytyy jotain edullisempaa lihaa jota sinne joukkoon.

Nesteen voit tehdä vedestä ja kasvisliemikutiosta tai jos rahaa jää niin kermaa iso tötsä joukkoon.

Aamulla puuroo ja voi silmä tai jos teillä on pakkasessa marjojaj niin iitä käyttöön.

välipalallle marjasoppaa.

kun menet kauppaan kauppalistan kanssa, teet isoja annoksia ruokaa ja jätätte leikkeleet ostamatta. Lisäksi leiväksi kannattaa ostaa ruisleipää, koska se pitää paremmin nälän loitolla.

Mä tein eilen perheelle kahden päivän makkarakastikkeen:

2 makkarapakettia tarjouksesta 4 euroa

tomaattimurskaa 2 pkt 1,40 (Pirkka), lisää lasi vettä, pizzamaustetta ja suolaa

2 pussia makaronia tarjouksesta oliko 80 cnt

eli 6,20 + maitoa. Illalla voisitte syödä puuroa marjojen kanssa, leivän sijasta.

Tänään me syödään perunavelliä:

2 kg perunoita keitetään pehmeiksi ja soseutetaan, rasvaa sekaan ja suolaa

n. litra maitoa sekaan

näkkäriä ja kurkkua näkkärin päälle

Seuraavat 2 päivää voisitte syödä vaikka jauhelihakeittoa.

Porkkanaletut ei maksa paljon eikä munakas.

maitoa vain perheen pienimmille, ja isommille sitten vaikka tiivistemehua tai vettä ruokajuomaksi. Maitoihin menee aika paljon tuosta 30 eurosta. Esim. jos jokainen juo puoli litraa, se on 2 litraa päivässä, eli 14 litraa viikossa... Puolentoista litran mehupönikkä riittää viikoksi ja maksaa alle 2 euroa.

Kyllä meidän taloudessa on tilanteita, jolloin pitäisi saada 30 eurolla viikon ruuat tai muuten budjetti ylittyy. Ei se silti tarkoita, että ne ovat meidän viimeiset 30 e.

Hiukan asian vierestä mutta en ole koskaan ymmärtänyt tota kolikoiden kaivelemista taskuista ja hanskalokerosta yms. Mulla on rahapussi johon laitan aina kaikki rahat enkä heittele niitä ympäriinsä.

Ruskea kastike käy jo pelkästään, siinähän on vain voita ja jauhoa. Jos haluaa lisätä jauhelihaa, jopa 200 g riittää neljälle. Edullinen on myös läskisoosi, johon paistetaan sian sivua, kaikkein halvinta lihaa mitä löytyy ja sitä tarvitaan tosi vähän.

paketti kanankoipia siinä on joku 3 kappaletta? ja sitten riisiä.

keität ne koivet ja nypit sitten luutomaksi teeet jauhosuuruksen siis sulatettua rasvaa ja jauhoa lisäät sitä keitinlientä ja mausta sen curryllä ja vähän kermaa. heität ne kanapalat sinne ja saat 2 päivän kastikkeen 3 kanankoivasta..

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat