Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pystyykö sen kanssa elämään normaalisti?

Oon ihan paniikissa

Kommentit (18)

...lääkäri sanoi suoraan oirelistani kuultuaan, että sitä hän nyt vahvimmin epäilee.

Oireet olivat: huimaus (reipas kiertohuimaus), käsien voimattomuus ja puutuminen, jalkojen voimattomuus etenkin polvista alaspäin, raajoissa oli myös kuvaamasi kaltaisia nipistyksiä ja nykäyksiä. Laittoi minut heti selkäydinnestepunktioon. Neste tutkittiin ja ms-tautia ei löytynyt, minua myös kuvattiin aivokasvaimen varalta. Vasta kun mitään vakavaa ei löytynyt niin alettiin miettiä muita syitä ja tutkia ulkoisesti.

Pitkällisten tutkimusten jälkeen syytkin selvisivät. Opiskeluaikana pitkillä luennoilla könöttäessä ja paksuja kirjoja lukiessa oli päässyt kehittymään pahemman sortin jännitysniska. Elin myös suurten muutosten keskellä: muutin pois lapsuuden kodista ja tapasin elämäni miehen, stressiäkin oli. Niska oli pitkään ollut ylijäykkien lihasten ympäröimänä ja kaularankakin oli muuttanut asentoaan. Siitä siis huimaus ja käsien tuntemukset, selviä verenkierto-ongelmia.

Lääkäri leukaili, että on hän vaikeita jännitysniskoja nähnyt ennenkin, mutta ei ennen ole jalat sentään menneet alta sen takia. Verikokeissa taisi sitten selvitä syy jalkojen ongelmiin. Olin hiljan aloittanut e-pillerit ja niistä johtuva b- ja k-vitamiinien puutos vaikeutti jalkojen hermotuksen toimintaa. Sain vitamiinia sairaalassa sitten suoraan suoneen ja tilanne korjaantui nopeasti. Niska on jäykkä edelleen (13-vuotta myöhemmin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Puutumiset oli toispuoleisia. Lihaksissa nyki molemmissa jaloissa ja toisinaan myös selän lihaksietkin nykivät ja kihelmöivät.

Mulla tehtiin tosi kattavat tutkimukset joissa poissuljettiin rappeuttavat sairaudet ja kaularangan sekä lannerangan vauriot ja aivokasvaimet ja verenkiertohäiriöt. Lisäksi tehtiin vielä hermoratatutkimukset. Mitään ei kuitenkaan löytynyt syyksi oireille.

Pelkkä se odottaminen ja epätieto mulla ainakin lisäsi stressiä aivan valtavasti ja pahensi siten myös oireita.

Ystäväni mies kuoli 3siihen 0-vuotiaana.

Eräs tuttavani taas elää lähes normaalia elämää, diagnosoitiin n. 8 vuotta sitten.

Naapurilla taas on hyviä ja huonoja kausia; välillä kävelee kepin kanssa, välillä ilman.

Mutta voi edetä kyllä valitettavasti hyvinkin nopeasti.. liikuntakyvyttömyys, persoonallisuusmuutokset jne mahdollisia.

kyllä siinä voi tosi huonosti käydä ja mun tuttukin kuoli siihen...eikö teillä ole mitään empatiakykyä toisen hätää kohtaan?

Irl tapaa tuollaisa ihmisiä myös, oksettavia minusta.

Nyt ap haet tietoa jostakin muualta kuin tällaiselta palstalta. Ms-tauti on melko yleinen ja kohtuullisen hyvin tunnettu tauti, ei pitäisi olla vaikeuksia löytää asiallista tietoa netistä ja vaikka kirjastosta.

En kiistä edellä mainittuja huonojakaan asioita, mutta tosiasia on, että ms-taudin kanssa voi elää myös aivan normaalia elämää. Esim. Saija Varjus on sairastanut sitä vuosikausia ja monet muut.

Ennuste on useammin hyvä kuin huono, ja odota nyt, että asia kohdallasi selviää suuntaan tai toiseen, epäily ei vielä merkitse sinänsä mitään, vaikka sitäkin joku täällä jo tohkeissaan julisti. Riippuu ihan lääkäristä, mitä se suustaan päästää.

Kyllä sinua pitää vielä paljon tutkia, muitakin syitä kun oireillesi taatusti löytyy.

Kaikkea hyvää sinulle!

Ja kyllä voit elää pitkän ja hyvän elämän vaikka tulos oliskin se, että sairastat ms tautia.

Koita jaksaa ja kyllä se elämä vielä hymyilee!

Päivä kerrallaan täs mennään näiden oireiden kans ja odottelen tarkempia tutkimuksia,pääsy kestää 3kk. Tuntuu että pää hajoo ja pitäis olla murehtimatta. Oireet kestäny jo kolmatta kk.

Kiitoksia tuestanne äipät! ap

Itselläni myös epäiltiin ms-tautia ja neurologi teki ties mitä testejä. Magneettikuvatkin otettiin mutta syy puutumisiin ja lihasnykäysiin ei koskaan löytynyt. Ilmeisesti ollut stressiperäistä oireilua mun kohdallani. Nyt jo helpottanut toi puutuminen.

Onko sulla tunto heikentynyt nilkoissa, naamassa ja/tai genitaalialueella? Jos ei niin ei varmaankaan syytä huoleen.

Voimia sinulle valtavasti! Tiedän mitä on elää tuossa epätietoisuudessa. Mulla ms-tauti epäilys oli onneksi väärä hälytys eikä muitakaan rappeuttavia sairauksia todettu.

Mutta...Jos sinulla tauti todetaan niin muista että ms-tautipotilaat voivat elää aika hyvin normaalia elämää vaikka tauti joitain rajoituksia ajankanssa tuo tullessaan.

Mulla epäiltiin samaa kolme vuotta sitten. Ja oireina oli juuri puutumiset ja lihasnykäykset. Sekä totaalinen oikeanpuolen lamaantuminen. haarukka tippui kädestä ja jalka meni alta. Olin sairaalassa tutkimuksissa neljä päivää. Aivoista löytyi kysta mutta totesivat ettei se johdu ms-taudista. Luultavasti se kysta on ollut mulla aina. Diagnoosia he eivät lopulta kokeiden perusteella voineet tehdä mutta oireet vain jatkuivat. Mitään lääkitystä en saanut koska imetin ja halusin jatkaa. se oli hirveätä aikaa mutta myös sitä ennen oli paljon stressiä ja univelkaa. Sitten aloin käydä säännöllisesti akupunktiossa ja se on totisesti auttanut. Siellä käy myös paljon ms-potilaita, jotka saavat helpotusta. Osalla tauti on " sammunut" kokonaan ja osalla huomattavasti hidastunut. Suosittelen sitä siis sinullekin. Muista että pari kertaa ei riitä. et huomaa ekan kerran jälkeen parannusta. Lisäksi lopetin maitotuotteiden käytön. Jos juon maitoa, oireita tulee helpommin. tsemppiä sulle! Ms-tauti ei vähennä elinikää.

Vierailija:

[quote]

Itselläni myös epäiltiin ms-tautia ja neurologi teki ties mitä testejä. Magneettikuvatkin otettiin mutta syy puutumisiin ja lihasnykäysiin ei koskaan löytynyt. Ilmeisesti ollut stressiperäistä oireilua mun kohdallani. Nyt jo helpottanut toi puutuminen.

Onko sulla tunto heikentynyt nilkoissa, naamassa ja/tai genitaalialueella? Jos ei niin ei varmaankaan syytä huoleen.

Voimia sinulle valtavasti! Tiedän mitä on elää tuossa epätietoisuudessa. Mulla ms-tauti epäilys oli onneksi väärä hälytys eikä muitakaan rappeuttavia sairauksia todettu.

Stressi mulla on valtavaa ja olen myös masentunut. Tunto heikentynyt pohkeen sivussa. Lääkärin mukaan on ms-tautiin viittaavaa kun on vaan toisella puolella. Lihasnykäykset kyllä muuallakin. Voi ku oliskin sressistä? Oliko sulla puutumiset vaan toisella puolella? ap

Minä sairastuin synnytyksenjälkeiseen masennukseen. Ensin iski päälle ihan hirveät lihaskivut joita sitten tutkittiin kunnolla eri kokein ja sitten tuli ihan järkky väsy ja unettomuus vaivaksi mitkä eivät lähteneet minkään valtakunnan lepäämisillä pois. Sain lääkäriltä unilääkkeet ja mielialalääkkeet ja niin ne fyysiset mystiset kivutkin hävisivät ja mieliala on taas hyvä ja unettomuuskin poissa enkä tarvitse enää unilääkkeitä.

se vaan, et jos ei oo ennen paljo liikkunu, kannattaa laittaa elämäntaparemontti niin ms-taudin nopeaa etenemistä voidaan hidastaa: liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Tiedän äidin, jolla tämä, monta lastaki synnyttänyt.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat