Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

esim. leikkimään lastenhuoneeseen? Ilman, että näette sinne koko ajan?

Sivut

Kommentit (45)

Joskus toki olivat samassa huoneessa kahdestaan ilman minua: esim. kun kävin suihkussa, vauva oli sitterissä olohuoneessa ja isosisko katsoi sohvalla piirrettyjä. Ja minulla kylppärin ovi auki, että kuulen jos tulee joku konflikti. Ei tullut.

Nyt lapset ovat melkein 3 v ja 11 kk, ja leikkivät jo tosi hienosti keskenään. Joskus ottavat yhteen, ja tappelevat samasta lelusta, mutta yleensä leikkivät sovussa. Meillä se menee niin päin, että nuorempi lyö isompaa puujunaradan kiskoilla, tai repii tukasta. Isosisko ei ainakaan vielä ole jäänyt kiinni pienemmän vahingoittamisesta.

Vierailija:

Lainaus:

vauva viihtyy paremmin isonsisaruksensa touhuja katsellessa ja jos kummallakin on kivaa, niin miksi mun pitäis sitä vauvaa koko ajan kantaa?

Ei kaikki isot sisarukset syö elävältä pikkusisaruksiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä 3v. on saanut jäädä vauvan kanssa kahden aika alusta asti. Toki siis alkuun seurasin tarkkaan, miten sisaruksilla menee, miten 3v. pikkusiskoaan kohtelee jne. mutta kun huomasin, että isoveli ei vahingossakaan yritä tehdä mitään pahaa, niin olen usakaltanut jättää heidät keskenään. Siis vessareissun ajaksi tai hetkeksi leikkihuoneeseen, olkkariin tms. niin että vauva sitterissä ja isoveli leikkii.

Isoveli rakastaa pikkusiskoaan eikä siis millään tapaa ole mustasukkainen. Ymmärtää myös älyttömän hyvin, että vauva on pieni ja hauras. Kertoo kaikille vauvaa lähestyville miten vauvaa pitää käsitellä :) Silittää tätä hellästi poskesta ja antaa pusuja. Ei yritä nostaa itse, kun se on ehdottomasti kielletty.

Nyt pikkusisko 4kk ja ikinä ei ole mitään pahaa vahingossakaan isoveli tälle tehnyt.

... mutta meillä 3-vuotias ja 4 kk on yhdessä kylvyssä, niin että 3-vuotias on ammeessa ja 4 kk vieressä bombossa, niin että yltää käsin veteen.

Viettävät siellä riemukasta laatuaikaa puolisen tuntia per illansuu, eikä ole tosiaan mitään ikävää tapahtunut

koska isoveli ei näe nenäänsä alemmas, eikä siis osaa katsoa jalkoihinsa ja vaarana on, että astuu vauvan päälle juoksennellessaan.

Sitterissä voi ihan hyvin antaa olla ilman mitään vartiointeja ihan 2 vk asti, ettei ole tarvinnut edes niitä kuukausia kasvaa

Niin siskonikin luuli. Hänellä on esikoistyttö 3 vuotta, ja vauva 8 kuukautta. Viime viikkoon asti isosisko oli erittäin huolehtivainen vauvaa kohtaan. Yhtäkkiä hänellä ilmeisesti sumeni päässä, sillä kiltti ja huolehtivainen 3-vuotias otti rekka-auton jossa metallinen lava, ja humautti täysillä pikkuveljeään päähän, sillä seurauksella että tälle tuli ohimolle tikkejä vaatinut haava, ja puolen pään kokoinen kammottava mustelma. Tyttö itse pelästyi tekoaan niin, että on kastellut housuunsa sen jälkeen monta kertaa päivässä. Ja sekä siskoni että me kaikki muut olimme siihen saakka ajatelleet, että tyttö rakastaa veljeään yli kaiken, eikä ikinä satuttaisi tätä tahallaan. Kyllähän hän velivauvaa rakastaakin, mutta silti teki noin. Kyseessä on tosi kiltti, tottelevainen tyttö, siksi tämä oli suuri shokki.

Valvokaa lapsianne, älkääkä luottako liikaa pieniin esikoisiinne. He ovat vasta lapsia, ja voivat olla arvaamattomiakin.

Kirjoitin tämän siskoni luvalla, oikein soitin hänelle ja kysyin saanko kertoa tapahtuneesta netissä, kun keskustelun aihe sivuaa heille tapahtunutta.

kerran kun olin vessassa, kuulin sinne kun isoveli sanoi vauvalle, että tuupas vauva tänne... mulla jäi asiat kesken kun piti rynnätä katsomaan, että mitä se velikulta on keksinyt, niin siellähän se oli jo nostamassa vauvaa sitteristä pois. Vaikka poika ei mitään pahaa tarkoitakaan, niin hän ei vielä ymmärrä, mihin pystyy ja mihin ei.

päin vastoin, hän tekee kaikkensa, jotta tällä olisi hyvä olla.

Jos minä en " uskaltaisi" antaa vauvan katsella esikoisen touhuja leikkihuoneessa, tai roudaisin vauvaa vessaan mennessäni asioille, niin esikoinen varmaan kokisi olevansa lähinnä demoninen.

Jos teillä oikeasti on sellainen tilanne, ettei voi, niin sitten ei voi, mutta kannattaa sitä kokeilla jos ei ole tehnyt.

Meillä ainakin toimii tosi hyvin ja lapset ovat toinen toisilleen tärkeitä.

Vai onko meillä sitten jotenkin poikkeuksellinen 3-vuotias, en tiedä, mutta hiuskarvaakaan ei taittaisi vauvan päästä.

Ei sitä tuossa vaiheessa ole meillä koskaan ollut (lapset 7 v, 6 v, 4½v, 3v, 1½v ja 3kk).

Vierailija:

Lainaus:

Isoveli rakastaa pikkusiskoaan eikä siis millään tapaa ole mustasukkainen. Ymmärtää myös älyttömän hyvin, että vauva on pieni ja hauras. Kertoo kaikille vauvaa lähestyville miten vauvaa pitää käsitellä :) Silittää tätä hellästi poskesta ja antaa pusuja. Ei yritä nostaa itse, kun se on ehdottomasti kielletty.

Nyt pikkusisko 4kk ja ikinä ei ole mitään pahaa vahingossakaan isoveli tälle tehnyt.

ja jos nyt olisi pieni vauva, voisin sanoa hänelle suihkuun mennessä, että tule kertomaan äidille jos vauva herää tai on jotain hätänä tms.

hoivaa ja leikkii 2-vuotiaan pikkuveljensä kanssa ja vaikka välillä kinaa saattaa tulla, niin silti tulee aina pyytämään minut apuun, jos veli tarttee apua.

Minkälaisia 3-vuotiaita teillä on? Kyllä kolmevuotiaalle voi jo opettaa, miten ihan pienen vauvan kanssa ollaan, ettei saa nostella eikä pieniä esineitä annella..

Tietenkään lapsia ei voi jättää keskenään, mutta aika ylilyönti, et suihkuun vauva mukaan, jottei 3-vuotias tee sille pahaa.. kyllä on silloin jo 3-vuotiaalla joku ongelma..

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat