Seuraa 

Mietiskelen tässä, kun meidän kunnassa on aika vähän kunnan puolesta järjestettyä toimintaa pienille lapsille, että mitä muissa kunnissa on tarjolla? Minkälaisia kerhoja on 2-6 -vuotiaille, mitä niissä tehdään, miten kauan kestää ja miten usein? Entä minkälaista toimintaa avoin päiväkoti tarjoaa? Olisi mukava kuulla kokemuksia ja ehkä yrittää itse ehdottaa omille virkamiehille hyväksi koettua toimintaa. Entä mitä te itse toivoisitte kunnalliselta varhaiskasvatukselta?

Kommentit (8)

Asumme juuri ja juuri kaupungissa (vähän yli 10 000 asukasta), ja voin sanoa, että todella hyvin on toimintaa. Seurakunnan kerho on 1-2 krt/vko n. 2-3h riippuen paikasta. Esim. meillä on kerran vko 2,5h. Sitten on srk:n perhekerho kerran viikossa ja srk:n muskari kerran viikossa.

Sitten tämä ihanuus: perhekahvila. Eli ma-pe 9-13/15 auki oleva perhekahvila, jossa järjestetään ohjattuakin toimintaa. Myös vertaistukiryhmiä on kahvilassa (esim. astma/allergia, keskosuus... ym.) Yli 2-vuotiaita voi jättää etukäteen ilmoittaen kolmena päivänä viikossa parkkiin. Käytännössä akuuttiin tarpeeseen saa lapsen (myös alle 2v!) hoitoon muulloinkin kuin parkkiaikoina, jos ei ole erikoisempaa kiirettä. Kahvilassa on kaksi työntekijää, sekä usein vielä 1-2 sosiaalialan harjoittelijaa.

Vaikuttaa siltä, että kaupunki tosissaan olisi kiinnostunut lapsiperheistä, sillä neuvolassa oli juuri kysely palveluista lapsiperheen kannalta. Hyvähän tämä toiminnan määrä on, sillä täällä päiväkodit ovat aivan täynnä. Tarvittaisiin ainakin yksi lisää. Kaupunki vissiin laskee, että on halvempaa pitää kotiäidit/isät tyytyväisinä, kuin järjestää lisää hoitopaikkoja :)

Kunnat joissa olen asunut (pääkaupunkiseudun vieressä olevia voimakkaita sisäänmuuttokuntia) eivät ole niin panostaneet näihin kotona hoidettuihin lapsiin. Jopa kuntalisän osalta ovat todenneet ettei se " hyödytä" maksaa, koska ei kannusta kotihoitoon, vaan sitä saavat ne jotka kuitenkin hoitaisivat lapsiaan kotona. Eli kotihoidon kuntalisää ei ole (mutta yksityisen hoidon kuntalisää kyllä maksetaan) ja sama on ollut vähän muidenkin palveluiden osalta. Päiväkotipaikkoja sitten vaan lisätään ja uusia päiväkoteja rakennetaan.

Parhaiten kunnalliseen päätöksentekoon tuntuu vaikuttavan joku asiaa ajava henkilö kunnan palveluksessa. Esim. neuvolan työntekijät voivat olla tässä aktiivisessa asemassa ja saada aikaan ainakin äitiryhmiä. Yhdessä kunnassa tiedän kahvilan, jota pyörittävät yhteistyössä kunta ja seurakunta (on harvinainen yhdistelmä). Tilojen löytyminenkin voi olla joissain paikoissa vaikeaa. Toisaalta esim. seurakunnalta voi saada tiloja, itse olemme ainakin pyörittäneet äitien kanssa ihan omaa kerhoa johon saimme seurakunnalta tilat (tosin vain perjantai-iltaisin, kun oli ainoa aika jolloin kukaan muu ei halunnut tiloja). Eli jo pitkälle pääsee kun saa edes jonkun sopivan tilan tai on joku tilan vuokranmaksaja.

Meillä MLL perhekahvila on hieman erilainen kuin edellisellä vastaajalla. MLL on vuokrannut vain tilat, kahvilaa pyörittävät äidit. Mitään vetäjiä/ohjaajia ei ole. Toimintaa on sen verran kuin äidit itse järjestävät. Kahvila on 2h/kerran viikossa. Kahvila on urheiluseuran kerhotiloissa, joista MLL maksaa siis vuokran.

Seurakunnan panos tuntuu usein aika isolta tässä perhetyössä ja sitä meillä ollaan käytetty eniten. Perhekerhot ovat loistavia, mutta meidän kunnissa ovat olleet vain kerran viikossa 2h kerrallaan: Useamminkin saisi olla. Ja seurakunnan kerhopaikat vaihtelevat kunnittain joko 3/4v:sta 1-2kertaa viikossa (ja pitkät loma-ajat). Meidän kunnassa on tosin myös virikeryhmä jossa kerhoa on 2(-3)kertaa viikossa. Ja monet vanhemmat käyttävät lapsensa molemmissa, eli kerhoilua saa yhteensä jopa 4-5kertaa viikossa. Tuo virikeryhmä toimii vastaavallalailla kuin seurakunnan kerho askarteluineen, eväineen, lauluhetkineen ja ulkoiluineen.

Enemmänkin kyllä saisi tukea olla kotihoidettuja lapsia ja perheitä. Parhaat leikkipuistot ovat päiväkotien pihoissa, lasten tapahtumat päivisin ovat päiväkodeissa oleville lapsille ja perhepäivähoitajien hoitolapsille. Kotona olevat vanhemmat saavat hakea seuransa seurakunnan kerhoista ja verkostua keskenään. Lisäksi moni yhden lapsen kanssa vielä käy muskareissa, vauvajumpissa, vauvauinneissa yms. yleensä maksullisissa harrastuksissa. Useamman lapsen kanssa tämäkään ei yleensä aina onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2h viikossa. Toiveena olisi saada 2h 2x viikossa. Kolmevuotiaasta pääsee jo useammin, jopa kolme kertaa viikossa kerhoon, jos saa paikan.

Avoimet päiväkodit ja -puistot ovat kivoja tapaamispaikkoja, mutta toivoisin niihin lisää mahdollisuuksia jättää lapsi hoitoon pariksi tunniksi. Minä en pääse ikinä yksin mihinkään, koska mies on käytännössä aina töissä.

Nykyään kaupunki tai seurakunta ei tarjoa minkäänlaista lastenhoitoapua kotona oleville äideille, jos ei ole lastensuojelun asiakas. Ja kukapa asiakkaaksi haluaisi...

MLL hoitajiakaan ei saa päiväsaikaan avuksi. Kotiäiti on aika paljolti omaisten avun varassa ja jos heistä ei ole auttamaan, saa kyllä ihan rauhassa väsyä.

Niin, kaupunkimme perhekahvila on kaupungin järjestämä projekti. Kyseiselle projektille on rahoitus aina määräajaksi, ja sitten päätetään mitä tehdään. Tähän mennessä rahoitus on järjestynyt oikein mukavasti. Projekti on ollut pystyssä ainakin sen neljä vuotta, mitä olen ollut asiasta kiinnostunut.

järjestämässä kerhossa 2x/vko 2h kerrallaan. Kerho on tarkoitettu kotihoidossa oleville 4-6-vuotiaille. Olemme kovasti tykänneet. Olisi kyllä kiva, jos kerhoon pääsisi 3-vuotiaatkin, pääsisi pienempikin syksyllä kerhoilemaan. Onneksi täällä on kuitenkin 2x viikossa myös perhekerho, joihin pääsemme yhdessä. Asuimme muutaman kuukauden naapurikunnassa ja siellä ne vasta onnettomat lastenkerhot ym toiminta olikin, vaikka lapsiystävälliseksi kunnaksi mainostetaan!! Olin ihan yllättyny. Onneksi pääsimme muuttamaan takaisin omaan kuntaan. Helpottaa kummasti kun on kotiäitinä ja on kerhoja missä käydä.. Tarkoitus on olla kotona vielä 2-3 vuotta, kun kohta syntyy 3. lapsi.

...Jyväskylän läheltä, Saarijärveltä. Kun on pieni paikkakunta, niin sen pitää todella miettiä keinoja asukkaitten tyytyväisenä pitämiseen ja houkutteluun...

Entä minkälaisista lapsiperheiden palveluista unelmoitte? Tuntuu olevan monessa kunnassa aika huonoissa kantimissa kaikki " vapaaehtoinen" toiminta. Ehkä pitäisi vaatia kerho- yms. varhaiskasvatustoiminta lakisääteiseksi palveluksi, jos aikoo sada parannuksia. Olen vähän miettinyt, että pitäisikö ottaa härkää sarvista ja perustaa itse yhdistys tai ihan vaan joku kotiäitiporukka, joka järjestäisi kaikkea mukavaa toimintaa ja johon kaikki olisivat tervetulleita. Kiinnostaisi vain kuulla teidän mielipiteitä mitä kaikkea olisi mukava tehdä yhdessä. Unelma olisi leikkipuisto, jossa olisi iso kahvila leikkitiloilla ja tietysti hyvät wc-tilat ja vaikka lounastarjoilu. Onkohan tällaista missään? Tai jos on, niin kenen toimesta se on järjestetty? Minkälaisia MLL:n kahvilat ovat, en ole koskaan käynyt.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat