Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

aihe on vielä tarkemmin kerrottuna sellainen, että tutkin sitä kuinka vaikeaa on työllistyä oltuaan monta vuotta kotona hoitamassa lapsia. Ja teen tutkimuksen JKL:n alueesta.

Ja vielä ois sellainen ehto on, että on oltava joko yliopistotason koulutus tai opistotason koulutus.

Vertailen siis näitä kahta ryhmää.

Elikkäs olisko JKL:ssä yhtään tällaista äitiä, joka täyttäis ehdot ja haluaisi olla " tutkimuskohteeni" ? Jonkinlaista haastattelua olisi tarkoitus tehdä, joko kasvokkain tai sitten lähetän kysymykset kotiin ja palautat ne minulle.

Onko kiinnostuneita? Jos kiinnostuit, saat sähköpostiosoitteeni ja laitan myöhemmin lisäinfoa.

Sivut

Kommentit (23)

ihan hyvä että täältä saa neuvoja kun omalta ohjaajalta niitä ei hirveesti saa...:)

en minä kyllä ihan 100 tapausta kyllä voi tutkia ...niin ja oisko siinä siis jotain muuta tapaa tehdä tätä tutkielmaa?

Öö...esim. jos teen sellaisen oletuksen että asia on näin ja tutkin vaikka kymmentä henkilöä satunnaisesti...ei hitto...nyt mä menin jo itekki ihan sekasin:). Niin..jos asia kuitenkin paljastuu ettei se olekaan niin ..niin olenko tehny turhaa työtä?

Oisko lisää neuvoja tai ohjeita siihen miten mä tän tutkielman teen tästä aiheesta kuitenkin.

Anteeksi sekava tekstini -menin itekki ihan sekasin (ja paniikkiin) ku aiepaperi tarttis olla täksi viikoksi...ja nyt mun juttu meni ihan puihin, höh

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itselläni ei ole vielä valmista tutkimusongelmaa, eikä työlle nimettyä ohjaajaa. Olen itsekin kuvailemassasi tilanteessa, että palailen työelämään kolmen vuoden hoitovapaalta ja siitä tuli mieleeni hahmotella samalla aiheesta kandityötäni (ja tulevaa gradua). Olen vasta alkuvaiheessa eli lueskelen kirjallisuutta ja tutkimuksia, ja koetan täsmentää tutkimukseni varsinaista kysymystä. Kevään aikana käyn kysymässä laitoksellani ohjaajaa. Mikä sinulla on pääaineena eli mille laitokselle työsi on? Itsellä yhteiskuntapolitiikka. Olisi kyllä tosi mielenkiintoista kuulla työsi edistymisestä?

hei sinä jolla sama työ hahmotteluvaiheessa! oletko saanut millaista ohjausta ohjaajalta? tehdäänkö työ " yhtämatkaa" ja auttaen toisiamme? :)

ap

Toi 100 tapausta on kyllä liikaa kun teet kandin työtä. Mut sun pitää nyt siis päättää MITÄ tutkit ja MITEN. Eli mitä haluat tutkimuksellasi saada selville?

Voithan ottaa esim 10 tapausta kummastakin ryhmästä (korkeakoulun käyneet + toisen asteen koulutuksen käyneet), joiden hoitovapaa loppunut 6 kk sitten ja tehdä heille kyselylomakkeet. Laitat siihen kysymyksiksi esim kuinka kauan kesti löytää työpaikka, tuntuko että hoitovapaa vaikutti haitallisesti työnsaantiin, ja onko työ koulutusta vastaavaa (vastaukset esim asteikolla 1-5). Sit vaan vertaat näiden kahden ryhmän vastauksia ja katsot kummalla ollut enemmän vaikeuksia työllistyä.

Tutkimuksessa aina alkuperäinen hypoteesi testataan. Sun hypoteesi voi olla esim se, että akateemisilla työllistyminen on hankalampaa. Tutkimuksen tulokset paljastaa hypoteesin oikeaksi tai vääräksi. Kummassakin tapauksessa tutkimus on ollut yhtä hyvä ja hyödyllinen.

Tsemiä!

t: 8, joka palautti juuri gradunsa

Tuosta oli erittäin paljon apua. Täytyy varmaan vielä käydä ohjaajan juttusilla.

Ja nro 11: kyllä olen käynyt. Mutta ei ne asiat kaikille avaudu yhdellä pikku kurssilla. Ei ainakaan minulle...;) mutta ei silti tarvitse tulla pätemään, olen vasta alkuvaiheessa tässä urallani :)

ap

Se on vasta tutkimuksen harjoituksen harjoitus, eikä kannata ottaa mitään järjettömiä paineita asiasta!

t eräs joka teki kandin työstään niin tuskaisen taipaleen, että pelkkä ajatuskin gradusta ahdisti...

hei sinä nro 4!

...siis aihe on sellainen että mieluiten tilanteesi " saisi" olla se, että 1) olet nyt työelämässä (palannut sinne kotihoidontuelta), mutta kohdannut vaikeuksia työllistymisessä tai 2) sellainen, että etsit parhaillaan työpaikkaa, mutta vielä ei ole onnistanut (koska kenties työnantajat " katsovat kieroon" kotona viettämääsi aikaa eli aukkoa työhistoriassa). Eli tällaisia " tapauksia" etsin :).

ap

että on vaikeampi työllistyä, mutta et sä voi valita aineistoa vaan niistä joille näin on käynyt. Tai voit, mutta se ei ole tieteellinen tutkimus.

Tai sitten sun pitää asettaa kysymys toisin, jos haluat keskittyä vaan niihin joilla on ollut vaikeuksia.

Minullakin pääaineena on ykp. Ja näköjään aihe vasta hahmotteluvaiheessa....jouduin palaamaan askelen taaksepäin, kuten ketjusta huomaat.:)

Mutta niin, voidaan vaihtaa ajatuksia jatkossakin. Täällä tai sähköpostin välityksellä.

ap

Niin viimeisimmälle kirjoittajalle: ei kai se pohja mene jos en tee sitä ennakko-oletusta, vaan vain tutkin että miten asia on...Näin luulisin (viisaammat väittäkööt vastaan).

ap

Olen sen verran aihetta tutkinut että kyllä se näin on.

mutta toisaalta kannattaakohan olla tekemättä ennakko-oletuksia? mitä mieltä olet?

t. ap :)

tarkoituksena on etsiä sellaiset äidit, jotka eivät ole jääneet hoitovapaalle töistä, vaan sellaiset joilla ei työpaikkaa ole edes ollut ennen äitiyslomaa.

Tai työsuhteet on olleet määräaikaisia tai muuten vain lyhytkestoisia (esim kesätyö).

Eli eihän silloin puhuta hoitovapaasta? tätä en itse tiedä kun mulla ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta (lapsia kyllä on 2, muttei vielä ainuttakaan " kunnon" työpaikkaa)

Vierailija:

Lainaus:

ihan hyvä että täältä saa neuvoja kun omalta ohjaajalta niitä ei hirveesti saa...:)

en minä kyllä ihan 100 tapausta kyllä voi tutkia ...niin ja oisko siinä siis jotain muuta tapaa tehdä tätä tutkielmaa?

Öö...esim. jos teen sellaisen oletuksen että asia on näin ja tutkin vaikka kymmentä henkilöä satunnaisesti...ei hitto...nyt mä menin jo itekki ihan sekasin:). Niin..jos asia kuitenkin paljastuu ettei se olekaan niin ..niin olenko tehny turhaa työtä?

Oisko lisää neuvoja tai ohjeita siihen miten mä tän tutkielman teen tästä aiheesta kuitenkin.

Anteeksi sekava tekstini -menin itekki ihan sekasin (ja paniikkiin) ku aiepaperi tarttis olla täksi viikoksi...ja nyt mun juttu meni ihan puihin, höh

ap

kun raportissasi arvioit tutkimusjoukkoa tutkimusongelman kannalta. Siis vaikka joukko olisi kovin homogeeninen, mutta tuot sen lopputuloksellesi aiheuttamat seikat esille laajasti pohdittuna :), olet tieteen tekemisen tiellä :)

hirveästi huolehtia siitä tutkimustuloksesta, ei se mitään " suurta tiedettä" tule vielä kandivaiheessa olemaan kuitenkaan. Pääasia että osaa asettaa tutkimuskysymyksen oikein, kirjoittaa selkeärakenteisen tutkimuksen ja käyttää lähteitä. Eiköhän se riitä.

Suosittelen muuten Umberto Econ kirjaa Oppineisuuden osoittaminen eli kuinka tutkielma kirjoitetaan (tjsp). Vaikka onkin vanha kirja, siinä on perusasiat aiheen valinnasta ja työn kirjoittamisesta edelleen valideja.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat