Seuraa 

Onko kenelläkään lapsi ollut keltainen? Huomasin meidän juuri 1 v. tytön keltaisuuden varmaan joskus kesällä ja pian siitä alkoivat huomauttelemaan kaikki, torimummoja myöten. No, neuvolassakin täti kysyi ennen kun ehdin asiasta mainita, että syökö paljon porkkanaa, ja kai sitä silloin alussa annettiinkin usein. En ole asiaa enää sitten kovin miettinyt, mutta nyt käydessämme rokotusklinikalla, kiinnitti lääkäri asiaan huomiota ja suositteli verikokeita/lääkärikäyntiä. Nyt päässä risteilee ajatuksia maksasyövästä ja keltataudista ja ...Onko kenelläkään aiheesta kokemusta/tietoa?

Kommentit (7)

Oletteko olleet jossakin ulkomailla, jossa lapsi olisi syönyt paikallisia kypsentämättömiä ruokia? Tai sairastaako joku läheisistännne Hepatiiti B tartuntaa ja hänen tuoretta vertään olisi päässyt suoraan lapsen isoon haavaa tai limakalvolle? Jos mikään näistä ei ole mahdollista kyseessä ei todennäköisesti ole keltatauti eli hepatiitti tartunta. Jos jokin on mahdollista sekin selviää verikokeista ja siihen on olemassa lääkitys. Joten neuvoni on älä huolehdi, kyse on varmaan jostain ihan vaarattomasta, kun juuri porkkanasta tai vastaavasta.

Niin, tytöllä ei ole mitään muita sairauden oireita, valkuaiset eivät ole keltaiset, ei arista vatsaa tai mitään muutakaan sellaista. Hepatiitti B ei ole mahdollinen, itseasiassa olemme mukana sellaisessa tutkimuksessa missä saamme " kaupanpäälle" hepatiitti b-rokotteen. Tyttö on varsin eloisa eikä ole ikinä elämässään (nyt siis täytti juuri vuoden) ollut sairas, paria nuhaa lukuunottamatta. Se tutkimuslääkäri on sitäpaitsi hieman erikoinen muutenkin. Juttelin äitini kanssa ja hän sanoi, että minulla oli lapsena hieman kellertävä ihonväri, on itseasiassa vieläkin pikemmin " keltaiseen taittuva" . Todennäköisesti siis johtuu ruoasta ja perimästä. Käytämme häntä kuitenkin lääkärissä ja pyydämme verikokeet, ihan oman mielenrauhamme vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän neiti on nyt 6,5kk ja samaan asiaan olen nyt törmännyt: eli tutut (ja tuntemattomatkin) ovat nyt joitain viikkoja huomautelleet ihon keltaisuudesta. Tosin meillä lapset ovat tummahiuksisia ja melko tummia iholtaankin, mutta muakin on kieltämättä alkanut huolestuttaa. Meidän neiti syö kyllä porkkanaa päivittäin ja usein kaksikin kertaa. Neuvolan th kanssa sanoi ihonväristä, mutta sitten kuitenkin totesi sen varmaan johtuvan porkkanan syönnistä ja paljon ulkona olosta...

Mä ajattelin odotella seuraavaa neuvolalääkäriä, joka on n. 3 viikon päästä.

Kiva olisi kuulla mitä teille lääkäri sanoo :)

Taija

Kyllä sitä porkkanaa pitäisi kai aika paljon syödä, että jatkuvasti olisi keltainen iho. Meidän taapero kellertyi ja silmän valkuaiset muuttuivat kellertäviksi, kun hän oli sairastunut Kawasakintautiin. Lääkärissä huomattiin tämä keltaisuus ja palpoiden aristeli maksaa- maksa-arvot olivatkin hurjasti koholla.

Verikokeinhan ne saa helposti selville.

Kannattaa kyllä tarkistaa maksa-arvot, ei siitä ainakaan haittaa ole!

Toivottavasti kaikki on hyvin! Meidän poika vietti sairaalassa 4 päivää ja on nyt seurannassa mutta terve.

elinana78:

[quote]

Kyllä sitä porkkanaa pitäisi kai aika paljon syödä, että jatkuvasti olisi keltainen iho. Meidän taapero kellertyi ja silmän valkuaiset muuttuivat kellertäviksi, kun hän oli sairastunut Kawasakintautiin. Lääkärissä huomattiin tämä keltaisuus ja palpoiden aristeli maksaa- maksa-arvot olivatkin hurjasti koholla.

Verikokeinhan ne saa helposti selville.

Kannattaa kyllä tarkistaa maksa-arvot, ei siitä ainakaan haittaa ole!

Toivottavasti kaikki on hyvin! Meidän poika vietti sairaalassa 4 päivää ja on nyt seurannassa mutta terve.

Anteeksi että kyseen alaistan, mutta eihän kawasakin taudin oire kuvaan kuulu ihon ja silmien keltaisuus, vaan silmät rupeaa verestämään sekä iho saattaa punottaa. Minun tyttärellä meinaan todettiin kawasaki ihan hiljattain ja sen takia olen aiheesta lukenut paljon.. miten maksa arvot myös kuului kawasakiin? Kawasakin tautihan on verisuoni tauti! (Verisuonten, lähinnä sepelvaltimoiden, seinämissä on tulehdus, joka voi aiheuttaa valtimonpullistuman (aneurysman) kehittymisen.)

En halua haastaa millään tapaa riitaa, tai kyseen alaistaa kirjoittamaasi, mutta nyt kyllä kiinnostaisi tietää!

Miten sinun lapsella todettiin kawasaki tauti?

mutta usein keltaisuus liittyy maksan vajaatoimintaa,

johon on kyllä lääkitys olemassa ja saa sillä toimimaan lähes normaalisti.

kannattaa tosiaan tutkia huolella asia, ettei mikään jää sinua itseäsikään vaivaamaan.

toivotaan että kyseessä jokin ohimenevä juttu.

koita ottaa myös itse asiasta paljon tietoa, esim. googlettamalla, maksan vajaatoiminta, keltaisuus....

Olen useamman kerran kysynyt keltaisuudesta lääkärissä, ja aina saanut saman vastauksen, että johtuu lapsen syömästä ruoasta. Lapsen iho on vielä niin ohut ja kuulas, että keltaisuus näkyy siksi niin selvästi. Meidän 19kk vanha on vielä erittäin vaalea hiuksinen ja sinisilmäinen, joten ihokin on kuulas ja keltaisuus tosiaan näkyy!

Asumme ulkomailla ja käytämme vain yksityisten lääkäriasemien palveluita. Olen kysynyt asiaa kolmelta eri lääkäriltä, kaikki erikoislastenlääkäreitä. Ja yksikään ei ole ehdotellut mitään verikokeita tms. Näillä yksityislääkäriasemilla ottavat mielellään kyllä kokeita hyvinkin helposti ja mieluummin vähän liikaakin - ja asiakashan maksaa niistä kovan hinnan. Joten uskoisin, että meillekin olisi ehdoteltu tutkimista jos yhtään syytä olisi ollut.

Varmaan maksasairauksissa ja muissa olisi jotain muitakin oireita, kuin ihon keltaisuus??? Entäs silmien väri, onko valkoinen vai keltainen?

Kuitenkin, jos asia mietityttää ja etenkin jos lääkäri sitä teille suosittelee, niin tietenkin kannattaa tutkia. Mutta ei kannata hätääntyä etukäteen turhaan :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat