Vierailija

Onko paikalla asiantuntijoita, joilla tietoa tästä aihepiiristä? Lapseni, nyt vajaa 4v., lähti vauvaiässä aika varhain liikkeelle (kääntyi 3kk, konttasi 7 kk, seisomaan 7,5 kk ja kävelemään 11,5 kk). On ollut aika liikunnallinen ikätovereihinsa nähden, mutta nyt jäämässä jälkeen - siis ihan leikkipuistoissa havainnoidun perusteella. Ei kiipeile juurikaan ja tuntuu juoksevan hitaammin kuin muut.

Onkos tästä kokemusta/tutkittua tietoa, eli onko lapsella odotettavissa samanlainen kurimus koulun liikuntatunneilla kuin minulla aikanaan...Huokaisin jo helpotuksesta, kun vauva- ja ihan varhaisin lapsuus näytti osoittavan muuta.

Perimästä sen verran, että minä olen aina ollut aika epäliikunnallinen ja kömpelö, lapsen isä sen sijaan on harrastanut vähän kaikenlaista urheilua ja harrastaa yhä.

Olisin niin kovin toivonut, että poikani olisi tullut isäänsä! Koululiikan arvet nimittäin kirvelevät yhä.

Kommentteja?

Kommentit (12)

meillä on sama kokemus. lapsi lähti konttaamaan, seisomaan ja kävelemään tukea vasten alle 5 kk ikäisenä. Myöhemmin hänestä kuitenkin tuli suorastaan kömpelö. Kömpelyys liittyy hänellä ilmeisesti aspergerin oireyhtymään, mutta on hän sitä perinyt minultakin, minkäin olin aina viimeinen tai toiseksi viimeinen kaikissa koulun kisoissa. (ja nehän olivat aina kisoja!)

Hän kuitenkin liikkuu mielellään. Niin minäkin. Olen koettanut viedä häntä sellaisten liikuntalajien ääreen, missä ei ole koko ajan pakko kilpailla, kuten suunnitus, retkeily jalan, suksilla tai luistimilla. Ei tarvitse olla hyvä voidakseen nauttia liikunnasta, tärkeintä on asenne, jossa ei tarvitse kilpailla veren maku suussa.

Minulla on nyt viisi vuotias tyttö, joka lähti tosi myöhään kävelemään (1v5kk) ja on nyt tarhan liikunnallisismpia lapsia hoitajien mukaan. Tosi ketterä ja nopea juoksemaa. Harrastaa ja on kiinnostunut liikkunnallisista lajeista mm. jäätanssista ja satujumpasta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Älä siirrä omia kipeitä kohtiasi lapseen.

Lapset kehittyvät vähän aaltoliikkeen omaisesti. välillä mennään kovaa vauhtia eteenpäin, sitten jokin toinen juttu valtaa alaa ja jossain toisessa taas mennään vähän hitaammin. Kokonaiskaari hahmottuu vuosien myötä.

Varmaan siksi asia tuli mieleen, kun niin kovasti haluaisin säästää hänet kaikelta siltä mielipahalta, jota itse sain kokea.

Mutta niinhän se on, että kaikelta lastaan ei saa varjeltua, ei vaikka kuinka haluaisi.

Ja tosiaan, voihan olla että hänestä tulee etevämpi kuin äitinsä ja siten siis säästyy kaikelta siltä pilkalta ja kiusaamiselta. Se oli oikeasti vain niin kamalaa....

Jos jotain, niin sen aion lapseni päähän takoa, että ketään ei kiusata eikä nolata julkisesti.

t. ap

Omien lasten kohdalla olen huomannut, että ajoittainen kömpelyys liittyy kasvupyrähdyksiin. Eli kun pituutta tulee nopeasti lisää, motoriset taidot joutuvat koetukselle. Ennen ketterä ja tarkka lapsi saattaa alkaa kompastelemaan ja ruokapöydässä kaatamaan maitolasia ja koheltamaan muillakin tavoin. Yksi meidän lapsista unohti jopa pyörällä ajamisen, niin että opetteleminen piti aloittaa alusta apupyörien kanssa.

Mitään yhteyttä aikaisen liikeellelähdön ja liikunnallisuuden (kouluikäisenä) välillä en ole huomannut. Toisaalta tiedän muutaman lapsen, joka on lähtenyt myöhään liikkeelle, ja on kömpelö vielä koulussakin, mutta se voi johtua ihan muista syistä.

Meillä on melkein 4-vuotiaat kaksoset, tyttö ja poika. Tyttö käy satujumpassa ja flamencossa (hih), poika harrastaa temppukoulua ja käy kerran viikossa isän & kummisedän kanssa potkimassa jalkapalloa. Molemmat ovat olleet ihan peruslapsia: säheltäneet ja juoksennelleet pihalla. Harrastusten aloittamisen jälkeen heistä on tullut selvästi liikunnallisempia. He menevät mielellään harrastamaan, kertaakaan eivät ole sanoneet etteivät haluaisi mennä.

kävelemään oppi ennen 10kk ikää. Nyt 3-vuotiaana on tosi nopea juoksemaan ja liikunnallinen muutenkin.

Meillä nuo asiat ei siis kumonnut toisiaan. Eikä kyllä tuo nopea liikkeellelähtö kumonnut myöskään puhumaan oppimista. Näilläkin kun puhutaan olevan toisiaan kumoava yhteys :)

Ei, ei taida olla teoriassasi mitään perää. Eikä tuo 11,5 kk kävelemään lähtö mun mielestä ole varhain, vaan ihan normaali ikä. Monen tutun lapsi on kävellyt jo 9-10 kk.

Mutta lähinnä tarkoitin, että lapseni on muutoin ollut ikäryhmässään aika ketterän ja liikkuvan oloinen, siis TÄHÄN ASTI.

Muotoilin alkuperäisen otsikon vähän väärin, kun puhuin varhaisesta liikkeelle lähtijästä, ehkä kyse enemmänkin siis varsin liikkuvaisesta pikkulapsesta, ja nyt sitten selkeää hidastumista näkyvillä.

Ja eihän mulla mitään teoriaa ollut, lähinnä toive...ja ilmeisen turhaan.

t. ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat