Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

ilmoitusta lastensuojeluun heitteilejätöstä???

8vee voi olla päivällä kotona yksin muutaman tunnin, eikö?

Mutta voiko olla esim 20-22. 00

Saako 12vee olla yksin kotona esim 22-02. 00?

saako 8vee ja 12 vee olla kotona keskenään vain päivisin mutta ei iltaisin paria tuntia?

Ihmetyttää vaan nämä jatkuvat jutut ja keskustelut yksinolosta .

Pistäkääs nyt sitten kehiin niitä ikärajoja ja kellon aikoja.

Itsellä ei ole vielä ton ikäisiä lapsia, kunhan mielenkiinosta kysyn koska pääsen kauppaan tai illalla syömään ilman lapsia, ilman että rikkoisin lakia.

Kommentit (2)

Vierailija:

Lainaus:

Itsellä ei ole vielä ton ikäisiä lapsia, kunhan mielenkiinosta kysyn koska pääsen kauppaan tai illalla syömään ilman lapsia, ilman että rikkoisin lakia.

Itse en periaatteessa jättäisi alle 6v lasta yksin kuin tilanteen pakottaessa, silloinkin lähinnä esim. niillä ehdoilla, että

- lapsi olisi luotettava

- ympäristö tuttu (esim koti, oma piha)

- aika yksin oloon lyhyt: esim 5 min - 30 min, päiväsaikaan

- jos lapsi esim ulkona itsekseen, haluaisin olla itse kuitenkin vähän " hollilla" tilanteesta, eli tietää 1. missä hän on ja 2. kenen kanssa ja sopia 3. milloin tulee kotiin/ilmoittautuu

No sitten sellaisen 7-12-vuotiaan lapsen antaisin olla yksin esim. 1-5 tuntia päivällä, lapsen kehitystasosta ja tilanteesta riippuen. 5 tuntia on paljon 7-vuotiaalle, mutta 12v:lle taas aivan eri.

Alle 16-vuotiaalle pyrkisin olemaan läsnä iltaisin heti klo 21/22 -lähtien, yön läpi. 16-vuotta täyttäneen antaisin olla yksin vaikka yön, mutta siitä keskusteltaisiin.

14-16-v lapsen voisin ilman ainuttakaan omantunnon pistosta jättää sipsipussin ja videon kanssa himaan samalla kun itse käyn vaikka sitten ravintolassa syömässä.

14-18-vuotialle määrittelisin kotiintuloajaksi noin klo 23-02, riippuen tilanteesta, joten uskoisin, että tuon ikäinen pärjää jo melko hyvin, mutta kaipaa kyllä huolehtimista ja seuraa.

Ei sinun kannata lakia tuijottaa vaan omien lastesi kehitystä. Milloin ovat kypsiä heräämään yöllä huomatakseen olevansa keskenään kotona. Ehkäpä teini-ikään asti saat odottaa.. Itse olen ollut isoveljen kanssa kahdestaan öitä varmaan vasta 14-16-vuotiaana..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat