Vierailija

.

Sivut

Kommentit (29)

Lainaus:

Ja vielä: miten elokuvan katsominen innostaa lukemaan? Eiköhän se innosta katsomaan elokuvia.

Jos joku ajattelee, että lukeminen on tylsää, mutta joku kirjasta tehty leffa on hyvä niin miksei voisi ajatella ettei kaikki kirjat olekaan ehkä tylsiä?

Se miten paljon joku leffa pelottaa riippuu paitsi katsojasta, myös tilanteesta. Päivällä koululuokassa ei ole varmastikaan yhtä pelottavaa kuin esim. illalaa salaa kaverilla (en nyt sano että näin kävisi, mutta voisi käydä) ilman vanhempia.

Ja se k-11 on tosiaan ILMAN vanhempia/aikuisia, sitä nuoremmat SA KATSOA aikuisen valvonnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kun kaikki muut sitten katsovat ja sun lapsi poistetaan luokasta siksi aikaa tms. Kyllä mä antaisin jo 8-vuotiaankin katsoa tuota leffaa aikuisen seuraassa telkkarista kotona.

Eihän leffa pienestä telkkarista katsottuna ikinä ole yhtä jännä, kuin teatterissa pimeässä isolta screeniltä, kaikki äänitehosteet täysillä.

Eniten huoletti ja huolettaa edelleen se, että kyseinen elokuva on minun lapselleni liian pelottava. Toiset ehkä pystyvät sen katsomaan sujuvasti ilman pelkoja jälkikäteen, mutta minun lapseni ei vielä siihen pysty.

Ap

Lordi Voldemort

Pääartikkeli: Lordi Voldemort

Lordi Voldemort on velhomaailmaa uhkaava pahan puolelle vuosikymmeniä sitten kääntynyt velho. Lordi Voldemortin kasvot ovat liidunvalkeat, tämän silmät ovat punaiset, pupillit ovat viirut kuin käärmeellä ja nenän tilalla on vain kaksi sierainaukkoa kuten käärmeellä. Voldemort on kalju ja lisäksi myös psykopaatti. Hän nauttii toisten kuolemasta ja kiduttamisesta. Voldemort itse pelkää kuolemaa ja pimeyttä yli kaiken. Voldemort ohjaa kuolonsyöjiä jotka ovat Voldemortille vannoutuneita velhoja ja noitia.

Lordi Voldemort oli aikanaan Tylypahkan oppilas nimeltä Tom Lomen Valedro (engl. Tom Marvolo Riddle), joka menestyi hyvin koulussa ja saavutti koko opettajakunnan sympatiat, lukuunottamatta tuolloisen muodonmuutoksien opettajaa, Albus Dumledorea. Hän oli kuitenkin nuoruudestaan lähtien taipuvainen käskemään muita ja satuttamaan niitä, jotka olivat eri mieltä hänen kanssaan. Lopulta hän houkutteli Professori Kuhnusarvion (engl. Horace Slughorn) kertomaan itselleen hirnyrkeistä (engl. horcrux), sielunpalasten ankkureista, joiden avulla voisi saavuttaa itselleen kuolemattomuuden, tallettamalla palan sieluaan johonkin esineeseen tai elävään olentoon. Valedro käytti seuraavat vuodet hirnyrkkien luomiseen ja menetti vähä vähältä ihmisyyttään. Lopulta hänellä oli kuusi (seitsemännen hän loi vahingossa, ilman tietoisuutta tapahtuneesta) hirnyrkkiä, mutta hänestä oli tullut tunteeton psykopaatti. Voldemortin sielunpalasia on sidottuna hirnyrkkiesineisiin tiedettävästi 6 ja viimeinen eli alkuperäinen sielu on Voldemortissa itsessään. Elokuvissa Voldemortia näyttelee Ralph Fiennes.

(wikipedia)

Minulla ei ole mitään itse kirjaa vastaan, mutta tuo elokuva on niin pelottava ajoittain, että en halua laoseni sitä koulussa katsovan. Elokuvan ikäraja on 11 ja se tarkoittaa, että sitä ei silloin koulussa saa näyttää alle 11- vuotiaalle. Vanhempana minulla on oikeus ja velvollisuuskin tehdä lapseni kasvatukseen liittyviä päätöksiä ja näin aion tehdä. Jos tämä tekee minusta nipon, niin sitten niin on.

Ap

Ilmoita ihmeessä opettajalle, että ottaa huomioon elokuvan ikärajan. Siksi toisekseen elokuvien julkinen näyttäminen tuosta noin vaan ei ole koulussa sallittua. Onkohan opettaja ottanut tekijänoikeuskysymykset huomioon?

sinusta myös kyseenalaista antaa lasten katsoa Muumeja, niissä kun on mörkö JA noita, tai kertoa vaikkapa satu Hannusta ja Kertusta tai punahilkasta?

Lainaus:

Elokuvan ikäraja on 11 ja se tarkoittaa, että sitä ei silloin koulussa saa näyttää alle 11- vuotiaalle.

Lainaus ikärajoista:

Lain mukaan K7, K11, K13 ja K15 -elokuviin pääsee kaksi vuotta ikärajaa nuorempi täysi-ikäisen seurassa. K18 -elokuvien ikärajassa ei ole tätä joustoa.

Noit toki protestoida jos haluat, mutta laitonta k-11 leffa täysi-ikäsen seurassa 9 vuotiaille ei ole.

En itsekään näytä seiska- ja kasiluokkaisille kuin K11-leffoja. Minusta opettajan täytyy antaa hyvää esimerkkiä ikärajojen noudattamisesta. Omalla lapselle voi kotona tai teatterissa näyttää Potter-leffoja jo 9-vuotiaana, jos katsoo itse yhdessä.

Mutta koulussa ei sitä saa näyttää, jollei sitten kaikilla ole sitä täysi-ikäistä. Ja opetukselliselta kannalta olisi arveluttavaa näyttää tuo elokuva koulussa ikärajoista välittämättä. Ilmoita ap opettajalle, jollei vaikka tiedä ikärajaa.

T. Opettaja

Lainaus:

Opettaja lukee Viisasten kiven nyt ensin ja aikoo sen jälkeen katsotuttaa 9- vuotiailla elokuvan. Mikä on elokuvan ikäraja, tietääkö kukaan? Aika pelottava oli kun sen itse katsoin. En haluaisi lapseni sitä katsovan.

Aika moni on sen kirjan lukenut jo 8-vuotiaana ja kirja on yleensä pelottavampi ja jännittävämpi kuin filmi. Opettajan valvonnassa ja koulukavereiden kanssa se varmaan vielä menettää sitä jännitystään. En pidä pahana. Harry Potterit ovat hyviä kirjoja ja tuo on hyvä konsti saada porukkaa lukemaan.

Mun mielestä tuollaista elokuvaa ei pitäisi näyttää koulussa. Näyttäkööt kotona ne vanhemmat, joiden mielestä se on ok. Ap:n tilassa olisin yhteydessä opettajaan.

Ihanaa kun löytyy vielä vanhempia, jotka todella miettivät mitä haluavat lastensa katsovan! Olet oikeassa, tunnet itse lapsesi parhaiten, eikä tämä elokuva varmasti liity mitenkään opetussuunnitelmaan...

Tsemppiä sulle "taisteluun tuulimyllyjä vastaan"! ;)

T.Tarhatäti

Opettaja lukee Viisasten kiven nyt ensin ja aikoo sen jälkeen katsotuttaa 9- vuotiailla elokuvan. Mikä on elokuvan ikäraja, tietääkö kukaan? Aika pelottava oli kun sen itse katsoin. En haluaisi lapseni sitä katsovan.

vaikka se on laitonta tekijänoikudellisesti!

Hän olikin huolissaan ikärajoista. Niistäkin kannattaan keskustella open kanssa jos mietityttää.

Tekijänoikeudet on kuitenkin hyvin tarkka juttu, siitä tulisi opelle rapsut.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat