Vierailija

Minä en ole huomannut meidän perheen elämässä minkäänlaista muutosta siinä, että nyt eletään taloudellista taantumaa. Tietysti ruoka on hiukan kalliimpaa, mutta ei se silti ole meidän taloudessa kovinkaan selvästi tuntunut. Miten muilla?

Kommentit (21)

ainakin näkyy ja tuntuu, neljä muksuu+ me vanhemmat. Ruokaan ja lastentarvikkeisiin menee paljon rahaa, ruokaan varsinki,asuntolainaa on paljon, kuukausierät nousseet, sähkön hinta noussut myös...puhumattakaan sit nafta ja bensa, meidän perhees ku ajetaan n.70000km/vuosi niin kyllä tuntuu...

mutta asenne on muuttunut varovaisemmaksi. Olen ollut "hyvät vuodet" kotiäitinä ja pätkätöissä, joten taloudellinen tilanteemme on parantunut. Olen vähentänyt turhaa shoppailua (osin ekologisistakin syistä), samoin ruokamenoja on hillitty (syön töissä eväitä, ulkona syömistä vähennetty).

Isoin menoerä ja "huolenaihe" on asunto, jonka ostimme juuri keväällä. Velkaa on ihan kohtuullisesti ja omaa rahaa oli ostettaessa liki puolet asunnon arvosta, mutta hintojen lasku ja korkojen nousu hirvittää. Muuten en osaa pelätä työttömyyttä, ansiosidonnaisella pärjää kohtuuhyvin ja pieni breikki olisi ihan tervetullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis eihän Suomessa mitään taantumaa ole (ainakaan vielä), inflaatio on toki jyllännyt ja tietyt tuotteet ovat nousseet kovasti, mutta nämähän eivät liity toisiinsa - hivenen piirteitä stagflaatiosta on siis jopa ilmassa.

Niin, mutta meillä perhe elää nyt henkilökohtaisessa taantumassa - kaksi vuosineljännestä mennään nyt pahasti persnettoa, kun minä olen palannut töihin, mutta mies on taas jäänyt hoitamaan lapsia kotiin. Tämä näkyy siinä, että joudumme syömään säästöjämme ja isommat hankinnat mietitään tarkkaan ja esim. lasten talvivaatteet on ostettu jo viime tammialesta.

Sen sijaan jos tästä nyt taloudellista taantumaa ja laskusuhdannetta on tulossa, niin haaveissa on sitten alkaa sijoittamaan (vaikka velkarahallakin, kun ei tässä tuota ylimääräistä ole) tavalla tai toisella. Eli toivoisin, että taantuma näkyisi niin, että voisimme ostaa jotain sijoitustuotteita "aleista".

Mutta mä just valmistuin ja oon töissä, eli rahaa on silti enemmän. Mies väittelee ens vuonna, joten eiköhän se leipä silloinkin levene (on nyt aika pienellä apurahalla ja tekee satunnaisia töitä sinne sun tänne kun ehtii).

En todellakaan aio elää elämääni lama/taantumapelossa. On aivan täysin normaalia, että nousukautta seuraa talouden taantuma. Tuntuu, että ihmisiä pelotellaan aivan normaalilla ilmiöllä. Joka vuosi media jauhaa jostakin "peikosta" nyt se on taantuma/lama, viime vuonna ilmaston muutos, sitä ennen lintuinfluenssa, terrorismi, SARS, ebola jne jne. Ja mitä tällä saadaan aikaan: kulutuksen vähäntyminen, joka taas vaikuttaa kotimaiseen talouteen suuresti.

Lainaus:

En todellakaan aio elää elämääni lama/taantumapelossa. On aivan täysin normaalia, että nousukautta seuraa talouden taantuma. Tuntuu, että ihmisiä pelotellaan aivan normaalilla ilmiöllä. Joka vuosi media jauhaa jostakin "peikosta" nyt se on taantuma/lama, viime vuonna ilmaston muutos, sitä ennen lintuinfluenssa, terrorismi, SARS, ebola jne jne. Ja mitä tällä saadaan aikaan: kulutuksen vähäntyminen, joka taas vaikuttaa kotimaiseen talouteen suuresti.

että menee työpaikka laman myötä, ei ole syytä panikoida. Jos tietää, että selviytyy esim. asuntolainoista tai saa heti uuden työn, vaikka toisen tai molempien vanhempien työt loppuisivat, voi olla levollisin mielin. Kysymys kuuluukin: kuinka monen lapsiperheen taloudellinen tilanne on näin turvattu?

Etukäteen panikointi ei estä laman tuloa, mutta luonnollisesti vetää miettiliääksi, varsinkin, jos on itsellä tai lähipiirissä ikäviä kokemuksia 90-luvun alun lamasta.

me asutaan vuokralla eli laina+korot ei huoleta, ja vain 1 lapsi eli ei mikään mahdottoman iso menoerä taloudellisesti. Ekologinen elämäntapa on meille itsestäänselvä valinta, joten ei tule tuhlattua turhaan (=vähätkin rahat riittää).

-se joka just valmistunut ja jonka mies väittelee ens vuonna

että remonttimiehiä alkaa olla taas saatavilla järkihintaan. Me remontoimme taloa ensi vuonna.

Samaten siinä, että lykkäsimme sijoitusasunnon hankintaa ja kärkymme sellaista nyt halvemmalla hinnalla.

Asuntokuume oli kesällä kova ja olimme jo aika hilkulla vaihtaa asuntomme isompaan ja (valitettavasti) kalliimpaan. Jäädytimme suunnitelmamme. Toki enemmän syynä oli henkilökohtainen arvio kyvystä maksaa isompaa lainaa tai halusta vetää itseä liian tiukille lisälainan kanssa. Yleinen taloudellinen epävarmuus kuitenkin mietitytti myös; supervarmaa työpaikkaa ei ole olemassa, vaikka vakituiset työt nyt kummallakin ovatkin.

Me ollaan juuri niitä "asuntomarkkinoiden" jumittajia, joiden takia asunnot eivät käy kaupaksi. Asunnoista pyydetään todella paljon, emmekä halua ottaa sitä riskiä, että maksamme 50 000-100 000 liikaa asunnosta, jos joudumme sen nopeasti myymään.

Nyt kun on elänyt nuoruuden huuman jälkeistä taantumavaihetta viimeiset 3 vuotta ja kaikki velat alkaa olla maksettu ja olisi pikku hiljaa varaa ostaa jotain muutakin kun pakollinen ja haaveilla ikiomasta kodista (mikä kuitenkin olisi pankin seuraavat 30 vuotta) niin kyllähän se ottaa päähän että kaikki kallistuu, mutta tulot ei niin ihmeellisesti kuitenkaan ole nousseet

Ja bensaan. Ei se meillä ole kulutustotumuksiin vaikuttanut eli ihan samoin ostetaan.

Lainaus:

Minä en ole huomannut meidän perheen elämässä minkäänlaista muutosta siinä, että nyt eletään taloudellista taantumaa. Tietysti ruoka on hiukan kalliimpaa, mutta ei se silti ole meidän taloudessa kovinkaan selvästi tuntunut. Miten muilla?

Omat tuloni ovat kasvaneet työpaikan vaihdon myötä varsin reilusti ja olen sellaisessa työssä, että sitä on tehtävä, vaikka olisi mikä lama.

Nyt ei tehdä suuria invastointeja, eikä palkata uutta porukkaa töihin. Markkinat hiljenee selvästi. Ei tässä ole mitään hätää, mutta yritämme toimia niin, ettei se hätä tulisi myöhemminkään. Tällä hetkellä ei siis tehdä riskisijoituksia tms.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat