Seuraa 

Antaisitteko itse lapsellenne kaksiosaisen nimen? Onko vaara että väännetään joksikin lyhemmäksi?

Kommentit (12)

Taisit tykätä Minea- ja Ella-nimistä sekä suvun Maria-nimestä. Miten olisi

Minea Ellamari

Minea Mariella

eli kaksiosainen nimi olisi toisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kuten en muutenkaan kovin pitkää nimeä. En tiedä, jotenkin, pitkät ja kaksiosaiset nimet tuntuvat minusta niin " virallisille" . Jos esim. kertoisin jutelleeni äsken Eeva-Kaisan kanssa puhelimessa, tulisi minulle sellainen fiilis, niinkuin sanoisin koko nimen eli myös sukunimen, niin kuin en tuntisi ihmistä kovin läheisesti. Tosin ei ihan kaikista, jos on joku sellainen tosi vakiintunut ja lyhyistä nimistä koostuva kaksi-osainen, esim. Anna-Mari, niin sellaiset menee.

Luulisin myös että ainakin koulussa kaverit alkavat käyttää jotain lempinimeä. Näin on ainakin kaikkien omien tuttujeni kohdalla, että oikeastaan vain perheen äiti käyttää koko nimeä (jos hänkään aina). Esim. mummini nimi on Maija-Liisa, mutta kukaan suvussa ei koskaan sano kokonimeä vaan hän on Maija ja vastaa itse sillä nimellä puhelimeen jne. eli ihan turhaksi jäänyt viivan toispuoleinen osa.

Jos kaksiosaisen laittaisin, niin sitten tosi lyhyistä osasista, silloin varmempaa, että" säilyy" .

Kaksi-osaiset kyllä sinänsä kivempiä kuin monet " normaalit" vähän pidemmät nimet, koska niistä muodostuvat lempinimet ovat yleensä persoonallisempia ja siksi kivempiä. Esim. tykkään nimistä Susanna, Eveliina, Elina, Katariina, Emilia, Karoliina jne, mutta kun ne kaikki ovat sitten Suskeja, Evejä, Elluja, Katoja, Emppuja ja Karoja niin menee jotenkin maku koko nimestä. Ja silti itsekin käytän näitä, koska muuten tulee juuri sellainen " virallinen" fiilis, kun kaikki muut käyttää lemppareita.

muutama nimi:

Emmi-Sofia

Sara-Sofia

Taru-Tuulia

Taika-Tuulia

Tinja-Maria

Miisa-Matilda

Meeri-Matilda

Annu-Eerika

Iisa-Eerika

Aino-Elina

Anna-Maija

Peppi-Lotta

Linda-Maria

Liinu-Juulia

Jos antaa yhdysnimen, niin sitten pitää itse olla tarkkana, ettei lyhennä sitä. Ehkä pitää myös sanoa muille, että lasta kutsutaan koko nimellä. Monet yhdysnimet ovat mielestäni kauniita ja niistä saa harvinaisiakin yhdistelmiä. Tässä ehdotuksia niistä:

Anna-Sofia

Anna-Reetta

Anna-Loviisa

Saaga-Ellen

Riia-Kaisla

Kaisla-Ingrid

Elle-Rianna

Selja-Sofia

Sara-Lotta

Sara-Kukka

nämä ovat kuitenkin minusta kivoja:

Reeta-Leena

Liisi-Lotte

Kukka-Maaria

Merituuli (ehdottomasti tämä kuitenkin näin yhteen kirjoitettuna!)

Minun nimeni on Sanna-Joanna, mutta äitini kutsui minua aina Sannaksi jotenkin Sanna-Joanna on niin pitkä eikä sovi mielestäni oikein kotikäyttöön, niimpä mieheni kanssa haluamme omista lapsistamme melko lyhytnimiset kuten Saga ja Ella.

Muita sopivia ovat:

Meri-Tuuli

Suvi-Tuuli

Peppi-Lotta

Kaisa-Kerttu

Linda-Maret

Marie-Lilian

Ulla-Maija (ei ehkä kovin yleinen nykyaikana)

Kiira-Hilla/Hilla-Kiira

Kaksiosaiset nimet eivät taida olla oikein " mun juttu" , en usko että antaisin sellaista omalle lapselle ainakaan kutsumanimeksi. En kylläkään ole niitä vastaankaan (tietenkään) ja hyviä ja käytössäkin helppoja yhdysnimiä kyllä löytyy... ei vaan yleensä sellaisia, jotka tuntuisivat ihan omilta. Tässä kuitenkin mielestäni hyviä (kuten huomaa, näissä pyörii paljolti samat nimet):

Aino-Kerttu

Aino-Liisa

Aino-Saara

Elsa-Kerttu

Elsa-Reeta

Helka-Reeta

Hertta-Liisa

Kerttu-Liisa

Vilja-Eliina (tämä olisi kyllä vaikea, jos ei haluaisi nimen lyhentyvän käytössä)

Vilja-Reeta

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat