Vierailija

Olen nuoresta asti ollut huono saunoja. Ihan normaalilämpöisessä saunassa, eikä tarvi kauaa olla, kun tuntuu jotenki että happi loppuu. Pääsen saunasta ulos ja pesuhuonees alan nähdä punaisia pilkkuja jotka laajenee ja sitten jalat menee hervottomaksi. ja sit pyörryn, jos en pääse makuulle.

Näin siis ennen. Ei enää moneen vuoteen, koska tunnistan saunassa pyörryttämisen alun. Sit kun tulen saunasta, avaan pesuhuoneen oven ja roikun pää ulkopuolella ottamassa kylmää ilmaa. Pesuhuonees on lisäksi mulla aina iiiiso lasi jääkylmää vettä, jonka juon. Lisäks meen ensin kylmään suihkuun, että pää selkiää. Vasta tämän jälkeen voin ruveta normaalisti pesulle, eli enää ole vaaraa pyörtymisestä.

En silti ole kuin kerran oikeasti pyörtynyt saunan yhteydessä, nuorena just.

Muutoin elämässäni olen kerran pyörtyny flunssan yhteydessä. Muutaman kerran olen ollut viittä vaille pyörtymässä, mutta kun istun ja laitan pään jalkoihin niin taju on pysynyt, vaikka kylmänhiki on jo ehtinyt tulla.

Kai mä vaan oon pyörtymisherkkä, mutta mistä tämä siis johtuu? Loppuuko mulla saunassa tosiaan jotenki happi? Miks kenelläkän tutullani ei käy samanlailla? (no yks sukulaistätini kans on saunapyörtyilijä, mut on kaukaista sukua)

En ole tästä koskaan lääkärissä käynyt. Olisiko pitänyt?

Kommentit (12)

Nykyisin ei tuota enää niin paljon. Mutta eilen illalla saunan jälkeen meinasin pökrätä.

Mulle joku sanoi aikoinaan, että matala verenpaine tekee. Normaalipaine minulla 115/65, joten ei kait se liian matala ole vaan ihan normaali? Ehkä se vaan saunassa laskee???

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on melko alhainen verenpaine ja juuri nuorempana tapahtui samaa.

Kuumassa verenpaine voi käsittääkseni laskea nopeasti sillä elimistö yrittää jäähdyttää nopeasti avaamalla hiusverisuonet ihon pinnan lähellä, jolloin veren määrä nousee niissä ja virtaus aivoihin vähenee ainakin hetkellisesti.

Kun saunasta lähtee ja nousee ylös, painovoima aiheuttaa pieneksi hetkeksi sen, että veri " jää jälkeen" eli alakroppaan eli ihan muutaman sekunnin veri virtaa päähän (korkein kohta) myös tästä syystä heikommin. Ja aivothan reagoivat tuohon hyvin herkästi ja nopeasti.

Saunoessa on usein vielä nestehukkaa, joka omalta osaltaan saattaa aiheuttaa pyörrytystä.

Ei sinänsä vaarallista (nestehukkaa lukuunottamatta), paitsi mahdollisesti pyörtyessä tietenkin voi loukata itsensä.

Verenpaine laskee saunassa. Ihme, ettette tätä ole kuulleet tai lukeneet mistään. Äitini taas nauttii saunassa olosta, koska hänellä on korkea vernpaine ja se putoaa löylyssä lähelle normaalia.

Voiko verenpaine heitellä lämpötilan mukaan? Se oli uutta ja selittäisi kait tämän. Kokeilen tuota suolavissyä, kiitos.

Hyvä jos tätä on muillakin, mies on joskus mun takia hermoillut tämän asian vuoksi (on pyytänyt etten saunoisi silloin jos hän on reissussa), ja siks olen ruvennut miettimään, että olisiko tästä pitäny lekurille mennä.

ap

Enkä saunaan mennessä muutenkaan alkoholia.

Mutta kiitos neuvoistanne muuten. En arvannut että voisi johtua verenpaineen heittelystä. Ja tankkaan tästä lähin jotain kivennäisvettä kunnolla jo saunaan mennessä.

Muistui mieleeni nyt, että raskausaikana kun verenpaineeni pyrkivät kohoamaan niin tätä ongelmaa ei ollut. Muistan että mieskin ihmetteli kun hän joutui lähtemään saunasta minua ennen. :) Eli tosiaan, verenpaine siinä taitaa olla isona tekijänä takana.

Kiitos kaikille vastaajille!

Verenpaine saattaa tipahtaa hyvin alhaiseksi jos siihen on taipumusta. Itselläni tämä liittyy sängystä ylös nousemiseen. Kun nousen hyvin väsyneenä ja liian nopeasti, pyörryn ja saan lyhyen kouristuskohtauksen. Vaaratonta mutta ikävää.

Vältä kovia löylyjä tai pysy alalauteilla. Älä menee makuulle ja nouse varovasti.

En pysty saunassa olemaan kuin muutaman minuutin (vaikka saunomista rakastankin). Syytä olen myös miettinyt, eikä tuo verenpaineenvaihtelu ole mieleeni tullut. Mietityttää vielä että miten tuo verenpaine sitten vaikuttaa siihen tunteeseen että happi loppuu (sellainen olo siis saunassa aina tulee ja sen seurauksena käy huimaamaan).

Pieni reikä sydämessä joka laajeni vasta rasitustilanteessa. Sellaista on lähes mahdoton havaita missään perustutkimuksissa.

Ei varmaankaan syynä kaikilla tämä, mutta hänellä sattui olemaan.

helpotti, kun aloin ottaa saunaan mukaan pullon I-olutta jota hörpin löylyjen välissä. Muukin juoma ajanee saman asian. Eikä kannata koovin kauaa siellä löylyissä istuskella, eikä liikaa löylyä heittää.

Vierailija

Itelläni pyörtymisen oireita ilmenee vaan, jos olen syönnyt suklaata ennen saunomista, mutta tässä on outo juttu.

Nimittäen se että: vaikka siitä suklaan syömisestä olisi mennyt jo usempi tunti ja olen siinä välissä syönnyt kunnon ruuan ja juonut paljon nestettä, niin aina kun meen saunaan niin alan saada oireita jo muutaman minuutin sisällä.

Tämä on sinän outo juttu, kun tämä tulee aina, vaikka olisin syönnyt esim aamusta sen suklaan ja menisin vasta ilalla saunaan, niin se on aika varma että saan niitä oireita.

Tätä ei ilmene muitten karkkien kanssa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat