Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poikamme vaatii itseltään välillä ihan mahdottomia. Jos joku homma ei onnistu ensimmäisellä kerralla hänen mielestään täydellisesti, alkaa hirveä itkukohtaus ja homma jää siihen. Viimeksi tänään hän halusi harjoitella naulan lyömistä vasaralla puuhun ja kun se ei mennyt ihan putkeen, tuli itkukohtaus. Poika on ihan hysteerinen, eikä hänelle auta sanoa mitään sillä hetkellä. Hän vertaa itseään kaikessa muihin ja muut muka osaavat kaiken paremmin. Hän ei omien sanojensa mukaan voi aloittaa mitään harrastustakaan, kun hän ei osaa sitä.

Vaikka kuinka olemme puhuneet asiasta, mikään ei auta. Emme ole mielestämme vaatineet pojalta "liikoja". Hän oppi lukemaan viisivuotiaana ja kirjoittamaan vähän myöhemmin, koska halusi itse opetella. On varsinainen lukutoukka ja koulu sujuu hyvin lukuunottamatta tätä "sosiaalista" puolta. Huolettaa, että miten tulevaisuudessa, jos nyt jo pitää "pelätä" ja jännittää, että muut ovat parempia kaikessa.

Onko teillä kokemuksia samanlaisista lapsista ja miten olette tukeneet lasta uskomaan itseensä?

Kommentit (1)

Hei Tiili,

Oma poikani on myös perfektionisti, on 2-luokalla. Tämä perfektionismi huomattiin päiväkodissa, kun oli 5 -klubilainen.

Hän sai myös raivareita jos esim. kirjain meni yli rajojen, kumitti pyyhekumilla reiän sivuun. Jätti vastaamatta jos ei ollut 100%:n varma onko vastaus oikea.

Itse on myöskään ole koskaan vaatinut lapselta liikoja, vaan antanut mielestäni kehittyä ihan omaan tahtiinsa.

Poikani on edelleen perfektionisti, mutta on myöskin oppinut sietämään sen että virheitä tulee ja ne saadaan korjattua. En ole mitenkään yrittänyt muuttaa tätä puolta hänestä, toistuvasti joudun tosin selittämään että virheitä sattuu ja ettei se huononna ihmistä. Kannattaa kehua lasta virheistä huolimatta ja korostaa miten hyvä on, että yritti/yrittää.. näin itse teen.

Koska tämä voi olla lapselle hyvinkin raskasta, kun joutuu koko ajan skarppaamaan voisi myös kokeilla taukoa heti kun huomaa että alkaa hermo mennä.

t. Tiina

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat