Vierailija

eikä pääse töihin tulemaan kun lapsia ei voi viedä kipeänä hoitoon.

Eli mitä sitten pitää tehdä, jos ei sukulaiset tule hoitamaan ja kaikki kaveritkin ovat töissä. Mies hoitaa välillä lapsia, mutta jos taas viikon kahden kuluttua on lapset sairaana, niin ei mieskään voi aina olla töistä pois.

Kuka naapuri nyt sairaita lapsia luokseen ottaa??? En minäkään ottais vapaapäivinä naapurin kipeitä kakaroita luokseni, että rouva pääsis töihin. Kyllä haluan vapaapäivat itsekin viettää omien lasten kanssa, nehän sairastuu heti jos muita kipeitä tulee hoitoon.

Ja tosiaan jos saa bruttona 8e tunnissa, niin mll:n hoitajakin maksaa yli 4e tunti, eihän sitä kannata pienipalkkaisen käyttää.

Eli mitä sitten pitäis tehdä??? Ehkä olis parempi, että työnantajat palkkais vaan eläkeiässä olevia, niillä kun ei lapset sairastele.

Sivut

Kommentit (35)

Xandris:

Lainaus:

Ja työnantajan kannalta voi aina ajatella, että muihinkin ikäryhmiin sisältyy omia riskejä.... nuoremmilla voipi olla dagen-efter -poissaoloja, vanhemmilla voi iskea hyvinkin paljon ja pitkiä poissaoloja vaativia kroonisia vaivoja, mitä milloinkin.

Vaikka olen joutunut olemaan pois töistä lasten sairastelun takia, mutta itse en sitten sairauden takia vielä ole töistä pois ollutkaan. Toisin kuin hieman iäkkäämmillä on ollut kolmenkin kuukauden sairaslomia ja pari kertaa vuodessa.... ja useammallakin henkilöllä. Että pieniä ovat olleen lasten takia poissaolot. Että ei naista työntekijänä voi sen takia syrjiä että on pieniä lapsia. Kyllä kuulkaa niitä sairaslomia muillekin voi tulla.

En voi olla töistä pois koska ystäväni lapsi on sairas. Ainoa hyväksyttävä syy on oma tai oman lapsen sairaus. Palkatonta voisin toki ottaa, mutta sekin pitää hakea ennakkoon. Ei ole mitään mahdollisuuksia jäädä kotiin hoitamaan toisten lapsia... muuta kuin jos sattumalta oma lapsi on saman aikaan sairas.

Ja olen töissä kunta-alalla, työnantaja ei tosiaan jousta eikä omaa vapaata voi pitää milloin haluaa...

Xandris:

Lainaus:

Aivan totta on, että tuollaisen yya-sopimuksen järjestäminen ei ole helppoa ja vaatii todellakin vastavuoroisuutta.

Mutta katsos: jos itse pääset pahana päivänä töihin kaverin avun ansiosta ja kaveri puolestaan voi tiukkana hetkenä saada vastaavan avun sinulta, niin silloin se jo pelaa. Satunnaisesti toki, mutta edes joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esim omat ystäväni ovat suurinpiirtein kaikki töissä ma-pe klo 8-16 plus työmatkat päälle. Ei heistä kukaan voi olla töistä pois hoitaakseen minun lapsiani. Ja jos taas esim ystävällä on omat lapset vatsataudissa niin tuskin on halukas ottamaan siihen lisäksi minun flunssaisia lapsiani hoidettavaksi tai toisinpäin... kyllä sairaan lapsen hoitaminen sne verran rankkaa kuitenkin on, ettei siinä koko ystävälauman lapsia hoideta samalla! Eikä meillä kenelläkään ole säännöllisiä vapaapäiviä, ainoastaan vuosilomat jotka pidetään kesällä... kun lapset sairastelee pääasiassa talvella!

Isovanhemmat ova työelämässä ja asuvat 500km:n päässä, eivät he sieltä niin vaan ehdi hoitamaan lastenlapsia jos joku yöllä sairastuu.. saatikka että voisivat olla omasta työstä pois, ei kukaan työnantaja anna vapaata koska lastenlapset sairaana.

Miehen kanssa vuorotellaan tottakai, mutta kun on kolme alle 10 vuotiasta lasta ja kukin vuorollaan sairaana niin aika tiuhaan niitä poissaoloja tulee.

En siis ole ap, mutta eipä ne keinot muillakaan suuria ole.

Xandris:

Lainaus:

että jos on itse syystä tai toisesta (omat lapset kipeitä, arkivapaa, vuosiloma, hoitovapaa, what ever) kotona, voi ottaa toisen lapsen hoitoon.

Tai muuten nähdä vaivaa. Minulla esim. on yya-suhde lapseni kummiin, jota jelpin kovasti aina tarvittaessa ja hän puolestaan meitä.

Xandris:

Lainaus:

]

Omalla kohdallani tuota sairaiden lasten hoitokuviota auttaa vuorotyö, on arkivapaitakin ja miehellä puolestaa aina vkl vapaita. Lisäksi voin mennä myöhässä iltahukiin ja mies tulla hiukan aikaisemmin töistä. Kovaa sumplimista se on, sillä meillä ei ole isovanhemmista apua.

Niin, sinulla ja teillä tämä toimii mutta kun meillä ei ole

a) arkivapaita, työaika on aina ma-pe

b) vuosiloma ajoittuu kesäkuukasiksi, ei sitä voi pitää yllättäen talvella kuin erittäin painavista syistä

c) en ole hoitovapaalla

d) en ole arkisin kotona koskaan muuta kuin itse sairaana (ja vain todella sairaana, silloin mies vie omatkin lapset hoitoon) tai omien lasten ollessa sairaana, jos ova topilaina niin hyväsäs lykyssä voisin ottaa kaverin topilaan hoitoon mutta en tosiaan esim rajusti oksentelevaa vatsatauti potilasta, jos omani on toipumassa flunssasta -> seuraavaksi olisin kotona hoitamassa vatsatautista omaa lastani

f) mieheni ei tee viikonlopputyötä, joten hänelläkään ei ole arkivapaita eikä hän pääse töistä ennen klo 16 kuin äärimmäisessä hädässä

Katsos kun kaikki ei voi sumplia- hyvä jos omat saadaan hoidettua, ei ole mahdollisuutta hoitaa toisten lapsia!

Minun ex-työpaikassani ei todellakaan saanut olla pois töistä oman tai lasten sairauden takia. jos lapsi on sairaalassa, ei siellä vanhepia tarvita kun siellähän on hoitajat sitä varten. Jos minä jäin kotiin toimitettiin aina miehen työpaikalta todistus, että hän on ollut töissä ym. Mutta kun minun pomoni olisi tämä lappu täyttää niin ei kuulunut eikä näkynyt, lopulta kun meinasi tulla palkattomia päiviä miehelle käskettiin miehen pomon soittamaan minun pomolleni. Sitten tulikin kakkaa niskaan minulle kun olin niin kauhean vaikea, sen huomasi sitten seuraavassa työvuorolistassa. Tuntui käsittämättömältä, että kuumeessa vaan töihin kun " ei meillä ole sijaisia" ja työskennellään jo valmiiksi sairaiden ihmisten kanssa ja tartutetaan siinä sitten työkaveritkin... huh, huh onneksi en enää ole siellä töissä...

että jos on itse syystä tai toisesta (omat lapset kipeitä, arkivapaa, vuosiloma, hoitovapaa, what ever) kotona, voi ottaa toisen lapsen hoitoon.

Tai muuten nähdä vaivaa. Minulla esim. on yya-suhde lapseni kummiin, jota jelpin kovasti aina tarvittaessa ja hän puolestaan meitä.

Vierailija:

Lainaus:

Oletteko te kaikki hoitsuja vuorotyössä?

Minä olen päivätyössä, en voi olla " vuorostani" hoitamassa jonkun toisen kipeää lasta kotona.

Isovanhempia en raaski pyytää, yli 70 vuotiaalle ei kannata väkisin tartuttaaa kaikkia tarhan kulkutauteja.

Mutta ah, minä olen poissa töistä jos pitää olla, pidän sitä etuna

(palkallinen poissaolo todistuksen kanssa).

Xandris:

Lainaus:

Totta kai sairaan lapsen hoito merkitsee riskiä sairastua itsekin. Siksi siihen pitääkin sisältyä vastavuoroisuutta!

Omalla kohdallani tuota sairaiden lasten hoitokuviota auttaa vuorotyö, on arkivapaitakin ja miehellä puolestaa aina vkl vapaita. Lisäksi voin mennä myöhässä iltahukiin ja mies tulla hiukan aikaisemmin töistä. Kovaa sumplimista se on, sillä meillä ei ole isovanhemmista apua.

Vierailija:

Lainaus:

jollei itse halua joskus ottaa vieraita lapsia hoitoon. Ihan sen takia en voi ottaa, koska komentaisin liikaa vieraita lapsia, näpsäyttäisin jolleivat usko sekä karjuisin. Tosi kiva sitten kun kertoisivat kotona. Kaikki ei ole lapsirakkaita, vaikka omia lapsia onkin.

Oma sosiaalinen elämä on aika suppeata, joten ei ole kavereita, jotka olis kotona päivisin. Sukulaisia ainoastaan sisko ja siihenkin välit poikki ollut monta vuotta.

Onneksi mulla on tilanne se, että teen ainoastaan osa-aikatöitä, silloin kun minulle sopii. Harvalla tälläistä työpaikkaa on, pomo on kiitollinen siitä, että teen edes vähän töitä. Mutta vakituiseen ei mua saa.

Jos oli, niin itsehän sinä selität tuossa, että sosiaalinen elämäsi on suppeaa ja et halua ottaa lapsia hoitoon = vastavuoroisuuteen ei ole halua.

Totta kai sairaan lapsen hoito merkitsee riskiä sairastua itsekin. Siksi siihen pitääkin sisältyä vastavuoroisuutta!

* Molemmat vanhemmista osan sairausajasta kotona, tasapuolisesti.

* Voitko tehdä työtäsi kun toinen vanhempi tulee töistä? Sopiiko se työnantajalle?

* Muu tuttu hoitaja kotiin, ainakin välillä jos mahdollista.

* sairaan lapsen kanssa kotiin jäädään kun oikeasti tarvetta, ei pelkässä nuhassa jos lapsen yleisvointi ok.

Yrittäjän vaimo

Vierailija:

Lainaus:

jollei itse halua joskus ottaa vieraita lapsia hoitoon. Ihan sen takia en voi ottaa, koska komentaisin liikaa vieraita lapsia, näpsäyttäisin jolleivat usko sekä karjuisin. Tosi kiva sitten kun kertoisivat kotona. Kaikki ei ole lapsirakkaita, vaikka omia lapsia onkin.

Oma sosiaalinen elämä on aika suppeata, joten ei ole kavereita, jotka olis kotona päivisin. Sukulaisia ainoastaan sisko ja siihenkin välit poikki ollut monta vuotta.

Onneksi mulla on tilanne se, että teen ainoastaan osa-aikatöitä, silloin kun minulle sopii. Harvalla tälläistä työpaikkaa on, pomo on kiitollinen siitä, että teen edes vähän töitä. Mutta vakituiseen ei mua saa.

Jos olet epäsosiaalinen, et halua nähdä vaivaa ja katkot välisis sukulaisiin, niin paljonkos siinä sitten auttaa valittaa, anteeksi vaan.

Ja nyt en tahdo mollata niitä, joiden on vaikea ystävystyä jne. Mutta tuo kirjoittaja ei oikein edes HALUA yrittää, siltä vaikuttaa.

ota lapsillesi vesirokkorokotukset,

vuorottele miehesi kanssa lasten sairaspoissaoloista,

voitte myös tehdä osapäivää lasten sairastuessa- esim. mies hoitaa lapsia aamupäivän ja sinä iltapäivän- niin tulee vähemmän jälkeenjäämistä työtehtävissä

Kun lapsia on enemmän ja vielä eri kouluissa/päiväkodeissa/päiväkotiryhmissä, niin pöpöjä kiertää perheessä todella hyvä valikoima.

Toisaalta harvalla nuo sairausputket nyt loputtomiin kestävät. Meillä esimerkiksi sairastellaan helmi-maaliskuussa tosi tiuhaan, mutta onneksi muu osa vuotta ollaan suht terveinä.

Ja työnantajan kannalta voi aina ajatella, että muihinkin ikäryhmiin sisältyy omia riskejä.... nuoremmilla voipi olla dagen-efter -poissaoloja, vanhemmilla voi iskea hyvinkin paljon ja pitkiä poissaoloja vaativia kroonisia vaivoja, mitä milloinkin.

Mitä ap:n lastenhoitopulmiin tulee, niin yhtä ja kaikille sopivaa järjestelyä ei tietenkään ole olemassa. Sukulaisia voi pyytää. Naapurin teini-ikäisistä voi koulia lapsenlikkaa (ovat toki useinmiten päiväsaikaan koulussa, mutta iltaisin ja viikonloppuisin, mikä vuorotyöläiselle on sekin tärkeää). Mannerheimin lastensuojeluliitto ja Väestöliitto välittävät maksullista lastenhoitoapua - mutta ap:n kohdalla siis kyse oli kustannuksista... Naapuruston hyväkuntoisten eläkeläisten ja kotona olevien perheenäitien kanssa voi kehitellä yya-toimintaa (kyse siis on VASTAVUOROISUUDESTA, yksisuuntaista apua ei takuulla pitkään kukaan jaksa antaa).

Oletteko te kaikki hoitsuja vuorotyössä?

Minä olen päivätyössä, en voi olla " vuorostani" hoitamassa jonkun toisen kipeää lasta kotona.

Isovanhempia en raaski pyytää, yli 70 vuotiaalle ei kannata väkisin tartuttaaa kaikkia tarhan kulkutauteja.

Mutta ah, minä olen poissa töistä jos pitää olla, pidän sitä etuna

(palkallinen poissaolo todistuksen kanssa).

Xandris:

Lainaus:

käsihygienia kotona ja hoidossa

sairaspäivät vuorotellen miehen kanssa (ja todella niin, että yhdessä sairaudessa ollaan 3 päivää pois palkalla, ei 3+3 eli ensin toinen ja sitten toinen)

järki käteen hoitoon viemisessä; jos lapsen yleiskunto on hyvä ja kuumetta +tarttuvaa tautia ei ole, voi pienessä nuhassa mennä hoitoon ->joidenkin taaperoiden nenät vuotavat läpi vuoden =vesinuhaa

Jos näin jo toimitte, saatte loput olla hyvällä omalla tunnolla poissa.

Ilmoitus esimiehelle heti, kun on varmuus siitä, että pitää jäädä kotiin.

esimies

Helpompihan se on vetää tuo litania kuin oikeasti tehdä jotakin. Ja on kyllä aika hurjaa taloudenpitoa, jos neljä euroa on ylipääsemätön summa. Luopukaa toisesta autosta.

Et uskoisi, miten moni täällä puhuu itsensä kanssa ristiin ;=)

Vierailija:

Lainaus:

no en tietenkään ollut, miksi ensin kertoisin, ettei ole kavereita ja sitten sitä, että niitä on runsaasti??

18

ei mikään yllätys, että tuli kommenttia et työnantajalle sairastelu on kallista, työnantajat ylipäätään ei halua että työntekijänsä saavat lapsia. poikkeuksia toki on, mutta alalla, jossa itse olen, ei juurikaan. nyt olen itse itseni työnantaja ja yritämme mieheni kanssa lasta. aikaisemmin olin pienellä työnantajalla töissä, olin ainoa työntekijä. halusin lapsia, mutta harmitti työnantajani puolesta, kun se olisi tullut niin kalliiksi hänelle. itse hän toivoi lapsenlapsia :/ kovin kinkkinen aihe, kun pieni lapsi tulee vieraalle ihmiselle kalliiksi... toimeksiantajani on hyvin lapsirakas ja perhe tärkeysjärjestyksessä ykkönen, joten nyt saa vauva tulla, ei kukaan kiroa. jumalaa kiitän jos lapsen saan.

Aivan totta on, että tuollaisen yya-sopimuksen järjestäminen ei ole helppoa ja vaatii todellakin vastavuoroisuutta.

Mutta katsos: jos itse pääset pahana päivänä töihin kaverin avun ansiosta ja kaveri puolestaan voi tiukkana hetkenä saada vastaavan avun sinulta, niin silloin se jo pelaa. Satunnaisesti toki, mutta edes joskus.

Vierailija:

Lainaus:

Esim omat ystäväni ovat suurinpiirtein kaikki töissä ma-pe klo 8-16 plus työmatkat päälle. Ei heistä kukaan voi olla töistä pois hoitaakseen minun lapsiani. Ja jos taas esim ystävällä on omat lapset vatsataudissa niin tuskin on halukas ottamaan siihen lisäksi minun flunssaisia lapsiani hoidettavaksi tai toisinpäin... kyllä sairaan lapsen hoitaminen sne verran rankkaa kuitenkin on, ettei siinä koko ystävälauman lapsia hoideta samalla!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat