Vierailija

Miksei myös kehitysvammainen voisi käyttää ikäistensä vaatteita?

Kommentit (23)

haluavat itse valita vaatteensa. Ei ole välttämättä sattumaa, etä päällä on vuosikausia vanha paita. Se voi olla tosi tärkeä kehitysvammaiselle, tuttu ja turvallinen. Se minkä me näemme hienoksi, siistiksi ja muodikkaaksi, voi olla kehitysvammaiselle sivuseikka. Hänen elämässään tutut asiat ovat tärkeimpiä ja luovat turvallisuutta. Samalla saa kokemuksen, että voi vaikuttaa ja päättää itse asioistaan.

Kannattaa perehtyä kehitysvammisten maailmaan niin on helpompi ymmärtää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin, joten siinä hommassa joskus kärsii vaatteet, ikävä kyllä.

Vierailija:

Lainaus:

miksi kehitysvammaiset on usein puettu tosi vanhan ja kulahtaneen näköisiin vaatteisiin, sellaisiin, joita lähetystorit pursuilee. Kasaritoppista ja niitä pipoja missä siiman päässä roikkuu pikku tupsu, ja vahingossakaan ei värit mätsää.

ovat itse saaneet valita Mikki-paitansa ym.

Ja tiedän, että on niitäkin kehitysvammaisia, joita vaatetus ei kiinnosta.

Ja siitä jotka tosi tyylikkäitä.

MUTTA olen ap:n kanssa samoilla linjoilla ja olen asiasta äitini kanssa joskus puhunutkin. Valitettavasti on vatrmasti niitäkin kehitysvammaisia, jotka eivät pysty itse vaatteitaan valitsemaan ja heille annataan näitä hirvityksiä :(

Sitä paitsi ei meistä aikuisistakaan kovin moni pukeudu säidenmukaisesti... kuinka monella oli tänään kumisaappaat (etelässä) ja sadetakki?

Ehkäpä siksi, että ihminen itse tykkää sellaisista vaatteista. MItä ihmeen väliä sillä on ovatko kehitysvammaisen vaatteet iän mukaiset jos ne vain ovat hänelle mieleen ja säänmukaiset?

Ja makuja on monenlaisia. Meillä laitoksessa, jos ostetaan sellaiselle joka ei itse pysty sanomaan mitä haluaa, ostetaan kyllä nättejä ja iänmukaisia vaatteita.

jotka toimivat kys. hlö:n edunvalvojina. Silloin yleensä rahaa ei irtoa mihinkään, sillä ennenhän keharit on pidetty piilossa, ovat olleet suuri häpeä.

vaatetus enkä mitään kumppareita. En näe mitään pahaa Mikki-paidoissa jos vain on riittävästi ja tilanteen mukaan pistetty päälle.

Aloittajalle kehitysvammaisuus ei varmasti ole kovin tuttu juttu.

Tuossa kysymyksessä on jo oletusarvona se, että he eivät pukisi itse itseään, tai ainakaan valitsisi käyttämiään vaatteita. Tiedän tyylikkäästi pukeutuvia kehitysvammaisia ja sellaisia, jotka eivät muodista voisi vähempää välittää. Ja ne vaatteet ovat ihan heidän oman makunsa mukaisia, ihan heidän itse valitsemiaan. Antakaa ihmisten olla sellaisia kuin he ovat, kehitysvammaistenkin. :)

No, se selittänee asian jota oon monesti miettinyt. Eli miksi kehitysvammaiset on usein puettu tosi vanhan ja kulahtaneen näköisiin vaatteisiin, sellaisiin, joita lähetystorit pursuilee. Kasaritoppista ja niitä pipoja missä siiman päässä roikkuu pikku tupsu, ja vahingossakaan ei värit mätsää.

EI, ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa. Ihmetyttää vaan, että miksi kehitysvammaisia ei VOISI pukea ajanmukaisiin ja nätteihin vaatteisiin (jotka btw voivat olla myös säänmukaiset). Miksei saisi olla nättinä, niinkuin muutkin ihmiset?

Kehitysvammaisten maailma ei ole minulle todellakaan tuttu, ja siksipä tätä ihmettelinkin. Sinulle, joka sanoit että kannattaisi ottaa selvää: sitähän tässä juuri tehdään :)

Vierailija:

Lainaus:

haluavat itse valita vaatteensa. Ei ole välttämättä sattumaa, etä päällä on vuosikausia vanha paita. Se voi olla tosi tärkeä kehitysvammaiselle, tuttu ja turvallinen. Se minkä me näemme hienoksi, siistiksi ja muodikkaaksi, voi olla kehitysvammaiselle sivuseikka. Hänen elämässään tutut asiat ovat tärkeimpiä ja luovat turvallisuutta. Samalla saa kokemuksen, että voi vaikuttaa ja päättää itse asioistaan.

Kannattaa perehtyä kehitysvammisten maailmaan niin on helpompi ymmärtää!

Lisäksi monissa tapauksissa taustalla on varmasti myös rahapula. Onko tullut mieleen miten paljon kehitysvammaisen hoitoon menee rahaa? Lääkkeet yksistään voi maksaa pienen omaisuuden, siihen päälle hoitaja ja erinäinen läjä apuvälineitä, kuljetukset, fysioterapiat, muut terapiat jne. Kyllä siinä listalla helposti ne vaatehankinnat jää aika hännille kun kuluja laitetaan tärkeysjärjestykseen. Kelpaa lahjoituksenakin saadut vaatteet.

Ihan samalla tavalla voisi siis kysyä miksi niin moni av-mamma pukee lapsensa kirppiskuteisiin tai ostaa vaatteita huutonetistä...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat