Vierailija

Meidän esikoisella on kasvukäyrät näyttäneet miinusta koko ajan ja 2.5v mitat ovat alle 10kg ja 86cm, eli tosi pieni on.

Kuopus taas kasvoi aluksi tosi huimasti, syntyi melko pienikokoisena. Mutta 6kk --> käyrät ovat todella paljon tasaantuneet ja ikää nyt 8kk ja mitat 7.7kg ja 66cm, eli ei tosiaan mikään iso ole nyt hänkään.

Me vanhemmat olemme 160 & 170cm ja kumpikin ollut lapsena pienikokoisia, joten voiko vaan johtua siitä, että lapsetkin ovat niin pienikokoisia?? Välillä vaan huolettaa että mikä meidän lapsissa on vialla, kun ne ei kasva kunnolla :/

Kommentit (7)

Meillä vain minä olen pieni, mies on 186cm. Ja mun neuvolakortissa minä oon ollut isompi kuin tuo meidän lapsi. Mutta lääkäri silti lohdutteli, että varmaan se kasvaa murrosiässä pituutta kauemmin kuin toiset.

Ikävä kyllä allergioita ei olla pystytty sulkemaan pois. Joten ne voi haitata kasvua. Mutta kun testeissä ei ole löytynyt mitään allergiaa, eikä ruokavaliokokeilut oo tuottaneet mitään tulosta, niin eipä tässä oo muu auttanut kuin vain hyväksyä tilanne ja toivoa, että kyse on vain perinnöllisyydestä, eikä mistään niin salakavalasta allergiasta, jota ei vain ole löydetty. Huoli minulla kyllä seuraa koko ajan mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta kuopuksen kasvu lähti rakettimaiseen nousuun, kun löytyi vilja-allergia ja viljat jätettiin pois ruokavaliosta.

Allergiatestit olivat tappelun takana, koska neuvolan mielestä koko johtui " vain geeneistä" . Minusta ei. Joten jos epäilet jotain, vaadi tutkimuksia.

perinnöllistä. Tietysti ravinnolla ja sairauksillakin on vaikutusta pituuteen, mutta jos vanhemmat on pieniä niin tuskin lapsista mitään isoja voi tulla.

Minulla on monta pientä, siroa ystävää joiden miehet myös on melko pieniä. Heidän lapsensa myös ovat pienikokoisia ja painoseurannassa ja joutuvat paljon ruokaöljyä (neuvola määräyksestä) syömään. Vaan jos vertaa vanhempien ja lasten neuvolakortteja niin samanlaiset on kasvukäyrät.

Meillä menee samalla tavalla. Mies on pitkä, ollut lapsenakin iso ja meidän lapset kasvaa yläkäyrillä. Käyrät on aivan samat kuin isällään :)

Minun ja ystävieni lapsilla ei ruokavaliossa ole oikeastaan muuta eroa kuin se että ystävät laittaa enemmän rasvaa lastensa ruokaan. Yritän tässä selittää että ainakin näillä lapsilla pituus näyttää olevan perinnöllistä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat