Vierailija

Eli perustele miksi halusit lapsellesi sen hoidon missä nyt on. Ja onnistuiko: eli saitko päiväkotipaikan jos sitä hait vai perhepäivähoidon jos hait sitä. Kokemuksia molemmista kiitos!

t. hoitopaikkaa hakeva

Sivut

Kommentit (31)

Täällä meilläpäin ei ole yhtään sellaista perhepäivähoitajaa, jolle lapseni haluaisin, ja lapset on jo myös sen verran isoja, että päiväkoti on parempi.

Hyvä perhepäivähoitaja on hyvä, mutta huono on huono, päiväkodissa on sentään useampi aikuinen.

Pitää paljon sylissä, tekee hyvää ja terveellistä kotiruokaa, aina on vaippa vaihdettu ja kuiva. Ottaa yksilöliset tarpeet huomioon ja joustaa lasten tarpeiden mukaan. Hoitaa yksinkertaisesti hyvin, noissa ruoka-asioissa minua parempi, voin myöntää. Lapsi menee mielellään hoitoon ja pitää myös hoitokavereistaan. Minusta vastaa lähes kotihoitoa erotuksella että saa ikäistään seuraa. Meidän lapsi todella innokas leikkimään. Uskon että päiväkodissa ei pystytä huomioimaan lasta yhtä hyvin. En missään tapauksessa olisi vienyt isoon päiväkotiin niin pientä, jos tämä pph paikka ei olisi osoittautunut hyväksi. Olisin pyytänyt mummujen apua siksi aikaa kun olisin hakenut toisen yksityisen pph:n tai hyvin pienen yksityisen päiväkodin. Olisin harkinnut myös hoitajan palkkaamista kotiin ennen päiväkotia. Koen kuitenkin isoimmaksi riskiksi juuri tuon hoitajan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kunnollisen, hyvän ja ammattitaitoisen perhepäivähoitajan on aivan turha ottaa nokkiinsa asioista, joita he eivät tee. Se että te olette hyviä hoitajia, ei takaa, että kaikki olisivat. Varmasti suurin osa ovat hyviä hoitajia, mutta minulle riitti tämä yksi kokemus. Lapseni on ainokaiseni ja hänellä on vain yksi lapsuus. En ota sitä riskiä, että kohdalle osuisi toinen hullu.

että juuri meille sattuisi huono ihminen. Lapset sen verran pieniä, etteivät varmaankaan osaisi kertoa. Lisäksi meidän pojat Montessori-päiväkodissa, jossa ihana rauha aina ja lapsia kunnioittavia aikuisia. suosittelen!

pph ei tullut edes kyseeseen, koska tarvitsimme vuorohoitoa. Arvelutti vain, kun lapsi oli niin pieni. Tänä päivänä meillä on oikein reipas 4-v tarhalainen ja ei voi kun kehua päiväkotia; aina tutut hoitajat ja lämmin henki.

Ystäväni vei samoihin aikoihin lapsensa pph:lle ja heti oli huonoa tuuria kun pph sairasteli, niin lapsi joutui kiertämään eri varahoitopaikoissa.

Haimme ryhmikseen, mutta emme saaneet paikkaa. Aluksi harmitti, mutta olemme olleet todella tyytyväisiä. Ryhmä on ns. sisarusrymä eli ryhmässä on sekä pieniä että isoja, neljä alle kolmevuotiasta ja viisi sen yli. Päiväkoti on muutenkin pieni ja hoitajat tuntevat kaikki lapset ja lapsi tykkää sekä omista että naapuriryhmän hoitajista.

Samassa rakennuksessa toimivassa ryhmiksessä on ollut hoitajat paljon sairaana ja hoitajat ovat vaihtuneet tämän puolen vuoden aikana usein.

En missään nimessä vaihtaisi enää ryhmikseen tai perhepäivähoitajalle, vaikka tulisi tilaisuus. Niin ihanan hoitopaikan olemme saaneet. Olin aluksi sitä mieltä, että lapsi joutuu vain päiväksi säilytykseen tuonne päiväkotiin ja sanoinkin sen johtajalle. Hän naureskeli minulle ja sanoi, että jutellaan parin kuukauden päästä uudestaan ja katsotaan, mitä mieltä olen. Enää en todella voi puhua mistään säilytyspaikasta.

eli lapset tuodaan hoitoon ihan hirveässä kunnossa. Räkä valuu ja lapsi selvästi sairas. Sitten ihmetellään kun hoitaja soittaa hakemaan pois, kun vielä kuumettakin nousi.... Tais nousta heti sen jälkeen, kun aamuisen Panadolin vaikutus lakkasi..... Vaikka kyseessä on kotihoito ei se ole SAIRAAN lapsen hoitoa!

Tiesittekö muuten, että me pph:t joudumme hoitamaan omat lapsemme palkattomasti, kun nämä sairastavat..... Eli siinä yksi ammatin varjopuoli lisää. Kun sairaita lapsia tuodaan hoitoon niin siitä seuraa hoitajan tilipussin kevennys, jos hoitajan omat lapsetkin sairastuu :(

Oma lapseni aloitti kolmevuotiaana perhepäivähoitajalla Espoossa. Tämä täysin ammattitaidoton hoitaja en antanut lapselle kolmena ensimmäisenä päivänä ruokaa ollenkaan, koska lapsi oli vastannut kysyttäessä, ettei hänellä ole nälkä. Hakiessani lasta hoidosta kolmantena päivänä nukkui hän eteisen lattialla pissat housuissaan. Ei ollut kuulemma halunnut mennä potalle.

Neljäntenä aamuna lapsi kysyi matkalla, onko hoitoon pakko mennä ja kun en heti vastannut, hän sanoi: " Olen niin yksin tässä maailmassa" . Ei mennyt enää minun lapseni tähän paikkaan.

Meille järjestettiin keskustelu alueen vastaavan kanssa, mutta uutta hoitopaikkaa emme saaneet. Olisi pitänyt viedä samalle hoitajalle.

Koskaan en laittaisi lastani kyseiselle hoitajalle, enkä voi suositella tätä paikkaa kenellekään.

Myös esikoisemme oli aivan mielettömän ihanalla pph:lla 4-vuotiaaksi asti, sitten pikkusisaruksen myötä jäimme kotiin. Edelleenkin pph muistaa nyt 5-vuotiasta lastemme kortilla nimi - ja syntymäpäivinä, jouluna ja ystävänpäivänä :) Ja silloin hoitoaikana hoitaja lähetteli kortteja myös lomamatkoiltaan kesälomalla! En nyt tarkoita, että tällainen olisi joku mittari, mutta oikeasti: HYVÄ pph voi olla kuin kuka tahansa lapsen läheisistä (no, ei nyt sentään vanhempia korvaa ;)), ei siis pelkkä päivähoitaja vaan yksi turvallinen aikuinen lisää lapsen elämässä. Lisäksi pieni lapsi saa olla hoivattavana pph:n kotona pienessä lapsiryhmässä, ei " laitoksessa" , jossa on usein pientenkin ryhmässä jopa tusina lasta ja monta eri hoitajaa.

Päiväkodissa on toki omat hyvät puolensa, etenkin jos vertaa hyviä päiväkoteja keskivertoperhepäivähoitoon. Mutta jos taas vertailee hyvää perhepäivähoitoa keskivertopäiväkotiin, olisi valintani selkeä: pph ehdottomasti.

Huonossa tapauksessa pph ei ole motivoitunut työhönsä (esim. hoitaa VAIN siksi muiden lapsia, että pärjäisi omiensa kanssa pidempään kotona), jolloin ongelmat voivat kasaantua: ei ole riittävästi leluja tai muutakaan tekemistä, ei ulkoilla riittävästi, ruoka on yksipuolista ja sylistä on vähintään yhtä paljon pulaa kuin päiväkodissa. Lisäksi on ikävää viedä lasta varahoitopaikkaan, mieluummin sitä ottaisi tuttuun paikkaan vaikka sitten vieraan hoitajan (kuten pk:ssa käy). Meillä onneksi hoitaja ei ollut päivääkään poissa töistä, uskomatonta kyllä. Ja vaikka olisi ollutkin, olivat meillä isovanhemmat valmiita auttamaan tarvittaessa.

JOS siis löytää aidosti sydämellään työtä tekevän pph:n, sellaisesta kannattaa pitää kiinni! Yksikään päiväkoti ei sellaista minusta voi ainakaan alle 3-vuotiaan lapsen hoitomuotona korvata.

mulla kans vaan huonoja kokemuksia pph:sta nekä koskaan suosittele kenellekään pph:ta. ihan sattuman kauppaa miten se sujuu. meilläkin arvostettu hoitaja joka osottautui ihan mielipuoleksi! ja tosiaan valvonnasta vastaava ei tehnyt asialle yhtään mitään tässäkään tapauksessa.

harvinaista,että olisin yksin hoitolasten kanssa. Itsellä 6 lasta ja aina joku paikalla. Lapseni reippaita,sosiaalisia ja KUNNOLLISIA nuoria. Jos olisin epäonnistunut kasvattaja (toki virheitä olen tehnyt) eivät lapseni pärjäisi niinkuin nyt pärjäävät. Sairas olet sinä joka ajattelet pph:n tekevän pahaa lapsellesi. Toivottavasti kohtaatte pvkodissa sen kaltaisia ongelmia joita pph:lla ei esiinny. Sait minut tosiaan kiehahtamaan!!!!

Hoitaja on kokenut ja hyvin tapoihinsa fakkiutunut. Lasten on oltava hoidossa ennen yhdeksää. Lapset tuodaan sisälle, ei pihalle tai puistoon. Valittaa ihan joka asiasta ja kaikki on aina pielessä. Jos olen erehtynyt viemään lapsen 9.05 hoitoon, hän ei anna lasten nukkua päiväunia, vaikka olen kertonut lasten heränneen normaalisti 6.30.

Lapset ovat vasta nyt alkaneet mennä mielellään aamuisin hoitoon. Tammikuussa oli vielä yhtä huutoa aamut, kun eivät halunneet mennä hoitoon.

Olen ottanut yhteyttä perhepäivähoidosta vastaavaan henkilöön, joka sattuu olemaan tämän hoitajan hyvä ystävä eli en ensimmäisen kerran jälkeen ole viitsinyt toista kertaa soittaa, koska pelkään sen vaikuttavan entisestään lasten hoitoon.

Olen hakenut siirtoa päiväkotiin jo ennen joulua, mutta paikan saa kuulemma aikaisintaan ensi elokuussa ja silloinkin lapset voivat joutua eri päiväkoteihin tai ryhmiin, mutta sekin on parempi vaihtoehto.

kuten esim. että alle kaksivuotias pitää pakottaa potalle tai pitää syödä lautanen tyhjäksi, ym. Ei varmasti ole enää yleistä, mutta kuitenkin minusta on turvallisempaa, että lapseni on ammattilaisten käsissä, anteeksi vaan. Monilla tuttavaperheillä on hyviä kokemuksia pph:sta ja varmasti 80 prosenttia on ihan hyviä, joten älkää nyt loukkaantuko! Toinen asia on sit se, että meidän pojat on kovia laulamaan, ja siitä asti kun hoitoon menivät, ovat nauttineet ihan kybällä musiikkihetkistä, joita onneksi on paljon heidän päikässään. 2

Kyllä varmasti jokainen ymmärtää, että perhepäivähoitajan homma on ihan koiran homma ja siitä maksetaan ihan liian vähän, mutta sepä tekeekin siitä hommasta vielä epäilyttävämmän. Kun tässäkin ketjussa löytyy näitä, jotka valittavat kohtalostaan, herää kysymys, kuinka katkeroituneita ja elämäänsä kyllästyneitä he ovat? Mitä tuollainen katkeruus tekee ihmisessä?

No, uskon minäkin, että suurin osa perhepäivähoitajista on hyviä ja ihania ihmisiä ja vielä työssäänkin loistavia. Näitä ikäviä juttuja vaan kuulee ihan lähipiiristäkin. Siskoni perheellä on sekä lositava kokemus sekä aivan horrorkertomus kerrottavanaan. Varmasti löytyy myös aivan hirveita päiväkotikertomuksia ja todennäköisesti vielä enemmän.

Meillä lapset ovat päiväkodissa ja aivan ihana paikka on ollut. Hoitajat ovat koulutettuja ja tukevat toisiaan työssään. Myös muu henkilökunta on aivan ihania.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat