Seuraa 

Siitä asti kun nukutus ja yöt ovat sujuneet rauhallisesti ja tyttö on nukkunut omassa sängyssä, on hän tullut yöllä vieremme klo 23-03 välillä. Tämä alkoi noin 1 v 3 kk iässä ja jatkuu yhä, neito on nyt 2 v 9 kk.

Kysymys kuuluukin, että kannattaisiko taapero " vieroittaa" vieressä nukkumisesta nyt vai joskus tulevaisuudessa? Vai loppuuko jossain vaiheessa itsestään?

Meitä vanhempia viereentulo ei haittaa, tilaa on sängyssä ja ainakin klo 23 asti sänkymme on vapaasti käytössämme ;-) Nykykäytäntö on saanut jatkua mm. seuraavilla perusteilla: lapsi kaipaa läheisyyttä ja viime syksynä aloitettu päiväkoti on varmasti lisännyt sen tarvetta ja vanhemmat eivät jaksa työnohessa alkaa pitämään " unikoulua" tms.

Yökylässä esim. mummolassa tyttö " suostuu" nukkumaan yksin koko yön, jos vanhemmat eivät ole paikalla. Herää kyllä, mutta rauhoittuu saatuaan vettä juodakseen.

Jos olet sitä mieltä, että omassa sängyssä pitäisi nukkua, kerrothan jippoja miten tämän opettaminen kannattaisi toteuttaa.

Kommentit (12)

Poika tosin vasta 1v eli siirtymässä tähän taaperoikään. Mutta vakaa aikomus meillä mieheni kanssa on se, että jokainen omassa sängyssään. Meidän sänky on 140cm leveä ja siihen ei edes oikein mahdu kolmas... ja suurin syy on oikeastaan se, että minä en saa nukuttua, jos poika meidän välissä.

Oli tammikuussa korvatulehduksessa ja nukkui tunnin pätkiä. Silloin poika nukkui miehen kanssa sängyssä ja minä alakerrassa sohvalla -eli ei todellakaan mikään pitkäikäinen ratkaisu.

Koskaan ei saa sanoa ei koskaan, mutta me kyllä yritämme pitää pojan omassa huoneessaan. Ehkä, jos tilanne menee ihan mahdottomaksi, niin joku patja lattialla voisi olla välimuoto?

Veljelläni 6-vuotias tulee edelleen joka aamuyö vanhempien sänkyyn... aaargh, mä en kestäis. Mutta kukin siis tavallaan.

Meillä lapset 2v6kk ja 3v9kk

Esikko nukkuu yöt omassa sängyssä, Kuopus huutaamelkein joka yö saako tulla viereen :-) kun sanoo nukutaan niin jatkaa uniaan omassa sängyssä, viereen olen päästänyt kun klo 5, kun oma nukkuminen on huonoa kun joku potkii siinä, usein kuoopus päässyt paikalleni sänkyyn kun lähden itse viideltä töihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tosin keskellä yötä joudutaan valitettavasti viemään äidin ja isin sänkyyn mönkivät lapset omaan sänkyyn, kun meidän sängyssä nukkuu jo kolme: vanhemmat ja kuopus. Mutta aamulla isin noustessa on vapaa pääsy äidin viereen :) Jos sänky olisi leveämpi, saisivat yölliset vieraat jäädä nukkumaan vanhempien viereen. Yövieraat ovat 4v ja 2v, joista vanhempi kylläkin pysyy normaalisti koko yön omassa sängyssään.

Minusta on ihanaa, että äiti ja isi ovat lapsille niin läheisiä, että viereen voi tulla nukkumaan. On ihana kuunnella pienten ihmisten tuhinaa korvan juuressa... Joskus nekin ajat päättyvät lasten kasvaessa :/

Niin ja levottomia ovat meidänkin pikkuihmiset, mutta silti viereemme saa tulla ;)

Eli meillä juuri 2 vuotta täyttänyt tyttö. Ja ihan pikkuvauvasta saakka jäänyt viimeisestä yöimetyksestä viereen nukkumaan. Siitä sitten jäänyt sellainen tapa että edelleen joka yö klo 24-06 itkee omassa sängyssään omassa huoneessaan (jonne nukahtaa yksin ihan hyvin).Ja haetaan sitten viereen.En ole edes yrittänyt muuttaa tätä tapaa koska itse olen jo niin tottunut nousemaan sen kerran yössä (tai mies).Ja minusta on vaan ihanaa nukkua pikku tuhisijan vieressä. Ja kaikki kuitenkin saamme ihan hyvin nukuttua.

Itse myös lapsena kipitin joka yö vanhempieni viereen. Olin 11v kun siitä tavasta luovuin kun muutettiin ja sain oman huoneen. Mutta en tiedä kuinka vanhempani sitä jaksoivat meitä kun oli siellä sängyssä monesti 5 ihmistä. Välillä isä ajoi pois kun olivat jo kaksi siskoani siellä ja silloin jäin peloissani sängyn päätyyn lattialle. Että mielelläni otan lapsen viereen jos hän sitä haluaa!

Pikkuveli 1v sitten nukkuukin aina äidin kainalossa :)

Tyttömme siirtyi ensin perhepedistä varavuoteeseen, joka oli äidin ja isän sängyn vieressä, noin 2v4kk iässä. 2v8kk iässä siirtyi sitten omaan sänkyyn omaan huoneeseen, jossa on nukkunut siitä asti. En osaa sanoa mitään jippoja: meillä tyttö vain meni omaan sänkyynsä ja alkoi nukkumaan siellä. Taisi itse päättää olevansa siihen valmis.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsi täytyy väkisin saada omaan sänkyynsä nukkumaan, ja sitten vanhemmat juoksee ainakin pari kertaa yössä rauhoittamassa herännyttä lasta, ja jossain vaiheessa lapsi kannetaan/tulee itse vanhempien sänkyyn. Arvostan hyviä yöunia niin paljon, etten ryhtyisi tuollaiseen. Mielummin olen antanut lasten nukkua hyvin siellä missä nukkuvatkin, eli ensin vanhempien sängyssä. Kyllä ne sieltä siirtyy omaan sänkyyn sitten kun ovat siihen valmiita. Mua ei mitenkään haittaa se, että yksivuotias nukkuu yöt vieressäni.

Meilläkin taapero tulee joskus keskelle nukkumaan, ja tilaa on ihan hyvin. Itsekin juoksin pitkään aikoinani vanhempien väliin nukkumaan ja muistan, että se oli ihanan turvallista.

Jos tämä tilanne ei häiritse teitä, miksi suotta vieroittaa tästä kuviosta. Sekstailla ehtii varmasti ennen sitä klo 23:akin ; ) Isommalle lapselle voi sitten selittää, ettei väliin nyt mahdu, mutta äiti voi tulla hetkeksi sängyn viereen nukuttelemaan, jos on nähnyt pahaa unta.

Meillä taapero muuten nukkuu vielä pinnasängyssä ja nukutetaan yhä syliin, mutta nämä käytännöt passaavat meille, emmekä lähde niitä muuttamaan ennen kuin on pakko. Yöt nukumme hyvin koko perhe.

ja tämä omasta vapaasta tahdostaan... viimeksi kun oli kipeä pyöri tunnin meidän välissä ja totesi et meen omaan huoneeseen... (taisi olla iaka kuuma isin ja äitin välissä)... poika siis nyt 3v 4kk

aamuisin on saanut jäädä meidän väliin eli noin puol seiskasta eteenpäin... esim. viikonloppuisin....

taidamme olla kaikki niin levottomia ja kuumia nukkujia että poika ei ole oikeastaan koskaan tullut yöllä välimmme vaan pyytää tulemaan viereensä omaan sänkyynsä tai siihen viereen....

tiedän vain että yleensä ongelmia tulee siinä vaiheessa jos lapsia on monia ja kaikki haluaisivat nukkua äitin ja isin viekussa...

jokainen tekee tavallaan näin meillä....

muuta en oikeen osaa antaa vinkiks kun et vie takaisin omaan sänkyyn aina kun tulee yöllä vanhempien sänkyyn... en tiä toimiiko.... vaátii varmasti viitseliäisyyttä aikansa....

Meidän tyttö on 2v3kk ja hän on viimeisen puoli vuotta tullut viereen melkein joka yö. Aika vaihtelee 23-06 välillä. Minulla ei ole mitään vieressänukkumista vastaan mutta miestä se häiritsee. Tyttö on jo isokokoinen ja nukkuu aina pää kiinni äidin päässä ja jalat isin puolella eli isän munuaiset alkaa olla kaput.

Viime perjantaina aloitimme projektin " omassa sängyssä koko yö" . Tyttö nukkuu 4 v vanhemman isoveljensä kanssa samassa huoneessa. Nyt riviin laitettiin vielä nukensänkykin malliksi. Perjantai-iltana lapset menivät nukkumaan omiin sänkyihinsä (kuten aina) mutta jo kahden tunnin kuluttua tyttö oli pyrkimässä meidän sänkyyn. Palautin hänet omaan sänkyynsä ja siitä alkoi 2 tunnin huuto. Istuin tytön vieressä suunnilleen koko ajan. Kaksi muuta kertaa hän pyrki yön aikana meidän sänkyyn ja aina palautimme hänet takaisin. Huutoa oli kummallakin kerralla noin 30 min.

Seuraavana yönä hän yritii kerran tulla viereen, palautus ja huutoa 30 min. Vimme yö, kolmas, meni jo hyvin ja tyttö nukkui normaaliyön (21-07) omassa sängyssään ongelmitta ja häiriöittä. Taisi olla aika väsynyt edellisten öiden rumbasta. En usko että tämä olisi vielä tässä.

Esikoinen tuli viereen myös pitkään ja 3 v jälkeen rupesimme häntä lahjomaan pysymään omassa sängyssä. Sekin toimi mutta hitaasti.

Meillä on kohta 3 -vuotias tyttö, joka on aina ollut vähän kehno nukahtamaan. Sen jälkeen, kun nukuttaminen omaan sänkyyn on saatu " kuntoon" hurjan totuttelun jälkeen, tyttö on piipertänyt lähes joka yö sänkyymme klo 23-04 välisenä aikana. Välillä tyttö näkee jotain painajaisunia ja silloin hän huutaa meitä hakemaan.

Tiedän, että monessa perheessä lapset eivät ole tervetulleita vanhempien sänkyyn. Eikös Dr. Phil joskus pitänyt moisesta oikein vanhemmille tiukkoja puhutteluja :) Itse olen ajatellut asiaa varsin käytännöllisesti. Kaikki tarvitsevat unta yöllä. Mieluummin nukumme kaikki turvallisesti ja hyvin yhdessä, kun yritämme nukuttaa esimerkiksi klo 3 aikaan unestaan painajaiseen herännyttä tyttöä. Välillä toki tyttö näkee kovasti unia ja unissaan huitoo käsillä tai jaloilla meitä. Mutta aika vähäistä se on ollut. Uhmakausina tyttö on saattanut yrittää riehua meidän sängyssä etsien jotain unilelua, mutta siihen olen heti puuttunut tiukasti ja ilmoittanut, että täällä ei rähjätä keskellä yötä. Taitaa ymmärtää, että äiti/isä on keskellä yötä ihan tosissaan. Eiköhän tyttö sitten kouluiässä viimeistään osaa koko yön omassa sängyssä nukkua. Harvemmin sitä kuulee, että kukaan teini-ikäinen olisi vanhempiensa vieressä vielä nukkumassa, joten oletan iän hoitavan tämänkin asian samalla lailla kuin monen muun asian, jota olen itse joskus hiukan miettinyt ja jopa murehtinut.

Omaan sänkyyn pitää kumminkin nukahtaa (joskus vaativat vieressä oloa, yleensä ei).

Pojat tasab 4 ja tasan 2. Isompi tulee viereen yöllä enää harvoin, oikeastaan vain kipeänä. Aamulla tulee sitten herättelemään.

Nuorempi tulee keskimäärin joka toinen yö.

Pienempinä tulivat joka yö, ja ovat nukkuneet 1ikävuoden molemmat kainalossa. Ikää kohden on vähentynyt ja meillä ollut toimiva ratkaisu.

lapsi on LAPSI ja hakee turvallisuuden tunnetta " emoltaan" - eli mielestäni jos viereen tuleminen tuo turvaa, suotakoon, että tulee viereen. Jos tämä tapa haittaa yöunia, niin sitten kannattaa pitää tämä " yökyläily" minimissä.

Esikoiseni kaihtoi fyysistä läheisyyttä pienenä ja kuopukseni on nyt sitten toisesta ääripäästä. Nukutan pienemmän (2,5v) omaan sänkyyn 8 aikaan ja viimeistään 12-01 aikaan hän kömpii kainalooni loppuyöksi. Hieman tämä häitsee minun unia, mutta ne yöt jolloin hän ei tulekaan viereeni tuntuu ihan yhtä katkonaisilta - ja olen tottunut 6 vuoden aikana, etten saa yhtenäisiä yöunia ja tämä sopii minulle tässä tilanteessa. Esikoiseni 5,5v. herättelee minua edelleen yöllisillä huudoilllaan (unihäiriöitä, unissakävelyä, puhumista ja levottomuutta).

Lapsi on lapsi hyvin vähän aikaa ja miestäni turvallisuuden tunne on yksi tärkeimmistä mitä vanhempien pitää lapselle suoda. Tämä sopii meille ja jokainen tekee mikä ITSESTÄ hyvältä tuntuu - eikä mikä on muiden mielestä oikea tapa! Muista se ;D ! Jokainen on omanlaisensa vanhempi.

* koska läheisyyttä ja turvaa voi olla lapsella liikaa ?? **

*- ei mielestäni koskaan ! **

Meillä molemmat lapset saavat tulla viereen nukkumaan, ikää pojilla on 6v ja 1v10kk, tosin esikko nukkuu yöt omassa sängyssä lähes tulkoon aina, jos näkee pahoja unia, tulee kainaloon. Pikkuveli taasen tulee ihan varmasti joka yö meidän sänkyyn ja saa tulla, poika on tosi huonouninen ja helpompi rauhoitella kun ei tarvitse hyppiä toisessa huoneessa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat