Seuraa 

Hei. 3-vuotiaani päivähoitoa ajatellen kiinnostaisi kuulla sekä hyviä että huonoja kokemuksia Lahden päiväkodeista. Erityisesti esim. Palokunnantien, Kärpäsen, Metsäkankaan ja Kanervan päiväkodit kiinnostavat, mutta kokemukset kaikista tervetulleita.

Sivut

Kommentit (34)

Kanervaan tehdään kesän aikana, vai liekö jo alkanut, täys-remontti, joka loppunee syksyllä. Siinä uusitaan ainakin ilmastointi, kai hometta poistetaan, pihaa lasketaan jottei vesi pääse sisälle ja ulkokalusto uusitaan. Kanerva on ainakin osittainen vuoropäiväkoti, voi siis olla aika täynnä.

Kärpäsen päiväkodista ei omakohtaisia kokemuksia, tutuilta työntekijöiltä kuullut positiivista palautetta henkilökunnan sisäisestä ilmapiiristä.

Palokunnantien pk:sta kuullut pelkkää negatiivista, sekä työntekijöiden väleistä sekä hoitosuhteen ja lapsen hyvinvoinnista.

Metsäkankaan pk aivan täysi, ulkoilualue rempattiin pari vuotta sitten. Home-epäilyjä täälläkin, itse olen ollut kyseissä pk:ssa hoidossa, lapsi on ollut siellä hoidossa ja olen ollut siellä myös töissä. Ihana ja mielestäni paras paikka tällä alueella.

Pirttiharjun pk oli positiivinen yllätys, kun olin kuullut siitäkin vain negatiivista.

Teemuntalon yksityinen pk on kai myös tosi hyvä.

Tällä alueella on muuten hirmu ihania pph:ia, joilla on tosi tiivis yhteishenki.. Toivottavasti oli jotain apua..

Ja ihana kuulla, että positiivistakin löytyy noista lähipäiväkodeista!

Onko muuten Kanervassa ja Palokunnantiellä miten järjestettyä toimintaa? Esim. muskarituokioita, liikuntatuokioita, askartelua, leipomista tai muuta erityistä normaalin päiväohjelman lisäksi?

Mä oon luullut, että kaikissa on jotain vastaavaa, mutta eipäs kuulemma olekaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

nimittäin päänegaatiot Palokunnantien pksta koskivat enimmäkseen hoitajien keskinäistä käyttäytymistä, vaikka kyllähän se tietenkin lapseenkin sitten vaikuttaa. Kannattaa silti kokeilla, jos ei skulaa niin siirtoanomus vetämään. Ensi syksynä on todennäköisesti kaikki pkt Lahdessa täynnä, lehdessäkin ilmoituksella haettiin lisää perhepäivähoitajia, kun ei hoitopaikat riitä. Kaupunki muka säästää ja leikkaa aina juuri noista hoitopaikoista, hölmöä sanon minä.

Kysele jos tulee jotain mieleen, voin yrittää vastata.

että itse olen ollut Kanervan päiväkodissa työharjoittelussa joskus ammoisina aikoina ihan pienten ryhmässä, ja tykkäsin tosi paljon.

Ja noista lisäaktivaatioista; meidän poikien ryhmässä esim. leivottiin joka viikko, musiikkihetkiä oli päivittäin, taideteoksia tuli kotiin roppakaupalla enemmän kuin nyt Timonkadun päiväkodista ym.

Nyttemmin toinen poikamme on saanut dysfasia-diagnoosin, jota siis Kanervan aikoina ei vielä ollut. Kanervan pk kuitenkin piti hyvin huolta lapsesta, ja esim. kirjoitti puheterapeutille keskustelut lapsen kanssa puhtaaksi, jotta lapsen äännevirheet kävivät selkeästi ilmi. Lisäksi päiväkoti huolehti lapseni kahden lapsen paikalle kun itse en osannut moista edes vaatia.

Kaikin puolin siis vain hyvää sanottavaa Kanervan päiväkodista. Ikävä kyllä meidän piti muuttaa ja jouduimme vaihtamaan tarhaa.

Heippa! Vähän vastailen sinulle asian vierestä , mutta siihen kylläkin liittyen. Meillä lapsemme jäi ilman hoitopaikkaa (oli ollut aikaisemmin perhepäivähoitajalla joka lopetti) eikä kaupungilla ollut tarjota yhtään päiväkotipaikkaa. Tarjolla oli vain yksi vasta-aloittanut perhepäivähoitaja,jolla oli ryhmässä vain pieniä. Pointtini on, että vaikka tarve hoitoon ei olisi juuri nyt ajankohtainen laita heti paperit sisälle (kun saat vastauksen kysymykseesi :) Meillä lapsi nyt vuoden alusta yksityisessä päiväkodissa. On tykännyt kovasti, ja niin on vanhemmatkin.

Kyllä tuosta paljon apua oli. Palokunnantien päiväkoti ollut kyllä ykkösvaihtoehtona mielessä, mutta nyt rupesi hirvittämään..

Kiitos muillekin vastaajille! Lisäkommentteja kaivataan vielä!

Meillä siis on hoitopaikka jo, mutta ollaan vaihtamassa, ja mietin nyt sopivaa päiväkotia. Huonoja kokemuksia on opiskeluajoilta päiväkodeista (ei Lahden) ja pelkään, onko noita kamalia päiväkoteja paljonkin.

Eli kokemukset tervetulleita esim. henkilökunnasta, tiloista, toiminnasta ym Lahden päiväkoteihin liittyvästä!

Pystytkö sä kertomaan, mitä tarkoitit tossa aiemmin sillä, että olet kuullut negatiivista hoitosuhteen ja lapsen hyvinvoinnista tossa edellä mainitussa päiväkodissa? Siis esim. miten lapsen hyvinvointi kärsinyt? Ymmärrän kyllä, jos et pysty kertomaan, jos esim. oot itse ollut siellä töissä.

Tuota mä jäin just miettimään, koska tietysti toivoisin, että lapsella olisi hyvä olla pk:ssa.

Mä olen nimittäin itse ollut harjoittelijana semmoisessa päiväkodissa, missä lapsen hyvinvointi kärsi tosissaan ja vanhemmat sen takia haki siirtoa toiseen, vaikka pk:n henkilökunnalle muuta väittivät. Esimerkkinä jatkuva vertailu lasten kesken ja siitä vanhemmille raportointi, nukkuvan(istuessaan nukkuvan) lapsen pakkosyöttäminen ja väkisin syöttäminen muutenkin niin että alle 2-v. oksensi, kaksivuotiaan haukkuminen kun nukkuessaan tarvi vaippaa ja syödessä tuli sotkua, yksivuotiaan, juuri hoidon aloittaneen tahallinen huudattaminen lattialla " ettei se opi vaatimaan syliä koko ajan" . Näitä riittäisi lueteltavaksi vaikka kuinka.

Eli kokemus oikeasti niin kamala, että kiinnostaa, minkälaisia kokemuksia muilla on näistä, mihin omaa lastani ajattelin hakea.

Eniten kaipaisin nyt kommenttia teiltä, joiden lapsi on tai on ollut lähivuosina Kärpäsen, Palokunnantien tai Kanervan päiväkodeissa Lahdessa.. Millainen henkilökunta, millaista toimintaa, onko lapsi viihtynyt ja mitä muuta nyt haluisitkaan kertoa. Ja kiinnostaa kyllä muutenkin, jos olet jotain kuullut ko päiväkodista, vaikkei oma lapsi siellä olisikaan.

Joten jos tiedät jotain, niin olisin kiitollinen avusta!! Itselläni niin negatiivisia kokemuksia päiväkodeista yleensä, kuten jo aiemmin kerroin.

Ja kiitos teille, jotka olette jo vastanneet!!

ettei aikuiset osaa välejään setviä muualla kuin lasten kustannuksella. Täytyy toivoa, että meininki on muuttunut.

Vieläkö löytyisi lisää kokemuksia?

olen kyllä epätoivoisesti yrittänyt vaihtaa pk koska siellä puututaan liikaa kasvatukseen, meillä lapset ei enää haluais mennä, nyt siis ovat jo eskarissa, mutta joka ikinen aamu tappelun kanssa mennään eskariin 4h.

Nyt siis esakritädit päätti etteä mun lapset ei mene kouluun tänä vuonna vaan käyvät eskarin toisen kerran.

Alusta asti on hoitajilla ollut negatiivinen asenne lapsiani kohtaan.

Joutuivat aloittamaan silloin aikanaan 4-6v ryhmässä kun ei ollut tilaa 0-3v ryhmässä, lapset oli just täyttäny 3v, eli vertaaminen alkoi heti alusta alkaen, joka kerta paska fiilis kun hakee lapset kotia.

Voihan tietysti olla, että yksöslapsille kohtelu on toisenlaista, mutta mun lapset kun on tuplat nii vertailukin on sen mukaista, ihan ku tuplat pitäis olla samanlaiset, no onhan se ehkä identtisillä, mut mun tuplat on tyttö ja poika.

Kanervasta olisin saanu paikan, mutta kun siellä sitä hometta ja pojalla homeallergia, joten jouduimme tyytymään metsäkankaan pk

Meillä lapset siellä pienten ryhmässä ja tyytyväisiä ollaan. Ovat paljon ulkona, hyvät tilat ja ihan ystävällisiä työntekijöitä ainakin tuossa meidän lasten ryhmässä. Ei valittamista ja lapsetkin menevät sinne ihan mielellään...

Ohjattua toimintaa on siellä mielestäni riittävästi. On laulutunteja ja jumppatunteja ja askarrellaan mielestäni paljon. Aamupäivisin on yleensä ohjattua toimintaa. Retkiäkin järjestetään, syksyllä oli metsäretki ja viime keväänä retki Sysmään Onkiniemen nukketaloon.

Työkavereiltani olen kuullut päiväkodeista, joissa vain katsellaan videoita, eikä mennä ulos, koska työntekijät eivät jaksa pukea lapsia... tuollaisia ongelmia ei ainakaan Palokunnantiellä ole. Kaksi kertaa päivässä ulkoillaan eikä videoita katsota lainkaan.

eli paras ystäväni on ollut ko. pkssa töissä muutama vuosi sitten, vaihtoi paikkaa työilmapiirin vuoksi. Eli henkilökunta naljaili, puhui selän takana, vittuili toisilleen lasten kuullen ja käytti lapsia välineenä vittuilussa. Esim. " Katsopas Liisa-tyttö, kun Riitta-täti ei olekaan ollut yhtä nopea tässä pukemisessa kuin me, Riitta-täti on muutenkin istunut koko päivän perseellään." Tämä tietenkin vaikuttaa isompiin lapsiin, kun he jo ymmärtävät, mistä suunnilleen on kyse. Suoranaisesta lapsiin kohdistuneesta vääryydestä ei siis ole ollut kyse. Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja voihan olla, että nämä niin ihanat työntekijät ovat poistuneet..

Hitsi, nyt unohdin mitä muuta spesifiä kysyit, palaan asiaan myöhemmin.

Ensin pienten puolella Leppäkertuissa ja 3,5v alkaen 3-5v ryhmässä. Oli ihan ok, paitsi tietty se homeongelma josta saimme ensi tiedon SANOMALEHDESTÄ, mikä oli kyllä aika uskomatonta.

Nyt meillä on 2 poikaa Paavolassa.

En sano kunnallisten päiväkotien hyvyydestä sen enempää, meillä aukeaa toiselle pojalle kauan odotettu paikka Steiner-päiväkodissa ja toisellekin toivottavasti ensi vuonna. Mielestäni se on kaikkein paras paikka lapsille. Siellä todella kunnioitetaan lapsuutta.

Kaksi poikaamme olivat Kanervan päiväkodissa vuoden ajan. Toinen oli silloin 3v, toinen 5v. Meidän poikien ryhmä oli ihana, yksi hoitajista oli taidekasvattaja ja touhusivat paljon kaikkea tähän liittyvää. Kevätjuhla oli ihanin tähän asti kokemistani; ympäröivään metsään oli tehty seikkailurata tehtävärasteineen, jotka perheet kiersivät. Lisäksi paistettiin makkaraa ja juotiin mehua. Ainut negatiivinen asia päiväkodista oli tämä homeongelma. Toisella lapsellamme onkin todettu sen jälkeen astma. En nyt väitä, että johtuisi päiväkodista, mutta on saattanut vaikuttaa astman syntyyn jossain määrin.

tuplis2; tosi inhottavaa tuo vertailu ja muu toiminta. Näinköhän vertailevat ja kommentoivat lastesi ominaisuuksia ja tekemisiä niin, että lapset itsekin kuulevat sen. Onneksi kohta ovat kouluiässä. Päiväkotihan ei (onneksi) päätä, saavatko lapsesi aloittaa koulun vai ei. Suosituksia voi tietysti esittää.

Metsäkankaallakin on muuten home-epäilyjä ollut.

nappulanäiti; No on tosiaan kivikautisia tätejä Kärpäsessä (toiv. ovat nykysin jossain muualla..) Uskomatonta kiusantekoa lasta kohtaan tuo syömisjuttu. Ja tuo lelusääntökin.. Tietysti sääntöjä pitää päiväkodissa olla, mutta kyllä niissä säännöissä pitää järkikin pysyä mukana.

Onkohan kellään positiivisia kokemuksia Kärpäsen tai Palokunnantien päiväkodista? Tai Kanervasta? Ja niitä negatiivisia kokemuksia saa tietysti myös kirjotella!

Kärpäseen en veisi omaani, ainakaan kovin pientä. Tilat ovat vanhat ja epäkäytännölliset (ahdasta, sokkeloista, portaita jne.) Tosin piha on iso ja virikkeitä tarjoava, toisaalta valvonnan vaikeus? Kokemukseni ovat tosin jo muutaman vuoden takaa, joten liekö tiloja mitenkään remontoitu sen jälkeen, en ole ainakaan kuullut, tietääkö kukaan? Kasvatusasioissakin elettiin ainakin yhdellä osastolla kivikautta, en tiedä onko tyyli muuttunut...

Kanervan päiväkodissa epäiltiin olevan hometta/ kosteusvaurio, tietääkö kukaan mikä on nyt tilanne, onko asiaa tutkittu tai tehty korjauksia?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat