Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (26)

Hiljattain sanomalehdessä oli, että perhepäivähoitopaikan hinta on noin 800 euroa kuussa. Päiväkotipaikka oli vielä paljon kalliimpi, mutta en muista, paljonko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tein opinnot loppuun ilman opintotukea ja virallista opiskelijan statusta, emmekä saaneet kahteen kuukauteen edes yksityisen hoidon tukea yksityiseen päiväkotiin (en jaksa selittää miksi). Maksettiin siis tuolta ajalta kiltisti miehen nettopalkasta tuo koko summa. Toimeen tultiin silti, mutta tiukkaa kyllä teki!

Meidän molempien palkoilla voisimme nyt maksaa jopa tuon 1500¿ kahdesta lapsestamme, jos olisi pakko. Nettotulot nyt 3500¿, eli ei kovin suuret, mutta menotkin on pienet (ei liikaa lainaa).

Onneksi yhteiskunnalta saa tukea, eikä järjestelmä edes tule sille kalliiksi verotulot mukaanlaskien. Siinäpä muuten vasta työnantajien asenteet hedelmällisessä iässä olevia naisia ja perheellisiä kohtaan koetukselle joutusivatkin, jos ei olisi päivähoitojärjestelmää...

ja vielä paremmin, jos päivähoitosysteemi purettaisiin, koska silloinhan myös veroprosentti väkisin keventyisi. Mutta olisi varaa nykyhinnoillakin.

Itse kannatan systeemiä, josssa jokainen perhe saisi samansuuruisen " lapsenhoitosetelin" ja sitten saisi itse päättää miten sen käyttää: jos jäisi kotiin, summan saisi itselleen, jos veisi lapsen hoitoon saisi käyttää setelin verran hoidon kustannuksiin.

Joutuisin maksamaan koko palkkani ja silti mieheni joutuisi maksamaan vielä lisää.

Ei varmaan kauhean moni äiti palaisi työelämään ennen kuin lapsi aloittaisi koulun.

niin miten ihmeessä kunnalla voi todelliset kustannukset olla jopa yli 800 e per lapsi! Ei yksinkertaisesti voi olla, kunta kuitenkin maksaa huonompia palkkoja, säästää ruokakustannuksissa jne.

Ihan " kipurajoilla" on, kun kunnallisessa se maksimi olisi 200e/kk.

En siis todellakaan maksaisi täyttä hintaa omasta pussista, jos pitäisi.

Mutta tietenkin minun kannattaisi mieluummin jäädä kotiin koska olen niin pienipalkkaisessa työssä että kotonaolo olisi huomattavasti halvempaa.

800e/kk. Olen pph ja palkkani & kulukorvaus yhdestä lapsesta ei ole 800e. Kunnalle ei tule muuta kulua. Itse maksan kaiken mitä tänne kotiin tarvitsen tai jos jotain menee rikki.

Meillä taitaa olla 670/lapsi, josta itselle jää Kelan ja asuinkunnan subvention jälkeen 250e/lapsi. Ei sisaralennuksia. Maksetaan joka kuukaudelta oli paikalla tai ei, heinäkuussa ei maksua koska hoito on kiinni.

Meillä on vain yksi lapsi eikä ole vielä kipurajoilla. Siellä on paljon myös sisaruksia, eikä kustannuksista ole kukaan valittanut.

Ja olen itsekin perhepäivähoitaja, joten palkkaus on tuttua. Mutta kuntahan maksaa lisäksi niitä himskatin työnantajamaksuja, vai mitä nimeltään ovatkaan, eli kuluja kyllä tulee ihan reippasti lisää. Matalapalkka-aloillahan niitä maksetaan enemmän kuin palkkaa...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat