Vierailija

Olen saanut jostain syystä aiemmin kuvan että transrasvat ovat kaikista pahimpia rasvoja, ja niitä tulee välttää viimeiseen asti. Alkaa olla pää pyörällä.

Kommentit (11)

Haluan oikeasti tietää. Olen tehnyt muutoksen ruokavaliossani ja olen jättänyt transrasvat mahdollisimman vähälle, mutta haluaisin oikeasti tietoa onko siitä nyt loppujen lopuksi niin paljon hyötyä. Olen muutenkin jo hoikka. Netissä tieto tuntuu olevan ristiriitaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

miettikää millä kemiallisilla keinoilla täysin rasvattomista tuotteista tehdään paksuja ja kermaisen oloisia. Ei todellakaan pelkällä liivatteella! Olette enemmän kemianlaitoksia kuin arvaattekaan

mitään yhtä osoitetta mulla ei ole antaa. Itse olen kahlannut läpi noin 40 kanainvälistä ravitsemustutkimusta aiheeseen liittyen ja koko totuus on näistä itse laskettava yhteen.

Teollisten rasvojen haittojen osoittaminen on niin valtava uhka maailman elintarviketeollisuudelle, että jos asiat sanoo liian suoraan, urasi tutkijana loppuu käytännössä siihen.

Teollinen transrasva on eri asia kuin maitorasvan lunnollinen CLA:n esiaste, CLA on terveydelle hyödyllinen aine, sitä myydään jopa lisäravineena.

Vain teollinen transrasva on haitallista, ja vaikkei sitä enää olekaan leipämargariineissa, sitä on sitäkin enemmän leivontamargariineissa, uppopaistorasvoissa ja eineksissä. KTL ei analysoi tuotteesta näitä rasvoja, se ilmoittaa monen elintarvikkeen transsit " lasketttuna reseptistä" ja näin esim Digestiivi-keksit ovat Ruotsissa runsastranssisia ja meillä niissä ei sitä ole juuri lainkaan. Kuitenkin keksit tehdään samalla tehtaalla Englannissa, samalla reseptillä. Ilmeisesti KTL kuvitttelee, että keksit leivotaan Keijulla.

Transrasvat eli transrasvahapot ovat tyydyttymättömiä rasvahappoja, joissa hiiliatomien välillä on trans-kaksoissidos.

Transrasvahapot lisäävät sydäntautien ja syöpien riskiä.

Suomalaiset saavat ravinnosta päivittäin transrasvahappoja noin 1 g (0,5 % energiasta) ja amerikkalaiset 5,8 g (2,6 % energiasta).

Suomessa myytävät kasviöljyt eivät sisällä elintarvikkeiden koostumustietopankin (Fineli) mukaan trans-rasvahappoja.

Transrasvalähteitä ovat osittain kovetettua rasvaa sisältävät makeiset, leipomotuotteet, ranskalaiset perunat sekä liha- ja maitorasva. Suomessa teollisuus on vapaaehtoisesti vähentänyt transrasvojen määrää elintarvikkeissa välttääkseen pakolliset merkinnät.

Kansanterveyslaitoksen (KTL:n) mukaan suomalaiset saavat keskimäärin transrasvaa lähes WHO:n suositusten mukaisesti. Tuotteen osittain kovetetun rasvan transrasvapitoisuudesta voi saada varmuuden vain, jos tuottaja kertoo sen tuoteselosteessa. Ruotsin elintarvikeviraston mukaan transrasvaa, kuten tyydyttynyttä rasvaakin, kannattaa syödä mahdollisimman vähän. Suomessa tyydyttyneen rasvan saanti ylittää runsaammin suositukset kuin transrasvan saanti

jo pieninä määrinä. Eläinrasva on saanut tarpeettoman huonoa mainetta, koska teolliset transsit on tutkimuksissa niputettu yhteen eläinrasvojen kanssa. Nyttemmin on selvitetty eläinrasvan osuutta sv-tauteihin, ja todettu, että ne eivät korreloi. Eli teolliset transsit ne sen tekevät.

Eikö järkikin jo sano, että elimistö ei osaa järkevällä tavalla hyödyntää rasvaa, jollaista ei ole ollut olemassa kuin 40-50 vuotta. Evoluutio on kehittynyt käyttämään eläinrasvaa ja sellaista kasvirasvaa, jota ihminen käsivoimin jaksaa puristaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat