Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tukeakseni niitä jotka yrittävät epätoivoisesti päästä tupakoinnista raskauden aikana, haluan kertoa seuraavaa. Itse poltin noin puoli askia päivässä (10 vuoden ajan) ja kun sain tietää raskaudestani olin jo viikolla 7. Samantien onnistuin vähentämään 1-2 tupakkaan päivässä, pitkälti kiitos pahoinvoinnin (poltin ne iltaisin, kun työpäivä ja muut hommat oli tehty), mutta koin niistäkin viiltävän huonoa omaatuntoa. Ihmeen kaupalla onnistuin tekemään lopullisen PÄÄTÖKSEN (siis kyse oli loppujen lopuksi vain siitä päätöksestä), että nyt se loppuu ja otin aikaTAVOITTEEKSI 10 kuukautta siitä päivästä alkaen. Ajattelin, että sen jälkeen saan taas polttaa. Kun päätös oli tehty, kärvistelin tupakantuskissani pari viikkoa ja jauhoin pahimmissa hetkissä (esim. riitatilanteissa miehen kanssa :) Nikorettea. Muistan silloin ajatelleeni, että en koskaan paheksu ketään, kuka ei onnistu lopettamaan. Niin vaikeaa se oli. Mutta tämänhän ymmärtää vain joku joka itsekin polttaa/on polttanut. Onnistuin kuin onnistuinkin olemaan sen 10 kuukautta polttamatta ja vieläpä 4 kuukautta kaupan päälle!! Eli loppuraskauden ja imetysajan. Sittemmin olen satunnaisesti polttanut yhden tai kaksi tupakkaa, mutta toivon, ettei polttaminen riistäydy siihen puoleen askiin takaisin. Vauva on loistava motivaattori, kun ajattelee, että nyt tai ei koskaan. Mutta kuten sanottu, lopettaminen -edes väliaikaisesti- on tosi vaikeaa ja muiden paheksunta EI AUTA YHTÄÄN. Tsemppiä siis kaikille, jotka YRITTÄVÄT lopettaa. Ja kun imetysaika koittaa, lukekaa " äitejä paheksumatonta" faktaa http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php

Kommentit (5)

Vierailija:

Lainaus:

että harva teistä pystyy milloinkaan tekemään lapsen puolesta suurempaa uhrausta kuin tupakoinnin lopettanut odottava äiti. Että haukkukaa vaan, te täydelliset.

Kiva, että joku uskaltaa mainita polttaneensa sen yhdenkin tupakan raskauden aikana. Yleensähän näihin keskusteluihin osallistuvat lähinnä ne, jotka ei oo ikinä polttaneetkaan...

Itse olen edelleen tällainen pahisäiti, joka joskus sortuu (raskaudesta huolimatta) polttamaan sen puolikkaan tupakan. Ennen raskautta meni kuitenkin aski päivässä, joten toisaalta yritän tsempata itseäni näinkin hyvästä vähentämisestä. Huijaan varmaan itseäni, mutta tuntuu jotenkin helpommalta, kun antaa joskus itselleen luvan edes sytyttää sen tupakan, vaikka sit tumppaakin saman tien.

Olen neuvolassakin ihmetellyt, miksi alkoholisteille ja minkä tahansa muun huumeen käyttäjille on olemassa vieroitus- ja tukiryhmiä vaikka kuinka paljon - tupakoitsijoille sanotaan vaan, että koita nyt lopettaa. Ei se ole niin vaan helppoa yhtäkkiä päästä tällaisesta riippuvuudesta!

Nimim. pakottakaa mut lopettaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuo uhraus on mielestäni kuitenkin väärä sana tähän yhteyteen, vaikka toki lopettaminen vaikeaa onkin.

Loppuen lopuksi kyse on vain siitä valitseeko pahan olon itselleen vai vauvalle. Jos ei lopeta niin ne vieroitusoireet saattavat jäädä pienelle vauvalle ja hänenkin on pakko niistä vain selvitä.

Mielestäni ei ole moralisointia, jos sanoo että teot jotka satuttavat muita ovat väärin.

Itsekin olen polttanut, ja tiedän, että lopettaminen ei ole helppoa. Ensimmäisen raskauden jälkeen aloin polttaa uudelleen, toisen jälkeen en ole enää polttanut, eli tupakoimattomuutta on takana kohta kaksi vuotta.

Moralisointi ei auta tilannetta, mikäli äiti itse haluaa yrittää lopettaa, mutta ongelmana mielestäni onkin ne äidit, jotka eivät edes yritä. Eivät edes yritä vähentää tupakanpolttoa, vaan polttavat aivan kuten ennen raskauttakin. Kehtaavat vielä puolustella tätä tupakanpolttoa sillä, että neuvolan mukaankaan ei ole niin vaarallista... Ja mielestäni näitä " äitejä" saakin moralisoida.

että harva teistä pystyy milloinkaan tekemään lapsen puolesta suurempaa uhrausta kuin tupakoinnin lopettanut odottava äiti. Että haukkukaa vaan, te täydelliset.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat