Vierailija

Sivut

Kommentit (69)

En ole aikaisemmin ottanut osaa näihin kotiäiti-uraäiti -keskusteluihin, koska ei ole mitään järkeä alkaa vetämään mattoa alta toisilta, jotka ovat tehneet elämänsa ratkaisut omista lähtökohdistaan. Absoluuttista totuutta ei kuitenkaan ole tässäkään asiassa.

Meillä tilanne on sellainen, että minä ansaitsen huomattavasti enemmän kuin mieheni, ja olen aika sellainen urasuuntautunut, kunnianhimoinen persoona. Mies taas on hyvin perhekeskeinen ja minusta tilanne on juuri tällaisena sopiva. Jos meitä olisi kaksi uraohjusta, homma ei toimisi ja uskon, että lapsi kärsisi. Lapsi on toki päivähoidossa, mutta päivät eivät ole mahdottoman pitkiä.

Lapsemme menee mielellään päivähoitoon, on vilpittömän kiintynyt hoitajaansa (pp) ja kavereihinsa hoidossa. Hän on innostunut asioista, joita he hoidossa tekevät ja raportoi päivän tapahtumat. Illat olemme yhdessä ja puuhastelemme arkisia asioita. Hoidossa hän on ollut 1,5-vuotiaasta asti, enkä minä ainakaan näe asiaa niin, että joku muu kasvattaa lapseni. Kyllä me miehen kanssa hänet kasvatamme ja pp tukee meidän kasvatustyötämme.

Todella itseään täynnä olevia tekopyhiä tyyppejä. Mulla nousee karvat aina pystyyn, kun ehdoitta sanotaan " Alle 3-vuotiaan paikka on kotona" . Tilanteita kun on niin monia. On todellista puusilmäisyyttä kirjoittaa noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuvitteletko tosiaan, että kaikki työssäkäyvät ovat hyviä ja loistavia äitejä?

Vierailija:

Lainaus:

Oikeammat syyt ovat

* äiti on laiska, ei jaksa mennä töihin

* äiti ei viitsi kouluttautua

* äiti on passivoitunut, itsetunto mennyt

* äiti on masentunut

* äiti on miehen tossun alla palvelijana

Mutta onhan se hyväksyttävämpää vedota lapsen parhaaseen, kun ei vaan saa aikaiseksi olla tuottava yhteiskunnan jäsen. Ikävä kyllä lapset saavat nahjusmaisen esikuvan ja tällainen sosiaalinen vamma periytyy.

Täällä maalla asutaan, talokin on jo maksettu. Olen hyväpalkkainen äiti-ihminen, vaikka en akateemisesti koulutettu. Ei kuitenkaan ihan oikeasti ole varaa olla kotona kunnes kaikki lapset 3v, harvakseltaan kun tekee, olisi pitänyt olla kotona 9v. Ei olisi edes tuota vanhaa autoa, tila-autosta nytkin vaan haaveillaan. Mies kun ei kuulu noihin hyväpalkkaisiin, niin molemmat joutuu tuomaan rahaa taloon. Ja pelkkä äitiyspäivärahalla oleminen on jo pudottanut perheen tulotasoa aika radikaalisti. Saisin kuukaudessä käteen tonnin enemmän palkkana. Miestä en saa olemaan kotona 2 vuotta, jos vuoden saisi pysymään, niin lapsi menee hoitoon 2 vuotiaana.

Niin ja eikä olla edes kovin nuoria...

Meitä on niin moneksi. Tilanne on aivan toinen perheissä, joissa miehellä hyvä palkka ja äiti huonotuloinen. Äitihän se on joka 3 vuotta lapsia hoitaa.

ihme että edes näin vaalien alla ei ole tarjolla lisää monimuotoisuutta esim. puolueiden taholta ehdolla työn ja lasten helpompaan yhdistämiseen.

Mutta työelämässäkin ehdin olla reilusti yli 40 vuotta ennen eläkkeelle jääntiä.

Asian pointti on se, että olen tyytyväinen ratkaisuuni. Voin vanhana muistaa sen, millaisia lapset olivat pieniä ja olen saanut itse htitä kasvattaa.

Vanhana harva itkee sitä ettei tehnyt enempää töitä vaan sitä ettei viettänyt lasten kanssa enemmän aikaa.

sitten lähdin töihin ja kotona oli hoitaja lapsille niin kauan että nuorin oli 3,5 v. ja vanhempi 4,5 v. sitten lähtivät perhepäivähoitoon. Ja kyllä voisin sanoa että oli helppoa olla kotona lasten kanssa ja oli kyllä paljon rankempaa käydä päivä töissä kun oli 2 ja 3 v. lapset. Samat kotihommat ja työt piti tehdä iltaisin ja viikonloppuisin työn lisäksi, mitä kotona ollessa oli aikaa tehdä pitkin päivää. Lasten kanssa olo aika jäi sydäntäsärkevän pieneen kun oli pitkän päivän töissä ja sitten sen päälle oli kuitenkin ne pakolliset ruuanlaitot ja pyykinpesut ja siivoamiset. Ja vielä kun lapsilla oli hoitaja kotona niin päivälläkin täälä oli " sotkijat" paikalla. Sitten taas oli eri juttu kun lapsetkin olivat päivät hoidossa niin täälä ei kukaan sekottanut paikkoja sillä aikaa kun itse oli töissä, eikä tarvinut varata seuravalle päivällekin ruokaa tänne kotiin. Että kyllä minusta paljon rankempaa on äideillä jotka käyvät töissä ja silti hoitavat pieniä lapsia. Että toisaalta ymmärrän siltä kannalta sen " sankareita" kommentin. Vaikka muuten kyllä itse arvostan sitä että hoitaa niin pitkään kuin mahdollista lapset kotona. Asioita on aina ajateltava niin monelta kannalta ennen kuin voi antaa kovin mustavalkoisia kommentteja.

julisti toimivansa ainoalla oikealla tavalla Hesarissa, asui Nurmijärvellä. Voin hyvin kuvitella miltä maailma näyttää omasta pikku talosta Nurmijärven perukoilta. Mies tuo töistä tullessaan ostokset kotiin tila-autolla. Ja sitten osoitellaan surkeita maan matosia, jotka tuhoavat lapsensa mielenterveyden töissä käymällä.

Vierailija:

Lainaus:

julisti toimivansa ainoalla oikealla tavalla Hesarissa, asui Nurmijärvellä. Voin hyvin kuvitella miltä maailma näyttää omasta pikku talosta Nurmijärven perukoilta. Mies tuo töistä tullessaan ostokset kotiin tila-autolla. Ja sitten osoitellaan surkeita maan matosia, jotka tuhoavat lapsensa mielenterveyden töissä käymällä.

äitinä olemista. Ei omista tarpeista voi edes netissä anonyymisti puhua kun sekin on lapsilta pois. Edelleen, jokainen tyylillään mutta nyt ihan rehellisesti: Eiköhän suomalainen päivähoidossa oleva 2000-luvun lapsi kuitenkin noin suhteellisesti aika hyvässä asemassa kaikkiin maailman pikkuressukoihin verrattuna? (esim. monissa maissa katulapsia, köyhyyttä, nälkää jne.)

Minusta kotonaoleminen ja töihinmeno ovat yhtä lailla hyväksyttäviä vaihtoehtoja ja riippuu perheen tilanteesta, mikä kenellekin on hyvä.

Väite, että kotiäidit ottaisivat lapsensa enemmän huomioon kuin työssäkäyvät tuntuu kyseenalaiselta: itse ainakin myönnän tehneeni päätökset kotiinjäämisestä/töihinmenosta ensi sijaisesti omien tarpeideni/mieltymysteni mukaan.

Esikoisen jälkeen menin töihin melko pian, lapsen ollessa 1 v 1 kk - ansaitsemaan paremmat äitiyspäivärahat toiselle äitiyslomalle. Mieheni työtilanne oli silloin epävarma ja haaveilin toisaalta pidemmästä hoitovapaasta kuopuksen kanssa. Esikoinen ehti olla 7 kk hoidossa, 4 päivää viikossa ja 6 h päivässä. Sopeutui hoitoon nopeasti ja tuntui viihtyvän siellä hyvin.

Toisen lapsen synnyttyä esikoinen jäi myös päivähoidosta kotiin. Miehen työtilanne on vakiintunut ja uskallan olla kotona kunnes kuopus täyttää 3. Jos olisi tarvetta, veisin kuitenkin lapset hoitoon huoletta, kumpikin varmasti sopeutuisi hyvin ja aamuherätysten vastapainoksi olisi niitä hyviä puoliakin, leikkikavereita enemmän kuin avoimessa päiväkodissa ym. Tykkään kotonaolosta enemmän kuin työstäni (työkin on kyllä ok), ja haluan nyt nauttia tästä elämänvaiheesta, ei lasten, vaan itseni takia. Pienten lasten kotiäitinä on mukavaa, vaikka raskasta onkin välillä. Mutta niinhän on työssäkäyvilläkin äideillä.

että (pätkätyöläis)alallani putoaa ja pahasti, jos on monta vuotta poissa. Ja kun putoaa pahasti, ei löydy enää niitä pätkiäkään.

Enkä nyt viittis akateemisen tutkinnon suoritettuani loppuelämääni Siwan kassalla mennä istumaan, vaikka onkin tullut tehtyä lapsia.

Siinä sahataan omaa nilkkaa vaan. Me ollaan kaikki kuitenkin äitejä, ja ihannetilanteita on kuitenkin harvassa. Jokainen perhe joutuu miettimään itse, miten lapsensa hoidon ja kasvatuksen saisivat parhaiten järjestymään.

Jokaiselle järki-ihmiselle pitäisi olla aika selvää, ettei kaikilla ole niitä resursseja ja mahdollisuuksia, mitä itselle on ehkä siunaantunut. Toisella on ehkä laaja ja tiivis sosiaalinen verkko, mitä toisella ei ole. Toisen mies tienaa kuusi tonnia kuussa ja toisen 1300 euroa. Jne jne jne.

Jossakin tapauksessa se on järkevää, esim jos tosiaan tuntuu siltä, että ei rahat riitä kunnolla edes ruokaan ja vaatteisiin. Silloin töihin meno on lapsen kannaltakin paras ratkaisu. Mutta joissakin tapauksissa kyllä huomaa, että materiaalinen hyvä on mennyt lapsen edelle.

Alle 1-vuotiasta hoidossa olevat sairastuu 70% enemmän vakaviin sairauksiin kuin kotihoidetut. Mitä väliä, vaikka äiti olisi kotona laiskuuttaan, kun se kuitenkin on lapselle hyväksi?

Mutta mutta. lapset ovat erilaisia. Oma esikoiseni ei ole koskaan viihtynyt päiväkodissa, ja on nyt 4-vuotiaanakin todella onnellinen ja iloinen ihan vaan kotona olosta pikkuveljen kanssa. Olen varsin iloinen, että se on mahdollista hänelle suoda. Joku saman ikäinen puolestaan kaipaa jo kovasti seuraa, ja päiväkoti voi olla siihen hyvä vaihtoehto.

Niin ja jottei kenenkään tarvitse älähtää, niin olen kyllä töissä 3pv viikossa, ja silloin lapsia hoitaa isä. Esikoisen kohdalta vaan päiväkotielämä näytti yleensä sen kurjemman puolensa.

Ovat tainneet Immosen kanssa kuskata jo pilttinsä päivähoitoon että pääsee paremmin pällistelemään se musta pikkutakki päällään julkkupaikkoihin ja leikkimään Kirjailijaa. Vaipan vaihtoon sieltä kakskymppisten paikoista, Kotro ja kantamaan vastuuta perheestä että äiti saa hoitaa lapsensa kotona.

Omat lapseni leikkivät puistossa keskenään ja muiden lasten kanssa, eivät he minua sinne liukumäkeen tai keinumaan kaipaa.

Luuletko, että päiväkodissa leikitään lasten kanssa koko ajan? Siellä ne hoitajatkin seisovat pihalla kun lapset leikkivät keskenään.

Vierailija:

Lainaus:

Kuuluu.

Mutta ei ole ainoastaan NAISEN oikeus olla kotona. Se kannattaa muistaa. Lapsen kotona hoitaminen on arvokasta puuhaa. Arvokkaampaa kuin työttömänä vuosia makaaminen!

Mutta ei työssäkäymistä saa nähdä laiskuutena! Itse ainakin olen väsynyt työpäivän jälkeen, pitää leikkiä -ja ulkoilla vielä lasten kanssa. Pitää hoitaa parisuhdetta. Pyykit ei katoa mihinkään, lelut on heti vartissa sekasin lattioilla.. ;) Kotona oleminen takaa verkkasen tahdin.

Työssäkäyminen ei tarkota että ei tartte pukea lapsia ulos! Hittolainen: millä sitä töihin aamulla kukonlaulun aikaan lähtee muuten??? Kotona ollessa ei ole mihinkään kiire..

Muutenkin oma kokemus puistossa ulkoilevista äideistä on tämä: lapset leikkii yksin tai keskenään ja äidit juttelee keskenään. Harvempi äiti menee pulkkamäkeen leikkimään lapsensa kanssa. Kotona odottaa ruoanvalmistus, pyykit, imurointi, lasten nukuttaminen -leikkiikö ne ollenkaan kun netissä pyörähtää kaikki loppupäivästä?? ;)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat