Vierailija

Vauva 8kk herää joka yö kello 4 ihan pirteänä... valvoo sitten pari kolme tuntia, mutta ei viihdy sängyssä, vaan on pakko nousta. Ei ole auttanut, vaikka valvottaisi illalla. Alan olla näännyksissä :(

Apua?

Kommentit (14)

tai sitten nouset sen kanssa kello neljä.

Kumpi on parempi vaihtoehto omasta mielestäsi? Itse huudattaisin. Ymmärrän senkin, etteivät kaikki pysty siihen. Pitää tehdä, niin kuin näkee hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

pulloa tai rintaa yöunien aikana. Jos mies kuvioissa sopikaa,että hän (vaikka viikon) laittaa pienen nukkumaan ja huoletii koko yön. Sinä menet vasta aamulla lapsen luokse.

Illalla valvoittaminen on huonontanut yöunia.

Ikinä en huudattaisi vauvaa, hän oppii siitä vain sen, ettei hänen hätäänsä reagoida, hän ja hänen tarpeensa eivät ole tärkeitä. Minulle tärkeintä ei ole se, että vauva herää vasta 7:00 tai myöhemmin, vaan se, että hänellä on hyvä ja turvallinen olo.

Meillä tuo aamuyöstä herääminen on mennyt sillä ohi, etten huomioi hereillä olevaa lasta lainkaan, jos hän ei itke. Annan istua ja jokellella, nukun itse. Makuuhuone on pimeä, en juttele lapselle, yms. Lapsi nukkuu vieressäni, sängystä on mahdoton pudota. Pian lapset on oppineet, ettei vielä ole aika herätä.

Vierailija:

Lainaus:

tai sitten nouset sen kanssa kello neljä.

Kumpi on parempi vaihtoehto omasta mielestäsi? Itse huudattaisin. Ymmärrän senkin, etteivät kaikki pysty siihen. Pitää tehdä, niin kuin näkee hyväksi.

Jos lapsi on syönyt soseita 3-4 kk ikäisestä asti, niin ei tuon ikäinen varmaan enää yömaitoa tarvitsekaan.

Mutta jos lapsi on ollut täysimetyksellä 6 kk tai vähän ylikin, sitten aloitellut maistamaan soseita yksi laatu kerrallaan, lusikallinen tai pari päivässä, niin kyllä tuossa iässä vielä voi maitoa tarvita yöllä.

Vierailija:

Lainaus:

pulloa tai rintaa yöunien aikana. Jos mies kuvioissa sopikaa,että hän (vaikka viikon) laittaa pienen nukkumaan ja huoletii koko yön. Sinä menet vasta aamulla lapsen luokse.

Anna Wahlgrenia lainaten, lapsi kysyy (huudon muodossa tietenkin), onko minun turvallista nukkua täällä sängyssä? Tuleeko susi ja syö minut?

Ja äiti antaa vastauksen, yleensä väärän: tule tänne syliin, sänky on vaarallinen paikka, nuku minun vieressäni tai päälläni tai näyki rintojani läpi yön vielä kaksivuotiaanakin...

Näin kierre on valmis. Lapsi kärsii univajeesta, äiti kärsii univajeesta, koko perhe on silmäpussin polvissa. Mutta kun ei lapsi saa itkeä.

Minä tekisin näin: jos lapsi itkee sängyssä, häntä ei missään nimessä jätetä yksin huutamaan, mutta hänet rauhoitetaan sängyssä, ei sylissä. Meillä on toiminut takapuolen taputtelu tai sanoisinkin " myllytys" , lapsi keinahtelee sängyssä ikäänkuin vaunuissa. Tosi toimiva konsti! Aluksi voi olla että huutoa on enemmän ja saa taputella käsi hellänä mutta pian lapsi oppii ja pari taputusta riittää.

silti jokainen on oppinut nukkumaan yönsä hyvin, omassa sängyssä omassa huoneessa, ihan viimeistään kaksivuotiaana.

Huudattaminen on vanhemmille se helpoin tapa minun mielestäni, muulla tavalla nukkumaan opettaminen vaatii hieman enemmän.

Mutta kukin tyylillään.

Vierailija:

Lainaus:

Itsellä ollut 3 vaativaa lasta ja jos sellaisen lapsen haluaa nukkuvan yönsä hyvin,vaatii niitä itkuja.

He ovat nukkuneet hyvin: ensin perhepedissä, sitten omassa sängyssä vanhempien lähellä, lopulta omassa huoneessa. Esikoinen siirtyi omaan huoneeseen 1 v11 kk iässä, seuraava heti 2v täytettyään, kolmonen 1½-vuotiaana ja neljäs 1v3kk iässä. Kaikki nukahtavat itsekseen omaan sänkyyn, ilman itkuja ja nukuttamisia, ja nukkuvat siellä aamuun asti. Muutamaan kertaan jokaisen kohdalla kokeiltiin omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen siirtämistä, se meni itkuksi, joten aika ei ollut oikea. Lapsi palasi perhepetiin/vanhempien huoneeseen sivuvaunuun, ja siirtyi sitten myöhemmin omaan sänkyynsä, kun oli siihen valmis.

Ajoittain jokaisella oli vaiheita, jolloin herättiin aamuyöstä klo 3 tai 4, mutta se meni ohi.

Unikoulu ei ole huuhaata, tiedän. Mutta unikoulu huudattamalla on vanhentunut ja huonoksi todettu juttu. Meillä on noudatettu tassuttelua, lempeää unikoulua. Lasta ei ole koskaan jätetty yksin itkemään. Vaatii vanhemmalta enemmän tassutella lasta keskellä yötä, kuin viedä tämä pinnasänkyyn omaan huoneeseen, laittaa ovi kiinni, ja jättää lapsi sinne rääkymään.

7

Vierailija:

Lainaus:

Tuosta voidaan olla montaa mieltä. Onko järkeä,että lapsesi ovat saattaneet valvoa 2v saakka. Unikoulu ei ole huuhaata!

sitten omaan sänkyyn ka missään nimessä ei saa rueta palvelemaan vauvaa nostelemalla syliin tai muuta sellaista. Vauvalle voi antaa maitoa joko pullosta tai sitten imettämällä (kummin nyt teillä toimitaankin) sen jälkeen mitään muuta palvelua ei saa tarjota. Pimeä huone ja hiljaisuus kyllä pitäisi lopulta tainnuttaa teidän pienokaisen uneen.

Hän herää usein kahden maissa syömään, silloin nukahtaa heti syötyään. Niinpä neljän maissa herätessä ei ole nälkä. Olen ottanut viereen ja yrittänyt syöttää, mutta se on sellaista riekkumista, vauva pyörii, potkii, kääntyilee ja huutelee. Ja sitten tulee kakka- siis tosi usein aamuyöllä. Vaippa on pakko tietenkin vaihtaa, kun muuten kirvelee ja itkettää...

Esikoinen aikoinaan tainnutettiin vellipullolla, mutta tämä ei suostu pullosta juomaan millään. Eikä muutenkaan mistään velleistä piittaa. On oma tahto pikkuisella.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat