Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Luin täältä muutman päivä sitten äideistä, jotka haukkuvat moukkamaisesti saamiaan lahjoja. En todellakaan haluaisi itse olla sellainen epäkohtelias äiti. Silti välillä mietityttää, kun saamme lahjaksi vaatteita, joiden koot ovat täysin vääriä. Aika yleistä on saada vaatteita, joissa on " vähän kasvunvaraa" . Se tarkoittaa sitä, että vaate on lapsen päällä valtava teltta, jossa ei voi liikkua. Suku saattaa esimerkiksi kysyä, että mitä tarvitsette lapselle lahjaksi. Vastaan, että yöpuku on juuri käynyt pieneksi, lapsemme käyttää 100-senttisiä vaatteita. Sitten saamme 116-senttisen yöpuvun, joka arviolta tulee käyttöön kahden vuoden päästä. No, laitan kaaapin perukoille ja hipsin itse kauppaan ostamaan sopivan yöpuvun. Eivät ainakaan meillä käärityt lahkeet oikein toimi.

Annatteko te lähipiirille ohjeita vaateostoksiin? Onko epäkohteliasta painottaa, että lapsemme tarvitsisi todellakin juuri tietyn kokoista vaatetta? Kuitenkin lähipiirimme on aivan ihana ja meillä on läheiset välit. En haluaisi leimautua hankalaksi äidiksi.

Kommentit (14)

Mun piti vielä tulla kommentoimaan, kun vastaukset luettuani aloin asiaa oikein miettiä. Ehkäpä se ohjeistaminen, jos koon painostus sellaiseksi lasketaan, riippuu siitä, kuka lahjan ostaa. Jos tuntee toisen hyvin, voi kenties kokoasiaa painottaa. Joku toinen taas ehkä haluaa ostaa omanlaisensa vaatteen, vaikka koko menisikin päin mänytä. Ehkä näissä tapuksissa on kuitenkin kohteliasta yrittää esittää, että lahja olisi ollut hyvin tarpeellinen. Saapa hyvän mielen antajalle. Mä itse vain olen kaiken materian suhteen hirveän käytännöllinen, ja sen vuoksi toivoisin lahjan tulevan oikeaan tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liinanen:

Lainaus:

Annatteko te lähipiirille ohjeita vaateostoksiin? Onko epäkohteliasta painottaa, että lapsemme tarvitsisi todellakin juuri tietyn kokoista vaatetta?

Minä sanon aina jos asiasta tulee puhetta, että nyt lapsi käyttää kokoa x-y. Yleensä en kuitenkaan halua liikaa ohjeistaa, sillä minusta esim. lahjalistat ovat tosi tökeröjä, enkä halua antaa vaikutelmaa että " tilaisin" jonkun tietyn lahjavaatteen lapselleni. Yleensä kokoasiat menevätkin ihan oikein, mutta ne eivät muuten miellytä minua tai sitten ovat vaatteen niskalapussa olevasta koosta huolimatta jo liian pieniä. Varsinkin lapsen isovanhemmat ostavat vaatteita pelkän niskalappukoon perusteella arvioimatta ollenkaan vaatteen todellista kokoa.

Tajusin juuri, että minä taidan olla myös huono lahjan antaja, kun en kuuntele lahjatoiveita.

Meillä vaatteita lahjaksi ostavat yleensä kysyvät kokoa. Se on kiva asia, niin vaatteet ovat sitten lähes poikkeuksetta oikean kokoisia. Jos lahjanostaja ostaisi vaatteet kaupan ikä-kokotaulukoiden mukaan, ne olisivat auttamattomasti pieniä. Mallit ja värit ovat sitten ostajan päätettävissä, yleisesti ottaen lapset ovat olleet hyvin tyytyväisiä saamiinsa vaatteisiin, kuten myös minä.

Collegepuvut ovat vähän ongelmaisia, koska meillä paita pitää olla kokoa isompi kuin housut. Eli yleensä collegepuvusta pidetään ensin paita ja myöhemmin housut. En kuitenkaan jaksa valittaa tästä, koska housut ovat usein perustavaraa ja menevät monenlaisen paidan kanssa.

itse täällä mietin että minkä kokosta vaatetta ostas 1v. täyttäville kummilapsille, onko 74/80 koon paita heti kohta liian pieni? 86/92 näyttää jo sitte hirmu isolta.ite kun en ainakaan tykkää jos saa lahjaksi vaatetta ja ei ehi ku kerran pitää päällä ja on jo liian pieni! tietenkin voishan sitä ostaa jotain muutaki mut ku vaate ostoksilla on niin mukava käydä ja noille pikkasille on niin ihania vaatteita tarjolla!

Yleensä kaikki vaatteet ovat jo valmiiksi liian pieniä meidän lapsille.... Erityisesti anoppi ostaa aina jostain syystä liian pieniä vaatteita vaikka tietää kyllä lasten koot. Lapset ovat eri sukupuolta ja vaatteet yleensä aina hyvin selvästi tytön tai pojan vaatteita joten isommalle saatuja liian pieniä vaatteita ei sitten kuopuskaan oikein voi käyttää.

Meiltä kyllä osa kysyy, minkä kokoisia vaatteita lapset käyttää. Yritän ohjeistaa hienovaraisesti, sillä esim. mummi saattaa ostaa vaatteita joskus muulloinkin kuin lahjaksi, ihan vaan omasta halustaan.

Meillä molemmilla lapsilla on housut (ja tytöllä hameet) eri kokoa kuin paidat. Emme siis toivo college-pukuja. Ja esikoisen kohdalla housujen ostaminen on muutenkin hankalaa, joten sanon, etteivät turhaa näe päänvaivaa niistä vaan että minä sitten ostan housut.

Meillä on suvussa jotenkin tapana, että ostetaan niitä lahjoja mitä on toivottu, mutta en ollenkaan pistä pahakseni jos joku ostaa ihan ominpäin. Yllätykset on aina kivoja:)

Jos minä pyydän lahjaksi jotain, niin sanon esim. että yöpukua tarvittaisiin ja koko pitäisi olla 110/116 cm :) Näin ollaan aina saatu oikein kokoisia vaatteita ;)

Meillä odotellaan edelleenkin kasvua, jouluna 2005 poika sai ihanat college housut lahjaksi, no ehkä ensi jouluun mennessä laitetaan päälle :D Mutta tarpeeseen tulevat kuitenkin.

Itseäni ärsyttää monesti, jos toivomme esim yöpukua lapselle se usein toivotaan siksi koska on oikeasti tarpeellinen sillä hetkellä. Ei kahden vuoden päästä tai kesällä.

Siksi kyllä aina vaatteita toivottaessa kerron koon myös. Monesti myös yritän painottaa ettei ostettaisi college pukuja, vaan erikseen housut ja paita. Koska kun paita on sopivat, menee housut vuoden päästä:)

Useimmiten " väärät" lahjat ovat johtuneet siitä ettei ihmiset meinaa käsittää että vaikka poikamme on pieni kokoinen/ lyhyt niin ei se tarkoita sitä että myös paidan koko on " normaalia" pienempi.

Meillä menee kuitenkin paidat tälle 3 vuotta täyttävälle 98/ 104cm. Housut tulee perässä 86/92cm.

siis juuri samahan on meillä. Eli jos lahjatoivetta kysytään, niin esimerkiksi yöpuvulle olisi siis tarve nimenomaan sillä hetkellä. No, olen sitten kaikessa hiljaisuudessa hipsinyt kauppaan ja ostanut itse sopivan. Oma-alotteisesti en lahjatoiveita mene esittämään. En halua sitoa lahjanantajan käsiä, jos hän haluaa omanlaisensa lahjan ostaa. Itse kysyn aina kummilapseni äidiltä esimerkiksi väreistä ja kokojutuista, koska haluan, että ostamalleni vaatteelle oikeasti on käyttöä. No, on totta, että isot vaatteet tulevat aina jossain vaiheessa käyttöön.

mä luulen, että se koko riippuu lasten koosta. Toiset ovat pieniä ja toiset vähän kookkaampia. Olen ystäväpiirissämme huomannut, että varsin monet vuoden ikäiset käyttävät vielä 74-senttisiä vaatteita, mutta toisaalta on niitäkin, joilla koko on jo 86. : )

Totta, että vaatteiden ostaminen lahjaksi on ihanaa. Aina ei noita kokoja viitsisi kysellä, kun olisi kiva ihan yllättää.

92cm lapsi sai sekä synttäri että joululahjaksi 110cm vaatteet. Vähän hassua niin paljon olla kasvunvaraa. Kyllä mä lähimmille sukulaisille kuten omalle äidille sanon ihan tarkkaan mitä kokoa ja mallia, jos hän haluaa jonkun vaatteen ostaa. Muille esim. noi 110cm vaatteet ostaneelle en kehdannut koosta mitään mainita... Vaikka periaatteessa olen itsekin sitä mieltä, että mieluummin vähän kasvunvaraa kuin pieni. Mutta tuo on jo vähän liikaa...

Lotta&Lassi pyjama kokoa 120cm ja muutoin juuri alkaa olla käytössä 104cm vaatteet.

Ennen joulua oli vielä juttua anopin kanssa siitä minkäkokoinen hänen lapsenlapsensa on.

Ei siinä mitään. Aikanaanhan sekäyttöön tulee. Olisi kuitenkin ollut mukavampaa saada jotain jota voi alkaa käyttää heti tai edes piakkoin.

Meillä miehen äiti aina valittaa ettei osaa ostaa tytöllemme mitään,muttei kyllä koskaan mitään kysykkään.

JOS sattuu kysymään, niin kysyy pojaltansa ei minulta. Meillä kun tuo mies on ihan ulallla neidin kooista ja muista tarpeista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat