Vierailija

Tilanne tämä: esikoinen 2-v, laskettuun aikaan vajaa 2kk, mies menee polvileikkaukseen vauvan ollessa 2-3vko, tukiverkot kaukana. Yritän miettiä, miten ensimmäisistä kuukausista selviäisi hengissä.

Ja sitten itse asiaan: aion tehdä pakkaseen valmiita aterioita niin paljon kuin mahtuu eli varmaan 1,5-2 kk:n ruoat. Ja aion hamstrata kaupasta valmiiksi kotiin niin paljon ruoka-aineita, kuin mahdollista.

Ehdotuksia pakastettaviksi ruoiksi?Meinaa mielikuvitus loppua kesken, kun miettiin kuukausien ruokalistaa valmiiksi... Meillä syödään paljon keittoja, jotka ainakin mun kokemuksen mukaan kärsii pakastuksesta, mikä tähän auttaisi. Olen hakenut kaupasta ison läjän irtokarkkilaatikoita, joihin on kätevä pakastaa.

Entäs mikä kaikki kannattaisi tuoda kaupasta valmiiksi? Kaikki hyvin säilyvä ja ainakin painava. esim tuoremehua aion tuoda paaaaljon, koska imetyksestä tulee valtava jano. Ja ison säkin perunoita haen, ettei tarvitse niitä kantaa kaupasta. Tuleeko muuta mieleen? (kauppareissut on harteilla ja hoidettava kahden lapsen kanssa, jos mies ei pääse edes kävelemään...)

Tuleeko muuta mieleen? Muutamalle siivoojalle olen soitellut ja varmaan tilataan joka toinen viikko siivous. Mitään kauppareissuja tai ruoanlaittoa nämä firmat ei harrasta. (Pikkukaupungissa tasan kolme firmaa) Ja ei meillä sitä rahaakaan ole ylen määrin palvelujen ostoon, että otse täytyisi selvitä senkin vuoksi.

Neuvoja, käytännön vinkkejä? Antakaa hetkeksi aivonne mun käyttöön, mun omat tuntuu olevan takussa ;)

Sivut

Kommentit (27)

kauppareissut yms olivat henkireikä! Jos olisi linnoittautunut kotiin olisin varmaan ollut paljon väsyneempi jne. Tosin mun vauvalla ei ollut koliikkia, onneksi....

-autoakin voi ajaa samalla viikolla, kun polvi tähystetty.

Siis onko tähystys vai iso leikkaus?

Ja mummot kehään-

Meillä mummo matkustaa 400 km hätätilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli mitä harrastat, miten pääset välillä ulos ilman yhtään lasta / vain toisen kanssa, ketä kutsut kylään jne. - eli miten pidät mielesi virkeänä! Se voi olla tarpeen!

Joku totesi, että on asennekysymys tuo jaksaminen... No, täällä yksi asennevammainen. Kyllä väsytti, kun imetys takkuili ja esikoinen tuhovimmassa laittoi kämppää remonttiin.

Tuossa otsikossa tuo " selviytymisuunnitelma" oli varmaan sellainen tehokeino ja pieni provokaatio huomion saamiseksi. Ap kuullostaa järjestyksen ihmiseltä ja sellaiset pärjää tiukoissakin tilanteissa.

Tuskin siitä ainakaan voi olla mitään haittaa, että on valmista ruokaa pakkasessa. Ehkä se onkin vain turhaa luksusta, mutta mikäs sen parempaa!

Itse tekisin kinkkukiusausta, lihapullia ja ostaisin paljon eineksiä.

Siis kuukausiksi? Eihän sen keiton tekemiseen mene kun puoli tuntia. Vauvan nukkuessa teet sen ja isi viihdyttää sohvalla 2 vuotiasta.

Ja voithan kauppaankin mennä autolla pikaisesti yksin, vauva nukkuu kotona ja isi ja 2-v vaikka katsovat videota tai touhuavat muuta, missä riittää, että isi on paikallaan.

Kyllähän se isi sen verran voi kävellä, että jos vauva sattuu heräämään. Pitäähän muutenkin ainakin vessaan kävellä.

Taidat stressata liikaa etukäten. Kahden lapsen kanssa varmasti selviät. Onhan se mies siinä sohvalla henkisenä tukena.

Ja älä siitä ruoasta ota paineita. Pitsataksit kulkee, eineksiä saa kaupasta ja Mäkkäritkin on olemassa. Palaatte normaaliin arkeen, kun siihen pystytte.

Helppoja keittoja saa myös peruna-sipulipakasteesta, keittojuureksista ja sitten nakkeja tai valmiiksi paistettua ja pakastettua jauhelihaa tai kanaa, jauheliha kannattaa pakastaa kerta-annoksina pakastepusseissa ja littanana, sulaa helpommin.

Varaa pakastevihanneksia saat helppoja lisukkeita, risotot valmistuu nopeasti, valmislihapullat ja pihvitkin menee kun teet itse kastikkeen ja keität perunat tai pastaa.

Kiusaukset valmistuu helposti ja yleensäkin uuniruuat, ei ole synti syödä välillä nakkeja ja ranskalaisia :)

Kiisseleitä, jugurttia, viiliä, mysliä, puuroa aamupalalle.

ja herkkujahan voi leipoa pakkaseen piristykseksi, pakaste karjalanpiirakat hyvä välipala, valmiille pohjalle teet vaikka minkälaisen piirakan nopeasti.

Ja muista myös oma hyvinvointi yritä ulkoilla ja puhua jollekin jos on murheita!

Meillä on molemmat lapset ollut tosi itkuisia ja esikoinen oli vielä tosi mustasukkainen kakkosen syntymän jälkeen. Olisin ollut tosi iloinen, jos olisin varustautunut paremmin.

Itse tekisin pakastimeen paljon niitä ruokia, joista esikoinen tykkää, sillä meillä isompi teki syömälakon osana muuta mustasukkaisuus-kiukuttelu-jaksoa. Varmaan ainakin lasagnea, murekkeita, lihapullia, yms kannattaa varata.

Tsemppiä! :)

" etkö idiootti ymmärtänyt, että vastasyntyneen ja uhmiksen kanssa on rankkaa"

" miksi teet lisää lapsia, jos väsyt niiden kanssa"

" olisit valmistautunut paremmin"

" hae apua masennukseesi"

Ei täälä mihinkään oikeasti apua tai neuvoja saa.

Tuskin kukaan koliikkilasta hoitanut voi haukkua sun ajatuksia ja suunnitelmia turhiksi.

Mun pieni vinkki nro:1 osta pakkaseen paljon pinaattilättyjä. Ne on halpoja, muksut tykkää aika ja saat itse rautaa.

Ja vinkki nro:2 kun haluat apua tai tukea mene mihin tahansa muualle kuin av:lle.

kun nuormpi oli 3kk ja vanhempi uhmaiässä. Vauvaa en pystynyt ottamaan sairaalaan mukaan. Tämä ei tietysti ole sama asia kuin synnytyksen jälkeen, jolloin voi olla muuten huonossa kunnossa,mutta ajattelin silti kertoa.

Mies pyöritti arkea väsyneesti, mutta hyvin. Hänen salaisuutensa oli yksinkertainen ja meille naisille vaikea hahmottaa: tehdään vain välttämätön. Lapset olivat puhtaita, levänneitä ja syöneitä. Anna kodin siis räjähtää rauhassa ja keskity olennaiseen.

itsekin askartelen hiukan vastaavaa selviytymissuunnitelmaa, tosin mun mies on terveenä kotona *koputtaa puuta* kun meidän toinen lapsi keväällä syntyy. ja asutaan kaupungissa, kävelymatkan päässä sokoksesta. mutta oonpa vaan minäkin sen varran laiska ja asennevammainen että tykkään tehdä hommat etukäteen mahdollisimman pitkälle valmiiksi ja päästä itse tilanteessa helpommalla.

tässä ketjussa on mahtavia vinkkejä, erityisesti mua miellytti tuo puolivalmisteiden pakastaminen, otan varmasti käyttöön. lihapullia oon pakastanut muutaman kilon, ja mummonmuusijauhetta löytyy kaapista. panin merkille tässä eräs päivä että meillä ruuanlaitto alkaa aina sipulin ja valkosipulin silppuamisella, ja siihen menee paljon aikaa (no mun mielestä menee, mä en oo ammatilaissilppuri). meinasin selvittää kuinka ko. aineet kestää raakana pakastusta, ja jos hyvin, niin tehdä valmiiksi pieniin rasioihin sipuli-valkosipuli-silppua.

Ei se synnytys sua invalidisoi loppuelämäksi, jos on jo 3 kk synnytyksestä, voi vallan hyvin käydä kaupassa. Ja tehdä ruokaa. Mies voi myös tehdä ruokaa, jos leikataan polvi eikä aivoja tai käsiä.

Kauppareissut pikkuvauvan kanssa on yleensä helppoja ja kaupoissahan on kärryjä joihin saat molemmat lapset. Joten ehkä se ei olekaan niin vaikeaa miltä näin ennalta tuntuu, toivotaan niin!!

Sen sijaan voisit esim. paistaa jauhelijan valmiiksi jauhelihakeittoa varten ja pakata annospussiin. Jauhelihan lisäksi keittoon voi laittaa pakastettua, valmiiksi pilkottua purjoa, pakastevihanneksia ja niitä perunoitahan sä aioit hakeakin ison säkin. Pakasta mahdollisimman paljon keittoaineksia annoksina pakkaseen ja kokkaa sieltä.

Pakastaa voit esim. kalaa valmiiksi pilkottuna kuutoiksi, jauhelihaa tai kanaa paistettuna ja maustettuna.

Muita ruokia, joita pakastaisin ovat erilaiset lihakastikkeet, murekkeet, lihapullat, kokoliha, kala yms. niihin sitten lisukkeeksi vihanneksia ja peruna/riisi/makaroni.

Varsinaisia ruokia helpompaa on ehkä pakastaa raaka-aineksia, sillä monen ruoan rakenne kärsii pahasti pakastettaessa. Pakasta puolivalmiina.

ja mies joutui palaamaan töihin. Emme saaneet kunnalta apua, vaikka en pystynyt nostamaan vauvaa. Ne olivat aikamoisia aikoja. Vaihdoin vaippoja lattialla ja itkin, mies kävi ruokiksilla kotona auttamassa ym.

Hirveästi aina sanotaan, että pitää pyytää apua jos siltä tuntuu. Minulle jäi mielikuva, että olisimme saaneet apua vain jos olisin alkanut vetämään viinaa kaksin käsin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat