Vierailija

Seuraavassa on esimerkkejä epätyydyttävän seksuaalielämän taustalla olevista uskomuksista:

1. On hyvin tavallista kokea epäonnistumista ja pelkoa seksissä. Se näkyy suoritusahdistuksena ja kiihottumattomuutena sekä erektio- ja orgasmivaikeuksina. Niiden perusteella moni voi määritellä itsensä "en ole seksuaalinen", "en onnistu seksissä" tai "olen kyvytön".

2. Olen huono nainen, jos en kiihotu. Olen huono mies, jos en saa erektiota.

3. Kiihottuminen on pelottavaa, koska nautinnosta voi seurata jotain pahaa.

4. On vaarallista nauttia, sillä voin tulla riippuvaiseksi. Jos tulen riippuvaiseksi, voin tulla hylätyksi. Silloin ollaan edetty hierarkiassa hylätyksi tulemisen pelkoon. Se on hyvin tavallinen seksiongelmien taustalla.

5. Jos antaudun tunteilleni, menetän kontrollini ja tuhoudun. Tämä löytyy usein orgasmivaikeuksien taustalta.

6. En ole rakkauden arvoinen

Seksuaaliseen hyvinvointiin liittyviä voimavarauskomuksia ovat esimerkiksi:

- saan haluta ja saan tuntea olevani haluttu

- voin antautua rakkaudelle, intiimiydelle ja läheisyydelle

- saan olla rakastettu, saan ja osaan rakastaa

- minulla on lupa myös olla haluamatta, rakastamatta

- olen rakkauden arvoinen

- olen seksuaalinen

- olen arvokas

Kielteisiä uskomuksia voi oppia tunnistamaan. Samoin myönteisiä voi oppia rakentamaan ja vahvistamaan itselleen. Sillä tavalla ehkä löytää vapautuneempaa seksuaalisuutta.

Kommentit (2)

Olemme olleet naimisissa 20 vuotta ja vihaan seksiä. Se on minusta likaista ja eläimellistä. Mies on ehdottanut terapiaa... olen jo suostumaisillani. Ei kaikki ole niinkuin BB:ssä ellun kanat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat