Seuraa 

Etsin 2-vuotiaalle pojalle rattaita, joissa voisi olla selkä menosuuntaan. Ollaan käyty sovittamassa mm. Brioja, mutta niissä kuomu on aivan liian matala, kuten myös kotona olevissa Emmaljungan edge yhdistelmissä. Molemmissa lapsen pää ei edes mahdu enää kuomun alle. Vajaa vuosi pitäisi kumminkin vielä tuulessa ja tuiskussa lykkiä.

Myyjä vain suositteli Brio racejä ym, mutta meillä ne eivät tule kysymykseenkään, koska lapsen on nähtävä mitä viiton.

En tiedä onko poika jotenkin jätti iso, kun nuo 3v:hen asti tarkoitetut rattaat jää pieniksi (2v neuvolassa 90,5cm/14,5kg).

Sivut

Kommentit (26)

Jos sinun on pakko Teutonia fanina tai kauppiaana pakko etsiä Panthereista vain epäoleellisia vikoja vain minulle vastatakseni, niin täytyy taas oikaista, että Pantherin Comfortissa ei ole mitään rautaa johon lapsen pää osuu ja selkänoja on täysin suora ylös asti. Tarkastapa nyt asia jostain ennenkuin kirjoitat perättömiä.

Voidaan tietysti taas kirjoitella kenen rattaisiin mahtuu 10 vuotias nukkumaan, muttta tuohan ei ole kovin oleellista. Johan kaikkien rattaiden painorajatkin kieltävät kuljettamasta 4,5 vuotiasta rattaissa.

Enkä ole koskaan nähnyt rattaita, joissa normaalikokoinen 4,5 vuotias mahtuisi istumaan jalat suorassa.

Joka tapauksessa Panthereiden selkänoja on korkein ja myös kuomu ja siihen ei tarvitsee ostaa erikseen " ison lapsen kuomua" , kuten useamman mielestä Emmaljungaan. Kaikki kuuluvat hintaan.

Joskus nämä kirjoitukset tuntuvat menevän alkuperäisen kysymyksen ohi vain siksi, että jotkut ovat merkkifanaatikkoja. Teutonia Funeihin täytyy kai sitten vaihtaa isommat etupyörät jotta niillä pääsee kulkemaan.

Nyt et oikein lukenut viestiäni kovin hyvin. En todellakaan nukuttanut poikaani 4,5-vuotiaana rattaissa, vaan kuljetin häntä niissä. Ulkomaanmatkalla ollessamme jouduimme kävelemään kilometrejä, eikä hän olisi millään jaksanut tuota matkaa kokonaan kävellä. Pikkutyttömme, joka normaalisti siis rattaita käyttää, matkasi tuon matkan kantorepussa.

3,5-vuotiaana olisin poikaa nukuttanut Panthereissa, kun silloin myös olimme matkalla ja hän oli ihan poikki (ei tuolloin nukahtanut muuta, kuin rattaisiin). Mutta hän ei niissä saanut minkäänlaista uniasentoa nimenomaan siksi, että se poikittainen rauta siellä istuinnojan yläpäässä painoi takaraivoa. Taaskin rattaat olivat oikeasti siskon, mutta tilapäisesti olisin niitä isommalle tarvinut.

Pantherit ovat hyvät rattaat, laadukkaat ja kolmipyöräisistä kätevimmät, kun taittuvat pieneen kasaan. Lisäksi niitä on todella hyvä työnnellä. Varmaan kolmipyöräisistä päätyisin näihin tai Teutonian malliin, jos pitäisi valita pienemmälle lapselle kolmipyöräisiä.

Mutta niitä en lähtisi markkinoimaan +2-vuotiaalle isokokoiselle lapselle matkustusvälineeksi. Koska OMAN KOKEMUKSENI mukaan nämä eivät suinkaan ole markkinoiden suurimmat rattaat. Jalkatuki on lyhyt ja selkänojankin osalta toivomisen varaa. Huomaat nämä puutteet sitten, kun lapsesi kasvaa vähän isommaksi JA edelleen tarvitset tilapäiskäytössä ainakin rattaita.

Jos mainostan Teutonioita, niin se johtuu siitä, että olen niihin erinomaisen tyytyväinen sen jälkeen, kun olen myös muita merkkejä testaillut. Miksei voisi myös auttaa muita löytämään siis mieleisensä kärryt? Ja kertoa rehellisesti omien vaunujensa hyvät ja huonot puolet? Lisäksi hehkutan myös Emmaljungien laatua, mutta valitettavasti ne vaan ovat varsin järeät autoilun kannalta. Jos olisin Teutonioiden jälleenmyyjä, niin tuskin kertoisin täällä, että mistä niitä saa kaikista edullisimmin tilattua ulkomailta...

Voidaan keskustella myös siitä, että joskus näkee tosiaan rattaissa järkyttävän vanhoja lapsia. Itse en kuitenkaan kuulu siihen joukkoon, joka kuskaa (liian) suuria lapsia ilmaisen metromatkan vuoksi. Jokainen vanhempi varmaan arvioi itse, milloin lapsi on valmis kävelemään itse esim. vilkkaasti liikennöidyssä kaupungissa.

Ei kannata hermostua siitä, että joku tuo myös eriävän mielipiteen esille. Kerron kuitenkin mielipiteeni omiin kokemuksiini pohjautuen. Moni haluaa ostaa rattaat koko lapsen ratasikää ajatellen. Pantherit eivät vaan ole silloin parhaat tähän tarkoitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä poika ei mikään jätti kokoinen kyllä ole. Pituutta n 93cm ja painoa 14kg. Mutta mahtuu varmaan vielä 5vuotiaanakin rattaisiin istumaan :)

Isot ilmakumipyörät takana ja etupyörät on vaihdettavissa joko pienemmät kääntyvät kesäksi tai isot ilmakumipyörät talvikäyttöön tai huonompaan maastoon. Ovat kevyet ja varmasti trendikkäät.

Olin juuri Pohjois-Italiassa ja siellä joka toiset vastaantulevat vaunut olivat Bugia. Erittäin toimiva ratkaisu kaupunkivaunuina ja paljon matkusteleville.

Ja korkein kuomu on todellakin Brion Racessa. Kaikkein tilavimmat rattaat ovat vuoden 2006 saksanmarkkinoille tehdyt Brio Racet, ne ovat paljon leveämmät kuin suomenmarkkinoiden Racet. Lapsen laittaminen ja ottaminen rattaista talvivarusteissa on ihan erilainen noista leveämistä. Ainakin tampereen vauvatalo johannassa oli erä tuota saksan mallia. Mutta Race on tosiaan kasvot menosuuntaan.

Vimmaliini:

Lainaus:

...Emmaljungan normaalikuomu on noin 56cm eli ei se toinen kuomu ole sen korkeampi :o( ...

Mistä kohtaa muuten mittasit kuomun korkeuden? Itse mittasin sen kuomun " keskeltä" (jossa lapsen pääkin olisi jos nojaa selkänojaan ja kuomu ylhäällä), en sen etureunan kohdalta joka on kyllä korkeammalla.

Olisivatkohan muuttaneet kuomua jotenkin, vai minkä vuoden Edget teillä on? Meillä -05. (Tuo Ceroxin kuomu on -06.)

Emmaljungan kaikki kuomut ovat samankorkuisia, näin sanoi myyjä. Kuulemma kannattaa vaan väännellä kuomun rautaa, että saa korkeammat...

Samalla reissulla poikkesin vauvatalo Johannaan ja testasin Teutoniaa. Kuomu oli ehkä aavistuksen korkeampi, mutta hipoi pipoa. Pyysin vielä nähdä Brio Kombit ja sovitin niihin. Oli erittäin ällistynyt, pojalla jäi varmaan 10cm pään yläpuolelle tilaa! (ilmeisesti edellisessä liikkeessä en ollut kombeja kokeillutkaan vaikka myyjä niin väitti...). On vaan suolainen hinta pelkiksi rattaiksi (729e), mutta siis tilaviakin on.

Teutonia Funeissa mua vähän epäilyttää pienehkön ja kapeahkon oloiset etupyörät. Olen kesävauvalle hankkimassa vaunuja jotka täällä kaupungissa olisi näppärät, mutta mahdolliset myös lenkeillä ulkoilupoluilla. Lapsi on 5-9 kk talvikuukausina. Muuten tuntuivat pehmeällä kantokopalla ihanteellisen kevyiltä. Onko kokemuksia?

Meidän Comfort/Dynamic mallissa selkänoja vielä nousee korkeutta ovelasti 10 cm, kun sen nostaa istuma asentoon. 2,5v. mahtuu hyvin istumaan kuomun alle ja jää vielä tilaakin. Myös istuimessa on leveyttä riittävästi että mahtuu talvitamineissa. Yritin juuri kirjastossa tunkea tenavaa Ponyihin ja huutohan siitä tuli.

Kuten totesit kaikissa tuoteissa on hyviä ja huonoja puolia. Monet ovat makuasioita.

Vielä sen verran haluan tarkentaa, että kirjoittaessaan mielipiteitään tulisi pysyä asiakysymyksissä tarkkana. Moni lukija saa väärän käsityksen, jos kirjoituksessa on asiavirheitä.

Listasit, että Pantherit saa kasattua vain ratasistuin menosuuntaan.

Se ei pidä paikkaansa. Itse juuri aamulla kasasin ne toisin päin.

Ne menevät toki hiukan pienempään tilaan ratasistuin menosuuntaan kasattuna.

Meillä on iso koira, joka sivulle vetäessään ei saa rattaita kaatumaan.

Kyllä sitäkin oravat jne. kiinnostavat.

Kasausmekanismia taas minä pidän erittäin helppona. Tuo on kai persoonakohtainen taitokysymys. En ole insinööri. Päinvastoin vaunuissa kyllästyin ainaiseen vaunujen ympäri pyörimiseen niitä kasattaessa. Lukkoja siellä vipuja täällä ja kaikki eri päissä tai osissa vaunuja.

Omassa käytössäni en ole törmännyt niiihin negatiivisiin seikkoihin, joita pyysit minua kertomaan. Pieni tavaratila on fakta, mutta niinhän se alkaa olemaan kaikissa rattaissa, joten en osaa sitä pitää kielteisenä juttuna. Moottorin puuttuminenkin sitten voisi olla sellainen. Pumpattavia renkaitakin joku voisi pitää sellaisena ja paljon muuta, mutta nehän eivät ole vain Pantheriin liittyviä ominaisuuksia vaan yleisempiä.

No, kohtahan rattaat jäävät sivuun tai odottamaan seuraavaa käyttäjää. Itse en ole aikonutkaan käyttää rattaita yli 3 vuotiaaksi.

Kyllä meillä saa jo lapset siinä iässä opetella kävelemään.

Näkemyksiä on monenlaisia ja se siitä. Jokaisesta ratasmallista voi tehdä listan ominaisuuksista, joista ei pidä tai jotka olisi voitu toteuttaa paremmin kyseisen henkilön kannalta. Siksihän niitä rattaita on tarjolla eri malleja.

Teutonioiden puolesta liputan minäkin. Vertailin tuossa meidän -04 mallin Mistraleja ja hyvin mahtuisi vielä 5 v esikoinenkin istumaan. Kuomu on korkealla ja tilaa hyvin jaloillekin. Ketterät liikutella ja silti menevät pieneen tilaan.

En ymmärrä mistä tuo myrri vetää joka kerran palkokasvit nenään kun joku sanoo poikkipuolisen sanan Panthereista. Kokemuksen äänellä täällä puhuvat muut ja kertovat omia kokemuksiaan. Jos myrri ei kestä totuutta niin pysykööt poissa. Muistaakseni joskus aikaisemminkin joku epäili häntä kyseisen merkin maahantuojaksi (alan kauppias taitaa olla ainakin). Joka välissä on niitä Panthereita tyrkyttämässä muka " kokemuksella" vaikka rivien välistä paistaa asian oikea laita.

Hilma-Tilda:

Lainaus:

Vimmaliini:

Lainaus:

...Emmaljungan normaalikuomu on noin 56cm eli ei se toinen kuomu ole sen korkeampi :o( ...

Mistä kohtaa muuten mittasit kuomun korkeuden? Itse mittasin sen kuomun " keskeltä" (jossa lapsen pääkin olisi jos nojaa selkänojaan ja kuomu ylhäällä), en sen etureunan kohdalta joka on kyllä korkeammalla.

Olisivatkohan muuttaneet kuomua jotenkin, vai minkä vuoden Edget teillä on? Meillä -05. (Tuo Ceroxin kuomu on -06.)

Meillä on -03 edget (tosin ostettu uutena -05). Mennään tänään sovittaa tuota kuomua. Olen ollut nimittäin tosi tyytyväinen edgeihin... Täytyy kysellä samalla kevyempi ja pienempiä pyöriä kesäksi, saisi vähän tuota painoakin pois.

No olemme eri mieltä niiden sopivuudesta. En tosin tiedä mikä malli Panthereista teillä on. Olen jäänyt jutuistasi siihen käsitykseen, että juuri nuo Comfortit, jotka meilläkin. Meidän Comfortissa on koko selkänojan matkalla tukilevy, eikä yhtään minkäänlaista putkea tai rautaa, joka painaisi päähän tai selkään kohta 3 vuotiaalla tai sitten isommallakaan. Jos puhumme eri mallista, niin sitten saatan ymmärtää.

Alkuperäinen kysyjä tarvitsi rattaat, joissa näkee työntäjän ja muissa Pantherin malleissa ei tietääkseni näin ole.

No, meille ne ovat sopivat ja viimeisessä Vauva lehdessäkin ne saivat käyttäjältä hyvän arvostelun. Emme ole kaivanneet mitään heppoisia matkiksia niiden rinnalle ja tukevuuden vuoksi päädyimme aikanaan näihin emmekä Teutoniaan tai Hartaneihin, jotka lisäksi olivat tosi kömpelöt ja isot.

Itselle tuli mieleen että käytetäänkö Suomessa talvella melkeinpä aina yhdistelmiä tai muita isoja vaunuja/rattaita paksujen vaatteiden takia. Ja siellä Saksassa samat rattaat kesät talvet. Tai maahantuojat siis yleensä ajattelisivat näin.

-tyyny-:

Lainaus:

Ja korkein kuomu on todellakin Brion Racessa. Kaikkein tilavimmat rattaat ovat vuoden 2006 saksanmarkkinoille tehdyt Brio Racet, ne ovat paljon leveämmät kuin suomenmarkkinoiden Racet. Lapsen laittaminen ja ottaminen rattaista talvivarusteissa on ihan erilainen noista leveämistä. Ainakin tampereen vauvatalo johannassa oli erä tuota saksan mallia. Mutta Race on tosiaan kasvot menosuuntaan.

Emme olleet sitä ostamassakaan, mutta myyjä tuon näytti vertaillen edellisen vuoden malliin vieressä ja verrattiin myös kilpaileviin merkkeihin, joissa monessa korkeampi kuomu. Aika moni taitaa mennä helppoon,kun yhdistelmärattaita ostaessa verrataan nitä vain makuuasennossa ja erilaisilla kantokopilla. Rattaanahan ne ovat pidempään ja ominaisuudet tärkeitä.. Siksikö niin paljon mydään juuri Emmaljungan yhdistelmiä ja Brio Kombeja muutaman kuukauden käytettyinä kirpparipalstoilla ja Huutonetissä.

Tästä on kai tullut meidän joidenkin välillä jo vähän henkilökohtaista ja jotkut sitten katsovat, että virheitä ei saisi korjata.

Olen jo tottunut näihin hyökkäyksiin joita aina samat nickit täällä tekevät. Aloitin kirjoittelun aikanaan, kun nämä rattaat ostettiin ja silloin ei kukaan tuntenut Panthereita, uusi merkki kun oli. Olin silloin todella otettu niiden käyttöominaisuuksista verattuna muihin silloin meille tarjottuihin malleihin. Musta tuntuu, että joku toinen täällä on vetänyt herneen nenään, koska jokaista vastaustani kiukutellaan.

Varsinkin ne kolme nickiä, jotka taitavat olla Teutonian myyjän palveluksessa. Huom. taitaa olla ensimmäinen kerta, kun olen lausunut yhtään mitään negatiivista mistään muusta merkistä.

kaupassa erillaisia rattaita. Panthereissa oli korkea kuomu mutta aivan hirvittävän lyhyt jalkatuki. En tiedä mikä malli oli, kun vain yhtä oli siinä liikkeessä (semmoinen 3 pyöräinen).

Emmaljungan normaalikuomu on noin 56cm eli ei se toinen kuomu ole sen korkeampi :o(

Vanhempia Brion kombeja pitäisi nyt kai metsästää sovitettavaksi ja käydä katsastamassa ne Teutoniat... Että voi olla hankalaa.

Meillä siis oli noin puolen vuoden ajan käytössä Panther Junior Comfort Plus -merkkiset vaunut vm. -05.

Plussat näistä vaunuista:

+ mukavat työntää

+ kääntyvä ja lukittava etupyörä

+ korkealaatuisen mekanismit ja kankaat

+ pieni kasattuna

+ tyylikäs ulkonäkö

+ melko kevyet

+ istuinosa käännettävissä

+ suunnittelu " edellä aikaansa"

Miinukset näistä vaunuista:

- istuinosa ei sovellu kovin suurelle lapselle (en ole ainoa, joka tätä mieltä)

- vaunun kasausmekanismi poikkeaa totutusta ja kasaus on melko monimutkainen (mies ei sitä koskaan oikein oppinut)

- vaunu kasautuu vain, kun kasvot on menosuuntaan (minulla aina lapsi istuu kasvot työntäjään päin)

- kolmipyöräisyys ei minun juttuni

- kolmipyöräisyys teki vaunuista kiikkerät (esim. pari kertaa vaunut kaatuivat, kun niissä painava kantokassi ja esikoinen vetäisi niistä)

- erittäin pieni ja epäkäytännöllinen tavaratila

- turvakaari minusta huono, kun se liikkui melko helposti ylös ja alas.

Myrri: nämä ovat ainoastaan makukysymyksiä ja kaikilla on omanlaisensa tarpeet. Mutta et tosiaan koskaan tuo näistä rattaista esiin muuta, kuin nämä positiiviset seikat. Jos kuljetat lasta kasvot menosuuntaan, liikut harvemmin autolla (ei jokapäivä kasausta), sinulla ei esim. ole kahta tai useampaa lasta, pidät kolmipyöräisistä rattaista, niin tässähän tosiaan alkaa olla lähes täydellisyyttä hipovat rattaat.

Minä taasen ihastuin meidän tarpeisiin paljon paremmin sopiviin Teutonia Funeihin. Jotka eivät todellakaan ole kömpelöt ja painavat. Alle 14 kg eli kevyemmät kuin Pantherit. Meillä ei ole käytössä matkarattaita...näillä pärjätään hyvin. Nämäkään eivät ole täydelliset, mutta lähellä sitä. Jos joku vaunuvalmistaja osaa valmistaa 100%:sti täydelliset rattaat, niin on hatunnoston arvoinen suoritus. Käyttäjiä on kuitenkin hyvin erilaisia, eikä kaikkia voi miellyttää.

Listataan nyt vielä Funien plussat ja miinukset tasapuolisuuden vuoksi:

+ Markkinoiden kevyin ja kapein vaunu

+ Kasautuu pieneen tilaan (Panther kyllä pienempään)

+ Kaunis ulkonäkö ja kuosit

+ Näppärät pyörivät ja lukittavat etupyörät

+ käännettävä istuinosa

+ suuri istuinosa

+ tavarakori suurempi

+ kasaus nopea ja istuinosa voi olla miten päin vain

- jousitus vähän jäykkä

- turvakaari minusta vähän epäkäytännöllinen, mutta irrotettavissa helposti ilman ruuvaria (meillä ei ole käytössä kuin kesäisin)

- kuomu vähän jäykkä

- kankaiden laatu ei ihan Emmaljungan luokkaa, mutta lähellä

- jalkapeitto vähän epäkäytännöllinen

- vanhemmassa mallissa runko naarmuuntui, kun osui kasauksen yhteydessä asvalttiin...tämä korjattu stopparien avulla uudessa mallissa

- tavarakorissa ei kuljettele suuria ruokaostoksia, mutta jotain sinne sentään mahtuu

Tässä nyt sitten käyttötarkoitus ratkaisee, kummat näistä kannattaisi valita. Viestini ei ollut mitenkään sinua vastaan kirjoitettu, vaan yritin tuoda esiin, että Panther-vaunut eivät sovellu kovin suurelle lapselle (perustuen omiin kokemuksiini).

Nyt en enää tätä keskustelua jatka ja kiinnostuneet voivat käydä kyseiset mallit itse kaupassa katsastamassa. Siellä on sitten ostopäätös helpompi tehdä kuin näitten nettikeskusteluiden pohjalta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat