Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Me olemme tavallinen perhe tuloiltamme. Kiertelen mielellläni kirpputoreilla ja ostelen lastenvaatteita. Itse kyllä valikoin hyväkuntoisia ja siistejä. Useasta tuttavaperheestä ollaan tästä kirpputorikiertelystä tietoisia ja lahjoitetaan meille heidän lastensa vanhoja vaatteita. Mutta... oikeasti tosi huonokuntoisia vaatteita. Jos kengät on jo kärjestä pinta puhki potkittu, hanskoissa reikiä, sukkahousut kärjestä ohuet, trikoovaatteissa pieniä reikiä jne.

Oikeasti millasta linjaa itse pidätte vaatteiden kiertoon laitossa eteenpäin? Itse laitan oman lapseni jäljiltä roskiin, jos sukat kärjistä jo ohuet ja kohta puhki, trikoovaatteissa pieniä reikiä, pesussa lähtemättömiä tahroja jne. Käytössä saattaa olla tuollaisia, mutta niitä on sitten jo itse käytetty siihen kuntoon ja meiltä ne eivät enää lähde eteenpäin.

En ole kuitenkaan ilennyt sanoa mitään vaatteiden kunnosta vaan heittänyt pois, mitkä ei miellytä. Jotenkin vain mietityttää, että noloa heittää pois toisten lahjoituksia.

Kommentit (15)

Ottaisin mielelläni sukulaisilta ja kavereilta käytettyjä, siistejä ja hyväkuntoisia vaatteita käyttöön. Yksinkertaisesti ei ole ketään sukulaista tai kaveria, jolta vois saada/ostaa ko. vaatteita.

Tosin perheessämme on kaksi neitiä, joten esikoisen vaatteet menevät vielä käyttöön kuopuksellakin. Esikoisen vaatteet joudutaan kaikki ostamaan uusina, tulee tosi kalliiksi. Kirpputoreja oon yrittäny kiertää mutta siellä on myynnissä pääosin huonokuntoista lastenvaatetta, ettei niitä kehtaa ostaa. Varmasti kirpputoreilta löytys siistejäkin vaatteita mutta ei oo ainakaan minun kohdalle vielä osunu.

Vaatteita ostaessani en ole mitenkään merkkivaatteiden perään. Minulle riittää että vaatteet ovat helppohoitoisia, kivoja ja sopivan kokoisia mistä pukea lapselle.

Kiertelen itsekin kirppareita lauantaisin, miehen ulkoiluttaessa lapsia. ;)

Tietenkin alennusten aikaan tulee käytyä myös kaupoissa.

Joten tietynlaista kokemusta kertyy mikä on oikeasti hyvää tavaraa ja mihin hintaan viitsii ostaa.

Huusin huutonetistä vaatepaketin, jossa oli niiden hyväkuntoisten joukossa sellaisiakin, mitä en itse koskaan olisi laittanut kiertoon. Niinkuin nukkaisia sukkahousuja - vaikka kuinka olisivat ehjiä.

Mietin että kehtaanko mainita asiasta, joka ei näy olevan aina niin itsestään selvä joillekin myyjille.

Mielestäni vaatteen tulee olla ehjä, mutta myös vähintään sen näköinen että sillä voi laittaa lapsen pihalle leikkimään kaupungissakin...

Nyt kun olen lajittelemassa oman tyttären vaatteita veljen tytöille, niin kyllä siihen malliin valitsen että niitä kehtaa päiväkodissa pitää.

Pihavaatteet jätän suosiolla itselleni, jos niille joskus olisi käyttöä tai laitan uffin laatikkoon/roskiin. Eli farkut joissa polvet jo jonkin verran kuluneet, paidat joissa on jokin maalitahra joka ei lähde... Uskon että sellaisia riittää omastakin takaa.

Kulahtaneet t-paidat ja reikäset vaatteet laitan hyvillä mielin siivous räteiksi. Mitäpä niitä säästämää?

Jos saisin lahjoituksena vaatteita,(ja joskus hyvin harvoin saammekin) niin kyllä siihen malliin valitsisin, että jos ei itselle kelpaa niin surutta roskiin tai kierrätykseen. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En välitä, jos on joku pieni tahra vaatteessa tai pienen reijänkin voin korjata. Yleensä saan muovikassillisen kerrallaan ja katson siitä, mitä voisin käyttää lapsellani ja noin puolet yleensä palautan. Sanon vaan, että näille ei löyty käyttöä. Joskus palautan hyväkuntoisia vaatteita, jos ei vaan ole mieleisiä. En esim. laittaisi parivuotiaalle kesällä narutoppeja.

Minusta voi hyvin kohteliaasti sanoa, jos ei halua ottaa lahjoitusvaatteita vastaan. Meilläpäin on neuvolassa kierrätyslaatikko lastenvaatteille ja kyllä tuntuu monelle kelpaavan käytetymmätkin vaatteet.

Jos ei muiden neuvoloissa ole tuota systeemiä, niin ehdottakaa sitä terveydenhoitajalle. Eteiseen vaan pahvilaatikko, johon voi jättää vanhat vaatteet ja tarvitsevat voivat siitä ottaa. Itsekin olen sieltä laatikosta jotain löytänyt, mutta enemmän kyllä vienyt. Eräässä kirjastossa oli myös sama systeemi kirjoille.

KIERRÄTYS KUNNIAAN :)

Kuten aiemmasta vastauksesta kävi ilmi, KAIKKI eivät suinkaan tiedä suurkeräyksien lopettamisesta, ja ajattelin kertoa asiasta, jotta ihmiset eivät turhaan säästele tavaraa Vaakan keräyksiin.

olen mielestäni aika tarkka siitä millaisia vaatteita pistän eteenpäin kiertoon. Eli kaikki, joissa on reikiä menevät roskiin ja vähän nukkaisemmat ehkä kierrätyslaatikoihin.

Oma lapseni saa siskontytöltä paljon vanhoja todella siistejä vaatteita, joista olen kiitollinen. Parilta tutulta olen saanut vanhoja rikkinäisiä vaatteita ja kyllä minä ne roskiin heitin, mutta kiitin kyllä vaatteista. Itse en ikinä kehtaisi antaa risaisia ja todella kuluneita vaatteita eteenpäin, mutta toiset eivät oikeasti ole niin tarkkoja:)

Kirppikselle olen laiska viemään myyntiin, mutta annan vaatteita eteenpäin sitten tuttavilleni.

Suurkeräykset vaativat suuret ponnistelut ja tällä hetkellä lähes mahdottomat logistiikka järjestelyt tavaroiden kuljetukseen.

Toppavaatteista voi olla esim suoraan minuun yhteydessä scareface @ luukku. com ( ilman välejä) jos haluaa lahjoittaa.

vaiks ois kuin käytettyjä ja kuluneita. valkkaavat kyllä sit " toivottomat" pois itse. mut vastaanottajalapset on sit ilman, jos ole edes huonoja antaa... ja muutkin vaatteet sinne kelpaa. ei tarvii kotona lajitella :)

toisilla on niin kovat kriteerit omille ostoksilleen, etteivät oikein ymmärrä, että joillekin kelpaa hyvin nukkaiset, kuluneet ja jopa tahraiset/rikkinäset! niille voi ite koittaa tehdä jotain. välillä oikein harmittaa kun kirpparilla kiertelee ja tarjolla on vain " liian hyviä" (ja siis liian kalliilla meille...) ja tietää, että moni kelvollinen on päätyny kaatopaikalle!

saadaan kyllä kivasti lahjoituksia. omaan käyttöön päätyvät sopivat ja loput jatkavat matkaansa. " kuin uudet" menee huutiksessa ja ison osan vien kierrätyskeskukseen (sellaseen kunnolliseen missä mikään ei maksa). vain hyvin, hyvin harva menee ihan roskikseen! ja ainakin räteiksi ensin.

muistakaa siis, että aina löytyy huonompiosaisia ja UFFin laatikoita :)

Miksiköhän? Taitaa olla aika työlästä. Vaaka-keräystä odotellen olen säästellyt äitiyspakkauksen haalareita ja muitakin pieniä ulkohaalareita.

Tykkään kauniista vaatteista ja kiertelen paljon kirppareilla ja ostan uusien lisäksi käyettyjä (mutta vain hyväkuntoisia). No tästä jotkut sukulaiset päättelevät, että meille kelpaa ihan kaikki, kuten 10 vuotta vanhat 2 lapsella olleet kengät! Tai kasarikuvioiset collegepuvut! Tai neonväriaikakauden toppahaalarit.... Leluissa sama juttu (arvatkaa ottaako pattiin säilyttää 10 muutaman euron arvoista pehmoeläintä kaapin täytteenä..). Meillä on tosi rajallisesti säilytystilaa ja en tiedä, mitä teen noille lahjoituksille (multa ei ole aina edes kysytty haluanko jotain, vaan tavarat on annettu suoraan lapsille). Roskiinkaan en uskalla laittaa. Ymmärrän, että vaatteet ovat olleet aikanaa kalliita ja laadukkaita, mutta ihmisten pitäisi tajuta se, että muoti muuttuu ja kahdella lapsella olleet vaatteet ovat jo oikeasti kuluneita, vaikka eivät ihan puhki-rikki olisikaan.

Meillä suurin osa vaatteista ostetaan uutena, jonkin verran käytettynä. Ostaisin käytettynä enemmänkin, mutta hyväkuntoista käytettyä vaatetta ei oikein tahdo löytyä (116 cm pojan vaatteita, 134 cm tytön vaatteita). Olen itse aika tarkka vaatteista. Kaikkien vaatteiden ei tarvitse olla uusia, mutta siistejä, ehjiä, suht. tahrattomia, sen kuntoisia kuin omilta lapsiltani jää pieneksi.

Meillä jää melko paljon hyväkuntoista vaatetta lapsilta. Joitakin vaatteita pidetään niin paljon, että ne ovat jo yhden lapsen käytön jäljeltä rikki tai hyvin huonossa kunnossa. Näitä ovat esimerkiksi sukkahousut (meillä on teräväjalkainen tyttö :) ), kurahanskat, tyttären lempifarkut. Osa paidoista voi olla tahraisia askartelu / maalalusjuttujen takia ym. Nämä huonokuntoiset vaatteet menevät surutta siivousräteiksi, autonvahausräteiksi yms. Eniten käytetyt kengät menevät yleensä roskikseen, vähemmän käytetyt kiertoon. Saappaat säilyvät yleensä kuopukselle.

Todella hyväkuntoiset hyvin vähän käytetyt myyn huutiksessa, loput menee kirpputorille, hinta kunnon mukaan. Minulla on tuttava, jonka kanssa olen sopinut, että hän katsoo ensin, jos hänen lapselleen löytyisi vaatteita. Näin säästyn vaatteiden laputtamiselta / kuvaaamiselta ja voin myydä vaatteet vähän halvemmalla. Olen myös antanut vaatteita periaatteella " tuossa olisi laatikollinen vaatteita, katso, mitä haluat ottaa ja heitä loput roskikseen" .

Rikkinäisiä sukkia en enkä alushousuja. Se kenelle olen vaatteet antanut, olen sanonut että ota mitkä haluat ja laita loput roskiin. Olen meinaan huomannut, että joskus olen itse lajitellut huonot pois ja ne olisikin olleen saajalle mieluisia. Kaikki ei ilmeisesti välitä siitä, jos on joku tahra tai housuissa reikä, saahan ne korjattua. Eli saaja saa itse lajitella.

jotenkin ylimieliseltä. Se ei ollut tarkoitukseni. Mutta kannatta myös, kun tällaisen asian ilmoittaa ihmisille, niin kertoa hieman miksi lopetetaan jne. Mutta kohteita on edelleenkin ja tarvitsijoita joille tarjota käytettyä vaatetta.

ann-katrin:

Lainaus:

Kuten aiemmasta vastauksesta kävi ilmi, KAIKKI eivät suinkaan tiedä suurkeräyksien lopettamisesta, ja ajattelin kertoa asiasta, jotta ihmiset eivät turhaan säästele tavaraa Vaakan keräyksiin.

Mies on töissä sellaisessa paikassa, johon tulee uffilta tuhottavaksi suuria kuormia ihan ehjiä vaatteita ja kenkiä. Ei siis mitään lumppua, joista ei ole enää kenenkään käyttöön vaan tavallista kirppistavaraa! Sitä on itsekin aina luullut, että kyllä kai kirppis vaatteet yms. kelpaavat sellaisille joilla ei ole mitään. Mutta ei taidakaan ihan tuon uff toimia niin, mitä olen kuvitellut. Meiltä ei ainakaan enää sinne mitään lahjoiteta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat