Vierailija

Sivut

Kommentit (44)

se että istuu hepan selässä ja ohjaa, ei ole ratsastamista vaan matkustamista. Jotkut ei ikinä tajua miten hevonen todella ratsastetaan muotoon jne, kunhan keikkuvat kyydissä.

Olen ratsastanut siis neljä vuotta ja kilpaillut sekä este- että maastoratsastuksessa. Vähän olet nolo, jos alat venkuloida, että en ymmärrä ratsastuksesta mitään, jos en pidä sitä kummoisena fyysisenä rasitteena.

Vierailija:

Lainaus:

Niinpä. On aika vaikea selittää ulkopuoliselle minkälainen vaikutus on sillä että tasapaino horjahtaa aavistuksen verran vasemmalle istuinluulle

tai miten sillä pakaralihaksella vaikutetaan hevosen vasempaan takajalkaan tai miten istuntaa tiivistetään että hevonen kokoaa itsensä parempaan pakettiin ja enemmän avuille.

Tarkoitukseni ei ollut väheksyä ratsastuksen erinomaisuutta esim. tasapainon ja kehonhallinnan välineenä, niistäkin mainitsin alkuperäisessä kirjoituksessani, luepa sieltä. Ja totta helkatissa tiedän, että hevosta ohjataan koko kropalla, ei pelkästään pohkeilla - mutta kärjistin ollakseni havannollinen.

Lue sitä paitsi oma kirjoituksesi... " tasapainon horjahtaminen aavistuksen verran vasemmalle istuinluulle" jne. ei ole fyysisesti kuormittavaa. Ei vaan ole, usko pois.

15

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja silti edelleen saan itseni hikoilemaan reilusti 1½ tunnin kouluvalmennuksessa- ilmeisesti ratsastan sitten väärillä lihaksilla :) Ja siinä kouluvalmennuksessa ei tosiaan kevennellä kuin alku ja loppuveryttelyssä.

Silloin tuntui oudolle, jollei se opettaja ollut täysi natsi, nykyisin kaikki on mukavia ja analyyttisiä ja selittää miten hevonen toimii, eikä vaan karju siellä kentän laidalla pikkulapsille kurkku suorana.

Joogan/pilateksen kaltaista silloin kun sujuu. Isoliikkeinen hevonen nostaa pulssia ja kun alla haastava tapaus tosikin raskasta.

Huipulla on sitten vielä asia erikseen. tuskin moni sunnuntailaskettelija saavuttaa samoja rasitustasoja kuin Palander, mutta saa silti hyvää kuntoa kohottavaa liikuntaa. Sama pätee lenkkeilyyn - eihän se ole edes terveellistä eikä kuntoa kohottavaa painaa normaalia lenkkiä veren maku suussa vaan siinä mennään sopivilla tasoilla.

12

saat noin 500 kiloisen eläimen tekemään mitä tahdot, onhan se tosi magee fiilis! Lisäksi siinä oppii uutta, se on tehokasta liikuntaa, siinä saa raitista ilmaa ja hevosten kanssa puuhailu on mukavaa. Siinä nyt jotain syitä.

Siinä istutaan hevosen selässä, annetaan pikkuisen apuja pohkeilla ja kevennetään ravissa. Vastaa fyysiseltä kuormittavuudeltaan siis about puistonpenkillä istumista.

Tasapainolle se kylläkin on hyvää harjoitetta, käytetään motorisesti kömpelöillä erityislapsilla terapiana.

Ja tosiaan hevosten kanssa puuhailu on sinänsä hauskaa.

- 4 vuotta ratsastanut ja myös kilpaillut -

Minusta (koulu)ratsastus on hyvin samantapaista kuin pilates: kuuma tulee, väsyy ja homma vaatii sellaista perushyvää lihaskuntoa ja lihasten hallintaa (myös sellainen jäntevä rentous on tärkeä osa).

Mitään jatkuvaa hengästymistä vaativaa (aerobista) liikuntaa perusratsastus ei ole, paitsi joku esteradan suorittaminen (muutamia minuutteja) tai maastoesteet tms. vauhdikas ja samalla vaativa meno. Poikkeuksia tietysti on, jos yhteistyö on (hm...) jotenkin erityisen haastavaa tai valmentaja on täysi natsi ;)

semmosia päällepäsmäreitä harrastuksensa ulkopuolella, vähän jätkämäisiä. Kai ne luulee että kun hevosta komentaa niin pätee ihmiseenkin :D

Ikäviä työkokemuksia hevosharrastaja työkavereista ja -esimiehestä (nainen)

ja hurahdin täysin. Kai se juttu on se hevosen kanssa yhdessäolo - on aika ihanaa vain rapsutella ja höpsötellä ison eläimen kanssa ja sitten tietysti ratsastus itse. Näyttää tosi helpolta, mutta on älyttömän vaikeeta. Tunnin jälkeen on ihan taivaassa, jos on saanut hevosen toimimaan niin kuin halusi. Monesti jotain uutta asiaa joutuu tankkaamaan kymmeniä kertoja ja sitten kun se loksahtaa niin se on nin ihanaa.

Ratsastus on ihan taivaallista!

Ratsastus on ihan älyttömän mukava laji. Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä se on hyvä laji ihan kuntoilumielessäkin. Itselläni on kyllä lihakset kipeinä tunnin jälkeen ja ihan järkyttävä hiki!!!

kun yrittää hevosen siihen pakettiin saada. En usko että edes huippuluokan ratsut on ihan helposti noin vain koottu. Ja sitten kun siinä muodossa pitää vielä " temppuja" tehdä (liikkeitä/hypätä)

t.31

Ja kyllä minulla syke nousee samalle tasolle koulu- tai estevalmennuksessa kuin se nousee hieman alle tunnissa juoksemassani 10 kilometrin juoksulenkissä. En todellakaan ole huonossa kunnossa, mutta jo pelkkä ravissa istuminen hiemankin isompiaskelisella hevosella on fyysisestikin melkoisen rasittavaa. Ja minullakin sitä harrastustaustaa on yli 25 vuotta ja joskus olen kilpaillut aika tosissanikin, vaikka nykyisin lähinnä aluekisoihin itseäni raahaan.

muuallakin kuin hevosmaailmassa. Siksi se onkin niin kehittävä harrastus. Ja rasitusasteesta voi itse päättää, itselle tulee hiki ratsastamisesta muttei ratsastelusta ja molemmat on kivoja.

Kiitolaukkalähtö tai montestartti käy sitten jo kunnon päälle etenkin jos istuu jockey-istunnassa. Molemmat kokeillut useampaan kertaan.

Hevostelu vie murheet mennessään ja on ihmeen lähellä luontoa. Upea juttu!

että ovat vähän " jätkämäisiä" . Eipä tallilla hirveästi hienostella ja hommat on aika ronskeja.

Eri asia sitten onko se huono piirre. Minusta ei.

Vierailija:

Lainaus:

Minä en sitäpaitsi yrittänytkään väittää, että siinä mitää äärimmäistä rasitusta saavutettaisiin, etkö ymmärrä lukemaasi, juuri sen sanoin.

Tietenkään painon laskeminen vasemmalle istuinluulle ei ole fyyisenä suorituksena merkittävä, mutta ihan kelpo liikunnasta kyllä käy se että pitää huolen että niin ei pääse käymään.

Veikkaan että heilut kuin heinämies siellä selässä ja hevonen kulkee pää pystyssä ellei se sitten ole jonkun muun kouluttama kiltti ja avulias automaatti.

Kukaan pidempään ratsatanut ei edes yritä esittää, että sellainen rento maastolenkki olisi mitenkään rasittavaa - eikä kyllä sillä tavalla tehokkasti ratsastajan taitoja kehittävääkään, mutta hauskaa vaihtelua. Itse asiassa on tavallaan sisäpiiritsoukki se kuinka kokemattomat aina hinkuvat sinne maastoon, kun eivät kässää mitä sillä ratsastuksella oikeasti on tarjottavanaan.

Kunto on minulla hyvä, lasten yleisurheilutreenien aikuisten tapahtumassa juostussa cooperissa menee edelleen se 3000m mikä teininä. Kuitenkin itse kun palasin raskauden ja äitiysloma jälkeen ratsastuksen vajaan vuoden tauon jälkeen niin kenttätyöskentelyssä loppui kunto ja istunta hajosi ja hevonen painui kädelle puolen tunnin jälkeen.

12

Aika hassua, että sanot maastoratsastusta kevyeksi, kun sitä yleisesti silti pidetään kilpatasolla kaikkein fyysisimpänä lajina ;=DD

Kuten olen koko ajan sanonut, ratsastus on hyvä laji tasapainolle ja kehonhallinnalle. Syvät vatsalihakset ja lantio pysyvät hyvässä kunnossa. Mutta aerobista kuntoa sillä ei kehitetä juuri pätkääkään, ei myöskään kestävyyttä.

Olette tosi hauskoja, naiset. Teillä on tässä ketjussa ollut ihan vimmattu tarve selittää väitteitäni pois, mutta yhdelläkään ei ole ollut tarjota mitään evidenssiä.

Sen sijaan keskitytte haukkumaan minua ja tekemään " johtopäätöksiä" ratsastustaidoistani, tavoistani ratsastaa ja " tiedätte" , millaisilla hevosilla ratsastan ja millä tasolla kilpailen.

Ootte noloja, ei voi muuta sanoa. Mutta eläkää jatkossakin siinä kuvitelmassa, että ratsastamalla pidätte itsenne kondiksessa. Minä ratsastan, koska rakastan sitä lajina ja hevosia erityisesti - ja kunnon pidän hyvänä muilla urheilulajeilla.

-15-

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat