Seuraa 

Huomenia kaikille!!

Olin rohkea, ja päätin aloittaa uuden pinon tälle viikolle! :)

Mammutille lämpimät onnittelut!! Oli aika huikea tarina, onneksi lopputulos oli kuitenkin onnellinen!!

Tänne ei imeitä...väsymystä, närästystä jne. ihanaa odotusta :)

Nyt pitää mennä.... jatkan myöhemmin.

Mr 8+2

Sivut

Kommentit (70)

Mammutti: Uskaltauduin lukemaan synnytyskertomuksesi, ja kyllä meni selkään ja ytimiin kun sitä luki. Aivan uskomattoman hienosti olet toipunut, ja kuule, kyllä sitä saa omia juttujaan kirjoitellakin moisen jälkeen. Henkisesti toipumisaika on varmasti pitkä! Me palstalaiset ollaan täällä kyllä itketty purollisen verran, raskaushormoneista kun kärsitään kaikki enempi tai vähempi! Mä jotenkin järkytyin, kun ajattelin, että niin jännityksellä odotettiin sun vauvauutisia, ja kuinka lähellä olikaan, että oltaisiin sitten jäätykin odotuskannalle...

Ja meni omatkin ongelmat ihan uuteen järjestykseen, en pienistä viitsi valittaa, sen verran kuitenkin pienistä jutuista kyse! Kyllä mäkin miehelleni kerroin tämän sinun tarinan, ja tuo meinasi heti, että miehelle ja vanhemmille tuollainen on aivan karmiva kokemus odotella ja toivoa parasta...

No, jos kuitenkin vähän omaa napaa tähän viikon alkuun... Huomenna neuvola ja torstaina ä-poli. Verenpaine laskenut, ja kummallista kyllä, turvotukset jo laskeneet! Huono olokin vähentynyt tosi paljon. Mutta kyllä mä vaan makaankin. En ole lasten syntymän jälkeen makanut sohvalla yhtään niin paljon kuin näinä kolmena päivänä sen jälkeen, kun kotiuduin sairaalasta. Mies säikähti sairaalalääkärin puheita (oli toisella kerralla mukana ultrassa), että toinen siivoaa ja hoitaa lapsia minkä kerkeää. Ihana mies! Itsellä on tosi " laiska" olo, ja tuntuu, että tekisi mieli tehdä sitä, tätä ja tota. Tänään tein sitten vähän salaa kotitöitä ja heti verenpaine nousi, alapaine 97! Aamulla oli vielä 80. Siis lepoa lepoa lepoa... Tuntuu kuin olisi jotenkin vammautunut tilapäisesti kun on siis kertakaikkisen pakko levätä.

Tulen taas huomenna kirjoittelemaan lisää, neuvolan kontrollin jälkeen!

T:Anttuli kera Pepin rv35+2

Meillä kuopus, joka ihan vasta täytti 2 v, on alkanut päiväkuivaksi. Eli minulla ei ilmeisesti sitten olekkaan kahta vaippapeppua yhtäaikaa, vaikka vähän aikaa sitten siltä näyttikin. Saattaahan tietysti olla, että tässä hommassa tulee takapakkia kun vauva syntyy, mutta ainakin nyt näyttää lupaavalta. Nyt on mennyt 2 päivää ilman yhtäkään pissaa harjoitteluhousuissa ja ajattelin viedä typyn tässä joku päivä kauppaan ostamaan pikkuhousuja. :0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huomasin, että meillä on sitten ihan peräkkäisinä päivinä la:t ja synnäri paikka sama...hauskaa jos vaikka ollaan sitten samaan aikaan lokakuussa!!! Millä viikoilla sinulla on aikaisemmat synnytykset ovat tapahtuneet? Minulla esikoinen rv 37+2 ja kuopus rv 40+2.

MR 8+2

läsnäolevaksi. Yö meni taas loistavasti nukkuessa vaikka koko eilisen illan vielä saunan jälkeen supisteli. Kun heräsin ja menin vessaan, niin vereslimaista vuotoa tuli oikein kunnolla ja niitä kiusallisia/puolikivuliaita suppareitakin alko heti tulla kun pystyssä olen. Eivät vaan voimistu eivätkä säännöllisty. Tuskastuttavaa!! No, onneksi ulkona on upea auringonpaiste. Voi vaikka sitä käydä parvekkeella ihastelemassa, en taida enää kovin kauas kotoa uskaltaa lähteä. Ja sitä tukan värjäystähän minä tässä vielä suunnittelen.

Hulda kyseli vauvantarvikkeista: me on hommattu käytetyt yhdistelmät ja käytetty kaukalo. Meillä kun ei omaa autoa ole, mutta jos/kun naapureiden kyydillä autoillaan niin sitä varten. (taas supistaa) Pinnis oli ennestään, siihen vain uusi patja. Sitteri, ihan uusi, lainassa. Eli eipä olla oikeestaan ostettu kuin niitä hoitotarvikkeita ja vaippoja sekä vaatteita. Niitäkin oli säästössä jonkinverran. Aika vähällä ollaan menty. Rintapumppukin ennestään. Mullakin tuo sama ajatuskuvio, että ei sitä kuitenkaan kaikkea tarvitse.

Nyt taas jään jännäämään tätä omaa olotilaa, meneekö tässä vielä miten monta päivää vai pääsisinkö toimeen jo ennen lauantain kontrollia...

Rouvar Rv 41+3

joksikin??? Supparit vähän voimistuneet, mutta vielä hyvin epäsäännöllisiä. Saattaa tulla muutamat ihan lyhyin välein ja sit taas pidempi väli. En oo edes kelloa vielä ruennut katsomaan. Mies kyselee aina välillä, että mikä on tilanne. Lapset ei varmaan huomaa edes vielä mitään, äitini on kuulolla koko ajan. Saahan sitä toivoa, mutta tietysti tulee pettymys ja herään aamulla edelleen omasta sängystä. Ajattelin nyt kuitenkin tässä illan mittaan laitella jotain kamoja kassiin valmiiksi.

Huldalle: kaikki apu vaan mitä sieltä sairaalasta saa niin itselle. Sitä vartenhan ne ihmiset siellä on, että auttaavat. Ja jos olo on niin hutera, ettet vessaan pääse niin ehdottomasti hoitsu kaveriksi ettei satu mitään vahinkoja.

Ja taas jatketaan kuulostelua

Rouvar

vaikka kuin on ällöä, mutta pakko silti kirjoittaa: bongasin tuossa aiemmin illalla wc-reissulla limatulppaa oikein kunnon klöntin. Ilmeisesti supisteluista on ollut edes jotain hyötyä, olis ees pehmenemään paikat alkaneet. Nytkin on koko illan supistellut, mutta kun eivät ole riittäviä. Herkästi niitä kuitenkin tuntuu tulevan. No, saunaa on tiedossa vielä tänä iltana ja se mukavin S jää nyt toteutumatta, kun äitini on meillä. Ei oikein kyllä kiinnosta muutenkaan.

Jännityksellä tilanteen kehittymistä seuraava Rouvar

Siitä se lähtee! Vihdoin alkaa tapahtua :) Mulla esikoinen syntyi seuraavana päivänä siitä kun limatulppa lähti, kuopus samana päivänä, mut silloin lorahti kyllä vettäkin samaan syssyyn... Mutta eiköhän tuo merkkaa sulle lähtöä kohtapuoliin, kun viikkojakin jo melkoisesti :) Tsemppiä matkaan!

P.S. missä LapaLepa luuraa? Ei ole rouvasta tainnut kuulua mitään koko viikolla? Et kai vaan ole salaa karannut synnyttämään!

Luna ja " Aarre" rv 37+5

Mani: Tsempit ultraan! Tulehan kertomaan uutiset kun ehdit!

Mua harmittaa se lastenvaate-liikkeen loppuminen, kun sen jälkeen täältä tuppukyliltä ei saa enää mitään vauvalle ja aina on lähdettävä esim. Treelle ostoksille..

Minkäs ikäisiä sun edelliset lapset olikaan?

Hulda:

Pikaista olon kohenemista!

Minä hankin kolmoselle kaikki uusiks, kun ehdin ekoilta hävittää kaikki tavarat ja vaatteet, mutta esim. pakkausta en ottanut kun siinä olisi tullut paljon sellaista, mitä ei tarvita. Muutenkin yritin järjellä ajatella, mitä sitä oikeasti tarvitsee ja mitä ei.

Täällä Kotiloissa tapahtuukin tällähetkellä paljon..!

Toisilla on lähtö pian käsillä ja monella ultraa ja neuvolaa.

Paljon tsemppiä kaikille!!!

Nyt menen taas nuuskuttelemaan omaa mussukkaa (joka on nukkunut nyt kaksi yötä kokonaan, kertaakaan heräämättä 8h kerralla!!)

mammutti ja Vilppu 1vk ja 6pv

Hulda: Hyvä, että sitä lapsivettä kuitenkin oli riittävästi, ja että seuraavat tilannetta :) Oliko toi sun saama painoarvio alakanttiin, vai mistä huomaa että vauvan kasvu rupee hidastumaan? Jännä nähdä paljonko meidän vauva painaa huomenna, kun suht samat viikot.

Rouvarille soisi jo lähdön tulevan :) Sen verran hyvin jo viikkoja kasassa! Toivotaan että saat nyyttisi tällä viikolla jo syliin.

Luna: Sulla kyllä kuulostaa tilanne aika kypsälle! Jännä nähdä kerkeääkö miehesi mukaan synnytykseen. :)

Mammutti: Kiva kuulla, että teillä lähtenyt alku sujumaan vauvan kanssa hyvin! Jospa rankan raskauden ja synnytyksen jälkeen vauva edes olisi helppo :)

Ja huomenna olis sitten vihdoin se meidän vauvan filmaus :D Toivottavasti on kuvauksellisella tuulella :) Ei enää malttais millään odottaa, saa nähdä tuleeko edes uni illalla ;)

PP 26+2

tukka värjätty kastanjanruskeaksi ja föönasin sen ja laitoin nätiksi. Kyllä nyt olis hyvä lähteä synnyttämään. Suppailee edelleen tasaisen epäsäännöllisesti vaan ei miksikään paremmaksi muutu :/ Ei tämmöistä harjoitteluakaan kovin montaa päivää jaksaisi kuunnella.

Jospa menis nyt teekupposelle ja sitten vois vähän levätä, kun tuntu niin voimia koetelleen tuo tukan kanssa höslääminen.

Rouvar

Mammutille; eiköhän se ole ihan sallittua analysoida omia tuntemuksiaan tuommoisen kokemuksen jälkeen. ;0) Ja kiva kuulla, että psyykkinen puoli on kohdallasi hyvin huomioitu. Yleensä kun kuulee vähän toisenlaista kertomusta lääkäreiden psyykenpuolen tuntemuksesta.

Hulda; Kyllä vähän epäillyttää minuakin tuo sinun lapsiveden tilanne sen perusteella miten kuvailit vauvan näkyvän vatsanahan läpi. Mutta en ole kätilö enkä selvännäkijä, joten toivottavasti kaikki on ok.

Jospa mikäkin välillä kirjoittelisin.. Vaikkei sen suurempaa asiaa..

Aamukampa on aika vähissä, töitä olisi ennen kesälomaa 7 päivää!! Eli pe. 23.3. tarjoan läksiäiskahvit työkavereille ja aloitan lomailun. Hurjan viikon ajan ajattelin olla ihan yksin päivät, muksujen hoitosopimus on kuun loppuun joten mies saa viedä heidät hoitoon. Jos keräilisin vähän voimia ja sisustaisin taloa yms. mitä en sitten voi tehdä kun kuopus 1v8kk on kotona.. pidän kesäloman ensin ja sitten jään varhennetulle äippävapaalle 24.4.

Olo on aika seesteinen, mitä nyt liitoskivut vaivaa välillä. Pikkuneiti potkii niin että välillä koko maha tutajaa, eilen ekan kerran ihan sattui kun tirvaisi kovasti navan kohdalle.. En millään malttaisi odottaa kesään..

Mukava kun meitä on niin monessa vaiheessa täällä, tuo eloa porukkaan.. Jännään teidän loppumetriläisten kanssa synnytyksen alkamista ja sympatiat alussa oleville..

Joku mietti noita sukupuoliasioita, meillä on silleen mukava tilanne, että molempia oli jo yksi, eli ei väliä kumpi tulee.. No, rakenneultrassa selvisi, että toinen prinsessa saadaan, ja hyvä niin koska kuopuskin tyttö.. Eli nämä viimeisimmät, joilla kaksi vuotta ikäeroa, ovat tyttöjä kun isoin, jo 7 vuotta, on poika. Vaatteet on siis kaikki valmiina ja leikitkin sujuu paremmin yksiin junioreilla.. Miehen siskolla tuli ensin kaksi tyttöä ja sitten kaksi poikaa, samoin kaverilla, joten te, joilla kaksi samaa merkkiä, mikään ei ole mahdotonta.. Tosin kaikki lapsethan ihania ja rakkaita, sukupuolella ei tietenkään mitään väliä..=)

En muista juuri mitään mitä piti kommentoida, mutta yleisesti kaikille jaksamisia, onnitteluja hyvistä uutisista ja supistelusäteitä viime hetken kärvistelijöille!

t. hmm.. 25+4

Kyllä tuo Mammutin synnytys on minuakin mietityttäny vähän väliä. Miehellekkin piti kertoa. Ja onneksi suomessa on hyvin asiat terveydenhuollon kanssa. Ettei asuta missään kehitysmaassa. Hui.

Kyllä minultakin saisi kohdun ottaa pois jos sillä selviäisin hengissä.

Täällä on nyt todella moni poksahtamaisillaan. Meitähän jää tänne kovin vähän kohta. Kuukaudessa saadaan monta synnytys kertomusta lisää. Onnea kaikille viime metreillä oleville synnytykseen!

Niin ja tosi kiva kun täällä on enempikin muita alkumetreillä meneviä.=)

Itsellä väsymys painaa vielä hieman. Ja nyt on iltaisin ollut ärtyneisyyttä. Äskenkin hermostuin ihan totaallisesti kun vein kuudetta koneellista pyykkiä kuivumaan taloyhtiön kuivasuhuoneeseen ja eräs naapurin rouva oli tuonut sinne taas pyykkinsä kuivumaan ja sen pyykinpesuaine haisee niin oksettavalle ja se tarttuu myös meidän vaatteisiin. Hyi. Mun on pakko vielä kuivauksen jälkeen tuulettaa meidän pyykit kun se haju on niin kamala.

Harmittaa kun aina sama juttu ja meillä ei voi kuivattaa kotona pyykkiä kun kissa koikkelehtii telineen päällä ja vaatteet täynnä reikiä.

Olenkin miettinyt että meidän kissa saa lähteä ainakin vuodeksi hoitoon lappiin anopin luokse kun vauva tulee koska mun on pakko saada vauvan vaatteet kuivatettua sisällä. En todellakaan voi kääriä vauvaa niin pahan hajuisiin vaatteisiin. Ja se kattimatti nukkuu aina lasten sängyissä ja ihan taatusti kehto olis sille aivan ihana paikka.

Kokonaan en kisusta pysty luopumaan, mutta hoitoon saa lähteä.

Uniakin olen nähnyt. Näin unta että ultrassa sanottiin että täällä on A ja B vauva. Ja minä olin että ei voi olla kun ei minun suvussa ole kaksosia vaan miehen suvussa. Ja olin ihan paniikissa että nyt en saakkaan myytyä kaksosten kärryjä ja kaikkee pitää ostaa lisää.

Noh tän tapaisen unen näin toistakin odottaessa kun pahin painajainen olisi kaksoset meidän tapauksessa.

Toiset unet onkin sitten k-18 tai pettämis unia.

Näitäkin oli kummassakin edellisessä raskaudessa ja ne kyllä hieman ihmetyttää että miksi aina raskaana ollessa unet menee tuollaisiksi.?

Nyt taas pyykin pesuun. =(

Tsirppana rv 10+2

tässä malttamattomana oottelen ultraan lähtöä..

Toivottavasti sukupuoli selviäis.. helpotais niiiiiiin mun olotilaa... olis edes jotain varmaa... kohdunkaulan tilannekkin pitää kattoo...

pikkupilulle onnittelut trion täydennyksestä...

aika monta meitäkin jolle kolmas tulee samaa sukupuolta... nyt on aika mun katkaista kierre.... =P ????

Rouvar sais jo mennä.... siispä ppaljon paljon suppari säteitä sinne..

hankinnoista

Toisen jälkeen myin melkein kaikki tavarat pois, kun suunnitelmissa ei ollu kolmatta lasta lähiaikoina... kaikki muut paitsi vaunut (mitkä ostettiin junnulle uutena 2005)

Nyt ostin käytetyn turvakaukalon (kuin uusi), uuden sängyn (kehto), ja noita vaatteita on tullu kerättyä jo aika läjä taas.... en tiiä minks hullu oon uskaltanu mennä vaal.punasia osteleen, mutta ne on ollu niiiiin ihania.... ja jos purri ny osottaa ittensä pojat saa kamera laulaa ja kaikki lähtee huuto.nettiin myyntiin.... Nyyyyyyyh....

En viitti säästellä, kun eikös se ala vaan oleen merkki ettei meidän isäntä ole sekatyömies...0=(

Anoppi varmaan ostaa sitten meille myöhemmin pinniksen.... hieman niin vihjaili..

Vaippojakin ostin jo alle rv 10 läjän varastoon kun viereiseltä paikkakunnalta lopetettiin kauppa ja kaikki ne oli -50%...

mut jos lukis aamulehen, jois kahvin ja söis pullapalan ja sit alkais lähteen... palaan siis myöhemmin uusien uutisten kera....

mani ja purri rv 28

Nette73: sokerin raja-arvoksi mulle sanottiin tunti ruokailun jälkeen olevan 6,8. Mitä se pitäis olla 1 1/2 h:n jälkeen, en tiedä. Mulla kun taas on tänään ja huomista mittailua, torstaina saan mennä polille näyttämään ettei mulla ollut niissä mitään vikaa (kop kop vielä huomisen osalta, että tulis vielä siitäkin " puhtaita" arvoja).

Mammutille kanssa onnittelut pojasta! Vasta olen lukenut nämä pinot täällä (enkä vielä synnytyskertomusta), mutta jo pelkkä aavistelu tarinan sisällöstä sai tippaa linssiin.

Lunalle tsemppiä kun mies on matkoilla. Mulla kanssa mokoma lähtee tällä viikolla kahdeksi viikoksi Aasiaan, odotan " innolla" aikaa keskenään lasten kanssa. Noi pukemiset ja muut ja sitten toisella uhmaa ja toisella kysely/etanointikausi. Annoin ukaasin että se on sitten viiminen reissu siltä ennen toukokuuta, myöhäsemmillä viikoilla EN suostu enää yksinhuoltajaks.

Huldalle asennon tuntemisesta: Tai taidatki olla siellä tsekkauskäynnillä just. Musta mullakin tuntuu aika hyvin muksu vatsan läpi, joku kätilö joskus sanoi että on sitten ohuet vatsanpeitteet (ei läskiä, jee!). Mutta siis varsinkin jos on selällään ja tulee supistus niin varsinkin silloin pystyy hahmottamaan selkää ja " pikkuosat" . Musta on kiva nimitys toi jaloille ja käsille. Mutta jalatkin kyllä pystyy tuntemaan kun ojentelehtii niitä sopivasti. Mutta ei sitä koko ajan pysty muksun asentoa tunnistamaan, mutta aika usein kuitenkin. Eikä mulla ole ollut kyse veden vähyydestä, sama tilanne ollut joka raskaudessa. Sitä en kyllä muista millä viikoilla toi " selvätunteminen" on tullut kehiin.

rv 31+1

Kyllä niitä kätilöitä ja hoitajia saa siellä apuun pyytää niin paljon kun tarvii. Mä en oo kyllä koskaan itse tarvinnut paljon apua, esikoisen aikana olin sairaalassa vauvan syntymän jälkeen 6 yötä (2 ennen syntymää) ja sillon olin 3:n hengen huoneessa. Varsinkin ne yöt kun vauva oli lastenosastolla olivat tuskaa, kun ei kuitenkaan saanut toisten vauvojen takia nukuttua :( Ja täällä päin ainakin siellä huoneissa on wc. Ja vauva koko ajan nykyään vierihoidossa, ei viedä edes ekaks yöksi enää vauvalaan.

Kakkosen kanssa kotiuduttiinkin samana päivänä, ja sama tän kolmosen kanssa jos vaan sokeriarvot kunnossa, ja synnytys menee hyvin :)

Ja rupes tekemään mieli cocista, kiitti vaan :D

PP 26+4

tänää on ollut taas tosi kaunis ilma,käytiin pikku lenkilläkin..ja meidän keskimmäinen tyttö oppi kolmee päivää sitte kävelemään..ja vauhtia kyllä riittää,ja nyt Jenna ja janette leikkii paljon enemmän yhdessä kun janettekin pääsee vähä nopeammin liikkumaan..ja jasmin kasvaa nopeasti ja on tosi helppo vauva yölläkin herää vaan kerran syömään..

Pikaisesti laitan, eli vauvan kasvu hidastumassa. Nyt 26+4 siis oli painoarvio 834g. Muuten kaikki ok. Kätilökin sanoi, että tuntuu ihmeen hyvin vatsanpeitteiden läpi vauva, mut ultralla katsottuna vesiä oli tosi paljon. Lääkärin mukaan vois olla, että epämuodostunu kohtu aiheuttaa ton että tuntee noin hyvin läpi. Mut tulehdusarvoja tietty seuraillaan, kun kuulemma hyvin todnäk että sitä lorahtelee jostain.

RR koholla ja pitäis ottaa rauhallisesti, mut hitto tässä mitään pysty. :(

Kirjoittelin pitkät litaniat, mut tää kadotti sen taivaan tuuliin ja nyt en ehdi enää enempää. Myöhemmin sit...

Hulda 26+5

Kiva, löytyihän se LapaLepa sieltä! Olin jo ihan huolissani, et mitä sulle on tapahtunut :D

Rouvarilta ootellaan kuulumisia, onko tilanne edistynyt mitenkään yön aikana... Supparisäteitä sinne!

PikkuPilulle onnittelut prinsessasta! On se vaan ihanaa :)

Lumituulelle: meillä on siis kaksi poikaa ennestään ja kolmas tulossa kahden ultran mukaan :) Miehen suvussa ei ole syntynyt kuin yksi tyttö yli 40 vuoteen! Että siltä pohjalta...

Hulda kyseli hankinnoista. Mä oon tainnut ostaa tälle kolmannelle paljon enemmän tarvikkeita, kuin kahdelle ekalle. Silloin kelpas lainatut tavarat, mut nyt oon jotenkin vaativampi ja pitää saada oman näköistä ja uutta :) Esim. sitterin ostin nyt ekaa kertaa,käytettynä tosin, kun aiemmin on saanut lainattua. Turvakaukalon ostin myös, jopa ihan uutena :) Sekin on aiemmille saatu lainattua tai ostettu käytettynä kaverilta. Nyt oli pakko saada ihan uusi oma :) Vaunut sentään kelpaa vielä kuopuksen jäljiltä, kun sille uudet ostettiin ja ne on vielä ihan uudenveroisetkin, vaikka siis jo seitsemän vuotta vanhat. Oon kuitenkin sitä koppaosaa säilyttänyt lämpimässä, niin ei oo kankaat mennyt huonoksi. Rintapumpun ostin, vaikka vanhakin oli vielä tallessa, mut se oli vähän hankala käyttää... Sisustukseen oon panostanut tällä kertaa ihan hurjasti enemmän kuin edellisillä, kun nyt asutaan ekan kerran omassa talossa ja saa seiniä maalata yms. vapaasti :) Sänky ja hoitopöytä on myös vanhoja, mut niitäkin vähän ehostin tälle kolmannelle. Sellaisen kapalopeiton ostin tälle myös, ihan kokeeksi vain nyt kun vielä on tilaisuus. Ihan tässä jo tulikin mieleen, että eikös sitä nyt kannattaisi tehdä vielä neljäs tähän heti perään, kun on tullut niin satsattua tähän " viimeiseen" . Eihän sillä nyt enää ole niin väliä, että onko niitä poikia kolme vai saman tien sitten neljä :)

Tänään olis tarkoitus vihdoin siivota, eilen kun piti, mutta se jotenkin jäi... Meni kaikki energia siihen verhojen vaihtoon :) Jospa nyt sais imuroitua ja vähän pestyä lattioita. Mattoja en kyllä ala ulos viemään! Kauhee pakkomielle, et on oltava kaikki tiptop kun mies palaa pe-lauantaiyönä matkalta. Vaikka muuten täällä onkin aina pienimuotoinen kaaos!

Luna ja " Aarre" rv 37+6

Luna kiilata ohi ;) Kuulostaa sulla kyllä melkolailla kypsältä tuo tilanne. Nyt on pakko ottaa kaikki keinot käyttöön, ettet ennätä ensin! Jännätään, kumpi sitä ekaksi vauvelin saapi :)

Rouvar

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat