Seuraa 

No juu, karkasi aloitus väärällä otsikolla, uusi yritys.

Viime viikon pino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm. asp?m=9759730&p=3&tmode=1&smode=1

Mitä mieltä ootte, voisin siirtää sitä meidän esittelypinoa tuolta vauvakuumepuolelta tännekin? Sen voisi lykätä sitten joka viikon alkuun.

Omaan napaan ei kummempia sitten eilisen. Oon nyt yrittänyt syödä säännöllisesti ja terveellisemmin (ruisleipää vaalean sijaan yms ja makea pois kokonaan), jos tässä joutuu vielä totaalisesti diabeetikon dieetille... Liikunta on jäänyt tosi vähiin pahoinvoinnin takia, joten eiköhän sekin korjaannu nyt, kun olo alkaa tuntua taas ihmismäisemmältä. Mä en kyllä oikeesti tajua, miten mä voisin mun ruokailutottumuksia ja elämäntapoja vielä parantaa kauheasti, jos se sokeritauti mulla on. Makeaa ei tietty ollenkaan, mutta muuten olen syönyt ihan ok ja käytän kevyttuotteita ja liikuntakin normaalisti ollut ihan riittävää. BMI oli ennen raskautta 21. No, pitää jutella lääkärin kanssa, jos tulee ajankohtaiseksi, toivon kyllä niin hartaasti ettei...

Tuutis kera Masulin rv 12+1

Kommentit (19)

muttei nyt paljon muuta jaksa; sisseihin kirjoitin vklopun tapahtumia, etta tammosta!

kevaan odotusta kaikille toiveille!

-levinia ja hope rv 13+3 -

Kiitos Levinia tiedosta, hassua, ettei noissa opuksissa mitään lue. Kissahan on nukkunut kainalossa jo kohta 10 vuotta, tosin aina välillä siltä on pääsy makkariin estetty. Silloin kun tyttö oli vauva, niin kissa olisi kovasti halunnut nukkua pinniksessä tytön vieressä tai yksin. Kissa-herramme ei onneksi ole saanut mitään mustasukkaisuuskohtauksia, on jopa oppinut sietämään lapsia. Tytön kanssa tulevat hyvin toimeen ja on kyllä opettanut tytölle miten eläimiä kohdellaan. Meidän kissaa ei nimittäin turkista vedellä ;) Viime raskaudessa kissa oli kyllä mustasukkainen vatsalleni, kun ei päässyt sen päälle enää nukkumaan, herra istua sohvan selkänojalla ja läiski minua tassulla naamaan, huvittava elukka. Mutta luulen, että kissa pysyy nyt yöt toisaalla, mulla on enemmän tilaa nukkua ja tyttökin osaa hienosti tempaista yöllä oven auki ja herättää koko porukan. Pitää vielä miettiä kerronko levinian uutista miehelle, nyt kun ei ole tarvinnut niitä kissanp...oja siivota ;)

-kärttyli-

Niin ja pahoinvointi on loppunut, jee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Juskha: Ihana maha! Ja iso.. Itselläkin maha kasvaa nopeasti ja helposti. Pitäisi kaivaa kuvia esikoisen odotusajalta, jotta voisi taas katsoa, mihin varautua. Voi olla, että en saa laitettua maakuvia nettiin, ellen oikein innostu.

Kärttylille tsemppiä pahoinvointiin.

Tepa, kiva kun käyt meitä tervehtimässä. Toivottavasti kuitenkin lääkkeet tehoavat ja saatte iloisia plussauutisia.

(.) Meillä kotona tyttö vielä sairastaa tai oikeastaan viettää (toivottavasti) kuumeetonta päivää papan kanssa. Onneksi pappa tuli pelastamaan, sillä meillä molemmilla vanhemmilla on taas välillä käytävä töissäkin. Nyt tajusin taas, että miten ihmeessä sitä jaksaa sitten kahden lapsen kanssa näitä sairastamisrumbia, kun nytkin jo oma pää alkaa hajota, kun ei voi liikkua mihinkään neljän seinän sisältä. Itse en ole mikään hurjan aktiivinen ulkoilmaihminen, mutta näillä keleillä mieli olisi tehnyt ulos päivällä. Toivottavasti vain vesirokon lisäksi ei saataisi enää paljon uusia tauteja.

Västis ja Taimi 17+5

vaikka vähän laiskasti olen ehtinytkin kirjoitella..

Hui Levinia, varmasti pelästytti tuollaiset tapahtumat oikein todella. Pääasia kuitenkin, että vauvalla on kaikki hyvin. Nyt sitten vaan koitat ihan tosissaan lepäillä vaikka vaikeaa se voi useamman lapsen kanssa ollakin. Mutta kun muuta lääkettä ei taida olla niin kyllähän sitä kaikkensa tekee. Toivotaan, että kaikki menee hyvin syyskuulle saakka!!

Ja Heltsylle voimia pahoinvoinnin keskelle. Itsellä alkaa pikkuhiljaa nyt vasta helpottaa ja vaikka olenkin oksennellut vain iltaisin niin äklöoloa on ollut koko päivän niin voin vaan kuvitella, että sulla on ollut vielä monta kertaa rankempaa. Toivottavasti helpottaa pikkuhiljaa. Mulle lääkäri sanoi tosi ei-lohduttavasti viime viikolla rv14+5, että pitäisi alkaa jo helpottaa, mutta joillain jatkuu koko raskauden ajan, meinasin purskahtaa itkuun tuossa vaiheessa.

Ja muillekin voimia kipuilujen ja sairauksien keskelle. Itse toivon, että se energinen keskiraskaus nyt alkaisi meikäläisellä. Väsymys jo vähän helpottaa ja töissäkin jaksaa paremmin olla.

Melkein kaikki omat vaatteet mahtuu vielä päälle vaikka illalla jo housut puristaakin. Kohta varmaan pitää mennä mammavaateostoksille.

Jaksuja kaikille,

Jondeliini ja rusina 15+2

Kylläpä rasittaa aina välillä kirjoittaa tänne mitään, kun muka ei ole rekisteröitynyt. ¿Vaivalla¿ raapustettu teksti häviää samalla bittiavaruuteen..

Levinialle tsemppiä pakkolepoon! Taitaa mennä aika rauhallisesti koko raskaus.

Minulla kyllä maha näkyy ja tuntuu helposti. Vaikka olenkin pitkähkö, niin en sentään Jondeliinin mitoissa. Selän pituus ei kuitenkaan ole suuren suuri ja kaikki näkyy mahassa helposti. Vauvamaha ja läski.. Joten aika tynnyrinä varmasti olen sitten kesällä. Välikausitakkeja pitäisi mennä ostamaan itselle ja tytölle. Itse kasvan vyötäröltä, ettei vanhat takit mahdu ja tytär kasvaa vauhdilla pituutta, vanha puku jäi pieneksi. Kevään tulo aikaisin on ihanaa, mutta realistina odottelen sitä takatalvea vielä. Toivottavasti lunta ei enää tulisi metrikaupalla.

Västis ja Taimi 17+6

Menin aikaisin nukkumaan, kun väsytti niin pirusti. Heräsin tunti sitten ja nyt ei väsytä enää ollenkaan...

Jushka: Ihana masu! Melkoisesti sillä on jo kokoa. :)

Toksoplasmasta: Jos omalla kissalla on tokso, ei sille voi tulla immuuniksi muuten kuin saamalla tartunnan. Mutta mä olen miettinyt, että jos toksoa ei ole omalta kisulta (tai marsulta tai joskus jopa koiralta) saanut ennen raskautta, sillä tuskin sitä on ja siinä mielessä on turvallista lemmikin kanssa raskausaikanakin olla ihan normaalisti. Käsihygienia ja lemmikin kakkojen käsittelyssä kannattaa silti muistaa hieman extratarkkaavaisuutta noudattaa. Omaa kissaa ja koiraa ainakin halin ja paijaan ihan normaaliin tapaan. :)

Omaan napaan ei tällä hetkellä kuulu niinkään hyvää. :( Oon tällä hetkellä ihan masentunut. Torstain np-ultrassa saatiin sikiön niskaturvotusarvo selkeästi yli " sallitun" . Maanantaina istukkanäytteeseen. Taas. Esikon kanssa kävin ja oli sen verran ikävä kokemus, etten olisi halunnut uudestaan. Mutta eniten surettaa se, että taas on hirveä pelko persiissä, jos vauva todetaankin pahasti vammaiseksi tms. En voi kestää ajatusta, että pitäisi jotain ratkaisuja sitten miettiä. :' ( Tuntuu niin saa**nan epäreilulta, että kaikki paska miedänkin tarttee jaksaa. Esikon kanssa sama pelko, sitten se, että esikko melkein kuoli synnytyksen jälkeen, sitten tuulimuna ja taas tämä. Kyllä mä nyt hel**tti olen kovan käden kautta tullut hyvin tietoiseksi siitä, ettei lapsia tehdä, ne saadaan, mutta mikään muistuttelu ei vaan tunnu riittävän... Itkettää niin. Huoh, anteeksi purkaus.

No, sokerirasituksen tulokset oli sentään ok, ei ollut mitään häikäntapaistakaan, ihan normaalit arvot. Ultrassa lohdullista oli se, että nenäluu näkyi, mitat vastasi kaikki täysin toisiaan (raskauden kesto pidemmällä kuin menkoista laskettuna, mutta la ei muutettu) ja rakenteet näytti hyviltä.

Vaan mä lähden tästä taas itkeskelemään, ehkä uni tulee ja pelastaa alakulolta tai sitten ei. Viime yönäkin painajaisia aiheesta näin...

Epätoivoinen Tuutis ja Masuli rv 13+5

Ihana maha tosiaan Jushka, ja aikas iso.. On kyllä tosi yksilöllistä tuo masun kasvu. Mä olen n. 180 cm pitkä, mikä ilmeisesti aiheuttaa sen, että vauveli mahtuu kasvamaan masussa vaikka maha ei ulospäin kovin iso olekaan. Taisi olla mun masu ehkä Jushkan nykyisen mahan kokoluokkaa kun lähdin synnyttämään 3500 g painanutta esikoista. Esikoisesta kerroin töissä vasta rv 20 jälkeen eikä kukaan ollut huomannut mitään. Nyt menossa toinen raskaus rv. 15+4 eikä ulkopuoliset huomaa vielä mitään, töissä en ole kaikille kertonut. Eli eipä ole mulla vielä masukuvia läheteltävänä, vähän ylimääräistä läskiä on tullut, mutta sitä tuskin haluatte nähdä :)

Kiva Tepa kun käyt meitä moikkaamassa. Sydämestäni toivon sitä plussaa teillekin!!

Nyt taas töiden kimppuun..

Juskha: issias on ikävää. Esikoisesta issias vaivasi noin 3 krt aina pari viikkoa kerrallaan, aina samoihin aikoihin mm. rinnat kasvoivat uusiin mittoihin. Tässä odotuksessa oli pientä oiretta, mutta kovin kauan. Saa nähdä miten käy loppuvaiheessa. Tuskallinen vaiva. Koeta jaksaa ja mene ihmeessä ajoissa työterveyteen.

Tuutupii: Toivottavasti sokerit olivat koholla vain niiden herkkujen vuoksi.

Levinialle paljon jaksamista ja tsemppiä pakkolepoon. Kävin syyskuisista lukemassa kuulumiset. Kyllä varmasti säikähdit kunnolla.

(.) Meillä tyttö on influenssassa. Tänään kyllä näyttää jo valoisammalta, mutta saas nähdä nyt. Vesirokkotartunta on melko varmasti saatu eiliseltä päivystysreissulta, joten sitä sitten seuraavaksi sairastetaan.. Oma olo suhteellisen ok. Ehdin vain tottua jo hyviin yöuniin, joten hieman pökkerö olo, kun on pitänyt taas yöllä hoitaa sairastunutta. Selkä helposti jumahtaa öiden jälkeen, jos on vähänkin huono asento. Maha alkaa olla jättikokoinen. Ja valitettavasti suklaa alkaa taas maistua. Joulu-ja tammikuu menikin aika vähillä herkuilla ja silti paino vaan nousi.

Nyt täytyy yrittää saada levättyä, jos siis tuon tyttösenkin saisi huilaamaan.

Västis ja Taimi 17+3

Tuutikselle voimia! Uskon, että olet allapäin. Esikoisen kohdalla en halunnut tietää niskaturvotusta, kun minusta ei olisi ollut ratkaisujen tekijäksi. Nyt tässä se sanottiin, mutta en usko, että se oli viikkojen takia täysin luotettava. Viikko tai pari aikaisemmin tehty ultra olisi ollut luotettavampi. Nenäluu ei näkynyt, koska lapsen käsi heilahteli koko ajan siinä naaman edessä. Sikiöseulonnoista olen usein montaa mieltä. Välillä vain suututtaa se, että juuri downia etsitään, koska eihän se ole ainoa vamma, mitä lapsella voi olla. Vanhemmilla on ikävä ratkaisu edessään, jos jotain löytyy. En aina myös ymmärrä, miksi sikiöseulontoihin laitetaan rahaa samalla, kun meillä nyt karsitaan lastenneuvolapalveluita. Luulisi, että ennaltaehkäisevä työ pitäisi olla myös lastenneuvolapuolella, ettei isot ongelmat tule näkyviin vasta esim. kouluiässä. Ja tässä kunnassa lasten kuntouspalvelut ovat kyllä aika surkeasti järjestetty.

Meilläkin esikoinen lopetti hengittämisen pian syntymänsä jälkeen. Pisteet 9/3. Onneksi toi tyttö on kuitenkin kehittynyt ihan normaalisti, vaikka voihan sen hapenpuutteen vaikutuksia tulla vielä myöhemmin näkyviin. Ei tosiaan ollut mikään ihana synnytyskokemus, joten olenkin menossa pelkokätilölle ensi viikolla.

Voihan tänään vaaleissa yrittää äänestää, että saisi niitä ympäripyöreitä mielipiteettömiä polittikkoja pois sieltä päättämästä, mutta hieman skeptinen kyllä olen vaikutusmahdollisuuksiin..

Voimia Tuutupille! Toivottavasti et loukkaantunut noista puheistani. Uskon, että olette kyllä seuraavat viikot aika lujilla.

Västis ja Taimi 18+2

En olekkaan piiiitkään aikaan ehtiny koneelle, ollut kaikenlaista puuhaa, muuttoa ja sen semmosta. Ihana lukea teidän masun kasvatuksista mutta alkaa näyttää hyvin epätodennäköiseltä että me päästään samaan sakkiin. kp 12 kävin gynelle ja siellä oli oikein hienosti vasemmalla kasvamassa 19mm munasolu, mutta ovistikut on näyttäneet viime viikon keskiviikosta asti tasavahvoja tai tummempaa kuin kontrolli. perjantaina veikkasin kipujen puolesta että ovis ois ollu mutta noi testit näyttää toisin. Luin täältä että pitkään jatkuneet ovisplussat tarkottaa sitä että munis ei olekkaan irronnut :( luget sain kuitenkin ja olen ne aloittanut mutta tuntuu niiin niin turhalle niidnemkin syöminen. Joka päivä taistelen sen kanssa että en soita gynelle ja mene katsomaan mikä tilanne siellä on, vaan mahtas gynekin pitää mua ihan neuroottisena.

masun kasvatus onnea teille, tulen taas jossain vaiheessa kuulumisia kertomaan

Herranen aika kun alkoi toi valion nettitv tuossa karjumaan. Hyvä ettei läppäri sylistä pudonnut.. =/

TUUTUPII toivottavasti sokerirasitus antaa puhtaat paperit. Mulla on jo TOINEN tulossa 2 vkn päästä, mun bmi kun oli mitä oli ennen raskautta... =/ Mutta ekasta ainakin selvisin onneks hengissä ja hyvin " arvosanoin" .

LEVINIA jaksuja.

HELTSY toivottavasti sun kamala pahoinvointi helpottaa, alat olla varmaan hiinä ja hiinä ettet tiputukseen joudu hakeutumaan. Mut parempi sekin sitten, että pieni jaksaa kasvaa siellä masussa.

(.)

Iskias pahenee päivä päivältä. Nyt alkaa olla olo että päivä kerrallaan katsotaan kauanko jalat kantaa. Oikealla puolella ei ole mitään vikaa mutta tuosta vasemmasta olen huolissani. Nytkin tuntuu sellaista puutumisen tunnetta tuolla perskankussa ja yöllä vasenta jalkaa särki. Ei hyvälle näytä. Pitänee käydä työterveydessä keskustelemassa asiasta jos tää vaan jatkaa pahenemista.

Naksu piti tuhannen jumppatunnin eilen. Masu mennä muljas ees taas ja kaverilla tais olla potkunyrkkeilytunnit menossa kun joka suunnassa masua tuntui liikkeitä ja muksintaa. =) Ihana kulta siellä.

Voikaahan paksusti, ystävät rakkaat.

Jushka ja Naksu 23+4

Nostanpa vähän pinoa, ettei tipahda kokonaan.

(.) Lapsen sairaus alkaa olla kai voitettu ja itse en ole vieläkään sairastunut. Jee.

Västis

Tosin itsekin olen ollut hieman laiskanpulskea viimeaikoina. Päivät kun istuu tietokoneella gradua naputtamassa, niin iltaisin ei enää jaksa. Ja harvoin viitsii silloin kun tyttö touhuaa kotona. Mutta kohta gradu on kai valmis...

Tänne kuuluu edelleen etovaa oloa ja painonnousua. Etova olo alkaa ehkä pikkuhiljaa väistyä ja olen jo pari kertaa ehtinyt tuntea nälkääkin. Nyt tuli mieleen kissaongelmakin, kun katilla on taipumus nukkua kainalossa ja tytöllä toisessa. Ja ei kai ole oikein suotavaa pitää kissaa vieressä. Ongelma on siis se, että öisin pitää jättää makkarin ovi auki, että tyttö pääsee viereen. En yksinkertaisesti halua estää tytön viereen kömpimistä öisin, kun tyttö kerta sellaista turvaa kaipaa. Mutta jos suljen oven pelkään, että tyttö hätääntyy yöllä. En tiedä, pitää kai kokeilla mitä tapahtuu. Voikohan sitä mitenkään tietää, että onko sillä kissalla se toksoplasma, vai mikä lie se nyt onkaan?

Mulla oli muuten kanssa noita sokerijuttuja silloin tyttöä odottaessa, mutta kohdallani se johtui ennen näytteen antoa syöty makea...

-kärttyli rv 8+5-

Karttyli kysyi tuosta toxosta! Mullahan se on negana, eli kayn joka kuukausi tarkistusverikokeessa, etta pysyvat arvot samoina!

Sulla ei pitaisi olla mitaan pelkoa toxosta OMAN kissasi kohdalla! Kun jos vaikka silla olisikin tuo ' tauti' niin sulla on immuuni just omaa kissaasi kohtaan jos sen kanssa olet asunut ja elanyt ennen raskautta!!! Noin muuten tuohon kainalossa nukkumiseen niin eihan kissankarvat nyt niin hyvaksi ole kun voivat allergisoida, mutta eniten ajattelin kylla ihan vanhaa mustasukkaisuutta! Kun sulla on tytto toisella puolella ja kissa on tottunut olemaan toisella ja vauva ottaakin sen paikan... outoja voivat olla otokoittemme mietteet! Mun aidin kissa Suomessa (siis oli mun ennen ulkomaillemuuttoa) oli aivan mustis esikolle hanen synnyttyaan, ei tullu viereenkaan paitsi kun tytto nukkui! Ja silloinkin vahti hanta kuin parempikin vahtikoira! Vaunut on kissojen suosikkipaikkoja, joten heti alusta asti vaan ' kova' linja tuosta jutusta...

Eipa nyt muuta!

Ekaa kertaa kuulkaa tän raskauden aikana on nyt sellainen TOOOOODELLA PAKSU olo.. Masu on kasvanut aika rutkasti sanotaan kahden viikon aikana ja nyt on todella alkanut " pelottaa" millaiseksi tässä vielä ehtii seuraavan 15 viikon aikana pullahtaa...

Tässä masukuva todisteeksi että ihan turhan pieni tytskä täällä ei ole..

http://i45.photobucket.com/albums/f65/Saimatar/rv235naamaton.jpg

Iskias on kanssa alkanut vaivata ihan tosissaan, tänään pyrin työterveyslääkärille mutta aikaa ei sieltä löytynyt. Huomiseksi todennäköisesti pääsen. Viime yönä jalkaa särki enkä oikein tiennyt miten päin olisin nukkunut. Ja huonosti nukuinkin. Äkilliset liikkeet alkaa olla historiaa, pitäis muistaa kääntyillä hissukseen ettei puukko iske tuonne iskiashermoon. =/

Että sellaista kivaa tänne. Anteeksi kohtalainen ruikutusviesti..

Ois muuten extrakivaa nähdä teidänkin masukuvia jossain kohtaa, alkaahan teilläkin masut jo näkyä, eiks vaan!?

Jushka ja Naksu 23+5

hih Jondeliini sen paukautti mita ma aattelin Jushkasta; aikas isolta nayttaa teitin ' tytteli' siis eiks tuo ole nyt tyttomasu?! Mutta munsta on ihanaa kun on vatsaa ja sita saa sitten kutitella ja sisallys potkaisee vastaan... *odottaa hartaasti!

Mies kuvaili jokin aika sitten mun massua kun ite taalta ylhalta tuota ' kumpua' seurailen, mutta se olikin ihan pieni viela kuvassa! Huiputusta sanon mina! Hih, mutta nyt on jo noussutkin, joten pitais ottaa uusi kuva?

Joopa joo, tassa ma vaan kituutan itseeni kun pitais vielakin makoilla, mutta kun ei jaksa aina vaan maata!

Verivuoto loppui, mutta nyt viela tuhruttelee, eli rauhallisesti on otettava! Ens viikolla kai sitten tarkistusultraan, vaikka mies todennakoisesti kaantaa paan lauantaina. Katsotaan sita sitten.

Iloitkaa kevatilmoista ja voikaa hyvin

- levinia ja Hope rv 13+4 -

Roikun näköjään vaihteeksi turhankin paljon näillä sivuilla..

Onnea Kärttylille helpommasta vaiheesta! Vieläkin välillä tulee mieleen alkuraskauden pahoinvointi ja ei kyllä muistikuva on ihana.

Onkos teillä nyt mitään raskaus" vaivoja" ? Minulla alkoi taas huimailu, joka on vähän ärsyttävää, kun ei aina muista olla varuillaan. Voi olla, että hartioiden jumetus vähän vaikuttaa siihen.

Tänään pitäisi vielä olla pirteä, kun tulee appivanhemmat kylään illalla. Vähän voisi vielä siivoilla ja käydä kaupassa ja siivoilla.. Miksi meillä ei ole siivoojaa tai kokkia? Viime yönä tuli taas valvottua esikoisen itkujen takia, joten tässä vaiheessa päivää alan olla jo vähän zombie. Koko aamun olenkin tehnyt kaikkea, mutta nyt stoppaa. Ehkä pitää aloittaa siitä kauppalapusta.

Västis ja Taimi 18+1

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat