Seuraa 

Onko kellään tietoa, mitä pitäisi EHDOTTOMASTI jättää pois kreikkalaisesta ruokavaliosta? Ruoka kun tuppaa siellä olemaan niin ÄLYTTÖMÄN hyvää!

Viikkoja on reissun aikaan 31, joten tarkoituksena on vuokrata auto koko viikoksi käyttöön.

Äityli & heinähattu 20+1

Kommentit (7)

Juu, maalaisjärjellä mennään. Lähinnä varmaan mietityttää tuo feta ja tsatsiki, niin ja se ihana vihreä papumössö, mutta niistä tuskin pystyn kieltäytymään. Meren elävät ajattelin jättää suosiolla väliin ja keskityn lihapuoleen. Ihan vesi herahtaa kielelle pelkästä ajatuksestakin.

Olen aina muutoinkin ollut kaikkiruokainen eikä huonoja kokemuksia ole esim. Venäjältäkään, vaikka lähestulkoon kaikkea olen syönyt, mitä eteen on kannettu. Vastustuskyky on siis ollut kohdillaan jo ennen raskauttakin ja eikös se niin ole, että raskauden aikana vastustuskyky vain kasvaa entisestään?

Lefkaksen rannat ja ruuat ovat jo kovasti mielessä... Saas nähdä, kuinka monta kiloa reissusta siunaantuu... ;)

Äityli & Heinähattu

[color=#8B008B]En ole mikään ¿ekspertti¿ mutta omat suosikkini osaan tilata ihan paikallisella kielellä ravintolassa + normaalit yleiset jutustelut.. :)

Maitotuotteet ovat tietysti vähän kysymysmerkkejä ¿ varsinkin jos menette esim. pienempiin paikallisiin kyliin missä ei juuri turisteja näy ¿ koskaan ei tiedä miten niitä säilytetään. Tosin siskoni on ollut yhdessä ravintolassa siellä pitkään töissä ja ainakin häneltä on tullut viestiä että hygienia + säilytys on ihan kotisuomen kaltaista. Mutta siis tämä esimerkki vain tutusta ravintolasta.. Kuumennetut juustot yms, niitä kyllä uskaltaisin mutustaa..

Tässäpä muutama vinkki omista suosikeistani (ruoka + juoma):

Kreikkalainen salaatti - Horiatiki

Viininlehtikääryleet - Dolmades

Täytetyt tomaatit - Gemista

Paistetut kesäkurpitsat - Kolokithia tiganita

Friteerattu juusto - Saganaki

Mustekala - Kalamari

Lihapullat - Keftedes

Kesäkurpitsapullat - Kolokithia Keftedes

Lasagne - Pastitsio

Lihavarras - Souvlaki

Viini (puna-, valko-) - Krasi (kokkino, aspro)

Olut - Birra

Vesi - Nero

Ja vielä kreikan kielen pikakurssi, näillä saa aina hymyn paikallisten huulille vaikka ei muuten osaisikaan kreikkaa puhua.. :)

Huomenta - Kalimera

Hei! - Jassu

Iltaa - Kalispera

Hyvää yötä - Kalinihta

Mitä kuuluu? - Ti kaanis?

Hyvää, entä sinulle? - Kalla, esi?

Kiitos - Efharisto

Ole hyvä - Parakallo

Kippis / terveydeksi - Jamas

Ai kun oikein vesi herahti kielelleni haaveillessa noista herkuista! :) Todellakin on orpo olo kun ei ole tälle vuodelle vielä matkaa varattuna. Täytyy toivoa että meidän Tiitiäinen tulisi suht ¿ajoissa¿ maailmaan ja uskaltautuisimme syksyllä viikoksi nauttimaan ihanasta Kreikasta!

Mammis + Tiitiäinen 36+4[/color]

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaivoin tämän vanhan viestin tuolta TODELLA KAUKAA!! Olin vallan missannut nuo mahtavat ruokavinkit, hyvä että jaksoin hieman nähdä vaivaa kaivaessani viestiä esiin.

Myökin ollaan Kreikka-faneja henkeen ja vereen. Miehen setä on ortodoksi ja vetää täällä meilläpäin Kreikka-seuraa. Pitänee pääsiäisenä lähteä käväisemään Haminan suunnalla, niin saapi erinomaista lammasta ja varmaan jotain muitakin kreikkalaisia herkkuja. Namnam...

Siitä onkin vierähtäny jo puoltoista vuotta, kun oltiin Santorinilla viikko. Nyt siis suunnataan Lefkakselle. Joskus penskana oon kävässy pariin otteeseen Rhodoksella. Missäs päin sie oot matkustellu?

Tuo mainitsemani mieheni setä sanoi, että raskaana oleva nainen on Kreikassa jumalatar tai jotain sinnepäin. Saas nähdä, millaista kohtelua saan osakseni ison mahani kanssa. ;)

Äityli & Heinähattu 23+3

[color=#8B008B]Me saatiin herkutella viimeksi sunnuntaina siskon tekemillä kreikkalaisilla herkuilla; fetatäytteisillä lihapullilla, pinaattiriisillä, saganakilla, fetasalaatilla yms namilla.. Kyllä oli hyvää! :) Edellinen reissu tehtiin muistaakseni elokuun puolivälissä viime kesänä.

Itse olen vain käynyt Kreetalla, kolunnut sen aika hyvin lukuun ottamatta ihan itäpuolta saaresta. Mun vanhemmat tosin on käyneet enemmän noilla pienemmillä saarilla. Meillä on matkat suuntautuneet aina samaan paikkaan, sinne Hanian lähistölle, syystä että siellä on sukulaisia. Auto on aina ollut vuokralla, joten ollaan seikkailtu mielin määrin myös muualla.

Varmasti sinua masusi kanssa kohdellaan siellä erityisen hyvin, muutenkin kreikkalaiset ovat niin lämmintä ja vieraanvaraista kansaa.. ;)

Mammis[/color]

Itse en ole odotusaikana Kreikassa matkaillut - enkä ehdikään - mutta kokemusta on nyt n. 9 vuoden ajalta. Sukulaisiakin sinne on siunaantunut ja yksi mamma siellä odottaa pari kuukautta mua jäljessä myös ensimmäistään. Mitään ruokia heillä ei ole siellä " paikallisesti" kielletty ja mm. viiniähän he juovat ruoan kanssa.. Nämä ovat siis vain meikäläisen ajatuksia ruoasta, ehkä kannattaa sitten itse vielä miettiä miten tiukasti haluaa seurata niitä neuvolan suosituksia vältettävistä ruoka-aineista..

Jos siis itse olisin siellä, niin söisin mahdollisimman hyvin kypsennettyjä ruokia, en tiedä kyllä miten voisin olla syömättä Kreikkalaista salaattia.. Juustofriikki kun olen, ainakin saganaki (friteerattua juustoa, NAM) tuntuisi suht turvalliselle syödä. Gemista - täytetyt tomaatit ja paprikat ovat mun suosikkeja. Ehkä kala + äyriäisruoat jättäisin väliin - ne kun eivät aina " mainoksista" huolimatta ole tuoreita, vaan pakasteita. Liharuoat Kreikassa valmistetaan yleensä aina " well done" ..

Eli ei muuta kuin ihanaa lomaa sinne Kreikkaan!!! :))) Ehkä mekin päästäisiin Tiitiäisen kanssa sitten sitten syksyllä kun hänkin voisi jo matkustaa..

Mammis + Tiitiäinen 36+3

- kuten edellinenkin jo totesi... Kreikkahan on ylipäätään ns. perusturvallinen ja suht`puhdas maa ja mikäli matkanne osuu nyt tähän kevääseen, ei mitään kamalan kuumaakaan ole luvassa.

Itse en Suomessa ole paljonkaan rajoittanut ruokavaliotani, mutta ulkomailla aina (muutoinkin kuin raskaana) epäilyttää maitotaloustuotteet. Näinollen en koskisi juustoihin, maitoon, en liioin jugurttiin ja jäätelöön, koska en tunne heidän säilytysmetodejaan. Jos osaat lukea tuoteselosteita, niin pastöroituja tuotteitahan saa käyttää.

Mereneläviä välttäisin raakoina, mutta hyvin kypsennettyinä kyllä uskaltaisin ottaa.

Salaatteja välttäisin ravintoloissa, erityisesti majoneesipohjaisia, mutta muutoinkin, koska en olisi varma millä vedellä ja kuinka hyvin niitä on pesty.

Kananmunasta luopuisin myös, samoin mediumkypsennetystä lihasta. Mitään uusia makuelämyksiä en hankkisi, jos en voi olla varma mistä kyseinen ruoka on valmistettu.

Periaatteessa hyvin kypsennetty ruoka olisi kaikkein turvallisinta tai sitten tehdä itse, jos on mahdollisuus, silloin ainakin tietää noi tuoretuotteet.

Toivottavasti en pelotellut sua ihan kokonaan, maalaisjärjellä pärjää kyllä ihan hyvin... Iloista lomaa ja nautihan meidän muidenkin puolesta! =D nikki

Mammanalku -77, tunnut tietävän Kreikan keittiöstä huomattavasti paljon enemmän kuin minä. Mikäli viitsit, voit toki laittaa enemmänkin ruokalajien nimiä tulemaan. ;) Laitoin jo gemistan ja saganakin muistiin, en syönyt niitä laisinkaan viime reissulla Santorinilla ollessamme. Nyt siis kohteenamme on Lefkas. Vuokrataan auto viikoksi, jotta liikkuminen paikasta toiseen käy kätevästi ja tämä äityli ei rasita itseään liiaksi. Ilmastokin taitaa vielä tuolloin mukavan keväinen, mutta lämmin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat