Vierailija

...raskauteen yleensäkään mitenkään?

Niin, siis ihoa kutittaa kokoajan ja tuntuu, ettei raapiminen auta mitään. Ihan punaiseksi olen jo raapinut/nyhjännyt vatsan sekä käsivarret ja lisäksi reisiä kutittaa. Välillä tuntuu vähän helpottavan mutta äskenkin kun olin makuullani sohvalla, tuntui, että on pakko raapia ihan kauheasti vatsaa...

Voihan olla ettei liity raskauteen mutta rv36 siis olen. Todella tylsää...

Sivut

Kommentit (29)

Älä nyt ihan tosi panikoi, mutta kannattaa vaikka soittaa TAYSiin, jos kerran olet jo muutenkin seurannassa. Mulla on kolme raskautta takana, niistä ekassa hepatoosi oireili, mutta arvot pysyivät ihan ok, ja vauva syntyi muutenkin viikolla 37, joten käynnistystä ei mietitty.

Toka raskaus sujui ilman kutinoita, verikokeita kuitenkin otettiin rutiinisti tuon ekan raskauden takia.

Kolmas raskaus meni ok, kunnes kutina alkoi yhdessä yössä rv 35. Siitä alkoi juoksu äitipolilla ja lopulta käynnistys viikolla 37.

Mulla siis kolmannessa raskaudessa kutina sellaista, että mies raapi selkää lasten leikkijuuriharjalla tunnin putkeen ja öisin raavin itseni verille. Jalkapohjia ja kämmeniä kutitti niin, että öisin oli pakko liottaa niitä jääkylmässä vedessä. Lopussa söin Ataraxia kutinaan. Hepatoosi ei silti ollut niin paha,että olisin joutunut (päässyt!) saikulle tai joutunut sisään osastolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos et saa neuvolaasi aamulla kiinni, niin pyydä synnytyssairaalaasi laittamaan lähete labraan asian selvittämiseksi.

Hepatoosi on ehdottomasti hoitoa ja tarkkailua vaativa tila,mutta ei nyt kannata mihinkkän seinille hyppiä. Pidä vain hyvää lukua siitä,että vauvasi liikkeet tuntuvat säännöllisinä normaalisti.

Nuku rauhassa yö ja aamulla aletaan selvittelemään kutinan syitä.

Niin, ja hepatoosi on täysin parantuva tila. Oireet loppuvat synnytykseen.

terv. kätilö

Sulta otetaan verikokeet, joista mitataan Alat arvot ja sappihapot. En enää muista arvojen rajoja, mutta jos ne on kohollaan niin saat lähetteen äitipolille, jossa vauvan vointia seurataan ultralla ja käyt tiuhaan verikokeissa.

Jos sulla ei YHTÄÄN kutita kämmeniä eikä jalkapohjia, voi olla vaan ihon kuivumista, mutta asia on ehdottomasti tarkistettava ja laitettava vireille heti huomenna, koska sulla on noin paljon viikkoja. LMun kokemuksen mukaan neuvola aika herkästi tarttuu tuohon kutinaan, mutta korosta tota loputonta kutinaa että pääset verikokeisiin - niistä näkee sitten paljon.

Asia ei ole sinulle vaarallinen, mutta voi olla vaarallinen - jopa kohtalokas - vauvalle.

Hepatogenesia eli hepatoosi tarkoittaa sitä, että äidin maksa-arvot ovat kohonneet. Se ilmenee kutinana erityisesti vatsan ja käsivarsien alueella lisäksi maksaläiskiä ilmaantuu runsaasti. Hepatoosi todetaan verinäytteestä. Hepatoosi vaatii sairaalahoitoa ja hoitamattomana on vaaraksi sikiölle.

-siis juuri noita paikkojahan mulla kutittaa :O?

Voi kristus, ap

Kuten näkyy, pääsin kuin pääsinkin kotiin. Hepatoosia se ei ole! Luojalle kiitos. Mutta synnärin ylilääkäri oli hyvillään että kävin koska tosiaan näillä viikoilla on ehdottoman tärkeää tarkastaa kaikki jutut varman päälle.

Ataraxia sain kutinaan, joka vaikuttaa nyt joltain stressiperäiseltä reaktiolta tai sitten se " on vaan jotain" . Tuntuu lääke auttavan eikä kokoaikaa kutise, joten elossa tästäkin selvitään.

Kiitos kaikille teille myötäelämisestä, minä siirryn sohvalle lepäilemään ja nauttimaan talon hiljaisuudesta.

-ap-

Hepatosis gravidarum on raskauden aikainen maksan toimintahäiriö, jonka oireena on ihon kutina. Oireet alkavat harvoin ennen 32. raskausviikkoa. Sairaudessa sikiökuolleisuusriski on lisääntynyt raskauden loppuvaiheessa, koska sappihapot ovat sydäntoksisia.

Asun Tre:lla, joten pk-seudun numero on turha. Mutta nyt te saitte mut kyllä huolestumaan. Mä olen jo valmiiksi äitipolin seurannassa kun on etinen istukka ja sektio tehdään rv38.

Hitto, mä en tajunnu ollenkaan, mistä tässä on kyse.

Onko ketään sitten kutittanut ilman että on mikään hepatoosi kyseessä???

Ja mistä se voi noin yhtäkkiä tulla? Olin nimittäin alkuviikolla sairaalassa verenvuodon takia eikä siellä vielä kutittanut yhtään...

ap

Luultavasti sulla on raskaushepatoosi. Talvella toki ihoa kutittaa useinkin, mutta tuollainen loputon kutina viittaa hepatoosiin. Varsinkin jos sulla kutittaa kämmeniä ja jalkapohjia...

Ole heti huomenna yhteydessä neuvolaan, noilla viikoilla asiaa täytyy alkaa hoitaa ja synnytys luultavasti käynnistetään joskus viikolla 37-38 jos hepatoosi diagnoosi tulee. Hepatoosi on vauvalle vaarallinen raskauden loppuvaiheessa.

T: Viikolla 37 hepatoosin takia kahdesti synnyttänyt :(

Kun kävin labrassa, soittivat kotiin melkein samantien ja heti piti lähteä äitiyspolille. Ja heti sänkyyn ja kuuntelemaan vauvan sydänääniä. Itselläni kutisi jalkapohjat ja kämmenet, sitten levisi vatsaan ja lopulta joka puolelle vartaloa.

No niin, synnärille lähden nyt sitten tarkistuttamaan tilanteeni. Neuvolasta en saanut ketään kiinni, joten soitin suoraan synnärille ja kerroin tilanteen. Siellä olivat selkeästi sitä mieltä, että kokeet täytyy ottaa ja ainakin iltaan saakka joudun olemaan siellä jotta saadaan alkuselvyys asiaan. Osaan kokeista (ainakin alat) saadaan tulos jo tänään. Harmi kun en heti aamusta päässyt sinne kun en saanut esikoiselle hoitajaa. Nyt äitini on matkalla tänne ja lähden heti kun hän täällä.

Kiitos teille asiallisista neuvoista ja kirjoituksista, pitäkää peukkua, että tämä ei olisi hepatoosia. Vaikea tosin kuvitella mitä muuta olisi kun edelleen kutittaa. Yöllä kutitti jalkapohjiakin ja kämmeniä ihan vähän, mutta esim. mahaa on kutittanut kokoajan.

Terkuin ap

mutta tänä aikana kun olen istunut tässä, olen raapinut vatsaa, selkää, kylkiä, käsivarsia ja lonkkia... Kutina tuntuu siirtyvän paikasta toiseen eli kun saan yhden kohdan " raavituksi" alkaa kutittaa toisaalta.

Mitään pesuainetta emme ole vaihtaneet eikä mua koskaan ennen ole kutittanut edes talven pakkasilla tällä tapaa. Joskus vaan sääriä kun ovat olleet niin kuivat että hilseilee...

Joo, kyllä mä soitan neuvolaan heti aamulla. Vai pitäisköhän mun soittaa suoraan äippäpolille kun olen kerran siellä seurannassa jokatapauksessa?

ap

Siis sellaisen sanan olen kuullut mutta onko se nyt yhtään sama asia?

kämmeniä tai jalkapohjia ei kutita, mutta voiko se silti olla vaarallista?

Miten tätä hommaa hoidetaan, miten se todetaan???

ap -joka vissiin soittelee sitten aamusta neuvolaan!

kun kasvat isommaksi. Kun iho venyy, se kutiaa.

Mutta hepatogestoosi-asia toki kannattaa ehdottomasti tarkistaa! Se on erittäin iso riski vauvalle jos se on.

T. Hepatogestoosin kärsinyt, käynnistettiin vasta 38 viikon tultua täyteen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat