Seuraa 

Olen kuullut että joissain tarhoissa pojat opetetaan heti pienestä pitäen pissaamaan seisaallaan. Meillä poika on kotihoidossa, joten ei ole kukaan tähän mennessä opettanut. Mutta poika aloitti 1v3kk iässä haluta itse pissata seisaallaan, potalle. Sitä ennen pissasi 3kk istualtaan potalle. Eli nykyisin hän usein potalla istuessaan pinnaa siihen saakka kunnes äiti kyllästyy pissan odotukseen ja antaa nousta seisomaan. Sitten seisoen pissa tulee heti. Onkohan se geeneissä, sillä poika ei ole koskaan nähnyt sellaiseen esimerkkiä? Vai onko se vaan kivempaa kun näkee pissan tulevan ulos, toisin kuin potalla istuessa? Mitenkähän vessanpytylle pissaaminen tulevaisuudessa onnistuu, jos poika ei suostu istumaan siinä, eikä yllä vielä pissatakaan reunan yli? Minkä ikäinen yltää seisoen pissaamaan pyttyyn? Onko muilla ollut tällaista? Ja jos ei ole ollut, niin minkä ikäisenä olet opettanut pojan pissaamaan seisaallaan? Ja minkä ikäinen poika osaa itse ohjata pissan oikeaan suuntaan? Jotkut eivät kuulemman opeta, mutta eikös se kuitenkin ole tarpeellinen taito, kun jossain julkisissa paikoissa on vain pisuaareja?

Hankalaa näin naisena kun joutuu miettimään tällaisia itselle outoja asioita, eikä tiedä kuinka homma toimii...

Kommentit (8)

Poika alkoi käydä potalla n. 8 kk ikäisestä ja silloin tottakai pissasi istuvilteen. 2-v kesänä tuli sitten tarpeen opettaa poika pissaamaan seisovilteen, koska poika oppi päiväkuivaksi ja joskus tuli ulkona tilanne, että iski pissahätä, mutta vessaa ei ollut mailla halmeilla. Eli piti käydä puskapissalla. Aluksi poika ei siitä tykännyt, mutta parissa viikossa oppi " puskapissaamaan" , kun oltiin mummolassa, missä sai rauhassa harjoitella pihalla puskiin. Silloin ei kyllä vielä voinut yksin pissata seisovilteen, koska ois ruikkinut minne vaan (vähintään jaloille/housuille). Nyt poika on 3 v 9 kk ja edelleen pissaa pääasiassa istuvilteen. Nyt osaa kyllä jo pissata itse seisovilleenkin siististi. Sen eron olen huomannut, että kun poika pissaa seisovilteen, tulee niitä pissatippoja ties kuinka kauan ravistelusta huolimatta ja poika odottaa aina niin kauan, kun yhtään tippaa ei enää tule (ja siinä voi mennä kauan!).

Jos poikasi ei halua istuvilteen pissata, niin kokeile ylettyykö korokepallin kanssa pissaamaan pönttöön. Meillä mies " opetti" mulle, miten pojan seisovilteen pissaaminen sujuu parhaiten. Siis TEORIASSA =) Esim. pojan puskapissatus on talvella tosi helppoa, kun vetää vaan haalarin vetoketjun alas ja kaivaa pippelin esille. Mä tein sen aina niin (siis ennen kuin mies kertoi, miten se kannattaa tehdä), että otin pojalta haalarin kokonaan alas jne. Hieman vaikeaa ja kylmäkin saattaa tulla... Kannattaa kysyä mieheltä apua, koska he jostain kumman syystä tietävät pojan pissaamisesta enemmän kuin me naiset!

on pisunnu seisaaltaan. pöntön vieressä alkuun jakkaralla kun ei vielä yltäny ja ulkona puskiin. isomman hädän yhteydessä kyllä istuenkin. nykyään (4v) ottaa potan käteen ja pisuaa seisaaltaan, jos esim. vessa varattu tms. ei ole ruiskinu minnevaan kun on opetettu tähtäämään :)

pakko muuten mainita, että pikkusiskon kuivaksiopettelu on saanu uuden hankaluuden kun hänkin menee pöntön viereen ja pisuaa :) suostuu istumaankin, muttei itte vielä pääse. potalle pääsee, mut tahtoo matkia veljeään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän 3.5v istuu pöntöllä ja potalla AINA, mutta niin tekee miehenikin anopin aikanaa opettamana (poikkeuksena tietysti ravintolat yms. ei niin siistit paikat).

Minä oon yrittäny muutaman kerran opettaa pojalle seisaaltaan sisälläkin, että ainakin tietää sen niinkin käyvän. 2 kertaa on onnistunut seisaaltaan pissaamaan, kolmannella kerralla totesi, että " ei tämä toimi" . Viime kesänä puskapissailtiin jonkun kerran, tosin poika pystyy kyllä pidättämään uskomattoman pitkään, että pääsee sisälle pissalle. Mieheni on ehdottoman jyrkkä, että ei opeteta edes seisaaltaan pissaamaan, kyllä sen myöhemmin oppii. Ja eipähän käy kuin mainoksessa =)

viivvi:

Lainaus:

Mä oon jotenkin sitä mieltä että sivistyneesti ja sisätiloissa sais isotkin miehet hoitaa tuon homman istualtaan. Onneksi anoppi on kannattanut aikoinaan samaa linjaa, joten miestä ei tarvitse ylipuhua...

Meidän reilu 3,5v. poika pissaa siis pääasiassa istualtaan. Viime kesänä oppi puskapissailun ja se siis sujuu seisaaltaan. Kun aloitti hoidon niin siellä ilmeisesti pissattavat seisaaltaan, mutta mä vaan totesin että kotona istutaan.

Pysyy pönttö ja ympäristö paaaljon siistimpänä. *heh* ja muistelisin jopa lukeneeni, että eturauhasen(?) kannalta olisi parempi istualtaan pissaaminen, rakko tyhjentyisi niin jotenkin paremmin.

Mä oon jotenkin sitä mieltä että sivistyneesti ja sisätiloissa sais isotkin miehet hoitaa tuon homman istualtaan. Onneksi anoppi on kannattanut aikoinaan samaa linjaa, joten miestä ei tarvitse ylipuhua...

Meidän reilu 3,5v. poika pissaa siis pääasiassa istualtaan. Viime kesänä oppi puskapissailun ja se siis sujuu seisaaltaan. Kun aloitti hoidon niin siellä ilmeisesti pissattavat seisaaltaan, mutta mä vaan totesin että kotona istutaan.

Pysyy pönttö ja ympäristö paaaljon siistimpänä. *heh* ja muistelisin jopa lukeneeni, että eturauhasen(?) kannalta olisi parempi istualtaan pissaaminen, rakko tyhjentyisi niin jotenkin paremmin.

Meillä poika ei voinut sietää potalla istumista, ei millään suostunut vaikka potta lämmitettiin ennen istumista -> valitti et potta kylmä jne ;D

Alle 2 v. sitte (kun oli selkeesti vaippakuiva jo..) alettiin pitää hereillä ollessa ilman vaippaa ja ainoastaan seisaaltaan suostui pottaan pissaamaan. Meillä on sellanen babybjörnin istuttava potta josta sen keskiön saa irti. Asetin sen keskiosan pippelin alle ja siihen aina alkoi tekemään pissaamiset. Jossakin vaiheessa päälle 2 veenä (n. 2v1kk) alkoi sitte korokkeen kanssa tekemään suoraan pönttöön.

Meillä poika ei edes suostunut kakkaamaan pottaan vaan sen sitte välttämätää halusi tehdä vaippaan (eli pissasi jo pottaan/pönttöön mutta kakka vielä vaippaan..) aika myöhäiseksi asti. Sen kohdalla sitte toimittiin niin, että poika pyysi kakkahädän edessä vaippaa -> laitettiin ja teki tarpeensa ja tuli heti vaatimaan pepun pesua ;D, kunnes parin kk jälkeen halusi itse alkaa tekemään senkin suoraan pöntöön (supistaja pöntössä) n. 2v3kk iässä.

Joten, emme opettaneet pissaamaan seisaaltaan vaan itse halusi niin tapahtuvan =)

Siis siitä kun oppi kuivaksi, ikää oli pojalla 2v7kk. Kakkahädän yhteydessä pissaa istualtaan.

Joka vessaan ostettiin korokkeet, enkä muista että vaikeuksia olisi ollut. Nyt poika on jo 6 v :)

Meillä on menossa kakkosen taivuttelu potalle. Tyttö 2v4kk eikä haluaisi millään käydä potalla/vessassa. Vaippaan vaan .....

opetettiin tuo seisaalleen pissiminen samaan aikaan kun hän yleensäkin aloitti kuivaksiopettelun ja sen oppikin eli kolmivuotiaana. Oikeastaan tähän oli syynä se, ettei poika ole KOSKAAN halunnut käydä potalla, kammoksuu sitä edelleen, vaan on hoitanut hommat pöntöllä pienentimen kanssa. No, asioilla tai kyläillessä ei välttämättä ole pöntönpienintimiä saatavilla, joten on hyvä, että poika osaa pissata seisaalleen isoon pönttöön.

meillä esikko 3v9kk ja käy potalla tai pytyllä istualtaan pissalla.

Puistossa jos hätä yllättää niin sitten seisoskellaan pissitään puskaan :-)

ja sama juttu meidän 2v6kk

Uskon että pytyn ympäristö pysyy siistimpänä :-)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat