Vierailija

Mua ärsyttää ja harmittaa ja suututtaa... Olen hoitanut hampaitani aikuisiällä hyvin. Pessyt kahdesti päivässä, langannut, syönyt xylitol-purkkaa joka aterian päälle jne. Käynyt tarkastuttamassa niitä ja aina kun on ollut vähänkin kipua/vihlontaa niin heti hammaslääkäriin.

Nuorempana ja etenkin lapsena hampaat hoidin tosi huonosti, kiitti vaan vanhemmat kun ette yhtään katsoneet perään :(

Ja nyt saan korjata tuon aikaisemman kylvön satoa: yhteen hampaaseen juurihoito menossa (paikan alle tullut uusi reikä, miten ihmeessä, sitä en ymmärrä, joka tosi iso ja alkoi kipuilla vasta hiljattain, vaikka siis ollut muhimassa aikoja...) ja yhtä äkkiä kaikki muutkin hampaat tuntuu kipeiltä ja vihlovilta :( Hammaslääkäriaikoja ei saa kuin muukausien päähän, juurihoitokin tehdään aina päivystysajoilla :( Rahaa ei ole yksityiseen. Ja vasta muutama kuukausi sitten kävin tarkistuttamassa viimeksi hampaat, eikä mitään reikiä ollut!!! Muka.

Nyt ajatukset pyörii vain näin typerässä asiassa, ei tee mieli syödä enää mitään (joo oon laihtunu 2kg viime viikkoina, kun en tosiaan halua suuhuni mitään muuta pistää kuin hammasharjan ja xylitol-purkan) ja pelottaa että kohta kaikki hampaat revitään pois eikä mulla ole vara mihinkään implantteihin. Joo ja ikää 26v. että repikää siitä.

Omien lasten hampaat harjaan kyllä vielä yläasteellakin itse, jos ei muuten homma toimi!! Ja kyttään ja kyylään, että ne tulee hoidettua. Tällaista lahjaa en lapsilleni halua antaa, jonka itse olen saanut :( Älkää luottako 10v. ikäisen sanoihin, että joo oon harjannut hampaat kunnolla (kun todellisuudessa harja on käytetty suussa sen verran että haisee raikkaalta...).

Kommentit (16)

En arjessa kauheasti ehdi miettiä hampaitani. Syön ihan normaalisti, noin 5 kertaa päivässä.

Kävin pari viikkoa sitten suuhygienistillä puhumassa hampaistani. Hän sanoi, että minulla on " kasvissyöjän hampaat" , eli hampaissa paljon sellaisia kulumia, joita yleensä on siemeniä, pähkinöitä ja runsaskuitusia ruokia syövillä. Syön kyllä paljon kuituja, siemeniä ja pähkinöitä, mutta en ole kasvissyöjä.

Lisäksi hän epäili, että kärsin refluksitaudista (tai bulimiaakin taisi " rivien välissä" epäillä), mutta en ole sellaistakaan huomannut. Satunnaisesti närästää, mutta sitäkin tosi harvoin.

Neuvoksi hän sanoi, että hampaita ei saa harjata happaman syönnin jälkeen (sen tiesinkin), käski käyttää fluoritabletteja joka syönnin jälkeen (purkkakin käy) max. 4 tablettia päivässä, syödä juustoa perään, jos syön sitrushedelmiä ja vaihtaa hammasharjan vauvaharjaan. Ja valkaisevat hammastahnat on kielletty.

Minulla tämä reikiintyminen liittyy kyllä selvästi hormoonitoimintaan, tai siis syljen koostumukseen. Ennen raskauksia ja imetyksiä sain runsaasti hammaskiveä, mutta en reikiä, nyt tulee reikiä, ei hammaskiveä.

Lapsiluku on nyt täynnä, joten toivon tuon hormonitoiminnankin tasoittuvan pikkuhiljaa. Lisäksi otan nuo suuhygienistin neuvot käyttöön ja katson olisiko niistä apua. Seuraava hammaslääkärikäynti on toukokuussa, jos siellä löytyy taas lisää reikiä, niin sitten en tiedä mitä teen.

Mä en oikeasti ajattele nykyään mitään muuta kuin hampaita ja syömistä. Vaikka olisi nälkä, niin ei tee mieli syödä. Hävettää tää, en miehellekään kehtaa asiasta puhua (siis toki hän tietää että on reikiä jne., mutta näistä omista ajatuksista en halua puhua, on niin paska olo).

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuulostaapa kalliilta nuo hinnat. Itse olen selvinnyt parilla sadalla. Kannattaa ehkä kysellä sellaisilta yksityisiltä, jotka pitää yksin vastaanottoa, isot hienot firmat taitavat ottaa enemmän.

Tsemppiä edelleen! Hammassärky on KAMALAA!

En usko tuohon. Sinulla on huono hammasluusto ja syljeneritys, jotka takaavat sinulle paljon reikiä harjaamisesta huolimatta.

Itse olen todella huono pesemään hampaita ja minulla on yksi reikä.

Ja muistathan et säännölliset ruoka-ajat!

Itsellänikin on ongelmaa juuri nyt hampaiden kanssa, tehdään kahta juurihoitoa.. Ja mielestäni ole hoitanut hampaitani ihan hyvin..

Menin yksityiselle, koska ajat saa sieltä nopeammin ja palvelu on " hellempää" . Muistathan, että Kela maksaa takaisin aika mukavan summan yksityisten hinnoista! Ei itselle niin paljon jää maksettavaa, että sen takia pitäisi kärvistellä ja jonotella kunnalliselle.

Tsemppiä kaikille " hammasongelmaisille" !

Itse siis kunnallisella ja ei siellä kukaan ehdi mitään keskustella, annetaan vaan ensiapua ja sitten seuraavan ajan saa kuukausien päähän... Ja todellakaan sinne asti ei päästä vaan kipuajalla taas hoitoon saamaan sitä akuuttia apua.

Minä käyn ihan kunnallisella. Olen kyllä ollut tyytyväinen meidän palveluihin, hammaslääkäri on mukava ja suuhygienistilla oli tosiaan aikaa miettiä mun syömisiä ja harjaustapoja. Itä-Helsingissä asun.

Viimeeksi kävin paikkauttamassa reiän 23. tammikuuta ja sillä käynnillä sain ajan suuhygienistille 1.3. ja uuden paikkausajan toukokuun loppuun. Se uusi reikä näkyi tammikuussa vaan röntgenkuvassa (oli hampaiden välissä) nyt se on suurentunut niin, että näkyy ihan suustakin. Onhan tässä tietysti aika pitkä aika odotella, mutta jos tuo alkaa kovin vaivata, niin sitten menen etukäteen paikan päälle ruikuttamaan.

Ihan pienenä hampaat oli kohtuullisen hyvässä hoidossa, sitten kun harjaaminen jäi omalle vastuulle (alk. 8v?), aloin lipsua siitä. Teininä oli vaihe etten harjannut hampaita kuin muutaman kerran kuussa. Silloin ei kuitenkaan vielä tullut reikiä.

Mulle sattui 10 vuotiaana tapaturma, jonka seurauksena (monen vuoden hoidon jälkeen) lopulta tuloksena on etuhammasimplantit. Vakuutus (koulun) onneksi maksoi sen, itse en olisi moisia rahoja repinyt mistään.

Nyt aikuisena olen yrittänyt pitää hampaistani mahdollisimman hyvää huolta. Harjaan, tikutan, syön purkkaa yms. Silti tuntuu että reikiä tulee jatkuvasti. Joka käynnillä mulle on sanottu, että " parin vuoden päästä tarkastukseen taas" ja käytännössä olen puolen vuoden sisään paikkauttamassa uutta reikää. En ymmärrä missä on vika, eikä kyllä ole vielä hammaslääkäritkään keksineet. Reikiintymisen syyksi on esitetty sitrushedelmiä, happamia juomia, siemeniä, liian kovaa hammasharjaa ja vaikka mitä. En tiedä, ehkä se on kaiken yhteisvaikutus tai sitten mulla on vaan surkeat hampaat...

Ei meillä ihan oikeasti ole varaa sellaiseen! Itse äitiyslomalla ja mies alle keskipalkkaisessa työssä. Joten kyllä mun mielestä on ihan liian hintavaa tässä tilanteessa, kun rahat riittää tähän peruselämiseen juuri!

t. a

Vierailija:

Lainaus:

Itsellänikin on ongelmaa juuri nyt hampaiden kanssa, tehdään kahta juurihoitoa.. Ja mielestäni ole hoitanut hampaitani ihan hyvin..

Menin yksityiselle, koska ajat saa sieltä nopeammin ja palvelu on " hellempää" . Muistathan, että Kela maksaa takaisin aika mukavan summan yksityisten hinnoista! Ei itselle niin paljon jää maksettavaa, että sen takia pitäisi kärvistellä ja jonotella kunnalliselle.

Tsemppiä kaikille " hammasongelmaisille" !

Juon ruokajuomana maitoa, janojuomana vettä. Viikossa yhden siiderin. Limsaa tms. todella harvoin, samoin mehuja. Kahvia aamupalalla ja iltapäivällä.

t. ap

Mulla on melko sama tilanne kun sulla, lapsena en paljon hampaita pessyt.. Yhteensä mulla on varmaan 20 paikkaa hampaissa (voi olla enemmänkin, en ole laskenut) ja muutenkin hampaat ovat huonohkossa kunnossa. Aikuisiällä olen kerran vuoteen käynyt tarkastuksessa ja muutenkin hoitanut hampaita esimerkillisesti, joten vissiin järkeä on tullut päähän :)

Hei, tuskin sulta kaikkia hampaita aletaan irti repimään! Jos yhtään lohduttaa, niin eräs sukulaismieheni ei kuulemma hirvittävän hammaslääkäripelon takia ollut käynyt 45 vuoteen (!) hammaslääkärissä, ja häneltäkin otettiin pois vain kaksi takahammasta. Eli kyllä sun hampaat varmaankin voidaan saada kuntoon myös muilla keinoin, älä huoli. Inhottavia nuo jonot kyllä, ei sitä kuukausia haluais jonotella hammaslääkärille :/

Mutta tsemppaukset täältä! Älä harjaa hampaita kuitenkaan useammin kuin aamuin + illoin ja aterioiden jälkeen, koska jatkuva jynssääminenkään ei ole hyvästä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat